Karjalaisten jälkeläisiä paikalla?
Otetaanpa taas ketju karjalaissyntyisistä palstalaisista. Mistä sukusi on kotoisin? Oletko käynyt siellä?
Omat isovanhempani ovat kotoisin Koivistolta, Humaljoelta ja olen käynyt siellä parikin kertaa.
Kommentit (85)
No en tiedä sen enempää kuin, isoäitini ja isoisäni (heidän lapset myöskin) äidin puolelta oli kotoisin Karjalasta.
Kuolleet jo molemmat hyvän aikaa sitten tosin.
Sukuni historia on rajan takana Metsäpirtissä n. 1500 - 1944. Olen käynyt paikalla.
Täällä yksi k-piirakka linjoilla.
Isäni vanhemmat olivat kotoisin Metsäpirtistä Karjalan kannakselta, toinen kotitaloista oli lähellä Taipaleen jokea. Sieltä lähti mummon
evakkoon sodan jaloista pienten lasten kanssa ja päätyi esin. Länsi-Suomeen mutta sieltä päätyi Savoon.
Aikomus on mennä vielä joskus katsomaan paikkoja, nykyään Google mapsilla voi jo hyvin katsella paikkoja, esim voi kulkea mummoni koulutusta ja näen talon entisen paikan suurinpiirtein.
Uusikirkko, Puumola, sukua tutkineet pääsivät 1600-luvulle. Isovanhemmat ja äitini sisarukset tulivat evakkoon ja äitinikin siellä kävi asumassa vauvana välirauhan aikana.
Olen käynyt, ei kiinnostusta sen enempään, ei ole enää mun sukupolven asia.
Vierailija kirjoitti:
Sukuni historia on rajan takana Metsäpirtissä n. 1500 - 1944. Olen käynyt paikalla.
Miten koit matkan? minullakin on Metsäpirtistä sukua selvitetty 1600-luvulla asti.
Täällä joku levitti väärää tietoa, että kun puhutaan luovutetusta Karjalasta, puhutaan Karjalan kannaksesta. No ei se nyt niin ole. Osa Itä-Karjalaakin kuului Suomelle ja jouduttiin luovuttamaan ne alueet pois.
Itä-Karjalaa oli mm. Suojärvi ja Suistamo, jotka jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle.
Omat juuret on Muolaassa, Sakkolassa, Räisälässä ja Pyhäjärvellä. Olen käynyt äitini kotitalossa monta kertaa, se on säilynyt pystyssä ja siinä asuu venäläinen perhe. Sanakirjan avulla keskustellaan ja elekielellä. Mukavia matkoja ja hauskoja muistoja.
Olen aika lailla kolunnut Kannaksenkin läpi. Laatokan rantoja on myös taivallettu ja hupimielessä isketty päitä Karjalan mäntyyn. Paljon on tuttujakin sieltä saatu. Aina välillä siellä joku osaa suomeakin sen verran, että toimeen tullaan. Nyt alkaa kyllä olla ne vanhemmat ihmiset sieltä, joilla vielä suomen kieli oli hallussa, olla poistuneet, eikä nuoremmat enää osaa suomea. Inkeriläisjuuriset vielä jotain osaavat, mutta he asuvat melkein järjestään Petroskoissa. Sekin on tuttu paikka jo.
Yksi isovanhemmistani syntyi Sortavalassa. Muuttivat tosin jo ns. väljemmille vesille aika aikaisessa vaiheessa, mutta kyllä hän eläessään usein puhui tuosta luovutetusta Karjalasta kotinaan ja ruokaperinteeseen hänen luonaan kuuluivat kaikki perinteiset karjalaisherkut itse alusta asti tehtyinä.
Isäni molemmat vanhemmat olivat kotoisin Kannakselta, Pappa Juustilasta ja Mummo Ylä-Sommeelta.
Äidin puolelta äidin isän äiti oli myös kotoisin Juustilasta mutta mentyään naimisiin päätyi jo ennen sotia Hämeeseen.
En ole koskaan päässyt Karjalassa käymään.
Äiti syntyisin Vahvialasta,läheltä Viipuria. Samoin koko hänen sukunsa molempien vanhempien puolelta. Evakkona tulleet Lappeenrantaan.
Olen käynyt usein kotipaikalla. Siellä ei ole kun vähän kivijalkaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Joo on lähes 15 vuotta vanha keskustelu mutta vastaan silti.
Molemmat isomummut lähtivät kaksi kertaa. Molemmat Räisälästä ja toisen mummun kodissa käytiin (uusiin asukkaisiin tutustuttu) ja käytiin katsomassa juoksuhautoja, Räisälän kirkkoa, Keljan muistomerkkiä yms. Ihana paikka🇫🇮💙
Eikös isompi Räisälän kirkonkelloista ole yhä Panelian kirkon kellotapulissa?
Mulla on Isovanhemmat ja Äiti siirtokarjalaisia. Asuivat Viipurissa ja sieltä Etelä-Savoon.
Isäni Viipurista, äitini Kiteeltä Rääkkylästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
Karjala on aina ollut lähellä sydäntäin. Sitä vaan ihmettelen syvästi että miksi muka karjalasta tulleet eivät olleet suomalaisia? Eikös karjala ollut osa Suomea? Jos nyt jouduttaisiin luopumaan esim. pääkaupunkiseudusta, niin olisivatko hekin ulkosuomalaisia? Asenteensa kullakin
Ja miksi tähän kyselyyn on vastanneet sellaisetkin, joilla ei ole juuria Karjalan Kannaksella?
Karjala on paljon muutakin kuin Karjalan Kannas. Ja lähes jokaisella on juuria Karjalaan taanehtavissa sukupolvissa.
Karjala:
"Historiallis-kansatieteellisenä käsitteenä Karjalalla tarkoitetaan karjalaisten asuinaluetta, joka käsittää suunnilleen Venäjältä nykyisen Karjalan tasavallan, Karjalankannaksen sekä Suomessa nykyisen Etelä- ja Pohjois-Karjalan sekä kaakkoisen Kymenlaakson. Varhaisella keskiajalla Karjalaan kuuluivat vielä Savilahden pogosta ja itäisin Pohjois-Savo. Keskiaikaiseen Novgorodin valtion Karjalaan laskettiin kuuluvaksi myös Äänisen itäpuolinen alue."
Vierailija kirjoitti:
Isäni Viipurista, äitini Kiteeltä Rääkkylästä.
Rääkkylä on itsenäinen kunta, Kiteen kaupungin vieressä.
Lähes kaikilla on karjalaisia sukujuuria, sillä Karjala käsitteenä on laaja ja käsittää myös Pohjois-ja Etelä Karjalan ja osa savoa.
kannatatteko te karjalaiset putinia?
Joo on lähes 15 vuotta vanha keskustelu mutta vastaan silti.
Molemmat isomummut lähtivät kaksi kertaa. Molemmat Räisälästä ja toisen mummun kodissa käytiin (uusiin asukkaisiin tutustuttu) ja käytiin katsomassa juoksuhautoja, Räisälän kirkkoa, Keljan muistomerkkiä yms. Ihana paikka🇫🇮💙