Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 4kk vauvan jättää vuorokaudeksi isän hoiviin?

Vierailija
07.02.2013 |

Kaikkea sitä tuleekin ensikertalaisena ajateltua. Olen siis vielä raskaana (2 viikkoa laskettuun), mutta yrittäjänä minulla olisi yhdet suuret messut tulossa joissa läsnäoloni olisi lähes pakollista (ja asia pitää päättää nyt). Tämä vaatisi siis sitä, että joutuisin jättämään vauvan isänsä kanssa toiselle paikkakunnalle hieman alle vuorokaudeksi.

Tämä on ainoa työkeikka jonka ns. joutuisin äitiyslomani aikana hoitamaan ja tietäisi todella isoa lisätienestiä talouteemme.

Oletteko itse olleet vuorokautta pois noin pienen vauvan luota? Kuitenkaan vauva ei joutuisi vieraaseen ympäristöön hoitoon, vaan saisi olla kotonaan isänsä kanssa.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota se mies mukaan, ja käy imettämässä välillä. Niin minäkin olen tehnyt, ja hyvin on sujunut. Ei voi olla mahdotonta järjestää pari 15 minuutin taukoa vuorokauden aikana. Usko tuo, että et pysty edustamaan paita märkänä.

Jos täysimetät, ET PYSTY olemaan vuorokautta imettämättä/pumppaamatta ilman järjetöntä kipua, tiehyttukosta ja pahimmillaan rintatulehdusta.

Vauvan pystyy totuttamaan pulloon, vaikka imettäisitkin. Sen sijaan sinun rintasi eivät kestä vuorokautta tyhjentämättä kesken 4-kuisen täysimetyksen.

Käytännössä jos asiat ovat kuten kuvailit (rintoja ei voi mitenkään tyhjentää sen vuorokauden aikana), sinun pitää valita joko messut tai imetys.

Jos aiot mennä messuille ja olla tyhjentämättä rintojasi mitenkään sinä aikana, sinun kannattaa vähitellen vähentää imetystä messuja edeltävän 2-4 viikon aikana niin että vauva syö enimmäkseen kotrviketta. Saattaa olla, että pystyt vielä jatkamaan osittaisimetystä messujen jälkeen, mutta todennäköisemmin vauva siirtyy kokonaan pullolle ja imetys loppuu siihen. Se on ihan ok, jos tietoisesti päädyt siihen ratkaisuun.

Älä missään nimessä tee niin, että täysimetät vain normaalisti ja sitten messuilla yhtäkkinen stoppi. Sun jakkupuku on läpimärkä maidosta joskus kuuden tunnin kohdalla, rinnat TODELLA kivuliaat ja kipu vain pahenee koko ajan...

Vierailija
22/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli täysimetyksellä vielä tuossa iässä. Pulloa yritettiin monta kertaa, mutta kun ei niin ei. Mä siis en olisi pystynyt lähtemään vuorokaudeksi pois vauvan luota. Vaikka isä olisi halunnut ja osannut hoitaa, tissiksi hän ei pystynyt muuttumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 min taukojen ajan, mutta pumppaaminen ei onnistukaan samassa ajassa :D

Vierailija
24/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pääsee välillä pumppaamaan (käy varmaan pissallakin siellä messuilla) niin mikäs on ongelma?

sehän tässä se ongelma juuri on.

Ap on kirjoittanut, että taukoja on niin vähän ja lyhyitä, ettei siinä ehtisi imettää. Eihän silloin voi mitenkään ehtiä pumppaamaankaan, hitaamminhan se pumppu rinnan tyhjentää kuin oma nelikuinen vauva.

Vierailija
25/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaaminen on paljon hitaampaa, vaivalloisempaa ja sotkevampaa. Etenkin tottumattomalle.

Vierailija
26/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä minäkin sanon tämän. Rintojen tyhjentäminen käy huomattavasti kätevämmin vauvalta kuin sinulta itseltäsi lypsämällä. Väitän siis, että jos vauva pääsisi messuille imetettäväksi, sinulle jää enemmän aikaa messuiluun ja edustamiseen, kuin jos joudut tyhjentämään rintoja pumpaaamalla. Siihen sitä aikaa vasta kuluukin ja jakkupuku on maidosta sotkussa jne. Pitäähän sulla olla messuilla sentäs vessatauot, kai siinä voi käydä imettämässäkin.

Vierailija
27/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppaaminen on paljon hitaampaa, vaivalloisempaa ja sotkevampaa. Etenkin tottumattomalle.

ei se ollut sen hankalampaa tai sotkuisempaa kuin imettäminenkään. Tietysti jos on aivan saapas, niin voi olla...

Vierailija
28/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos on aivan saapas, niin voi olla...

mä arvelen, että sulla ei oikeasti ole kokemusta tän kaltaisesta tilanteesta...

AP, kyselepä vaikka neuvolan terveydenhoitajalta, mitä ratkaisua hän ehdottaa.

Vierailija
29/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 kk vanha vauva enkä voisi jättää häntä isän kanssa kuin max 3 tunniksi. Vauva on todella allerginen eikä hänelle ole vielä löytynyt mitään sopivaa erityiskorviketta eli ainoa maito on äidinmaito. Pumppaaminen tässä vaiheessa imetystä onnistuu harvalta enää niin suuressa määrin, että saisi vuorokauden maidot, noin litran, pumpattua varastoon. Itsellä ainakin vauva imee maidot niin tarkasti, ettei enää pariin kuukauteen ole jäänyt mitään pumpattavaa, vaikka minulta maitoa tuleekin hyvin. Eli tilanne voi olla tämäkin. En myöskään pysty olemaan montaa tuntia imettämättä. Noin 3 tuntia imetyksestä tulee jo ensimmäisen kerran kipeä olo rintoihin. 6 tuntia on täysi maksimi ja sen jälkeen mun olo käy ainakin rintojen osalta sietämättömäksi. Ottaisin siis vauvan ja miehen mukaan ja se olisi meillä ainoa vaihtoehtokin, jos haluaisin tai tarvitsisi olla pitempään pois kotoa.

Vierailija
30/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos on aivan saapas, niin voi olla...

mä arvelen, että sulla ei oikeasti ole kokemusta tän kaltaisesta tilanteesta... AP, kyselepä vaikka neuvolan terveydenhoitajalta, mitä ratkaisua hän ehdottaa.

todella rasittava ja jokainen asia vaatii ihan hemmetinmoisia ponnistuksia. Kyllä asiat on vaikeita jos niistä tekee sellaisia. Tämä on minun mielipiteeni.

Vierailija
31/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä minäkin sanon tämän. Rintojen tyhjentäminen käy huomattavasti kätevämmin vauvalta kuin sinulta itseltäsi lypsämällä. Väitän siis, että jos vauva pääsisi messuille imetettäväksi, sinulle jää enemmän aikaa messuiluun ja edustamiseen, kuin jos joudut tyhjentämään rintoja pumpaaamalla. Siihen sitä aikaa vasta kuluukin ja jakkupuku on maidosta sotkussa jne. Pitäähän sulla olla messuilla sentäs vessatauot, kai siinä voi käydä imettämässäkin.

Vierailija
32/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun mietit tätä etukäteen.

Eli olen samaa mieltä kuin moni muu. Että ota mies mukaan ja imetä välillä. Pieni vauva ei hälystä hermostu, lähinnä vaan nukkuu. Ei niin ulkopuolista maailmaa noteeraa. Luultavasti tällä tavalla sulla itselläsi on parempi olo kuin että vauva olisi muualla. Varsinkin alussa kun imettää rinnat pakkautuvat ja sun pitää pumpata välillä, vauva imee ne paljon helpommin. Hanki myös hyvä sähköinen pumppu. Imettäminen kannattaa, sillä myöhemmin se on niin helppoa ja mukavaa myös, yleensä. Esim. mä oon tehnyt koneella hommia imettäessäni, tyyny vain alla. Pullon kanssa moinen ei onnistu. Korvike voi helposti sekoittaa ja lopettaa imettämisen. Mutta jokainen lapsi ja tilanne erilainen :)

Mulla yksi kokemus 2kk luota poissa olosta. Mulla oli kaverini polttarit joihin halusin mennä. Eli kyse oli noin 12 tunnista. Pumppasin ja välillä kävin imettämässä. Vauva viihtyi hyvin isänsä kanssa. Illalla en enää kestänyt olla vauvasta erossa, vaikka vauvalla kaikki ok. Se oli todella jännää. Olin itsekin hämmästynyt. Eli jos otat miehen mukaan, luultavasti saat paljon paremmat messut itsellesi. Onnea raskauteen!

Vierailija
33/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole mielipiteitä?

Vierailija
34/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isä hoitaa vauvan siinä missä äitikin. Jos imetät, yritä pumpata etukäteen maidot pakastimeen tai sit vaan korviketta.

Vierailija
35/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin isä piti vauvaa jos mulla oli vaikka toisella paikkakunnalla joku meno, ei ongelmaa kunhan ei tuu kauhee ikävä vauvaa :)

Vierailija
36/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et uskalla jättää melkein puoli vuotiasta lastasi hänen ISÄNSÄ hoitoon niin olisiko kannattanut valita petikumppani hieman tarkemmin..

Ette te äidit oikeasti ole korvaamattomia vaikka niin kuvittelettekin. Ei edes av-äidit.

Ps. Tuttelia kannattaa sit alottaa opettaan sille hyvis ajois ettei jää siittä kii.

Vierailija
37/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo alle 3 kk iässä.

Vierailija
38/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos saat pumpattua maitoa tarpeeksi reissua varten. Siis jos ajattelit mennä suositusten mukaisella 6 kk täysimetyksellä.

Vierailija
39/73 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on messut pidetty? Imettääkö / täysimettääkö ap ja miten onnistui messuilu ilman vauvaa tai rintapumppua?

Vierailija
40/73 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa kans.

T. 5-kuisen pulloa huolimattoman mutsi :)