Anopille tyttären lapsi on tärkeämpi kuin meidän lapset
Jokin tässä anoppi-miniä-taistelussa on, sellaista ikiaikaista, vaikka olen yrittänyt välttää viimeiseen asti sellaista. Olen yrittänyt olla ystävällinen, huomaavainen, kohtelias. Jos anoppi on tölväissyt minusta huonon vitsin, en ole nauranut mutten näyttänyt hapanta naamaakaan. Olen antanut melko vapaat kädet meidän lasten kanssa, heitä saa hemmotella mutta tietenkin pitää muistaa tärkeät asiat kuten ulkoilut ja hampaiden pesut. Kaikki on mennyt ihan hyvin. Anoppi ja appi käyvät meillä aika harvoin, vaikka asuvat lähellä, näin on ollut aina, mutta nyt olen alkanut kiinnittää asiaan huomion...
Ja miten sitten olikaan asiat? No ei niin hyvin, sillä anopin luokse yökylään mahtuu vain miehen siskon poika. Meillä kun oli vkl synttärit, anopin sylissä oli vain miehen siskonpoika. Kun anoppi yritti sitten halata meidän pienimmäistä lähtiessä ja pienempi vierasti, anoppi närkästyi minulle asiasta! Minulta sitten lipsahti, ettei lapset ole hänen kanssaan niin läheisiä kuin hän luulee. Että siihen on syynsä.
Sain kuulla kunniani, kuinka olen omahyväinen, itsekäs... huono äiti. Ja kaikki tämä naisen suusta, joka on viimeiset kuusi vuotta ollut ihan.. normaali? En käsitä. Onko ketään muuta, joilla näin?
Kommentit (84)
Missä viestissä ap sanoo että muut on koko ajan höösänneet sankarin ympärillä????NIIN MISSÄ, EI YHTÄÄN MISSÄÄN VAAN TÄMÄ ON SINUN VAJAAÄLYISE KEKSIMÄÄ PASKAA!!
Kyllä normaali ihminen ehtii synttäreillä halata ja pitää sylissä sankaria ja ei siinä ole mitään laskemista kyllä mä ainakin seuraan lastani synttäreilläkin joten tiedän kenen kanssa hän on ja kenen ei.
Anoppi oli kusipää mutta lohdutuksen sanana ap, sitten kun se vanha kääkkä tulee hajamieliseksi ei sun eikä sun lapsien tarvi sitä käydä tervehtimässä/ auttamassa. Vaan koko hoito jää siskon perheelle, varsinkin jos miehestään ei ole kiinnostunut tuollaista tyttären lapsia suosiva äitiänsä auttamaan.
Meillä anoppi makaa laitoksessa järjissään muttei pysty omin avuin liikkumaan. Miehen sisko soittaa ja valittaa että on raskasta yksin hänen ja hänen lapsien hoitaa mummoa. Mies ei pääse menemään kun hoitaa isää ja mä olen sanonut ettei kiinnosta pätkän vertaa. Lapset ei tunne koko naista.
Sinulla taitaa olla kuitenkin vähän vaikeeta, vai mitä?
En mä tiedä millaisia synttäreitä muut viettää, mutta meillä on ainakin paljon väkeä, ja synttärisankari saa paljon huomiota kaikilta. Ei siinä paljoa ehditä anopin sylissä istuskella, saati että mä ehtisin kytätä kuka siellä anopin sylissä nyt sitten on istunut. Mulla ei itse asiassa ole vuosien varrelta mitään mielikuvia.
Mutta jatkakaa sinä ja ap valitsemillanne teillä, näyttää menevä kovin mukavasti.
jos anopilla on vävyjä, elämä on helppoa.
Näin olen päätynyt ajattelemaan kun olen seurannut äitini ja hänen ystäviensä elämää.
Miniät tiuskivat ja valittavat ja ovat tylyjä ja mikään ei kelpaa.
Vävyt ovat esimerkiksi äidilleni käydeet korjaamassa talon katon ja tekemässä puut ja pikkuremontteja. Miniät kitisevät, jos ovat joutuneet jouluna edes tiskaamaan kaverina.Samoin näkyy olevan äitini ystävillä. Vävypojat pitävät vaimonsa äitiä kuin kukkaa kämmenellä ja auttelevat ja kehuvat. Mutta jos naisella on poikia, niin miniät kitisevät ja valittavat ja mikää ei kelpaa ja haukkuvat koko ajan anoppiaan.
Sinänsä vähän pelottaa, kun mulla on vain 3 poikaa... noh, ehkä mun pitää vaan valita se suosikkiminiä, ja jättää pari muuta märisemään keskenään.
Minullekin on ok, jos anopin tytär on tärkeämpi anopille kuin MINÄ itse. Tietysti hän varmasti on. Mutta onko siis joidenkin teidän mielestän oikein, että tyttären lapset ovat tärkeämpiä kuin pojan lapset?? Minusta se EI ole oikein missään tapauksessa! Minä aikuinen ihminen kestän kyllä vaikken tulisi anopin kanssa toimeen, mutta sitä on vaikea kestää jos anoppi jatkuvasti lellii ja hoitelee tyttären lapsia, samalla kun pojan lapset saavat olla ihan omillaan ilman että heistä kukaan välittää??
Anoppi kumminkin seurustelee samalla myös tyttärensä vs. miniänsä kanssa, kun kyläilee. Siellä tyttären luona varmaan vaan viihtyy paremmin, samalla tutustuu tietysti tyttären lapsiinsa vähän läheisemmin.Ei siinä mitään, minustakin muodollinen tasapuolisuus on tärkeää, mutta aika hassua alkaa kytätä jossain synttäreillä, kuinka kauan joku vieraista ketäkin lasta pitää sylissä. Ehkä se tyttärenpoika vaan viihtyi siellä paremmin, ja koska ovat enemmän tekemisissä keskenään, ei vierastakaan kuten ap:n lapsi teki, kun anoppi YRITTI ottaa syliin...
Monipiippuinen juttu, jossa kiukkuaminen ei ainakaan AUTA ASIAA.
-7-
Arvaa, kenen synttärit ne oli? No anopin pojanpojan. Arvaa, miltä se äitinä tuntui, kun omat lapset saa vähemmän huomioita kuin yksi? No pahalta.
Olkoon miten tyhmää tahansa, minusta tuntui pahalta. Siinä tilanteessa tuli pinnalle kaikki, kai sitten katkeruuskin. Sanoin, että lapset eivät koe häntä läheiseksi, ja ihan syystä niin. Muuta en sanonut, en ehtinyt, kun alkoi ryöpytys. Ja se oli ensimmäinen paha asia, mitä koskaan olen sanonut.
HARVINAISEN TYHMÄ. Meinaatko, että se anoppi oli siinä oikein tahallaan katsellut ja laskelmoinut, että nytpä pidän tätä tyttären lasta sylissä ja tahallaan jätän pojan lapset huomiotta.
Eiköhän hän vaan ollut ihan normaalisti juhlissa, ja jos muut höösäsi sankarin ympärillä ja sankarin pikkusisarus vierasti, niin mitä hänen olisi pitänyt tehdä?
Ja kun on lähdössä ja yrittää vielä tervehtiä sitä vierastavaa lasta, saakin sun ryöpytykset niskaan.
Mun mielestä sä käyttäydyit aivan törkeästi häntä kohtaan, ei ihme että sähähti takaisin. Jos olisin anoppisi, olisin sulle syvästi loukkaantunut, ja entistä vähemmän haluaisin pitää yhteyttä.
Missä viestissä ap sanoo että muut on koko ajan höösänneet sankarin ympärillä????NIIN MISSÄ, EI YHTÄÄN MISSÄÄN VAAN TÄMÄ ON SINUN VAJAAÄLYISE KEKSIMÄÄ PASKAA!!
Kyllä normaali ihminen ehtii synttäreillä halata ja pitää sylissä sankaria ja ei siinä ole mitään laskemista kyllä mä ainakin seuraan lastani synttäreilläkin joten tiedän kenen kanssa hän on ja kenen ei.
Anoppi oli kusipää mutta lohdutuksen sanana ap, sitten kun se vanha kääkkä tulee hajamieliseksi ei sun eikä sun lapsien tarvi sitä käydä tervehtimässä/ auttamassa. Vaan koko hoito jää siskon perheelle, varsinkin jos miehestään ei ole kiinnostunut tuollaista tyttären lapsia suosiva äitiänsä auttamaan.
Meillä anoppi makaa laitoksessa järjissään muttei pysty omin avuin liikkumaan. Miehen sisko soittaa ja valittaa että on raskasta yksin hänen ja hänen lapsien hoitaa mummoa. Mies ei pääse menemään kun hoitaa isää ja mä olen sanonut ettei kiinnosta pätkän vertaa. Lapset ei tunne koko naista.
Kiittää luojaansa joka päivä, ettei tarvitse tuollaista vauhkoa idioottia nähdäkään.
Kunhan pidän välimme hyvinä, minulla on odotettavissa kohtuullisen hyvä mummuvaihe.
Monet miniät ovat veemäisiä. Onneksi meillä on yksi lapsi - tyttö ja en koskaan tule olemaan miniä naiselle. Kiitos luojan!
voi voi! olet siis veemäisen miniän äiti!
mulla on kaksi hienoa ihmistä lapsina.
Heh heh :)
että dissattuaan itse anoppia vuosikaudet, antaakin anoppi omaisuutensa niille kivoille lapsenlapsille. Ei se ole rakkauden hinta vaan miniän ylenkatseen.
niin tai jotkut anopit luulevat että kaikki ovat kieli pitkälä heidän rahojensa perään.
kun hokasin, että mulla jää varmaan tulevaisuudessa lastenlapsien hoito vähälle, kun mulla on vaan poikia. En kuitenkaan kelpaa miniöille. mulla on ihana anoppi, mutta kyllä mä silti pyydän äitiäni helpommin lapsenvahdiksi. Jo siitä syystä että äidilläni ei ole kuin kaksi lastenlasta ja anopilla seitsämän. Anoppi siis hoitaa mielellään, mutta en halua olla vaikaksi, kun hoitaa serkkuja aika usein. En halua, että väsyy liikaa.
kuuluu ihan yleissivistykseen mummun pitää kaikkia lapsenlapsiaan tasavertaisina. Siinä asiassa täytyy olla vieläpä tarkkana ja tämä vaikka välit miniöihin eivät olisikaan niin hyvät. Lapset ovat aina lapsia ja mummu ei saa loukata lapsia eriarvoisella kohtelulla.
Palkka tästä tulee kun teinit käyvät katsomassa ja juttelevat nuorten juttuja:))
Arvaa, kenen synttärit ne oli? No anopin pojanpojan. Arvaa, miltä se äitinä tuntui, kun omat lapset saa vähemmän huomioita kuin yksi? No pahalta. Olkoon miten tyhmää tahansa, minusta tuntui pahalta. Siinä tilanteessa tuli pinnalle kaikki, kai sitten katkeruuskin. Sanoin, että lapset eivät koe häntä läheiseksi, ja ihan syystä niin. Muuta en sanonut, en ehtinyt, kun alkoi ryöpytys. Ja se oli ensimmäinen paha asia, mitä koskaan olen sanonut.
Mieti nyt nainen - jos sulle joku sanoisi, että sun lapset ei tule sun syliisi, koska ne ei koe sua läheiseksi ja ihan syystäkään ei koe...
Ok, kyse oli anopin lapsenlapsista, mutta oikeastiko sinä ihmettelet, mistä hän hermostui?
Hänhän yritti lähestyä sinun lastasi, mutta tämä vierasti. En syytä lastasi tai sinua, mutta tuo on pitkän kehityksen tulosta, että lapsenlapsi vierastaa isoäitiä. Puolin ja toisin on ajauduttu syystä tai toisesta vähän etäiseen ihmissuhteeseen, ja sen takia sitä etäistä ja vierastavaa lapsenlasta ei ehkä pidelläkään sylissä niin paljon > lapsikin vierastaa entistä enemmän.
Kurjaa tuo teidän riita, sitä kannattaa nyt kumminkin aikuismaisella asenteella yrittää purkaa, eikä linnoittautua inhoamaan anoppia/miniää. Vikaa tuntuu olleen teissä molemmissa.
-7-
Saatanan paska on hommannut ihan tahallaan 7 lastenlasta, ettei tarvi sun lapsia hoitaa.
panet heti välit poikki anoppiin ja et anna olla poikansa kanssa enää missään tekemisissä.
Sanot miehellesi, että jos vain kerrankin ottaa yhteyttä äitiisi, pillua ei enää tipu.
kun hokasin, että mulla jää varmaan tulevaisuudessa lastenlapsien hoito vähälle, kun mulla on vaan poikia. En kuitenkaan kelpaa miniöille. mulla on ihana anoppi, mutta kyllä mä silti pyydän äitiäni helpommin lapsenvahdiksi. Jo siitä syystä että äidilläni ei ole kuin kaksi lastenlasta ja anopilla seitsämän. Anoppi siis hoitaa mielellään, mutta en halua olla vaikaksi, kun hoitaa serkkuja aika usein. En halua, että väsyy liikaa.
mutta tyttären lapsia kohtelee aivan eri tavalla kuin meidän lapsiamme. Tyttären lapset saavat kalliimpia lahjoja, heitä viedään hoplopiin, hoidetaan monta kertaa kuussa, viedään harrastuksiin, laskettelemaan, talviriehoihin jne. Meidän lapsiamme hoidetaan kyllä tarvittaessa mutta jos lupaa viedä meidän lapset jonnekin, niin pyytää aina tyttären lapset mukaan, vaikka nämä olisivat juuri edellisenä viikonloppuna päässeet samaan paikkaan. Meidän lapset eivät osaa odottaa oikein muuta, ovat niin tottuneet tilanteeseen. Joskus kun kyselevät, miksi eivät pääse yökylään tai mukaan jonnekin, minne serkkunsa, niin anoppi syyllistää minua ja sanoo, että äiti ei päästä tai luulin, että äiti ei päästä. Tuntuu hassulta, kun en ikinä ole kieltänyt ja sanon aina heti, että tottakai olisin päästänyt, mutta anoppi vain kohauttelee olkapäitään ja antaa minun vastailla lasten kysymyksiin siitä, miksi en ole päästänyt... Minusta on selvää, että tyttären kanssa ollaan läheisempiä ja sitä kautta on selvää, että tyttärenlapsia nähdäänkin ehkä useammin. Mutta sitä en voi ymmärtää, että niitä lapsia sitten kohdellaan eri tavalla, ja jopa ihan valehdellaan, kun ei kyetä sanomaan totuutta. Nyt muutimme kauemmaksi anopista, niin on helppo laittaa kaikki välimatkan piikkiin. Kyllä silti välillä surettaa lasteni puolesta.
Meillä vaan lapset niin tottuneita jo asiaan, että eivät edes kysele enää jos pääsisivät yökylään tai minne vaan :(. Onhan se sääli, koska omatkin vanhempani ovat jo iäkkäitä eivätkä jaksa. No, onneksi me vanhemmat sitten jaksetaan:).
Mun anopille rakkaimmat on miehen veljen lapset, niitä se on suosinut alusta asti. Joskus kauan sitten jaksoin sitä surra ja mieleni siitä pahoittaa, mutta en enää. Mummu on saanut sitä mitä on tilannut: meidän lapsia ei tahdo saada mummulaan enää kylään edes paria kertaa vuodessa. Eivät soittele mummulle kuulumisia eivätkä muutenkaan ole tekemisissä. Onneksi on mun vanhemmat, ne on korvanneet kaiken moninkertaisesti näiden vuosien aikana. Mä olen ainoa lapsi joten "kilpailijoita" ei edes ole.
kuuluu ihan yleissivistykseen mummun pitää kaikkia lapsenlapsiaan tasavertaisina. Siinä asiassa täytyy olla vieläpä tarkkana ja tämä vaikka välit miniöihin eivät olisikaan niin hyvät. Lapset ovat aina lapsia ja mummu ei saa loukata lapsia eriarvoisella kohtelulla. Palkka tästä tulee kun teinit käyvät katsomassa ja juttelevat nuorten juttuja:))
Näin minäkin ajattelisin, että pitäisi toimia, oli suhde miniään tai poikaan sitten mikä tahansa. Ei koskaan saisi suosia toisia lastenlapsia.
Sä yrität olla kohtelias, ystävällinen ja huomaavainen. Lopeta tuommonen yrittäminen, sun yrittämisestäsi haistaa kilometrien päähän, että oikeasti et pidä tippaakaan anopistasi. Luuletko, ettei hän sitä huomaa?
Mitäs jo lopettaisit yrittämisen ja olisit aito ja aidosti mukava ihminen.
Mutta enpä usko, että lastenlasten kohdalla tilanne välttämättä menee enää samoin ihan helposti kun tilanne on silloin ihan toinen. Eihän sitä tiedä, mihin lapseni asettuvat asumaan, millainen on puoliso, milloin lapsenlapset syntyvät, olenko itse enää miten terve jne.
kuuluu ihan yleissivistykseen mummun pitää kaikkia lapsenlapsiaan tasavertaisina. Siinä asiassa täytyy olla vieläpä tarkkana ja tämä vaikka välit miniöihin eivät olisikaan niin hyvät. Lapset ovat aina lapsia ja mummu ei saa loukata lapsia eriarvoisella kohtelulla. Palkka tästä tulee kun teinit käyvät katsomassa ja juttelevat nuorten juttuja:))
Näin minäkin ajattelisin, että pitäisi toimia, oli suhde miniään tai poikaan sitten mikä tahansa. Ei koskaan saisi suosia toisia lastenlapsia.
eli mulle ei koskaan tule miniää. Nyt vain odottelemaan niitä ihania vävyjä!
Onneksi mun miehellä ei ole sisaruksia, eikä mun omilla vanhemmilla muita lapsenlapsia kuin ne meidän tytöt. Mä olen aina ajatellut, että on harmi, ettei lapsille tule serkkuja, mutta onhan siinä näköjään valoisiakin puolia!
Ihme asiasta sinäkin jaksat valittaa, jo on pientä elämää...
Tässähän nyt kuullaan vain ap:n totuus (kuten näissä valituksissa aina) sillä kukapa huonoja asioita itsestään kirjoittaisi. Aina on helpompi tehdä muista syyllisiä.
Sulla on semmonen anoppi kuin ansaitset.
Sinällään sen hyvin ymmärrän, mutta silti :) Jos kerran olet ottanut roolin, että nielet ja hyväksyt...
Minkäs sille voi, että tyttären lapsi on hänelle läheisempi? Sinä et sille voi mitään, joten syytä antaa asian olla.
hyvät ihmiset. Tätä asiaa on ihan virallisesti tutkittu mm. USA:ssa. Tutkimuksen mukaan isovanhemmat antavat esim. kalliimpia lahjoja tyttären lapsille, kuin pojan lapsille. Syy juontaa ihan alitajuntaisesti biologiasta. Melko iso osa poikien lapsista ei olekkaan poikian lapsia, vaan mittarinlukijan, talkkari-tapsan tms. lapsia.