Rekrytoija! Katsotko naishakijan ulkonäköä?
Olin ennen laihduttamista todella lihava, ja minusta on edelleen netissä monia kuvia, joissa olen suoraan sanottuna läski. Uudet hoikat kuvat eivät paljon auta, sillä ne eivät nouse hakutuloksissa niin ylös kuin vanhemmat työtilanteissa otetut kuvat. Olen alkanut epäillä, että minua ei kutsuta työhaastatteluun ulkonäön vuoksi, sillä koulutuksessa ja osaamisessa ei ole vikaa. Tiedän, että suurin osa googlettaa hakijat, vaikka ei saisi (mielestäni kielto on sitä paitsi typerä, koska sitä ei voi valvoa).
Haluaisin kommentteja rekrytoijilta: paljonko annatte ulkoisen habituksen vaikuttaa siihen, kuka pääsee haussa viimeiselle kierrokselle?
Kommentit (13)
Laita tuore kuva itsestäsi CV:hen. Siihen ei tietysti mitään kokovartalokuvaa voi laittaa, mutta ihan naamastakin näkee onko lihava vai ei.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 20:16"]
En koskaan rekrytoi itseäni paremman näköisiä, paremmin koulutettuja tai pätevämpiä naisia. Niin toimii 99 prosenttia rekrytoijista. Se yks prosentti joka ei tee niin, on ex-rekrytoija. Pätee miehiinkin muuten paitsi ei ulkonäön suhteen.
[/quote]
Hahhah.
Hyvä rekrytoija palkkaa hakijoista parhaan ja parhaiten sopivan. Ehkäpä tälläkin alalla on joitakin vähän epäkypsiä yksilöitä jotka antaa oman epävarmuutensa ja itseluottamuksen puutteen vaikuttaa valintaan (säälittävää!), mutta suurin osa kuitenkin on ihan aikuisia ihmisiä jotka koittaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Eikä silloin rankata liian hyviä pois vain oman huteran egon takia.
En koskaan rekrytoi itseäni paremman näköisiä, paremmin koulutettuja tai pätevämpiä naisia. Niin toimii 99 prosenttia rekrytoijista. Se yks prosentti joka ei tee niin, on ex-rekrytoija. Pätee miehiinkin muuten paitsi ei ulkonäön suhteen.
[/quote]
Aika monet naisrekrytoijat ovatkin yksiä työelämän niljakkeita. Kannattaisiko olla itsetunto vähän paremmissa kantimissa? Pateettista, ala-arvoista. Vähäinenkin valta sokaisee pienen ihmisen, joka ei ole tehtäviinsä ollenkaan tarpeeksi suuri ihminen.
Ulkonäkö ei niinkään vaikua, mutta ulkoinen olemus muuten: siisteys, pukeutuminen ja hiukset antavat vähän osviittaa ihmisestä noin ylipäätään. Turhan usein haastatteluun tullaan ihan arkivaatteet päällä hiukset hapsottaen, siinä helposti häviää toiselle yhtä pätevälle, mutta siistin ulkoisen habituksen omaavalle.
En koskaan rekrytoi itseäni paremman näköisiä, paremmin koulutettuja tai pätevämpiä naisia. [/quote]
Heh-heh...
En ole rekrytoija mutta toisinaan olen ollut pomon (mies) mukana viimeisellä kierroksella päättämässä kuka valitaan (olen nainen) ja koen, että mielipidettäni on arvostettu.
Ei hakijan mahdollisella ylipainolla ole ollut mitään merkitystä ellei ole ollut sairaalloisen lihava. Meillä ainakin on etsitty "hyvää tyyppiä, joka ei heti usko tietävänsä kaikkea". Besserwisserit ovat kauhistus!
Vaikka meillä työ sinänsä onkin aika itsenäistä, niin silti on aina haluttu joku sosiaalinen tyyppi, jonka kanssa on kiva tehdä yhdessä duunia. Ammattipätevyyden ohella se on ollut ihan varteenotettava toinen pätevyys - pitää pystyä tulemaan erilaisten ihmisten kanssa hyvin toimeen. Kuulostaa niin kliseeltä mutta miten harvoin toteutuukaan työpaikoilla - niinpä.
Ja meillä kaikillahan on Tietenkin istuvien jakkupukujemme alla timmit vatsalihakset... ;D
Olen rekrytoinut myös sairaaloisen lihavan henkilön. Hän on alansa huippu mutta sairastelee paljon. Toki voi sairastella vaikka olisi hoikka ja osaamatonta työntekijää kukaan ei halua oli sitten lihava tai hoikka.
Itse katson yleistä siisteyttä, hiukset,kynnet,kengät. Ei tarvitse olla lakatut kynnet eikä tupeerattu tukka mutta siistit, todella siistit eikä pureskellut. Katson myös käytöstä ja positiivisuutta (hymy herkässä). Viimekädessä ratkaisee työkokemus ja persoona sinänsä.Riippuu ihan siitä ketä satumme hakemaan.
En ole ikinä palkannut lihavaa työntekijää, koska hyvä vartalo kertoo motivaatiosta.
Läski vartalossa kertoo, että se motivaatio puuttuu.
ja ennenkuin joku lihava mamma siellä nyt suklaisine sormineen alkaa kirjoittamaan että minulla on huono itsetunto, firmallani menee huonosti, työntekijät ovat huonoja jnejne, niin säästä vaivasi sillä, epäilen että mitä väität pitää paikkansa.
Mä vähän veikkaan, että painolla ON merkitystä. Mulla on erittäin fiksu ja ahkera kaveri. Siis tyyppi on todellinen supersuorittaja ja lahjakas kuin mikä. Eikä tää olen mun arvio vaan on edellisestä työpaikasta (firma lopetettiin Suomessa) ja sitä edellisistä saanut loistavat arviot. Kaikki tekemänsä menee putkeen ja voi istua vaikka 20 tuntia tarvittaessa työpisteellä eli sitkeyttä/ahkeruutta löytyy. Ainoa vika hänessä on ylipaino. Sitä on 30kg tai enemmänkin. Se on outo piirre ihmisessä, jolla on niin ääretön itsekuri muissa asioissa.
Tuntuu, ettei pääse mihinkään töihin. Itsekin ihmettelee tilannetta ja olen alkanut miettiä, että johtuisiko painosta. Aika tylyä, jos sen takia noin tarmokas ihminen ei työllisty. Hakee asiantuntijatöitä.
Olen rekrytoinut erilaisia ihmisiä, joista naisten osalta joskus kiinnitän ulkonäköön huomiota (olen siis mies). Henkilön tulee toki olla siisti ja hyvin pukeutunut, asiakaspalveluun en halua henkilöä, joka on fyysisesti vastenmielinen, ts. esimerkiksi haisee hielle tai muille eritteille. Ehkä fyysisesti puoleensavetävä ulkonäkö voi olla pienen pieni plussa, koska asiakastyöstä on kysymys, mutta ei kyllä yleensä mikään ratkaiseva tekijä. Ylipaino tai alipaino ei vaikuta muuten kuin siten, että ylipainoisen ihmisen tulee toki olla sellaisessa kunnossa, että jaksaa tarvittaessa olla paljonkin jaloillaan. Usein mielestäni pieni ylipaino on merkki ihmisen rentoudesta tai lupsakkuudesta, usein on kohdalleni sattunut sellaisia naistyöntekijöitä, jotka ovat ylipainoisia, mutta sinut kehonsa kanssa: asenne itseen, asiakkaisiin ja työtovereihin on iloinen, pirteä ja elämäntyyli on lupsakka. Ennemminkin varon palkkaamasta kireän oloisia, trimmattukroppaisia nuoria naisia, jotka vieläpä laittautuvat koko ajan ns. viimeisen päälle. Monilla heistä on valitettavasti ollut kireä asenne työntekoon, ihmisiin ja elämään ylipäätään, ja sellainen ei ole ainakaan hyväksi tässä ammatissa, jossa joutuu puhumaan paljon ja monipuolisesti keskustelemaan ja esittelemään asioita asiakkaille, ts. pistämään itsensä likoon. Tuollaiset kireänsorttiset "uranaisiksi" haluavat tytöt sopivat ehkäpä helpompaan asiakaspalvelutyöhön, ts. tavanomaisiin myynti- ja kassahommiin, joissa ei tarvitse olla asiakkaan kanssa syvällisemmässä vuorovaikutuksessa.
Väitän, että olet vähän yksinkertainen.
*lipoo suklaisia sormiaan*
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 07:38"]ja ennenkuin joku lihava mamma siellä nyt suklaisine sormineen alkaa kirjoittamaan että minulla on huono itsetunto, firmallani menee huonosti, työntekijät ovat huonoja jnejne, niin säästä vaivasi sillä, epäilen että mitä väität pitää paikkansa.
[/quote]
Onpas siellä katkera läski
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 09:15"]
Väitän, että olet vähän yksinkertainen.
*lipoo suklaisia sormiaan*
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 07:38"]ja ennenkuin joku lihava mamma siellä nyt suklaisine sormineen alkaa kirjoittamaan että minulla on huono itsetunto, firmallani menee huonosti, työntekijät ovat huonoja jnejne, niin säästä vaivasi sillä, epäilen että mitä väität pitää paikkansa.
[/quote]
[/quote]
Koska meille rekrytoidaan teknisiä asiantuntijoita ja huippuosaajia, ei painolla tai ulkonäöllä ole kyllä minkäänlaista väliä. Aika harva näistä nörteistä täällä mitään timmejä ovat, kyllä on monella makkaraa ja kaljavatsaa eikä haittaa työtä yhtään.
Eri asia tietysti olisi jos olisin rekrytoimassa vaikka respaan henkilöä tai muuten tehtävään jossa edustetaan firmaa, silloin ainakin sairaalloinen lihavuus kyllä varmasti vaikuttaisi.