Ihmetys päiväkotilaisten huonoista vaatteista
Olen päiväkodissa töissä. Olen ollut jo useamman vuoden.
Kerta toisensa jälkeen ihmettelen hiljaa itsekseni monien lasten huonoja tai epäsopivia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.
Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia lasten vaatteista vanhemmilta, jotka eivät ole niin nöpönnuukia siitä, mitä lapsilla on yllään.
Kuravaatteet ovat lähes jokaisella aika huonossa kunnossa. Jalkalenksuja on harvalla, ja ainakin yhtä monella on rumasti solmitut kurahousun henkselit. Reikiä löytyy sieltä täältä ja usein kuravaatteet ovat pienetkin. Kurahanskat ovat liian pieniä tai reikäisiä tai fleecevuori haisee. Kuravaatteita ei viedä lähes koskaan kotiin pesuun.
Sisävaatteet... monella ne ovat liian pieniä tai liian isoja. Kumpaakaan en ymmärrä- lapsella ei ole mukava olla epäsopivissa vaatteissa. Ja caprit talvella ulkohousujen alla, en ymmärrä.. nilkat jäävät paljaiksi ulkohousujen alla.
Hanskat olivat monella viime viikon pakkasissakin välikausihanskoja ilman villalapasia. Monella on korvat paljaaksi jättävä pipo tai solmittava hattu, joka on niin väljä, että tuuli menee suoraan korviin. Kaulahuivi on harvalla, kypärämyssyjäkin harvalla ja niissä on usein iso tupsu, joka menee koko ajan silmille.
Monella lapsella on samat vaatteet koko viikon, usealla vielä seuraavankin viikon- samoine tahroineen.
Värit ovat lähes aina tytöillä pelkkää pinkkiä, pojilla pelkkää harmaata, mustaa ja sinistä hirviönkuvineen.
Lapsia hoidan tottakai aivan yhtä hyvin, oli heillä sitten kauniit, sopivat vaatteet tai liian pienet ja likaiset vaatteet (resupekkoja ehkä vielä hellemmin) mutta usein mietin silti, ajattelevatko vanhemmat itse koskaan lastensa pukeutumista sen enempää kuin että jotain vaatetta pitää olla. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia etenkin sellaisilta vanhemmilta, joille lasten vaatetus ei merkitse muuta kuin lämmikettä.
Suurin osa näistä lapsensa huonosti pukevista perheistä on kuitenkin ihan tavallisia, työssäkäyviä vanhempia. Monella on itsellään todella siistit ja kalliitkin vaatteet. Eri asia ovat sitten perheet, joissa on masennusta, köyhyyttä tms.
Kommentit (117)
En ole pitkiiiiiin aikoihin nähnyt pojilla niitä päällä. Mun lasten pk:ssä lähinnä "kiusaajatytöt" on pinkkiä päällä, pojissa ei ole ainuttakaan hirviöpaitapoikaa ja suurimmalla osalla on päällä aika monenlaista vaatetta.
mutta minkälaisessa päiväkodissa lasten tavaroita varastetaan? Riippuuko päiväkodin koosta tai sijainnista? Tämä on minulle täysin vieras ilmiö, vaikka päiväkotikokemusta on kohta kolme vuotta.
haalareiden ja kuristen lenksut olivat aina kunnossa, nuo vaatteet myös sopivan kokoisia ja ehjiä/paikattuja ja hanskat sopivia. Ja kengät aina sopivan kokoiset ja tarkoituksenmukaiset. Värejä en niin katsonut enkä sisävaatteissa varsinkaan eikä koskaan päiväkodista tullut noottia.
Rikkinäiset kutahousut saa paikattua ilmastointiteipillä siten että sisäpuolelta asettelee teipin repeämäkohtaan mahdollisimman tarkasti, jotta ulospäin teippi ei näkyisi.
Se teippi pitää vettä.
niitä laadukkaita ja kestäviä sisä-ja ulkovaatteita tarvitaan. En kyllä aio pihdata parempia kamoja kotona sen pelossa että ne nyysitään.
Vaihtovaate loksuun voi pistää jotain ei-niin-kivaa koska kokemuksesta ne voi kulkeutua VAHINGOSSA jollekin muulle tai suurin syy että jäävät käyttämättä ja siellä lojuessaan jäävät pieniksi.
Ja minä toivon että pk:n työntekijät huonauttavat aina jos lapsen vaatteet vääränkokoiset/rikki/tarpeeseen sopimattomat, kuulosti aika hurjalta kun joku täti yllä sanoi että huomauttaa vasta kun lapsi selvästi palelee. No itsehän vanhemmat ovat varmaan tehneet itsestään vaikeasti lähestyttäviä ja herkkänahkaisia, pitänee varoa sitä.
joiden lapsilla muutenkin normaalia risaiset, likaiset vaatteet.
No, olen todistanut pvkodissa lasta hakiessa kun hoitaja ottaa toisen lapsen lokerosta varavaatteen "pakko lainata lissulle sirpan puseroa kun lissulla ei ole mitään varavaatteita koskaan".
No lissun äiti tuskin ihmpaitaa palauttaa ja sirpan äiti ihmettelee kadonnutta vaatetta :(Ihmetyttää vaan tämä pvkodin työntekijän "ihmettely", eikö tuo ole päivän selvää ettei sinne tarhaan laiteta kuin sellaisia vaatteita mitkä ei haittaa vaikka häviäisivät (vaikka nehän ei just siis häviäkään :))
Meidän lasten vaatteet on paljolti näitä käytettynä saatuja tai kirpparilta ostettuja. Eli ei tämän päivän muotia, eikä väreiltään välttämättä yhteen sopivia.
Siitä olen kuitenkin tarkka, että vaatteet on ehyitä, puhtaita (joka päivä puhdas vaatekerta päälle) ja sopivan kokoisia. Nuo on helppo toteuttaa, kun vaatetta on paljon ja vaatteet eivät ole kovin arvokkaita eli hyvin raaskii heittää pois, kun menevät rikki tai antaa eteenpäin, kun menevät pieniksi.
Ulkovaatteista olen tarkempi. Lapset kuitenkin ulkoilevat päivittäin, säässä kun sääsää. Sen vuoksi lapsilla on "ykkösvaatteina" uutena ostetut kunnon haalalarit, pipot ja hanskat. Kura- ja loskakeleillä käytetään sitten näitä käytettynä saatuja/ostettuja, niin "ykköskamppeet" pysyy kunnossa koko talven.
Vinkkinä näille, joilta on paljon hävinnyt/varastettu vaatetta päiväkodista: Merkatkaa lasten vaatteet näkyvästi. Meillä on ulkovaatteetkin pysyneet tallessa, kun joka vaatteessa lukee kissankokoisin kirjaimin lapsen nimi.
mutta minkälaisessa päiväkodissa lasten tavaroita varastetaan? Riippuuko päiväkodin koosta tai sijainnista? Tämä on minulle täysin vieras ilmiö, vaikka päiväkotikokemusta on kohta kolme vuotta.
Joskus on saattanut joku vaate olla hukassa, mutta löytynyt seuraavana päivänä jos mennyt vahingossa väärään lokeroon. Kerran meidän tytöllä oli repussa kahdet POP:n samanlaiset sukat - tottakai palautin toiset takaisin. Löysivät tien oikealle omistajalleen. Nimikointi auttaa väärinkäsityksiä. Joskus olen myös ollut tosi kiitollinen kun lapselta on vaikka hanskat unohtuneet ja on sanoneet, että lainataan pk:n vanhoja. Olen myös sanonut että mun lapsen saa lainata muille jos meidän lapsella on kahdet verkkarit mukana laukussa ja joltain toiselta on unohtunut. Ei se sen lapsen vika ole...
Itse ajattelin viedä pieneksi menneitä vaatteita päiväkotiin varavaatteiksi, tulevatpahan tarpeeseenjoillekina lapsille.
että hyvin perhekeskeiset äidit pitävät lastensa vaatepuolen ajantasaisena ja kunnossa.
Ja sitten ne lapset, jotka päällä virttynyttä, likaistakin ja liian pientä, ovat niiden vanhempien lapsia, jotka eivät ole kovin perhekeskeisiä.
Oma esimerkkini: juristipari, jolla olisi rahaa, mutta ei aikaa eikä kiinnostusta lasten vaatteisiin->lapset kulkevat vähän mitä saattuu päällään
toinen esimerkki on yh-äiti, joka ei ole kovin perhekeskeinen, kiinnostus omaan uraan ja harrastuksiin, vaikka rakastaakin lastaan.->äiti saanut paljon noottia, että lapsi kulkee liian pienissä vaatteissa.
Kun haukutaan niitä vanhempia, jotka ovat kiinnostuneita lastensa pukeutumisesta???
Itse tunnustan, että kiinnitän huomiota paljon lasten vaatteisiin: ulkonäköön, kestävyyteen, laatuun, ja ennenkaikkea käytännöllisyyteen.
Että talvihaalari on oikeasti lämmin ja tuulenpitävä, ja että välikerrasto on hengittävä ja miellyttävä päällä. Että kengät ovat oikeasti jalalle hyvät ja niissä on hyvä liikkua.
Esim ostan Ticketin talvihaalareita SIKSI että kangas on kestävämpää ja puku lämpimämpi kuin Reimalla. Vaikkakin sehän on AV:n inhokkimerkki.
On itsestäänselvää, että vaatteiden pitää olla oikean kokoisia; ei liian pieniä tai liian isoja.
Ainakaan meidän päiväkodissa lasten syömistä ei valvota / suojata kuten kotona, koska 3-vuotiaani tulee säännöllisesti kotiin täynnä ruokatahroja (varavaatteet ovat mukana, mutta niitä harvemmin vaihdetaan hoitajien toimesta). Ei ole mitään järkeä laittaa hullun siistejä vaatteita päälle, kun ne näköjään likaantuvat jo aamupuurolla. Lapsi on kotona 5 päivää viikosta eikä silloin tarvitse koskaan vaatteiden vaihtoa, koska osaan laittaa ruokalapun kaulaan. Säästän siis siistit vaatteet kotivaatteiksi.
eli sinne ei kannata laittaa uutta ja hyvää. Kun on menettänyt parit kumisaappaat, runsaan määrän uusia puseroita ja housuja, niin oppii, että joku enemmän tarvitseva ne sieltä vie. Siksi päiväkotiin rääsyjä, kotona ollaan niissä kivoissa vaatteissa.
mutta pakko puolustautua kokoasiassa. Ennen joulua olin sitä mieltä, että meidän 4,5 vuotiaalla on tosi hyvä paitatilanne ja joululahjaksi pyydettikn vain pyjamia. No tuossa kuukausi sitten huomasin, että yhdessä 104/110 paidassa olikkn liian lyhyet hihat. No samaa kokoa oli samalta merkiltä noin 10 kpl kaapissa, joten äkkiä alennusmyynteihin hamstraamaan ja nyt on pojalla monta vähän liian isoa 122/128 paitaa! En halunnut, että ovat syksyllä heti pieniä, joten siksi hypättiin pienistä isoihin. Kesällä sit lyhythihaiset t-paidat käytössä. Ymmärrän myöd tuon hirviöpaitajutun, enkä yllättynyt kun tarhantäti yks aamu totesi pojalleni, että "ihanat pirteät keltaiset housut sulla on!".
mun poika on juuri aloittamassa päiväkotihoidon ja nyt jo panikoin että onhan pojalla tarpeeksi vaatetta mitä voi vaihdella, ettei vaikuta siltä ettei pojalla oli hirveesti vaatteitta kun en mä tie miltä toisen ihmisen silmässä hän näyttää ku ei niitä ny hirveesti niit vaatteita ole ja kyl niinku joka viikonpäiväl löytyy housuu ja paitaa mut onko se jo sit ens viikol et taas tol on samat vaatteet? huh..
Tärkeintä on, että ne
a) ovat säähän ja lämpötilaan sopivat helteestä pakkaseen
b) eivät ole liian pienet (lahkeet, kurikset, kengät, rukkaset..)
c) lapsi voi harjoitella pukemaan/pukea ne itse päälle (ei napillisia tai kireitä farkkuja, ei napillisia kauluspaitoja, kaksiosaisia toppavaatteita JOS lapsi ei selviä niistä)
Lisäksi päiväkodissa pitäisi olla varavaatteita, sisävaatteet ja ulos hanskat. Jos lapsi ei kotona suostu pukeutumaan asianmukaisesti, vanhempien täytyy siitä huolimatta pakata ne vaatteet mukaan päiväkotiin.
Iällä, värillä, kuosilla, mallilla ei muuten ole mitään väliä. Neuvotella voi aina kurahousuista, kumisaappaista ym, jos oikeasti vettäpitävät ulkoiluvaatteet jne.
Sen toiveen voi sivuuttaa noin vaan, että pk:n työntekijöiden silmiä ei särkisi? Vai?
Omia silmiäni särkee ne hirviövaatteet. Vaikka lapseni vinkuis niitä kuinka, niin enpä osta :-) jos eivät itse tajua pukeutumisen päälle, niin minä kyllä tajuan :-) kaikkea niiden ei tarvi saada vaikka haluaisivat...ainakaan niitä hirviövaatteita. Hyi kammotus. Onneksi ne ei edes sellaisia halua...
Meidän lapsilla saattaa joskus olla vähän mitä sattuu päällä, koska isillä on tyylisilmässä vähän säätämistä. Ei siis tajua yhtään mikä näyttää hyvältä, eikä edes onko vaate sopivan kokoinen. Jos en ole päivittänyt vaatekaappia ihan vasta niin liian pieniä vaatteita sieltä voi kulkeutua päälle. Vaikka siis uusia, siistejä ja sopivia olisi aina. Mies ei vaan tajua ollenkaan, ottaa aina pinon päältä eikä katso sen kummemmin. En viitsi kuitenkaan naputtaa jos vaatteet eivät ole aivan liian pieniä, olen vain iloinen että ehti pukemaan ainakin toisen lapsen. Lisäksi isompi lapsi haluaa valita vaatteensa itse ja valitettavasti on yhtä tyylitietoinen kuin isänsä...
Tämä onneksi koskee vain sisävaatteita. Ulkovaatteissa ei ole erehtymisen varaa ja ne meillä on ihan tarkoituksenmukaiset.
Minä en sivuuta lasteni toivomusta. Molemmat pojat rakastavat Hevisaurus-paitojaan tai Cars-paitojaan, joita mummit ja kummit ovat heille ostaneet. Jos menen lasteni kanssa vaateostoksille, tangosta kiikutetaan juuri nämä printtipaidat. Ei itse niistä välitä, mutta minä en omista makuhegemoniaa enkä sivuuta lasteni omaa makua. Niinpä meillä on ostettu joka vaatekokoon yksi lasten valitsema hirviö- tai autopaita, muut vaatteet ostan minä ja yleensä siis yksivärisiä (kyllä, sinistä löytyy myös) tai raidallista.
Joka ilta vaihdetaan vaatteet, joten likaisissa eivät ole,mutta erityisesti pienempi (3-vuotias) sotkee kiisseleitä paidallensa. Isompi ei sotke ja joskus on käyttänyt samoja housuja seuraavanakin päivänä. Molemmat lapset ovat saaneet kasvupyrähdyksiä, ja silloin ei aina olla kartalla. Varavaatteet jäävät pieniksi eikä niitä huomaa, kun ovat harvoin käytössä. Haalarin lenksuja on hajonnut useampia, välillä niitä korjaillut, nyt en viitsi, kun ei niitä kukaan laita päiväkodissa paikoilleen ikinä. Se hoitaja, joka aiemmin laittoi ja jaksoi huomauttaa, jos olivat rikki, on vaihtanut työpaikkaa.
Kuravaatteet pestään perjantaisin, ovat sopivia ja hoitajat onneksi ilmoittavat, jos eivät ole. Pyysivät juuri varalle toisia kurahanskoja. Vielä toivoisin, että jaksaisivat ilmoittaa, jos huomaavat, että jokin vaate on pieni. Nyt keväällä 3-vuotiaalle oli tungettu koon 22 kumisaappaat, olimme unohtaneet sellaisten olemassaolonkin ja vieneet viime syksynä ostetut 25:n saappaat kotiin, kun piti joululomaksi kaikki lokerot tyhjentää. Nyt sitten lapsi oli kolme numeroa liian pienissä saappaissa eikä kukaan edes sanonut, että ovat liian pienet. Itse huomasin kotona, että ihan väärät saappaat ovat jalassa ja että ne kerran kadonneet olivat sitten löytäneet tiensä oikealle lapselle - mutta väärään aikaan.
Useimmat vanhemmat eivät tahallaan pidä lapsillaan liian pieniä vaatteita. Arjen kiireessä ei vain aina tule huomattua epäsopivia vaatteita - meillä kun kotona käytetään toisia ulkovaatteita kuin päiväkodissa. Mies erityisesti ei kiinnitä lainkaan huomiota sopiviin vaatteisiin, ja hän on se, joka vie lapsen päiväkotiin. Hakiessa ei yleensä pue lasta, joten ei sitten huomaa niitä pieniksi käyneitäkään.
Otin 3-vuotiaalleni käyttöön 98 koon vaatteet tammikuussa, ja nyt huomasin, että ovat liian pieniä hihoista ja osa lahkeistakin. Toisaalta koko 104 tippuu lapselta päältä. Nyt ollaan tilanteessa, että lapsella on osa vaatteista liian suuria ja osa liian pieniä. Lapsi on lisäksi hoikka, joten monet housut tippuvat päältä, vaikka ne kotona sovitettaessa olisivatkin sopivia.
Hyvään hoitosuhteeseen kuuluu, että epäsopivista vaatteista huomautetaan. Miksi olisi jotenkin noloa tai vaikeaa todeta, että Lissulla on liian pienet haalarit ja sitäpaitsi samat sisävaatteet koko viikon? Useimmat meistä ovat huomiosta kiitollisia ja voivat huomata senkin, että mummo on pukenut lapsen samoihin vaatteisiin tai lapsella sattuu olemaan samaa paitaa useampi kappale. Ne, jotka suuttuvat, kokevat syyllisyyttä ja näillekin siis ihan aiheesta huomautetaan. Ei minusta ole noloa kysyä, onko lapsen kurahousut liian pienet, kun niitä kuitenkin käytetään vain päiväkodissa ja hoitohenkilökunta näkee ne lapsen päällä, minä taas harvemmin. En koe olevani huono äiti, vaikka en olekaan aina ihan kartalla, mitkä vaatteet ovat jääneet pieniksi ja mitkä eivät.
Siis onko aamulla lapsen päällä olleet kadonneet vai vaihtovaatteet? Vaihtovaatteet ymmärrän että ne voi kadota mutta ei kai kukaan oikeasti varasta käytettyä meandi:ta? Tuskin päiväkotiin kukaan babydioria laittaa päälle?
Mulla tosin vain lyhyt kokemus pienestä päikystä, muutaman kerran olilapsi väärät ulkohousut jalassa pihalla ja vieressä toinen meidän kaverin pöksyissä mutta ei ininä mitään isoa kadonnut, korkeintaan toinen lapanen yms.