Lastensuojeluilmo pihoista, joissa on 3-4 vuotiaiden lasten laumoja ilman valvontaa!
Ehkä vanhemmat uskoisivat paremmin, että tuon ikäiset vaativat valvontaa, kun lastensuojelutyöntekijä kävisi heitä opastamassa.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2013 klo 09:13"]
Ehkä vanhemmat uskoisivat paremmin, että tuon ikäiset vaativat valvontaa, kun lastensuojelutyöntekijä kävisi heitä opastamassa.
[/quote]
Lastensuojeluilmo Pihoista, voi ei :D
välillä mitään eroa? Esikoiseni sai ulkoilla 5v ja toinen 4v satunnaisesti yksin. Voi että tätä teidän juttujen tasoa!
t. laiska syrjäytynyt wt :-D
Jättäisitkö sen pihalla yksin ulkoilevan alle eskari-ikäisen yhtä pitkäksi aikaa kotiin yksin, kuin mitä lapsi on siellä pihalla ilman valvontaa?
Maksimissaan 10 minuuttia kun olen ollut poissa, lapsi on halunnutkin jäädä kotiin odottamaan. Sen kauempaa ei ole pihallakaan ilman tarkistamista. On käyty läpi mitä kotona ei voi tehdä eikä pihalla. Ja tiedätkö, ei ole tehnyt. Normaali 4v on ylpeä kun hänelle annetaan hitunen vastuuta.
Lapselle voi myös opettaa ettei hän osaa eikä pärjää. Joillekin vanhemmille on niin tärkeää olla korvaamaton että hiuksiakaan ei saa alle kouluikäinen opetella pesemään itse. Niin ja ei tietenkään suihkuun voi mennä, voi liukastua. Ja niin, ehkä hukkua lattiakaivoon :O
kannata mitään ilmoittaa. Hukkukoot rauhassa. Suotta niiden takia vaivautumaan.
Tänään tein lastensuojeluilmoituksen yhdestä syrjäytyneestä nuoresta, jolla on lisäksi karut kotiolosuhteet, koulusta pudonnut ja huitelee ties missä. Sossusta sanottiin että alkavat selvittelemään kuukauden päästä asiaa. Ja ihan vain, koska lastensuojelu on ihan tukossa. Kiitos näille ilmoittajille, jotka päättävät tehdä ilmoituksen ihan vain jos toisen kasvatustapa on eri kuin oma.
teitä ylihysteerisiä äitejä!!!
Neljä vuotias ( tottakai lapsesta riippuen) voi hyvin harjoitella ulkona / pihalla yksin olemista.
Eikö teillä ole oikeesti elämässä mitään muuta kuin hössöttää/hysterisoida/arvostella/tehtailla järkyttävän typeriä ilmoituksia ja ehdotuksia...ihan TOTTA!! Onks teillä kaikki ihan kohdillaan päänupissa?
Terveisin nejän jo aikuisen lapsen äiti
välillä mitään eroa? Esikoiseni sai ulkoilla 5v ja toinen 4v satunnaisesti yksin. Voi että tätä teidän juttujen tasoa!
Jättäisitkö sen pihalla yksin ulkoilevan alle eskari-ikäisen yhtä pitkäksi aikaa kotiin yksin, kuin mitä lapsi on siellä pihalla ilman valvontaa?Maksimissaan 10 minuuttia kun olen ollut poissa, lapsi on halunnutkin jäädä kotiin odottamaan. Sen kauempaa ei ole pihallakaan ilman tarkistamista. On käyty läpi mitä kotona ei voi tehdä eikä pihalla. Ja tiedätkö, ei ole tehnyt. Normaali 4v on ylpeä kun hänelle annetaan hitunen vastuuta.
Lapselle voi myös opettaa ettei hän osaa eikä pärjää. Joillekin vanhemmille on niin tärkeää olla korvaamaton että hiuksiakaan ei saa alle kouluikäinen opetella pesemään itse. Niin ja ei tietenkään suihkuun voi mennä, voi liukastua. Ja niin, ehkä hukkua lattiakaivoon :O
Että teillä ei koskaan syty tv palamaan. Aikaa poistua on reilut kaksi minuuttia, sitten on jo lämpötila niin korkea ettei sisälle mennä edes palomiehen vermeissä. Aika edesvastuutonta...
Meillä lapset ovat kyllä käyneet kylvyn sijasta suihkussa heti kun ovat oppineet seisomaan eli alle vuoden ikäisinä. Miten tuo liittyy heitteillejättöön?
rasvakäpälä kaappaa pentus ja käyttää sitä pari vuorokautta hyväkseen. Tai se hukkuu sinne pihakaivoon.
Tekotapa teistä wt-mammoista on niin ihana kun saa nussia, että ei haittaa, vaikka yks tai kaks kuolee tai joutuu hyväksikäytetyksi. Aina saa nusuamisen jälkeen uuden ja paremman lapsen kun yks hukkuu.
Jättäisitkö sen pihalla yksin ulkoilevan alle eskari-ikäisen yhtä pitkäksi aikaa kotiin yksin, kuin mitä lapsi on siellä pihalla ilman valvontaa?Maksimissaan 10 minuuttia kun olen ollut poissa, lapsi on halunnutkin jäädä kotiin odottamaan. Sen kauempaa ei ole pihallakaan ilman tarkistamista. On käyty läpi mitä kotona ei voi tehdä eikä pihalla. Ja tiedätkö, ei ole tehnyt. Normaali 4v on ylpeä kun hänelle annetaan hitunen vastuuta.
lehtijuttuja kuolleista lapsista.
Tässähän on tämänkin talven aikana jäänyt auton alle ja vaellellut yöllä ja yks kaapattiin pedofiilin ansiosta ja yks hukkui ja taistelee edelleen hengestään.
Onneksi on elämässä muutakin kuin hössöttää näiden lasten takia, joista vanhemmat ei välitä. Jos ei omat vanhemmat välitä, niin miksi pitäisi muidenkaan.
teitä ylihysteerisiä äitejä!!!
Neljä vuotias ( tottakai lapsesta riippuen) voi hyvin harjoitella ulkona / pihalla yksin olemista.
Eikö teillä ole oikeesti elämässä mitään muuta kuin hössöttää/hysterisoida/arvostella/tehtailla järkyttävän typeriä ilmoituksia ja ehdotuksia...ihan TOTTA!! Onks teillä kaikki ihan kohdillaan päänupissa?Terveisin nejän jo aikuisen lapsen äiti
Että teillä ei koskaan syty tv palamaan. Aikaa poistua on reilut kaksi minuuttia, sitten on jo lämpötila niin korkea ettei sisälle mennä edes palomiehen vermeissä. Aika edesvastuutonta...Meillä lapset ovat kyllä käyneet kylvyn sijasta suihkussa heti kun ovat oppineet seisomaan eli alle vuoden ikäisinä. Miten tuo liittyy heitteillejättöön?
Koska 8-vuotias kuoli lumitunneliin, 8-vuotiaitakin pitää vahtia? Entä koska se loppuu? Eikös juuri murhattu 90-luvulla syntyneet Espoossa? Olisi heillä pitänyt olla äiti vahtimassa?
Eri juttu jos AIDATTUA omakotitalo tai rivari piha,mutta et ilman aitoja,huh huh. Tajuatteko kuinka PIENIÄ 4 vuotiaat on ja miten houkutuksille alttiita? syy-seuraus suhde vielä täysin hakusessa..ei ikinä. Omani saa ulkoilla yksin vasta esikouluiässä omalla pihalla (kerrostalo)
t.Tarhan täti
Harvemmin kyllä menee mutta ei yhtään arveluta jättää. Useimmin ulkoillaan kaikki yhdessä tai hän isosisaruksen kanssa. Näköetäisyydeltä ei saa poistua, metsikköön vain isosisaruksen kanssa eikä parkkipaikalle tietenkään koskaan.
4-vuotias voi aivan hyvin olla pihalla turvallisen välimatkan päässä kotoa. Jos lapsenne ei siihen kykene eli on erityislapsi, tietenkään ette päästä siinä tapauksessa.
Ei minun mielestäni 3- ja 4-vuotiaat voi laumoina tutntitolkulla olla vahtimatta pihalla tien läheisyydessä. On kuitenkin älytöntä syyllistää sitten meitä jotka kyllä kannamme vastuun mutta terveessä määrin. Liika varjelukaan ei ole hyvä. Minua järkyttää kuinka jotkut mammat eivät anna 3-vuotiaidenkaan ottaa vauhtia keinussa tai kiipeillä. Mitkä on motoriset taidot sitten?
En käsitä, miten joku voi ihan tosissaan selittää, että kantaa vastuuta 4-vuotiaasta terveessä määrin eli jättää pihoille yksin. MIten ihmeessä 4-vuotiasta voisi liikavarjella? Tietysti jos ei uskalla päästää sitä ikinä ulos kenenkään kanssa, niin ehkä sitten, mutta se, että vanhempi on läsnä pihalla, kaupassa ja kotona, ei todellakaan ole liikavarjelua. Jos et usko, niin kysy neuvolasta.
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että lapsi, joka on elänyt neljä vuotta eikä muista edellisestä vuodesta juuri mitään, pystyy tekemään itsenäisiä päätöksiä, jos
1) Isot pojat käskevät riisumaan housut
2) Aikuinen/ isommat lapset houkuttelevat pois pihasta
3) löytää huumeneulan
4) kaatuu asfaltille ja menettää tajunsa
5) iso lauma lapsia alkaa lyödä risuilla/kiusata
6) humalainen tulee paikalle
7) rekka/muuttoauto/perävaunu peruuttaa pihaan
Vai luotatko muihin ihmisiin, hyvään tuuriin vai mihin? Eikö sinun maailmasi ole niin paha kuin meidän muiden? Vai et vain välitä?
Et kanna lapsestasi vastuuta, jos tosissaan olet sitä mieltä, että normaalin lapsen voi jättää kerrostalon/rivarin pihalle tien läheisyyteen esim. tunniksi. Lapsesi on tuon ajan heitteillä.
4-vuotiaalla ei kuulu olla vastuuta omasta itsestään, hänhän vasta opettelee asioita ja nimeomaan toiston avulla. Pieniä vastuualueita voi olla niin, että vanhempi on vieressä ja ohjaa tai opastaa esim. voi huolehtia leluistaan, odottaa rapussa tai oven edessä, kun äiti hakee jotain tai hakea itse pihalta jotain, kun äiti odottaa rapussa/ovella.
5-vuotias vasta voi jäädä hetkellisesti hiekkalaatikolle tai viedä roskapussin tai käydä naapurirapussa kaveria hakemassa. Itse antaisin vain 5-10 minuutin verran itsenäistä aikaa, niin että näkisin koko ajan ja olisin kuulomatkan päässä esim. ikkuna auki. En siksi, ettenkö luottaisi lapseeni vaan siksi, ettei hän joutuisi olemaan isompi ja ottamaan enemmän vastuuta kuin pystyy.
Yksinolot aloittaisin muutenkin kodista, en pihasta. Pihalle kun voi tulla niitä muita ihmisiä, joista ei voi tietää mitään etukäteen. Alle 7-vuotiasta en jättäisi säännöllisesti enkä pitkiä aikoja oleskelemaan minne vaan, ehkä isomman sisaruksen kanssa ja aina niin, että ovat tietyllä piha-alueella, josta heidät löydän.
En pidä itseäni ylihuolehtijana, ja jotain tietoakin näistä asioista on, kun ammattikasvattajana toimin. Oman lapsensa tietysti tuntee ja luottaa mutta onko siihen oikeasti tarvetta? Se yksi kerta kun ei välttämättä ole siitä kiinni, toimiko lapsi oikein vai ei vaan kyse voi olla huonosta tuurista ja muiden ihmisten virheistä.
Esimerkiksi otan rivaripihan, joka oli suojaisa neljän rivarin "umpipiha", parkkikset kaukana. Olin 4-vuotiaan ja vauvan kanssa hiekkalaatikolla, työnsin vauvan meidän rivaripihallemme, josta siis näköyhteys hiekkalaatikolle ja matkaa noin 20 m (varjoon nukkumaan) ja huutelin 4-vuotiaalle, että tulee hakemaan sisältä hellehatun. 4-vuotias hypähti hiekkalaatikolta ja täsmälleen samalla hetkellä meidän pihaamme hiekkalaatikon ja talon väliin peruuttaa muuttoauto. Ehdin vain huutaa, että seis, mutta en tiennyt, menikö viesti perille. Juoksin heti kuskin luo ja käskin pysäyttämään ja säntäsin auton ympäri ja siellä se 4v aivan kauhusta täristen seisoi hiekkalaatikon reunalla. Huono tuuri, lapsi toimi oikein, mutta paniikissa oli niin äiti että lapsi. Miten omahyväinen täytyy olla, jos uskoo, että 4-vuotias kykenee toimimaan yllättävissä tilanteissa loogisesti? Eihän me aikuisetkaan aina toimita niin.
Vain hysteeriset mammat jaksaa kytätä lapsiaan 24/7. Kyllä ne oppii ja pärjää ja onhan sitä ennekin lapsia kuollut ja ei silloinkaan hysterisoitu.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pieni-lapsi-menehtyi-tulipalossa-ylik…
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288479620572.html
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194772011059/artikkeli/pikkulapsi+hukk…
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288523626046.html
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/lasten-tulitikkuleikit-olivat-…
http://yle.fi/uutiset/makea_laskenut_lapsi_jai_auton_alle_kouvolassa/64…
http://yle.fi/uutiset/lapsi_laski_kelkalla_auton_alle/5094970
Muistaako kaikki sen pikkuisen 2v:n joka hukkui sadevesikaivoon? Niinpä, lapsi oli "tarpeeksi iso" leikkimään omassa pihassa. Hukkui se silti.
Niin ja hukkui silti!
jättää pienet lapset yksin ulos ja sitten itketään, että ei saa syyllistää kun sille jotain käy.
Ei käy todella näitä vanhempia sääliksi.
Olen perhepäivähoitaja ja minulla on kolme 3-4-vuotiasta hoidossa. En tiennytkään että minä voin jäädä istumaan sisälle ja vain tuupata lapset pihalle leikkimään keskenään. Käydään huomenaamulla vain säännöt läpi, ja sitten ulos.
Tosi hieno juttu, kiitos av-mammat, en olisi tätä tiennytkään ilman teidän apuanne! Saankin huomenna siivottua päiväsaikaan viikkosiivouksen ja pakattua viikonlopun reissua varten! Siinä samalla kun silitän laukkuun meneviä vaatteita, voinkin kätevästi katsoa digiboxiin tallentamani päiväsarjat. Tulee nekin katsottua kätevästi työajalla.
Kiitos!
uutta pukataan lisää kun tekotapa on niin mukava ja vingutaan, ettei vanhempia saa syyllistää jos lapsi hups vain sattui kuolemaan.
Itse en aio enää yhtään lasta pelastaa, jos näen tiellä tai joessa tms. Jos ei kerta vanhemmat välitä lapsen hengestä, sama kai se on jos sille jotain sattuu. Ei ole minunkaan vastuulla.
Ja tätä tapaa puolustelevat täällä mammat, jotka istuvat kaffemukin kanssa koneella samaan aikaan kun ne omat 3-4-vuotiaat ovat ulkona ilman valvontaa... Toivottavasti joku niistä jää auton alle tai räystäältä putoavan jää-lumikasan alle, niin mammat tajuaisivat ettei ehkä olisi kannattanut päästää ilman valvontaa.
Lastensuojeluilmoitus ehdottomasti, myös poliisille voi soittaa jos niitä laukkoo ympäriinsä ilman vanhempia.
niin et ole yhtään parempi kuin nuo vanhemmat.
Huostaanotan sen pihan välittömästi.
Olisiko muuten av:lla kiinnostusta ryhtyä sijaisvanhemmaksi kaltoinkohdellulle pihalle?
t. palstasossu
Meille kyllä mahtuis yksi piha, kun tuo oma on niin pieni ja huono.
Voisin kyllä harkita. Tee vaan ilmoitus ap siitä pihasta, niin mää otan sen meille. Hyvä idea.
Omakotitalon piha tms. on hieman eri asia kuin kerrostalon. En minäkään päästä lapsiani keskenään oman kerrostalomme pihaan.
Tänä kesänä ajattelin antaa esikoisen olla lyhyitä aikoja omassa pihassa halutessaan. Menee eskariin syksyllä. Asumme siis kerrostalossa, talon ylimmässä kerroksessa ja leikkipaikan edessä sen verran puita, että koko piha ei ole näkyvissä. Olisi tullut mieleenkään päästää lasta yksinään vuosi-kaksi sitten pihalle, vaikka onkin fiksu ja useimmiten tottelevainen lapsi.
Sen sijaan ystävillämme kyläillessä maaseudulla omakotitaloalueilla olen päästänyt lapsen jo 4-vuotiaana talon omaan pihaan leikkimään. Kuitenkin tällöinkin olen seurannut n. 10 minuutin välein lapsen touhuja ikkunasta.
Kukin tyylillään, mutta omalle kontolleni en lapsen kuolemaa ota. Sanokaa vaikka ylihysteeriseksi, mieluummin ylihysteerinen äiti kun Monosen asiakkaana oleva äiti.