Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetys päiväkotilaisten huonoista vaatteista

Vierailija
31.01.2013 |

Olen päiväkodissa töissä. Olen ollut jo useamman vuoden.

Kerta toisensa jälkeen ihmettelen hiljaa itsekseni monien lasten huonoja tai epäsopivia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia lasten vaatteista vanhemmilta, jotka eivät ole niin nöpönnuukia siitä, mitä lapsilla on yllään.

Kuravaatteet ovat lähes jokaisella aika huonossa kunnossa. Jalkalenksuja on harvalla, ja ainakin yhtä monella on rumasti solmitut kurahousun henkselit. Reikiä löytyy sieltä täältä ja usein kuravaatteet ovat pienetkin. Kurahanskat ovat liian pieniä tai reikäisiä tai fleecevuori haisee. Kuravaatteita ei viedä lähes koskaan kotiin pesuun.

Sisävaatteet... monella ne ovat liian pieniä tai liian isoja. Kumpaakaan en ymmärrä- lapsella ei ole mukava olla epäsopivissa vaatteissa. Ja caprit talvella ulkohousujen alla, en ymmärrä.. nilkat jäävät paljaiksi ulkohousujen alla.

Hanskat olivat monella viime viikon pakkasissakin välikausihanskoja ilman villalapasia. Monella on korvat paljaaksi jättävä pipo tai solmittava hattu, joka on niin väljä, että tuuli menee suoraan korviin. Kaulahuivi on harvalla, kypärämyssyjäkin harvalla ja niissä on usein iso tupsu, joka menee koko ajan silmille.

Monella lapsella on samat vaatteet koko viikon, usealla vielä seuraavankin viikon- samoine tahroineen.

Värit ovat lähes aina tytöillä pelkkää pinkkiä, pojilla pelkkää harmaata, mustaa ja sinistä hirviönkuvineen.

Lapsia hoidan tottakai aivan yhtä hyvin, oli heillä sitten kauniit, sopivat vaatteet tai liian pienet ja likaiset vaatteet (resupekkoja ehkä vielä hellemmin) mutta usein mietin silti, ajattelevatko vanhemmat itse koskaan lastensa pukeutumista sen enempää kuin että jotain vaatetta pitää olla. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia etenkin sellaisilta vanhemmilta, joille lasten vaatetus ei merkitse muuta kuin lämmikettä.

Suurin osa näistä lapsensa huonosti pukevista perheistä on kuitenkin ihan tavallisia, työssäkäyviä vanhempia. Monella on itsellään todella siistit ja kalliitkin vaatteet. Eri asia ovat sitten perheet, joissa on masennusta, köyhyyttä tms.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen toiveen voi sivuuttaa noin vaan, että pk:n työntekijöiden silmiä ei särkisi? Vai?

ei maksa yhtään sen enempää kuin jotkut rumat markettirötkyt. Esim hm:ltä saa tosi nättejä ja edullisia vaatteita, jopa halvemmalla kuin jostaki marketista niitä hirviövaatteita :-) samaa olen kyllä katsonut, kun omaani eskariin vien, että jotkut vanhemmat ei sitten yhtään välitä, millaisissa kuteissa lapset kulkee. Itse kyllä pönötetään hienoina. Eikä se ole edes käytännollisyydestä pois jos vaatteet on nätit.

Vierailija
102/117 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Ihmetyttää miksi et ota ja tee lastensuojeluilmoitusta? Ammattisi vuoksi sinun tulisi näin toimia jos havaitset lasten huollossa olevan puutteita. En tarkoita siis sitä et jos yhdeltä kut puuttuu hanskat sopivat tai yhdellä liian pienet vaatteet. Jos ongelma saman lapsen kohdalla jatkuva ja useampia puytteita voi olla että kyse rahasta ja ei osata hakea apua. Tai yksinkertaisesti ettei vanhempi osaa pukea lasta, silloin lastensuojelu tarjoaa perhetyötä ja näitä asioita käydään läpi. Itse olen sitä mieltä että päiväkodin henkilökunnan tulee kiinnittää huomiota kuinka lapset puetaan päiväkotiin ja sen lisäksi perushygieniaan ja lapsen ruokailuun esmes onko lapsi kovin nälkäinen. Jos näissä on ongelmia ainut mielestäni hyvä ratkaisu on tehdä lastensuojelu ilmoitus. Kyse voi olla vakavammastakin ongelmasta perheessä ja se on hyvä selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitikertaaviis kirjoitti:

Hmmm. Ihmetyttää miksi et ota ja tee lastensuojeluilmoitusta? Ammattisi vuoksi sinun tulisi näin toimia jos havaitset lasten huollossa olevan puutteita. En tarkoita siis sitä et jos yhdeltä kut puuttuu hanskat sopivat tai yhdellä liian pienet vaatteet. Jos ongelma saman lapsen kohdalla jatkuva ja useampia puytteita voi olla että kyse rahasta ja ei osata hakea apua. Tai yksinkertaisesti ettei vanhempi osaa pukea lasta, silloin lastensuojelu tarjoaa perhetyötä ja näitä asioita käydään läpi. Itse olen sitä mieltä että päiväkodin henkilökunnan tulee kiinnittää huomiota kuinka lapset puetaan päiväkotiin ja sen lisäksi perushygieniaan ja lapsen ruokailuun esmes onko lapsi kovin nälkäinen. Jos näissä on ongelmia ainut mielestäni hyvä ratkaisu on tehdä lastensuojelu ilmoitus. Kyse voi olla vakavammastakin ongelmasta perheessä ja se on hyvä selvittää.

Yli kolme vuotta vanha ketju ja sinä käsket kommentoijaa tekemään lasun!

Mikä järki muutenkaan nostaa ikivanhoja ketjuja?

Vierailija
104/117 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esimerkillisestä äidistä, jonka lapsilla on asianmukaiset ja siistit vaatteet. Ainut mistä sinun mukaasi saan noottia on se, että poikani pukeutuu usein siniseen.

Olen pahoillani. Se on poikani lempiväri. Täytyypä sanoa pojalle, että luin av-palstalta, että pojat ei saa käyttää pelkkää sinistä tai harmaata, heitetäänpä vaatteesi roskiin ja saat huomenna laittaa päiväkotiin siskosi pinkin mekon.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin :O

Vierailija
105/117 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä mainitsen vanhemmille,että on se toi teidän muksu kasvanut kun vaatteet jää jo pieneksi.Samalla toivon,että vanhemmat mainitsevat jos ei tarvitse iltapäiväksi laittaa kaikkia villa vaatteita.Kommunikointi puolin ja toisin ilman turhaa nillitystä takaa,että kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
106/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyyh! Meillä lähipiirissä äiti, joka juuri äskettäin sanoi tytölleen ”ei ole varaa ostaa sulle ehjiä kenkiä” ja sitten 2 kk päästä varasi itselleen ja miehelleen 9000 euron lomamatkan. Tyttö sai uudet kengät äitipuoleltaan. Todella, todella ällöttää tuollainen ja oma suhtautumiseni jotenkin muuttui tuohon naiseen!

Näin myös yksi päivä tämän tytön leikkimässä puistossa ja hänellä oli jäätävän iso reikä caprien haaraosassa. Äiti vaan vieressä iloisesti hymyili.

Ollaan siiis niiiin pihejä lasten vaatteissa, mutta sitten kuitenkin varataan melkein 10 000 e matka ja tyttö tai no, tytöt saavat mennä pienissä ja rikkinäisissä vaatteissa. Minua hävettäisi aivan hirveästi.

Vierailija
107/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan tuntea edellisen kirjoittajan kanssa sama nainen.

Ihan pikkasen ihmettelen tuollaista käytöstä, kun oma ”todistelu” ja omat halut menevät tärkeämpien edelle. Tämän naisen äidillä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joten pohdin, ettei iän karttuessa alkaisi tälle äidille sama sairaus kolkuttelemaan. Hehän voivat olla erittäin vauhtisokeita maanisuudessaan ja jopa autistisen oloisesti keskittyä johonkin tiettyyn alueeseen, matkusteluun jne, jolloin kokonaisuus menee pirstaleiksi eli esim. juuri tuo lasten vaatetus jää kokonaan pois, koska äidin maailmaan ei mahdu juuri sillä hetkellä muuta.

Toivon vaan, että tällaisten äitien lapset saavat ruokaa ja lämpöä....

Vierailija
108/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta tässä tulee syitä:

Ne renksut hajoaa HETI. Olen kierrättänyt vanhoista puvuista, säästänyt kaikki pukujen mukana tulevat vararenksut ja käyttänyt ne, laittanut itse uusia, silti ne on aina poikki. Sitä taistelua ei voi voittaa.

Toinen syy ihmerytkyihin on se että lapsi haluaa usein valita itse vaatteet. Ei se halua laittaa niitä uusia kivoja sopivia ja siistejä. Se haluaa ne liian pienet autohousut joihin on pesiytynyt se tympeä haju paksuihin resoreihin. Ja aina sen saman t-paidan jota nyt viikolla ei ehditty pestä. Lisäksi isi pukee lapsen useimpina aamuina joten senhän arvaa että rima ei ole kovin korkealla.

Tietysti katson että lapsella on säänmukaiset ja sopivat ulkovaatteet. Mutta sisäkamppeet saattaa olla aivan mitä sattuu.

Vierailija
109/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ei tarvi hienoja vaatteita laittaa.

Vierailija
110/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissamme sanotaan heti, jos lapsella on jäänyt joku vaate liian pieneksi tai on muuten epäsopiva. Itsellenikin on joskus muistutettu, että pitäisi saada jo kokoa suurempia hanskoja tms., vaikka olen aika tarkka lasten vaatteista. Ei niitä aina muista ja ehdi niin tarkasti tutkia, joten on hyvä, että päiväkodilta muistutetaan asiasta.

Tosi harvoin sanon semmoisista mitään, ainoastaan jos lapsi selvästi palelee. Muuten sillä ei ole mitään tekemistä minun kanssani, tai siis ei kuulu minulle. Kauneutta on monenlaista, ja siinä mielessä vielä vähemmän kuuluu minulle.

Niin kauan kuin vaatteista ei ole lapselle mitään erityistä haittaa, en sano mitään. On ihan perheen oma asia miten tahtovat lapsensa pukea. Paleleminen tulee myös väärästä koosta: jos kenkä on pieni, sinne ei mahdu villasukka = tulee kylmä. Jos hanska on pieni, se ei mahdu kunnolla käteen = tulee kylmä. Jos haalari on pieni, jää hihat ja lahkeet lyhyiksi = tulee kylmä.

Mikään tyylillinen seikka tai sisävaatteen lyhyt puntti tai reikä hupparin kyynärpäässä ei kuulu minulle. Ja tiedän monen lapsen pukevan itse itsensä ja monen vanhemman pitävän kasvatuksellisesti tärkeänä antaa lapsen itse määrätä näistä asioista, ja se on ihan tosi hyvä ajatus, niin kauan kuin lapsi ei siitä erityisesti kärsi. jolloin sitten puutun.

Pienillä lapsilla ei ole ”niin paljoa” haittaa siitä, että kulkee niin pienissä housuissa, että pers paistaa, tai on tahraiset tai paljonkin rikkinäiset vaatteet, mutta kyllä se kiusaaminen aloitetaan sitten jo esikoulussa ja ala-asteella viimeistään.

Ainakin minun mielestäni olisi kohtuullista, että aikuinen siirtää rikkinäiset vaatteet roskiin, ja ostaa uutta tilalle, lapsi saa kyllä meilläkin pukea itse vaatteensa, muttei kaapissa kierrätetä rikkinäisiä, liian pieniä tai tahraisia vaatteita!

Vierailija
111/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiin ei tarvi hienoja vaatteita laittaa.

Ei hienoja tarvi ollakkaan, mutta ehkä ehjät ja sopivat vaatteet ei ole liikaa vaadittu?

Kulkisitko itse 2-3 kokoa liian pienessä paidassa tai housuissa, niin että vatsasi ja peppusi paistaisivat kaikille? :D

Vierailija
112/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoina aikoina tiedettiin mitä tarkoitti vaatehuolto. Silloin edes reiät paikattiin. Nyt ei tehdä edes sitä, saati katsota millaisissa vermeissä se pieninkin lapsi päivänsä viettää :o

Vierailija
113/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne renksut hajoaa HETI. Olen kierrättänyt vanhoista puvuista, säästänyt kaikki pukujen mukana tulevat vararenksut ja käyttänyt ne, laittanut itse uusia, silti ne on aina poikki. Sitä taistelua ei voi voittaa.

Toinen syy ihmerytkyihin on se että lapsi haluaa usein valita itse vaatteet. Ei se halua laittaa niitä uusia kivoja sopivia ja siistejä. Se haluaa ne liian pienet autohousut joihin on pesiytynyt se tympeä haju paksuihin resoreihin. Ja aina sen saman t-paidan jota nyt viikolla ei ehditty pestä. Lisäksi isi pukee lapsen useimpina aamuina joten senhän arvaa että rima ei ole kovin korkealla.

Tietysti katson että lapsella on säänmukaiset ja sopivat ulkovaatteet. Mutta sisäkamppeet saattaa olla aivan mitä sattuu.

Hyvä, että lapsi saa päättää vaatteistaan, mutta sinun on siltl aikuisena huolehdittava, että päälle tulee oikeankokoiset, ehjät, puhtaat ja säänmukaiset vaatteet.

Lapsen vaatekaapeista kannattaa kokonaan ottaa pois käyttökelvottomat ja liian pienet vaatteet, ja jättää lapsen valikoitaviksi vain sopivia ja ehjiä vaatteita.

Vierailija
114/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että lapsi saa päättää vaatteistaan, mutta sinun on siltl aikuisena huolehdittava, että päälle tulee oikeankokoiset, ehjät, puhtaat ja säänmukaiset vaatteet.

Lapsen vaatekaapeista kannattaa kokonaan ottaa pois käyttökelvottomat ja liian pienet vaatteet, ja jättää lapsen valikoitaviksi vain sopivia ja ehjiä vaatteita.

Oi kyllä kyllä sinä täydellinen nainen! Kiitos että soit tietosi valon meille pimeässä vaeltaville.

Vierailija
115/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä kyllä sinä täydellinen nainen! Kiitos että soit tietosi valon meille pimeässä vaeltaville.

Anteeksi, jos ottaa itsetunnon päälle. Nuo ovat kuitenkin ihan perusasioita lapsiperheessä, että lapsi saa kertoa mielipiteensä, mutta aikuinen tekee lopullisen päätöksen. Eli lapsi haluaa päälleen ne liian pienet vaatteet --> ei käy, valitse näistä oikeankokoisista.

Vierailija
116/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti ärsyttää, kun itse hankin käytettynä ulkoiluvaatteet ja ne ovat olleet edulliset ja hyvät. Kaikki tarvittavat fleece- tai villahaalarit, kaulurit, lapaset yms. Löytyvät ja niillä pärjäisi päiväkodin pakkasrajan ylikin. Arviolta kahden talven varusteet ovat kustantaneet 100€.

Sitten on se perhe, joiden lapsilla on kirppiksen halvinta paskaa päällä. Haalarit suoraan 90-luvulta ja vaatetus isoa tai liian pientä. Heidän takiaan koko ryhmä kärsii.

Olen miettinyt, kehtaisinko viedä perheelle meiltä pieneksi jääneitä haalareita :D. Olisi palvelus heidän lapsilleenkin. Tunnen äidin ja hänelle siideri maistuu. Yhdellä baari-illalla saisi sen kunnon toppahaalarin edes toisille lapsista.

Vierailija
117/117 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eskari-ikäinen ei suostu laittamaan, kun tietyt vaatteet joita on muutama vaatekappale. Vaihdellaan kyllä sukkia, alushousuja ym. mutta päällysvaatteissa kiertää samat, koska lapsi haluaa niitä pitää. Kuravaatteet ovat halpoja, mutta ehjiä. Niihin en viitsi satsata, koska yksikin reikä, niin vaate on pilalla.

Ulkovaatteita laitetaan sen mukaan mitä lapsi sanoo, että oliko kylmä/kuuma tms. Jos lapsi ei valita, niin katson vaatteiden olleen sopivat.

Arghhh!!!

Mikä teitä aikuisia ihmisiä vaivaa??? Lapsetko saa itse päättää vaatteetkin päällensä? Naurettavaa. Taitaa tulla aika haastava elämä teille lapsenne kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi