päiväkoti vai kotihoito??
Lapset 3, 4 ja 5v.
Kumpi parempi vaihtoehto päiväkoti, aamuherätyksineen, kiireineen, kavereineen, tekemisineen. Muutama satalappunen enemmän rahaa kuukaudessa.
Vai
Kotihoito, lepposammat päivät, kerhot 3-4krt/vko, vähemmän aktiviteettia, vähemmän rahaa.
Kommentit (34)
En edes miettisi tuossa tilanteessa. Kyllä niitä töitä ehtii lopun ikänsä tehdä, lapset on pieniä niin kovin vähän aikaa!
Kun lapsia on kolme, on heistä ihan mukavasti seuraa toisilleen. Lisäksi jos ammatillista kunnianhimoa ei ole kovin valtavasti, senkin puolesta kotiin jääminen on ok. Voitte vaikkapa toimia niin, että menet töihin sitten, kun isoin lapsista on kouluikäinen (tai jopa niin, että olet 3-4 vuotta kotona, kunnes kaikki lapset ovat koulussa). Sen jälkeen toki kannattanee mennä töihin. Muutoin olen sillä kannalla, että päiväkotikin voi olla ok, mutta asia on hyvin tapauskohtainen. Jos lapsia olisi esim. vain yksi, voisi päiväkoti olla parempi.
Tuo että joudut yksin kuskaamaan lapset päiväkotiin, se on aika paha. Kiskoa ne uniset lapset sängyistään ja viedä hoitoon hirveällä kiireellä ja stressillä, kellään ei ole kivaa. Ja aamusta toiseen...
Ja illalla kaikki lapset on väsyneitä, kiukkuisia, vaativat huomiota. Pysy kotona niin koko perhe voi paremmin.
Mieti niitä aamuja kun pakkasta on 25 ja auto jäässä, tai lunta on tullut yöllä puoli metriä ja joudut kolaamaan pihan että pääset ylipäätään lähtemään. Olen mielelläni se laiska ja köyhä kotiäiti...
Itse olen kotona nimenomaan tasaisen ja rauhallisen arjen vuoksi, en todella halua heittäytyä siihen oravanpyörään, johon suurin osa lähtee "koska ei ole varaa olla kotona". Omia valintoja ne suurimmalla osalla on ja jokainen valitkoon itselleeni sopivimman polun. Olen ollut erityisen tyytyväinen päätökseeni olla kotona, vaikka rahallisesti tiukkaa onkin. Hoitoalalla työskentelevänä voit kuitenkin heittää tarvittaessa keikkaa, yhdestäkin viikonloppuyöstä saat mukavasti rahaa.
jos ei työpaikka menisi niin jäisin minäkin vaikka kuopus täyttää 3.
Totta, jos olisi kyse yhdestä lapsesta tilanne olisi aivan eri, seuran ja rahan suhteen. Ei hoitokulut silloin niin suuret olisi.
Ja niihin kerhoihin, eikä eskariinkaan ole pakko joka kerta lähteä jos keli on kamala tms. Töihin/päiväkotiin olisi aina lähdettävä oli olosuhteet mitä vaan.
Toisaalta tuntuu että esikoinen 5v, kaipaa jo enemmän aktiviteettia. Mutta senkin saa toki täytettyä kotona, keksimällä enemmän puuhastelua hänelle ja lisäämällä esim. yhden harrastuksen viikkoon. Nyt on 1, eli olisi sitten 2.
Ja totta tuokin että keikkaa voi aina tehdä. Ja jos mies samalla paikkakunnalla töissä niin voin vaikka pitää jotain jumppia pari krt/vko:ssa. Jos taas joutuu lähtemään reissuhommiin niin sitten ei kyllä onnistu. Eikä kyllä onnistu lasten jumpatkaan autottomana...
Ja voihan sitä aina kokeilla. Ensin Tammikuuhun asti, jos ei toimi niin sitten töihin, jos toimii niin syksyyn jne.. Eihän sitä heti tarvitse tehdä monen vuoden päätöksiä.
Ap
Meillä ei jatketa virkavapauksia henkilöille joiden kuopukset täyttävät sen kolme vuotta.
Meillä töissä yksi viranhaltija joka oli ollut poissa töistä jo kahdeksan vuotta putkeen ilmoitti ettei palaa vielä töihin kun nuorin täytti 3v. No ei saanut virkavapautta vaan meni paikka avoimeen hakuun ja monen vuoden ajan pätkäsijaisuuksia tehnyt nainen sai viran.
Hyvin kävi tälle kotiäidillekin, kun menetti viran niin saa työkkäristä korvauksia, lapset jo kouluikäisiä ja vieläkin on työtön.
Ei siellä päiväkodissa ole sen ihmeellisempiä virikkeitä kuin kotonakaan.Jokainen kykenee omiensa kanssa ulkoilemaan ja askartelemaan ja varsinkin teillä kenellä on omista sisaruksista seuraa.Surullista tämä nykyajan trendi siitä että tulee sisaruksia ja vanhemmat lapset ovat päiväkodissa 8-16 että äiti saa tutustua rauhassa vauvaan,mitä?????
Jos käytte kerhoissa/puistoissa jne niin siinä on lapsille riittävästi virikettä,kotona vaan kotihommiin mukaan niin saa tervettä mallia.Nyky yhteiskunnassa kaikilla tuntuu olevan kamala kiire kaikkialle että jos sulla mahdollisuus viettää kiireetöntä aikaa kotona omien lasten kanssa niin suosittelen lämpimästi
On muuten hassua että mies on meillä aina aikaisemmin ollut se joka ollu patistamassa töihin, esim. 1 ja toisen lapsen välissä, viime syksynä. Mutta nyt on mieli muuttunut täysin ja hän on se joka on aivan ehdottomasti sitä mieltä että kotona jatketaan. Minä olen se joka miettii. :)
päivähoidon ammattilainen jonka kanssa olen asiasta puhunut on ollut täysin kotihoidon kannalla. :)
Asia mikä mua eniten mietityttää on oma jaksamiseni. Toisaalta, auttaako töihin meno asiaa vai pahentaisiko se vaan kenties tilannetta, sitä en tiedä?? Lapset kuitenkin kasvaa kokoajan ja liikkuminen helpottuu joten myös sosiaaliset ympyrät kasvaa.
Ja niistä riskeistä. Sehän on sitten täysin eri tilanne jos jotain sattuisi. Mies jäisin työttömäksi tms.. Silloin asioita pitäisi miettiä uudelleen ja tehdä päätökset sen hetkisen tilanteen mukaan. Mulla on kuitenkin suuri luotto siihen että töitä saan. En varmasti heti vakituista paikkaa mutta töitä hoitoalalla riittää kyllä. Kun kuitenkin kokemustakin on pohjalla.
ap
ja tekisin sinuna keikkatöitä/puolipäiväisenä töitä ja opiskelisin. Jos haluat opiskella kuten sanoit, nyt voisi olla oikea hetki.
Kestääkö oma jaksaminen kotona, se ratkaisee jo paljon. Lapset ovat hyvin touhukkaassa iässä eli vaativat tekemistä, mutta toisaalta heitä on kolme, joten saavat toisistaan leikkiseuraa. Itse miettisin siis lähinnä tuota omaa jaksamista. Ja toki sekin on tärkeää, onko tuleva hoitopaikka hyvä. Niitäkin kun on moneen lähtöön... Listaa vaikka paperille plussat ja miinukset ja mieti sitten. Mutta korostan vielä sitä, että jos sinusta tuntuu jo nyt siltä, että töihin voisi olla mukava mennä, niin jaksaisitko todella olla kotona päivästä toiseen ja järjestää lapsille tekemistä ja pysyä järjissäsi?
Eli keikkailet pyhinä ja sunnuntaisin, mun mies vapailla.