Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetys päiväkotilaisten huonoista vaatteista

Vierailija
31.01.2013 |

Olen päiväkodissa töissä. Olen ollut jo useamman vuoden.

Kerta toisensa jälkeen ihmettelen hiljaa itsekseni monien lasten huonoja tai epäsopivia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia lasten vaatteista vanhemmilta, jotka eivät ole niin nöpönnuukia siitä, mitä lapsilla on yllään.

Kuravaatteet ovat lähes jokaisella aika huonossa kunnossa. Jalkalenksuja on harvalla, ja ainakin yhtä monella on rumasti solmitut kurahousun henkselit. Reikiä löytyy sieltä täältä ja usein kuravaatteet ovat pienetkin. Kurahanskat ovat liian pieniä tai reikäisiä tai fleecevuori haisee. Kuravaatteita ei viedä lähes koskaan kotiin pesuun.

Sisävaatteet... monella ne ovat liian pieniä tai liian isoja. Kumpaakaan en ymmärrä- lapsella ei ole mukava olla epäsopivissa vaatteissa. Ja caprit talvella ulkohousujen alla, en ymmärrä.. nilkat jäävät paljaiksi ulkohousujen alla.

Hanskat olivat monella viime viikon pakkasissakin välikausihanskoja ilman villalapasia. Monella on korvat paljaaksi jättävä pipo tai solmittava hattu, joka on niin väljä, että tuuli menee suoraan korviin. Kaulahuivi on harvalla, kypärämyssyjäkin harvalla ja niissä on usein iso tupsu, joka menee koko ajan silmille.

Monella lapsella on samat vaatteet koko viikon, usealla vielä seuraavankin viikon- samoine tahroineen.

Värit ovat lähes aina tytöillä pelkkää pinkkiä, pojilla pelkkää harmaata, mustaa ja sinistä hirviönkuvineen.

Lapsia hoidan tottakai aivan yhtä hyvin, oli heillä sitten kauniit, sopivat vaatteet tai liian pienet ja likaiset vaatteet (resupekkoja ehkä vielä hellemmin) mutta usein mietin silti, ajattelevatko vanhemmat itse koskaan lastensa pukeutumista sen enempää kuin että jotain vaatetta pitää olla. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia etenkin sellaisilta vanhemmilta, joille lasten vaatetus ei merkitse muuta kuin lämmikettä.

Suurin osa näistä lapsensa huonosti pukevista perheistä on kuitenkin ihan tavallisia, työssäkäyviä vanhempia. Monella on itsellään todella siistit ja kalliitkin vaatteet. Eri asia ovat sitten perheet, joissa on masennusta, köyhyyttä tms.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut oman lapseni päiväkodissa, että monella on kaula paljaana ulkoilussa,ja juuri noita huonosti korvilla pysyviä hattuja. En ymmärrä. Viime viikolla kovalla pakkasella huomasin, että tosi monella lapsella oli kädessä sormikkaat! Joskus mietin, että eiköhän vanhempia koskaan yhtään hävetä,kun lapset on puettu ruman näköisiin vaatteisiin,jotka ovat väärän kokoisiakin.Kirpparilta saa halvalla kauniitakin vaatteita.

Vierailija
22/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan varavaatteita tunnutaan käyttävän "joustavasti" eli muiden lasten päällä. Omallani on ollut toisen lapsen vaatteita päällä, jos on vaikka hihat kastuneet käsiä pestessä tai muuten tarvittu varavaatteita. Silti, vaikka omassa lokerossa on ollut ihan hyvät ja sopivat omat vaihtovaatteet. Samoin toisten lasten vanhemmat ovat palauttaneet pestyinä oman lapseni vaatteita, jotka on vastaavasti puettu toisen muksun päälle.

Edellisessä päiväkodissa taas jos vei varavaatteita tai vaihtoehtoja (aamupäiväksi lämpimämpää), iltapäivällä haettaessa lapsi ui hiessä ulkona, koska hänelle oli puettu päällekkäin melkein kaikki lokerosta löytyvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka viime viikolla samasta asiasta mankui. Kuinka vaatteet "ei hivele silmiä". Taas naurattaa, en ole vieläkään päässyt asiasta yli! :D

Ja kyl mun lapsilla on sopivat ja nätit vaatteet ja saavat valkatakkin ihan itte.

Vierailija
24/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissamme sanotaan heti, jos lapsella on jäänyt joku vaate liian pieneksi tai on muuten epäsopiva. Itsellenikin on joskus muistutettu, että pitäisi saada jo kokoa suurempia hanskoja tms., vaikka olen aika tarkka lasten vaatteista. Ei niitä aina muista ja ehdi niin tarkasti tutkia, joten on hyvä, että päiväkodilta muistutetaan asiasta.

Tosi harvoin sanon semmoisista mitään, ainoastaan jos lapsi selvästi palelee. Muuten sillä ei ole mitään tekemistä minun kanssani, tai siis ei kuulu minulle. Kauneutta on monenlaista, ja siinä mielessä vielä vähemmän kuuluu minulle.

Niin kauan kuin vaatteista ei ole lapselle mitään erityistä haittaa, en sano mitään. On ihan perheen oma asia miten tahtovat lapsensa pukea. Paleleminen tulee myös väärästä koosta: jos kenkä on pieni, sinne ei mahdu villasukka = tulee kylmä. Jos hanska on pieni, se ei mahdu kunnolla käteen = tulee kylmä. Jos haalari on pieni, jää hihat ja lahkeet lyhyiksi = tulee kylmä.

Mikään tyylillinen seikka tai sisävaatteen lyhyt puntti tai reikä hupparin kyynärpäässä ei kuulu minulle. Ja tiedän monen lapsen pukevan itse itsensä ja monen vanhemman pitävän kasvatuksellisesti tärkeänä antaa lapsen itse määrätä näistä asioista, ja se on ihan tosi hyvä ajatus, niin kauan kuin lapsi ei siitä erityisesti kärsi. jolloin sitten puutun.

Vierailija
25/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ovat olleet hoidossa neljässä eri päiväkodissa ja aina siellä on osattu pukea lapsi oikein sään mukaan, ei ole tungettu kaikkia vaatteita päälle tms. Varavaatteitakaan ei ole lainattu toisilta vaan heillä on siellä päiväkodin varavaatteita.Itsekin jätän joskus pieneksi jääneitä yhteisiksi varavaatteiksi.

Vierailija
26/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarissa. Toisilla liian pineiä vaatteita ja suoraan sanoen rumia! Varsinkin pojilla, tuntui että joillain oli päällään aina jotkut 10 vuotta vanhat harmaat hirviöpaidat joissa kuva oli jo täysin kulahtanut.

itse en olisi niissä kehdannut poikaani viedä mihinkään, ihan roskiskamaa. Siellä oli tietysti myäs niitä vähävaraisiakin mutta kaiken huippu oli kun myyn aina yhdelle äidille siellä poikani vaatteita (toinen poika on päätä lyhyempi minun poikaani), niin en KOSKAAN ole nähnyt näitä vaatteita tämän pojan päällä!

Aina haluaa ostaa minulta koska myyn hänelle hyvää todella halvalla kun haluan auttaa. Mutta missä ne vaatteet on? Ei ainakaan sen pojan päällä.

Ei sillä värillä ole väliä, meilläkin on sinistä ja harmaata mutta on ne nyt sentään tältä vuosikymmeneltä ja kivoja vaatteita.

Ja toinen huomio, eli nämä joiden lapsilla on sitä rikkinäistä, liian pientä vaatetta, on myös hiukset aina ihan takussa ja muutenkin epäsiistin näköisiä. Heillä on siistit vanhemmat. Ei ole aina rahasta kiinni! Itse kuljetaan uusissa nahkasaappaissa ja villakangastakeissa, käydään kampaajalla joka kuukausi ja istutaan vanhempainilloissa merkkilaukut sylissä, ajetaan Audilla pihaan.

Eikö noita äitejä hävetä kulkea resupekkalapsen kanssa? Eikö hävetä kun päiväkodin henkilökunta kerta toisensa jälkeen sanoo että Liisalla on liian pienet vaatteet? Eikö hävetä kun joulujuhlassa lapsi on collegehousuissa? Eikö? Minua hävettäisi ainakin.

Itse puen pojan kauniisti, on paljon eri värisiä vaatteita ja taatusti aina puhtaat, ehjät ja sopivan kokoiset. En ymmärrä miksei muut välitä lapsen ulkonäöstä...

Mutta tuntuu että näillä perheillä on muutakin ongelmaa koska nämä resupekat on usein myös niitä villejä joita kukaan ei saa kuriin... ei vaan taideta millään saralla välittää niistä lapsista siellä kotona.

Vierailija
27/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarissa. Toisilla liian pineiä vaatteita ja suoraan sanoen rumia! Varsinkin pojilla, tuntui että joillain oli päällään aina jotkut 10 vuotta vanhat harmaat hirviöpaidat joissa kuva oli jo täysin kulahtanut.

itse en olisi niissä kehdannut poikaani viedä mihinkään, ihan roskiskamaa. Siellä oli tietysti myäs niitä vähävaraisiakin mutta kaiken huippu oli kun myyn aina yhdelle äidille siellä poikani vaatteita (toinen poika on päätä lyhyempi minun poikaani), niin en KOSKAAN ole nähnyt näitä vaatteita tämän pojan päällä!

Aina haluaa ostaa minulta koska myyn hänelle hyvää todella halvalla kun haluan auttaa. Mutta missä ne vaatteet on? Ei ainakaan sen pojan päällä.

Ei sillä värillä ole väliä, meilläkin on sinistä ja harmaata mutta on ne nyt sentään tältä vuosikymmeneltä ja kivoja vaatteita.

Ja toinen huomio, eli nämä joiden lapsilla on sitä rikkinäistä, liian pientä vaatetta, on myös hiukset aina ihan takussa ja muutenkin epäsiistin näköisiä. Heillä on siistit vanhemmat. Ei ole aina rahasta kiinni! Itse kuljetaan uusissa nahkasaappaissa ja villakangastakeissa, käydään kampaajalla joka kuukausi ja istutaan vanhempainilloissa merkkilaukut sylissä, ajetaan Audilla pihaan.

Eikö noita äitejä hävetä kulkea resupekkalapsen kanssa? Eikö hävetä kun päiväkodin henkilökunta kerta toisensa jälkeen sanoo että Liisalla on liian pienet vaatteet? Eikö hävetä kun joulujuhlassa lapsi on collegehousuissa? Eikö? Minua hävettäisi ainakin.

Itse puen pojan kauniisti, on paljon eri värisiä vaatteita ja taatusti aina puhtaat, ehjät ja sopivan kokoiset. En ymmärrä miksei muut välitä lapsen ulkonäöstä...

Mutta tuntuu että näillä perheillä on muutakin ongelmaa koska nämä resupekat on usein myös niitä villejä joita kukaan ei saa kuriin... ei vaan taideta millään saralla välittää niistä lapsista siellä kotona.

Vierailija
28/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat kulkevat viimeisen päälle hienoina, mutta lapsille puetaan mitä sattuu.

Ihmettelen aina näitä "kesämekkotyttöjä" eli kesäinen hihaton mekko (yleensä H&M) puetaan pitkähihaisen puseron päälle, ja kaiken kruunaa sukkahousut ja siihen caprilegginssit lisäksi. Aivan törkeän näköistä, mautonta. Ja kesämekot on kyllä hellekäyttön tai talviaikaan kotimekoiksi, ei ihmisten ilmoille.

Lisäksi värejä ei näytä miettivän kukaan. Minä opetan lasta jo pienestä pitäen katsomaan mikä vaate sopii minkäkin kanssa. Enkä anna periksi, vanhempi päättää lapsen vaatteista. Lapsi saa toki valita kaupassa eri vaihtoehdoista eikä tarvitse pitää mitään joka on epämukava päällä. Ostakaa niille lapsille sellaisia vaatteita, mistä tykkäävät, niin ei tarvi tapella!

Eikä ole hienostelua tai kallista, kun miettii ne asut loppuun asti mitä kaupasta ostaa, ei esim. osta puseroa jolle ei löydy alaosaa. Vaatteita ei tarvi olla paljon, jos ostaa niin että vaatteita voi yhdistellä.

Ihanaa että hoitaja otit asian puheeksi!Ei lasten tartte näyttää metsäläisiltä vaikka suomalaisia ollaankin.

Omat vaatteeni ovat aina sävy sävyyn - niin myös lapseni. Pikkareita muöten. Pidän huolta, että ulkoiluvaatteet ovat ehjiä siistejä hyviä ja asianmukaisia.

4-vuotiaani "löysi" juuri sukkahousut. Aikaisemmin meillä oli leggareita. Sukkiksien lisäksi hänellä on sävysävyyn tunika tai pitkähih. t-paita + mekko. En näe tässä mitään ihmeelistä huonoa pahaa tai tyhmää. Lapseni on iloinen ja pukee itse reippasti. Kälyni on taiteilija, kuvittaja ja juuri vamistunut maisteri Aalto-yopistosta. Hänen hahmojaan saamme ehkä joku pvä nähdä ruotsalaismerkkien lastenvaatteissa. Ja hän on erittäin tarkka lastensa vaatteista. Hänenkin toinen lapsensa on tällainen kesämekkotyttö..

Vierailija
29/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin työntekijänä ja pienten lasten äitinä puolustelen vanhempia.

Päiväkoti-ikäiset kasvavat niin hurjaa vauhtia, ettei siinä oikeassa vaatekoossa pysy perässä arjen tohinoissa. Varsinkin jos lapsia on kotona enemmän kuin yksi. Sukat, saappaat jne menee hetkessä liian pieneiksi jos on kasvupyrähdys.

Helposti menee pyykkivuoressa sekaisin myös perheen lasten vaatteet... ja varavaatteet helposti jää päivittämättä oikeankokoisiksi.

Ainoa, mitä harmittelen lasten puolesta, on se, että usein lapsen kaula on suojaamatta. Kaulahuivia/kauluria tarvitaan syksystä kevääseen. Sillä lyhentäisi monen räkätaudin kestoaikaakin.

Liian pienet kurahousut on klassikko. Kurahousut pitäisi ostaa aina kokoa suuremmat kuin mitä ulkohaalari on. Helpottaa kummasti pukemista :)

Vierailija
30/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että niissä on reikiä tai ne on liian pieniä, minä näen niitä harvoin lasten päällä. Toivoisin, että mulle sanottaisiin vaikka ihan suoraan, jos ne on ihan risat tai pienet niin ostan uudet. Harvoin tuollainen tulee mieleen, kun arjessa on niin paljon kaikkea muutakin huolehdittavaa ja muistettavaa.

Sisävaatteet pidän mielelläni nättinä, mutta joskus on illalla niin kiire että laitetaan samat kuin eilen jos ei ne hirveän likaiset ole. Lapset saa itse valita värit joten niihin en puutu, vaikkeivät aina minunkaan silmääni miellytäkään.

Juuri noin meilläkin.

Kuravaatteita käytetään meillä vain päiväkodissa, enkä välttämättä näe tai huomaa itse, onko niissä reikiä, ovatko sopivat tms. Sama valitettavasti tossujen kanssa.

Tietty yritän vähintään pari kertaa vuodessa tsekkailla vaatteiden kunnon ja koon.

Silti hyvin mielellään otan vastaan kommentteja päiväkodista, jos lapsen vaatteet vaikka liian pieniä tai on palellut.

Annan tytön valita itse vaatteet, vähän yritän vaikuttaa, ja itsehän ne ostan. Kaikki vaatteet ovat puhtaita, ehjiä ja yksittäin kauniita, mutta lapseni yhdistää raidat, pilkut, kuviot ja värit oman maun mukaisesti... Oi jospa saisinkin pukea hänet oman makuni mukaan :)

Vierailija
31/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaan on pakko kertoa että tytöt haluavar pinkkiä. Olen lastenvaatteiden kanssa tekemisessä työni vuoksi. Olen huomannut että äidit haluaisisvat laittaa tytöille muutakin väriä kuin pinkkiä mutta pikkutytöille pinkki on se mitä päälle halutaan. Kun tyttö on iältään kolme tai enemmän kuka jaksaa alkaa kiistelemään lapsen kanssa siitä minkä värinen vaate on. Olen itse tyytyväinen että saan soviteltua vaatteet edes kelin mukaan.

Kurahousuista en aina edes tiedä että ne ovat pienet koska niitä käytettään ainoastaan päiväkodissa.

Vierailija
32/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta kaikkia viestejä vastaan tähän..

Itsellä todella vilkas eskarilainen, jolle en todellakaan viitsisi eskariin/hoitoon laittaa niitä kaikista parhaita vaatteita päälle, kun tiedän että ne on tuhottu alle aikayksikön. Vaatteet toki on puhtaita, mutta esimerkiksi housuista polvet kuluneet. Ja juu, samoilla vaatteilla voi mennä vielä seuraavanakin päivänä.. Alusvaatteet ja sukat kyllä vaihdetaan joka päivä. Väritkin valitettavasti on sitä sinistä ja harmaata, ne kun on lempparivärit!

Ja juuri eilen kävi niin, kun poika laittoi uudet talvikengät jalkaansa eskariin, niin eiköhän joku toinen viikari ne ollut vienyt kotiinsa.. Laittanut siis vahingossa poikani kengät jalkaansa. Ja nimikoidut oli. Toivottavasti tänään saadaan takaisin!

Ja kurahousuja siellä ei pahemmin käytetä.

Vierailija
33/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamatta muuten kantaa tähän, mutta käypä katsomassa "tavallisissa" kaupoissa lasten vaatteita. Tytöille tosi paljon punaista ja pinkkiä. Pojille mustaa, harmaata ja sinistä. Nyt tosin pojillekin tullut vähän lisää värejä. Muutama vuosi sitten sai etsimällä hakea esim. punaista paitaa, joka sopii pojalle. Ja kun koot alkaa 140 värimaailma on tosi surkea pojille. Määrällisestikin tytöille on enemmän vaihtoehtoja kuin pojille.

Vierailija
34/117 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaihda alaa jos lasten vaatteet ei miellytä.. Epäilen että olet edes päiväkodissa töissä.

Nim. lastentarhanope

Vierailija
35/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 14:52"]

vaan päähineistä, me mitään hattuja kesällä käytetä. Muutenkin hiki valuu kuumaverisillä lapsilla ja viskaavat hatut pusikkoon.

Ja minulle aivan sama minkävärisiä vaatteita lapsilla on. Harvemmin myöskään olen nähnyt niin puhki kuluneita vaatteita, että se minua häiritsisi.

Mutta vaatteiden vähyys ihmetyttää. Toisia tuodaan säännöllisesti ilman ulkohousuja tarhaan. Miten 6-vuotias pärjää ulkoa pelkissä legginseissä?

Kaulureita/kaulahuiveja ei ole minun ryhmässä kuin kahdella lapsella. Yritän sitten hysteerisenä repiä vetoketjuja koko ajan ylöspäin.

Olen monesti sanonut vanhemmille j alupaavat tuoda ensiviikolla tms. Kuitenkin kohta on talvi ohi ja tilanne ei ole paljoakaan parantunut.

Kesällä saa sitten koko ajan huomautella päähineistä ette tulisi auringonpistoksia..

Ihmetyttää miksi lapsia on tehty kun niistä ei välitetä :(

me asutaan Singaporessa Ja meidan 4v Ja 6v lapset ovat kans.valisessa koulussa. Koulussa on saanto ulkoilusta "no hat, no play", eli kylla sen hatun saa paahan, jos ihan oikeasti on tarve ;)

Vierailija
36/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy siihen, että päiväkodissa katoaa vaatteita on se, että vanhemmat ovat laiskoja nimikoimaan niitä.

Mulla oli kolme lasta 16 vuoden ajan kolmessa eri päiväkodissa, ja meiltä katosi siellä vain yhdet (nimikoimattomat) villasukat. Olin tosi tarkka siitä, että vaatteissa oli kunnolliset nimimerkinnät. Sain siitä erikseen pk-henkilöstöltä kiitosta.

Vierailija
37/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden perheen tiedät, jossa kaikki vaatteet saatiin 15 vuotta vanhemmilta serkuilta. Ja kaikkia saatujä käytettiin, oli ne sitten sopivia tai ei. Syytä en tiedä, piheyttä epäilin.

Eikä aina voi selittää huonoja vaatteita rahalla. Kirppareilta saa siistejäkin käytettyjä vaatteita suht edullisesti.

Vierailija
38/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minulle ole kyllä mitään väliä millaiset ne vaatteet on, kunhan lapset ei palele tai kastu jatkuvasti. Sellaisiakin muksuja kyllä on, jotka kulkevat liian pienissä talvihaalareissa kovilla pakkasilla, niin että jalasta jää näkyviin pitkä pätkä jalkaa jossa ainoastaan sukkahousu. Tai ettei niitä talvivaatteita oikein edes ole. Tai että kuravaatteet on väärän kokoiset ja reikäiset, vanhat ja haisevat.

Tosi harvoin sanon semmoisista mitään, ainoastaan jos lapsi selvästi palelee. Muuten sillä ei ole mitään tekemistä minun kanssani, tai siis ei kuulu minulle. Kauneutta on monenlaista, ja siinä mielessä vielä vähemmän kuuluu minulle.

Vierailija
39/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika saa kurahousuihin kertalaakista reijän. Olen ylempää keskiluokkaa mutta todellakaan en ala viikottain ostamaan kurahousuja. Varsinkaan kun alla oleva haalari on vedenpitävä.

Vierailija
40/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkillisestä äidistä, jonka lapsilla on asianmukaiset ja siistit vaatteet. Ainut mistä sinun mukaasi saan noottia on se, että poikani pukeutuu usein siniseen.

Olen pahoillani. Se on poikani lempiväri. Täytyypä sanoa pojalle, että luin av-palstalta, että pojat ei saa käyttää pelkkää sinistä tai harmaata, heitetäänpä vaatteesi roskiin ja saat huomenna laittaa päiväkotiin siskosi pinkin mekon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi