Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 4kk vauvan jättää vuorokaudeksi isän hoiviin?

Vierailija
07.02.2013 |

Kaikkea sitä tuleekin ensikertalaisena ajateltua. Olen siis vielä raskaana (2 viikkoa laskettuun), mutta yrittäjänä minulla olisi yhdet suuret messut tulossa joissa läsnäoloni olisi lähes pakollista (ja asia pitää päättää nyt). Tämä vaatisi siis sitä, että joutuisin jättämään vauvan isänsä kanssa toiselle paikkakunnalle hieman alle vuorokaudeksi.

Tämä on ainoa työkeikka jonka ns. joutuisin äitiyslomani aikana hoitamaan ja tietäisi todella isoa lisätienestiä talouteemme.

Oletteko itse olleet vuorokautta pois noin pienen vauvan luota? Kuitenkaan vauva ei joutuisi vieraaseen ympäristöön hoitoon, vaan saisi olla kotonaan isänsä kanssa.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isukit ei vaan oo jotain ylämaan tuttiritareita. Ei se silti tarkota että ois muutenkin huono isä/vanhempi/petikumppani/kasvattaja tmv. Typerää ajattelemattomuutta vitoselta, ihmisiä on erilaisia. Omalle miehelleni en jättäisi lasta hoidettavaksi, enkä isälleni, veljelleni kyllä milloin tahansa. Suck that.

Aloittajalle, tunnet varmaan itse miehesi parhaiten, tietänet kai itse hänen kykynsä hoitaa vauvaa. Tietty mies saa sillä vain enemmän itseluottamusta kun saa ison vastuun harteilleen.

Vierailija
2/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään tuonne messuille en vauvaa voi ottaa mukaan. Messuilla teen 18 tunnin työpäivän, josta 12 tuntia olen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, joten imetys ei myöskään onnistuisi siellä. Vaikka mies ja vauva olisikin mukana, eivät he voisi olla kanssani samassa paikassa, kun joudun edustamaan ja juoksemaan pitkin ja poikin.

Tarja Halonen on imettänyt eduskunnassa, joten sinä pystyt aivan varmasti järjestämään itsellesi imetystauot, jos niille on tarvetta.

Vauva varmasti pärjää isänsä kanssa (tiedän yhden isoäidin, joka on sisarensa kanssa mennyt vauva sylissä kyykkyyn-ylös-kyykkyyn-ylös, ja samalla lusikoinut maitoa, kun pullo ei nyt vain yksinkertaisesti kelvannut). Isoin ongelma on, että tissisi räjähtävät, jos olet yhtäkkiä pitkään imettämättä. Jos herut pumpulle, niin voit käydä vessassa tissejä tyhjentämässä, jos et heru, niin suosittelen varaamaan runsaasti tulehduskipulääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan kuten moni on jo kertonut, et voi olla tuota aikaa imettämättä. Joudut joko pumppaamaan (tätä pitää harjoitella etukäteen ja ilman vauvaa) tai imettämään.

Mies ja vauva lähellä hotellihuoneessa kuulostaa kyllä helpoimmalta ratkaisulta.

Lisäksi riippuen toki paljon siitä millainen ihminen olet (ja hormonitoiminnastasi) niin vuorokauden ero vauvasta voi tuossa vaiheessa olla henkisesti kova paikka. Vauva ja isä sen sijaan pärjäävät kyllä, kunhan isä on hoitanut vauvaa aiemminkin.

Vierailija
4/73 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihenkin, että sinua ei todellakaan kiinnosta lähteä pomppimaan jonnekkin messuille kun vauvasi on syntynyt.

Asiat saavat uuden tärkeysjärjestyksen, sano mun sanoneen:)

Vierailija
5/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut mun mielestäni hiukan riidanhaluisia viestejä. Pointti ei varmaankaan ole se, että voiko isään luottaa hoitajana, vaan se, että päärjääkö 4 kk ikäinen vauva vuorokauden ilman äitiä. Kyllähän vauva hengissä pysyy, mutta vuorokausi voi olla melko epämiellyttävä sekä isälle että vauvalle.

1. Tuon ikäinen on vasta juuri aloittanut tai aloittamassa soseiden maistelun. Siis muutama lusikallinen 1-2 kertaa päivässä. Pääasiallinen ravinto on maito.

2. Kaikki vauvat eivät hyväksy ollenkaan tuttipulloa. Siis varmaan vauva jossain vaiheessa juo tuttipullosta ennen kuin nälkäänsä kuolee, mutta se voi tapahtua vasta esim. vuorokauden tauottoman huutamisen jälkeen. Meillä molemmat lapset olivat sellaisia, että saimme juomaan tuttipullosta vasta noin 9 kk ikäisinä, vaikka todella lähes joka päivä yritettiin. Tuttikaan ei kelvannut missään vaiheessa.

3. Jos vauva on tottunut äitiinsä hoitajana / inetykseen, hän saattaa rauhoittua huonosti toisen hoitajan kanssa. Esim. nukuttaminen voi olla hankalaa.

Mä en olisi varmaan voinut lähteä vuorokaudeksi pois kun meidän lapset olivat 4 kk ikäisiä. Lähinnä siksi, että se olisi ollut niin rankkaa mun miehelle, ja itse olisin ollut huonoilla fiiliksillä siitä. Ja onhan se lapsellekin rankkaa huutaa suoraa huutoa koko vuorokausi. Olin siis max. poissa noin 4 h.

Mutta vauvoja on erilaisia ja niin on vanhempiakin.

Vierailija
6/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa vielä..

Täysimettävän rinnat kipeytyvät muutamassa tunnissa, jos ei pääse imettämään. Vuorokausi ilman imetystä olisi ihsn hirveää ja olisi ihan pakko pumpata. Pumppaaminen on sitten paljon hitaampaa ja suttaavampaa kuin imetys.

Vierailija
7/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään messukeikka ei ole sen arvoinen että se kannattaa jo nyt varata kun et tiedä mikä on teidän elämän tilanne silloin kun messujen ajankohta on. Täältä on ihan turha kysellä.

Kuten miljoona on jo aikaisemminkin sanonut. Isä voi pärjätä tai ei pärjää tai pärjää paremmin kuin sinä itse tai sinulla ei tule maitoa tai sinulla tulee liikaa maitoa tai ei ollenkaan tai vauvalla on koliikki tai tai tai tai.

Olet uusi äiti. Tee järkiratkaisuja LAPSESI kannalta. Et itsesi. Et miehesi vaan LAPSESI.

Vierailija
8/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toki riippuu ihan isästä... mutta jos suht normi ihminen niin miksei. kylläpä sitä nykyaikana ollaan niin turhan tarkkoja joka asiasta.

Vierailija
9/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin vanhempainvapaalle kun lapsi oli 4 kk. Voi tietenkin olla, etteivät kaikki isät pärjää lasten kanssa, mutta ei kai sitten kaikki äiditkään?

Imetys pitää ajatella etukäteen sekä itsesi että lapsen kannalta. Selviät siitä kuitenkin.

Nuo arvot muuttuvat lapsen syntymän jälkeen höpötykset voit unohtaa. Totta kai ne muuttuvat, mutta ei kai tulevaisuuden suunnittelua voi lopettaa sen takia, että lapsi syntyy. Joku voisi ajatella, että juuri sen takia tulevaisuutta kannattaakin ajatella.

Pieni irtiotto vauvasta voi olla hyväksi parisutheelle. Isä joutuu/ saa ottaa vastuun lapsestaan ja sinä saat pitää huolta yrityksestäsi.

Sinuna siis menisin. Se on kuitenkin vain yksi vuorokausi.

Vierailija
10/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdoton, että menet eikä siellä voi imettää, niin sinun kannattaa lopettaa imettäminen ennen messuja.

Vierailija
11/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvahullut päässeet valloilleen. Kyllä se vauva ja tissit ja isä pärjää, jos vaan vanhemmilla maalaisjärkeä löytyy. Voi tsiisus mitä juttuja ja mitä vauhkoamista. Messuille vaan, ei tartte neljän seinän sisällä lapsen takia kyyhöttää.

Vierailija
12/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi!?

Voit jättää vaikka neljän päivän ikäisenä.

Hyvänen aika, kyse on lapsen isästä. Isä ei ole mikään satunnainen hoitaja, vaan isä, lapsen vanhempi.

Vierailija
13/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi kunhan varmistat hyvissä ajoin että vauva suostuu juomaan tuttipullosta mun kaverin vauvalle ei kelvannut kuin rinta 8kk ikään asti.

Vierailija
14/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ajatellut rintojen kipeytymistä yms. jos en imetä. Niin kuin olen sanonut, olen ensikertalainen joten kokemusta vaan ei yksinkertaisesti ole.

En ole myöskään menossa seksimessuille töihin, vaan joudun koko päivän edustamaan jakkupuvussa kasa mappeja kainalossa.

Miksei ihmiset nyt ymmärrä, että lapsi ja mies ei tuonne messuille oikeasti sovi? Itse en todellakaan voi pitää säännöllisin väliajoin taukoja ja silloin kun viimein pääsen käymään vessassa tai muualla niin ei minulla ole aikaa etsiä miestä ja vauvaa toisesta päästä messuhallia. Messuilta ei myöskään voi poistua ja palata miten haluaa, vaan joka kerta joudut maksamaan uudestaan. Jännä että näiden fanaatikkojen mielestä vauva ei pärjää ilman imettämistä, mutta pärjää kyllä 12 tuntia rintarepussa, tuhansien ihmisten keskellä, kovassa metelissä!

Ja joku tuolla jo arvosteli, että miten jotkut messut voivat olla niin tärkeät. No, tämä yksi pitkä työpäivä messuilla tarkoittaa TODELLA huomattavaa lisää tuloihin ja paljon uusia asiakassuhteita.

Jos nyt kuitenkin ilmoitan, että osallistun messuille ja jos oikeasti rinnat meinaa räjähtää (sillä oletuksella, että imettäminen nyt ylipäänsä onnistuu) niin sitten keksitään jotain.

Vierailija
15/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täysimetät, ET PYSTY olemaan vuorokautta imettämättä/pumppaamatta ilman järjetöntä kipua, tiehyttukosta ja pahimmillaan rintatulehdusta. Vauva taas ei välttämättä osaa juoda pullosta. Meidän vauva joi vastasyntyneenä ja vielä 2-3 kk ikäisenä pullosta ihan OK (ei yhtä hyvin kun tissistä, mutta tuskin olisi nälkään kuollut), mutta nyt 6 kk iässä pullo ei kelpaa sitten millään. Eli varautukaa oikeasti tähän antamalla pullosta maitoa päivittäin (vähintään siis kerran päivässä) syntymästä alkaen, ja ostakaa sellainen rintaa imitoiva pullo, koska normaalin pullon kanssa voi käydä sitten niin, että vauva alkaakin hylkiä rintaa, koska saa pullosta maidon helpommin.

Niin ja tietysti isän pitää hoitaa vauvaa paljon jo ennen tota keikkaa, ettei vauvalle tule turvaton olo kun oot noin pitkään pois.

Eli voit jättää isän hoitoon jos nämä asiat toimii :) Mut itsellesi toi hoitoonjättö voi olla aika rankka paikka, sitä on vaikea kuvitella etukäteen miltä se tuntuu.

Vierailija
16/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täysimetät, ET PYSTY olemaan vuorokautta imettämättä/pumppaamatta ilman järjetöntä kipua, tiehyttukosta ja pahimmillaan rintatulehdusta.

Vauvan pystyy totuttamaan pulloon, vaikka imettäisitkin. Sen sijaan sinun rintasi eivät kestä vuorokautta tyhjentämättä kesken 4-kuisen täysimetyksen.

Käytännössä jos asiat ovat kuten kuvailit (rintoja ei voi mitenkään tyhjentää sen vuorokauden aikana), sinun pitää valita joko messut tai imetys.

Jos aiot mennä messuille ja olla tyhjentämättä rintojasi mitenkään sinä aikana, sinun kannattaa vähitellen vähentää imetystä messuja edeltävän 2-4 viikon aikana niin että vauva syö enimmäkseen kotrviketta. Saattaa olla, että pystyt vielä jatkamaan osittaisimetystä messujen jälkeen, mutta todennäköisemmin vauva siirtyy kokonaan pullolle ja imetys loppuu siihen. Se on ihan ok, jos tietoisesti päädyt siihen ratkaisuun.

Älä missään nimessä tee niin, että täysimetät vain normaalisti ja sitten messuilla yhtäkkinen stoppi. Sun jakkupuku on läpimärkä maidosta joskus kuuden tunnin kohdalla, rinnat TODELLA kivuliaat ja kipu vain pahenee koko ajan...

Vierailija
17/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, taas on imetysfanaatikot ja vauvahullut päässeet valloilleen. Kyllä se vauva ja tissit ja isä pärjää, jos vaan vanhemmilla maalaisjärkeä löytyy.

Tämän kirjoittajalla ei selvästi ole mitään omaa kokemusta tuon ikäisen vauvan täysimetyksestä ja siitä, miltä jo muutamien tuntien imetystauko (pumppaamatta) tuntuu rinnoissa.

Ei ole fanaattisuutta vaan fakta, että siinä tilanteessa rinnat vuotavat kovasti maitoa ja niihin sattuu helvetillisesti. Ei siinä auta maalaisjärki vaan rintojen tyhjennys, joko vauvan tai pumpun avulla.

Vierailija
18/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, taas on imetysfanaatikot ja vauvahullut päässeet valloilleen. Kyllä se vauva ja tissit ja isä pärjää, jos vaan vanhemmilla maalaisjärkeä löytyy.

Tämän kirjoittajalla ei selvästi ole mitään omaa kokemusta tuon ikäisen vauvan täysimetyksestä ja siitä, miltä jo muutamien tuntien imetystauko (pumppaamatta) tuntuu rinnoissa. Ei ole fanaattisuutta vaan fakta, että siinä tilanteessa rinnat vuotavat kovasti maitoa ja niihin sattuu helvetillisesti. Ei siinä auta maalaisjärki vaan rintojen tyhjennys, joko vauvan tai pumpun avulla.

Ap pääsee välillä pumppaamaan (käy varmaan pissallakin siellä messuilla) niin mikäs on ongelma?

Vierailija
19/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saavat hyvän asiakkaan lisää ja saavat lypsää pinkeitä tissejäsi, jos haluavat.

Vierailija
20/73 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran messuilla ulkomailla, missä yksi suomalainen yrittäjä oli ottanut pienen vauvan mukaan hoitajan (naispuolisen, ei siis tainnut olla isä). Äiti siis pystyi imettämään ihan hyvin jne. Messut kesti neljä päivää.