Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetys päiväkotilaisten huonoista vaatteista

Vierailija
31.01.2013 |

Olen päiväkodissa töissä. Olen ollut jo useamman vuoden.

Kerta toisensa jälkeen ihmettelen hiljaa itsekseni monien lasten huonoja tai epäsopivia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia lasten vaatteista vanhemmilta, jotka eivät ole niin nöpönnuukia siitä, mitä lapsilla on yllään.

Kuravaatteet ovat lähes jokaisella aika huonossa kunnossa. Jalkalenksuja on harvalla, ja ainakin yhtä monella on rumasti solmitut kurahousun henkselit. Reikiä löytyy sieltä täältä ja usein kuravaatteet ovat pienetkin. Kurahanskat ovat liian pieniä tai reikäisiä tai fleecevuori haisee. Kuravaatteita ei viedä lähes koskaan kotiin pesuun.

Sisävaatteet... monella ne ovat liian pieniä tai liian isoja. Kumpaakaan en ymmärrä- lapsella ei ole mukava olla epäsopivissa vaatteissa. Ja caprit talvella ulkohousujen alla, en ymmärrä.. nilkat jäävät paljaiksi ulkohousujen alla.

Hanskat olivat monella viime viikon pakkasissakin välikausihanskoja ilman villalapasia. Monella on korvat paljaaksi jättävä pipo tai solmittava hattu, joka on niin väljä, että tuuli menee suoraan korviin. Kaulahuivi on harvalla, kypärämyssyjäkin harvalla ja niissä on usein iso tupsu, joka menee koko ajan silmille.

Monella lapsella on samat vaatteet koko viikon, usealla vielä seuraavankin viikon- samoine tahroineen.

Värit ovat lähes aina tytöillä pelkkää pinkkiä, pojilla pelkkää harmaata, mustaa ja sinistä hirviönkuvineen.

Lapsia hoidan tottakai aivan yhtä hyvin, oli heillä sitten kauniit, sopivat vaatteet tai liian pienet ja likaiset vaatteet (resupekkoja ehkä vielä hellemmin) mutta usein mietin silti, ajattelevatko vanhemmat itse koskaan lastensa pukeutumista sen enempää kuin että jotain vaatetta pitää olla. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia etenkin sellaisilta vanhemmilta, joille lasten vaatetus ei merkitse muuta kuin lämmikettä.

Suurin osa näistä lapsensa huonosti pukevista perheistä on kuitenkin ihan tavallisia, työssäkäyviä vanhempia. Monella on itsellään todella siistit ja kalliitkin vaatteet. Eri asia ovat sitten perheet, joissa on masennusta, köyhyyttä tms.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2013 klo 21:23"]

mutta millä oikeudellla arvostelet värejä ja kuvioita? Taidat kuulua niihin "kotini on beige-valkoinen" ja kaikki muu on moukkaa ihmisiin..
Jos lapsi on ehjissä, puhtaissa ja tarkoituksenmukaisissa vaatteissa kannattaa pitää mölyt mahassa. Tuolla kommentilla osoitit idioottimaisuutesi.

[/quote]

Minäkin pidin aloitusta asiallisena ja tärkeänä, kunnes ap puuttui vaatteiden väreihin ja kuviointeihin. Se asia ei nimittäin kuulu tippaakaan pk:n työntekijöille.

Vierailija
82/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHMETYS PK-TÄTIEN HUONOSTA VAATETUKSESTA!

Musta näyttää, että meidän päiväkodissa on säähän sopivat vaatteet lapsilla, mutta aikuisilla ei! Tädit hytisevät vilusta talvella ohuissa toppatakeissaan ja sitten ovatkin lyhentäneet ulkoiluaikoja lasten hyvinvoinnin kustannuksella. Jalkineet ovat tosi monilla huonot talvikeleihin. Ei nahkaa, ei kunnollista materiaalia, joka kestäisi kylmää. Ei villaa, ei kunnon luonnonmateriaalja, jotka pitävät lämpimänä. Märällä kelillä tädeillä on jalkineet, joissa jalat kastuvat. Puhumattakaan miltä sisävaatteet näyttää. On nukkaantunutta H&M-kamaa, pelkkää tekokuitua ja värejä, jotka ei sovi kantajalleen ollenkaan. Tätä minä ihmettelen :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 17:41"]

Sen toiveen voi sivuuttaa noin vaan, että pk:n työntekijöiden silmiä ei särkisi? Vai?

Omia silmiäni särkee ne hirviövaatteet. Vaikka lapseni vinkuis niitä kuinka, niin enpä osta :-) jos eivät itse tajua pukeutumisen päälle, niin minä kyllä tajuan :-) kaikkea niiden ei tarvi saada vaikka haluaisivat...ainakaan niitä hirviövaatteita. Hyi kammotus. Onneksi ne ei edes sellaisia halua...

Minä pidän tärkeänä, että lapsi viihtyy vaatteissaan. Siksi hän saa itse valita, mitä vaatteita ostetaan. Minä toki katson, että ne ovat säänmukaiset ja hinta kohdallaan (ei näillä tuloilla osteta mitään 25 euron paitoja, ei edes 20 euron). Niihin on kuulunut sekä hirviöpaitoja että Hello Kitty-vaatteita ja kaikkea tuosta välistä (poika on nyt 6v.).

Veikkaan, että aika moni on pk:ssa katsonut kieroon kun poika on pamahtanut sinne vaaleanpunainen Hello Kitty-paita päällä mutta sitten. Ainakin lapsi itse tykkää vaatteistaan =)

Vierailija
84/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on aina säähän sopivat vaatteet ja oikean kokoiset, tästä olen tarkka. En käsitä kun moni vetoaa siihen, ettei näe koskaan niitä kuriksia, kyllähän ne välillä, aika useinkin oikeastaan, pitää viedä kotiin pesuun, samallahan ne tarkistaa ovatko vielä sopivat/ehjät.

Yks juttu mikä on vaikuttanut omien lasten vaatteiden valintaan, on se että kun välillä laitan tytölle jotain nätimpää päälle, esim. sukkikset, yhteensopivan paidan ja jonkun kivan mekon, ne on aina riisuttu ja löytyvät aamulla pk:n naulasta. Siis haen lapset ulkoa ja kotiin tullessa päältä löytyy se paita ja sukkikset ja niiden päältä esim. velourhuppari ja -housut. Mekko on siis päikyssä ja jos taas aamulla laitan päälle uuden mekon, on sekin vaihdettu pois. Lopetin sitten mekkojen käytön, kun en jaksa pyydellä niitä aina päivän päätteeksi mukaan tai kysellä perään. Samoin on pompuloiden laita. Tyttö tykkäisi pinneistä ja pompuloista, mutta nekin on aina otettu pois ja jäävät päikkyyn haettaessa.

Vierailija
85/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että mekot otetaan tai otatetaan ulos lähtiessä pois, koska ne ovat vähän hankalia pukea haalarien alle ja useasti painavat lapsen mielestä siellä alla. Myöskin pompulat otetaan pois päiväunille mentäessä, koska monesti ne painavat levätessä tai lapsi leikkii niillä, kun pitäisi rauhoittua omaan sänkyynsä. Nämä ovat sellaisia pikkujuttuja, jotka omasta mielestäni eivät ole kovin vakavia.

Vierailija
86/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin panostaa lasten päiväkotivaatetuksen ulkonäköön heti, kun hoitajat viitsivät panostaa lasten hoitoon ja varusteista huolehtimiseen.

Niin kauan kun tilanne on se, että mun on kolmivuotiaalle kotona jankutettava, että puet sitten ne kurikset pk:ssa pihalle, pistät lapaset vuorettomien kurahanskojen sisään ja villasukat kumisaappaisiin, niin niin kauan en varmasti vie päiväkotiin mitään millä on yhtään rahallista arvoa. Se kolmivuotias ei varmasti osaa omista kamoistaan niin huolehtia, etteikö puolet tavaroista joutuisi hyvin nimikoituinakin hukkaan.

Säähän sopivat ehjät vaatteet ja riittävästi vaatetta muksuillani on, mutta ne nätit lempparit pidämme kotona, ettei tarvi itkeä hoitajien tihutöitä täällä sitten.

Vierailija
87/117 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin aina huolehtia että lapsilla on mukavat ja HELPOT vaatteet päikkärissä. Ihan oikeasti ajattelin hoitajiakin pukemisasiassa, kuten myös sitä että nukkariin on mukavat vaatteet yms. Nukkarissa monesti otetaan pinnit ja kovat pompulat pois että ne ei paina lapsen päätä nukkueassa

Tytölle en laittanut oikeastaan koskaan mekkoa ja kaikki vaatteet yritin miettiä että ne on helpot joko lapsen tai aikuisen itse pukea. Sekä yritin laittaa laadukasta päälle ettei suotta ylimääräisiä vaatekappaleita tarvitsisi.

Kyllä siinä söpöilystä on joutunut tinkimään mutta mun mielestä sinne päikkäriin pitää olla hyvät ja toimivat vaatteet, sisälle ja ulos. Eikä haittaa jos ne menee rikki tai likaantuu, se on elämää. Lapset on lapsia, ei vaatehenkareita.

Tästä saatiin myös kiitosta päikkärin henkilökunnalta. Lapsilla oli aina tarpeeksi vaatetta päällä kuten varalla kaapissakin, hyvin merkittyjä ja puhtaita sekä sopivia.

Nyt on vain yksi lapsi päikkärillä ja oltiin ekat jotka laittoi kuriksen päikkäriin tänä keväänä. Hoitajat nauroi että meidän lapsi oli ainut joka sai hyppiä lätäkössä ja oli tästä hyvin iloinen, muilla ei ollut vielä kuriksia mukana.

Vierailija
88/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja oikeasti meilläkin ihan varakkaalle alueella on lapsia joilla on päällä serkun kaimalta perityt toppahaalaria, joissa ei ole täytettä enää nimeksikään. Lapsi on aivan jäässä pikku pakkasillakin. "

Huomautit varmaan asiasta,jos lapsi jäätyy pakkasella ohuissa vaatteissaan?Jotkut kiireiset ja itseensä keskittyneet vanhemmat eivät ehkä sitten osaa tätä ajatella,mitä kyllä ihmettelen.Itse olen aika tarkka siitä,että lapset ei palellu.Toinen ei halua millään välivaatteita toppapuvun alle ja toinen taas selkeästi ne tarvitsee.Välillä saa taiteilla kyllä vaatetuksen kanssa ja tämä kuumaverisempi ei suostu pitämään myöskään useimmiten kauluria.

Vierailija
89/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun nillityksesi ap ymmärrän, mutta en väreistä ja hirviökuvioista valittamista. Ne lienee aika vähämerkityksellisiä seikkoja, jos vaate on ehjä, puhdas ja sopivan kokoinen?

Tuota minäkin ajattelin. Mitä väliä sillä on minkä värisiä vaatteita lapsilla on, ei kaikilla voi olla samanlaista makua kuin sinulla!

Itse olen kyllä kanssasi samaa mieltä, enkä pojalle osta tummia paitoja varsinkaan, enkä mitään hirviökuvioita. Mutta muiden vaatemaku on heidän oma asiansa. Tietty pitää sopivat ja asianmukaiset vaatteet olla.

Vierailija
90/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meidän päiväkodissa lasten syömistä ei valvota / suojata kuten kotona, koska 3-vuotiaani tulee säännöllisesti kotiin täynnä ruokatahroja (varavaatteet ovat mukana, mutta niitä harvemmin vaihdetaan hoitajien toimesta). Ei ole mitään järkeä laittaa hullun siistejä vaatteita päälle, kun ne näköjään likaantuvat jo aamupuurolla. Lapsi on kotona 5 päivää viikosta eikä silloin tarvitse koskaan vaatteiden vaihtoa, koska osaan laittaa ruokalapun kaulaan. Säästän siis siistit vaatteet kotivaatteiksi.

no huh

Vierailija
91/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle aivan sama minkävärisiä vaatteita lapsilla on. Harvemmin myöskään olen nähnyt niin puhki kuluneita vaatteita, että se minua häiritsisi.

Mutta vaatteiden vähyys ihmetyttää. Toisia tuodaan säännöllisesti ilman ulkohousuja tarhaan. Miten 6-vuotias pärjää ulkoa pelkissä legginseissä?

Kaulureita/kaulahuiveja ei ole minun ryhmässä kuin kahdella lapsella. Yritän sitten hysteerisenä repiä vetoketjuja koko ajan ylöspäin.

Olen monesti sanonut vanhemmille j alupaavat tuoda ensiviikolla tms. Kuitenkin kohta on talvi ohi ja tilanne ei ole paljoakaan parantunut.

Kesällä saa sitten koko ajan huomautella päähineistä ette tulisi auringonpistoksia..

Ihmetyttää miksi lapsia on tehty kun niistä ei välitetä :(

Vierailija
92/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodin työntekijänä ja pienten lasten äitinä puolustelen vanhempia.

Päiväkoti-ikäiset kasvavat niin hurjaa vauhtia, ettei siinä oikeassa vaatekoossa pysy perässä arjen tohinoissa. Varsinkin jos lapsia on kotona enemmän kuin yksi. Sukat, saappaat jne menee hetkessä liian pieneiksi jos on kasvupyrähdys.

Helposti menee pyykkivuoressa sekaisin myös perheen lasten vaatteet... ja varavaatteet helposti jää päivittämättä oikeankokoisiksi.

Ainoa, mitä harmittelen lasten puolesta, on se, että usein lapsen kaula on suojaamatta. Kaulahuivia/kauluria tarvitaan syksystä kevääseen. Sillä lyhentäisi monen räkätaudin kestoaikaakin.

Liian pienet kurahousut on klassikko. Kurahousut pitäisi ostaa aina kokoa suuremmat kuin mitä ulkohaalari on. Helpottaa kummasti pukemista :)

Kyllä ehtii jos asia kiinnostaa ja sillä on väliä.

t. päiväkodin täti ja äiti

Vierailija
93/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se katosi melkein heti eikä kukaan muka tiedä, mitä sille kävi. Kiva juttu. Yllättäen ne halppisvaatteet eivät ole koskaan kadonneet.

Ei meillä ole kadonnut yksikään merkkivaate eikä meillä paljon muita olekaan. On kauniit ja sopivankokoiset vaatteet, jopa pojalla keltaista/pnaista/oranssia ja kivoja kuvioita, tytölläkin monia värejä, pinkki suosituimpana.

Toivottavasti hoitajat on nyt tyytyväisiä ;)

Vierailija
94/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan päähineistä, me mitään hattuja kesällä käytetä. Muutenkin hiki valuu kuumaverisillä lapsilla ja viskaavat hatut pusikkoon.

Ja minulle aivan sama minkävärisiä vaatteita lapsilla on. Harvemmin myöskään olen nähnyt niin puhki kuluneita vaatteita, että se minua häiritsisi.

Mutta vaatteiden vähyys ihmetyttää. Toisia tuodaan säännöllisesti ilman ulkohousuja tarhaan. Miten 6-vuotias pärjää ulkoa pelkissä legginseissä?

Kaulureita/kaulahuiveja ei ole minun ryhmässä kuin kahdella lapsella. Yritän sitten hysteerisenä repiä vetoketjuja koko ajan ylöspäin.

Olen monesti sanonut vanhemmille j alupaavat tuoda ensiviikolla tms. Kuitenkin kohta on talvi ohi ja tilanne ei ole paljoakaan parantunut.

Kesällä saa sitten koko ajan huomautella päähineistä ette tulisi auringonpistoksia..

Ihmetyttää miksi lapsia on tehty kun niistä ei välitetä :(

Vierailija
95/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyä monta vanhempaa jotka eivät ajattele lastaan. Minulle hyvät, sopivat vaatteet ovat se tärkein. Eivät tarvitse olla merkkivaatteita, mutta niin että lapsi viihtyy. Pesen niitä myös LV-pesuaineilla, koska en itsekään kestä hajustettuja vaihtoehtoja. Puolisoni lapsi tulee käymään joka toinen viikonloppu. Vaatteet haisee halvalle parfyymille tai pesuaineelle/huuhteluaineelle. Haalari on tarkoitettu monta vuotta vanhemmalle lapselle. Hanskat samoin. Ja aina mustaa, vaikka lapsi on hyvin pieni vielä eikä osaisi sanoa että tykkää erityisesti mustasta. Ja siksi vaatteet aina näyttää vanhoilta ja kulahtaneilta.

Vierailija
96/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta ei niin vaan löydä laadukkaita, hyvin kaavoitettuja ja mukavilla väreillä olevia vaatteita KOHTUULLISEEN hintaan.

Suurin osa kiireisistä työssäkäyvistä vanhemmista ostaa lapselle vaatteita ohimennen MARKETEISTA, ja näiden tarjontahan on juuri sitä kauheaa bulkkia, mitä aloituksessa kuvattiin. Samaa sarjaa saa ruotsalaisista naistenvaateketjuista + Seppälästä. Ja nämä ketjut löytyy joka niemennokasta ja saarelmasta, eli saatavuus on taattu!

Näille vaihtoehtoina toimii sitten oikeat lastenvaateliikkeet, joista voi löytää jo vähän muutakin, mutta HINTA nousee jo merkittävästi. Harvempi vanhempi on valmis satsaamaan rahallisesti kovinkaan paljoa "kertatalvi- tai kertakesä"-vaatteisiin.

Olen itse paininut lapsen vaateongelman kanssa vuosia. Minulla ei ole halua - eikä aikaa käyttää kalliissa rättikaupoissa ravaamiseen. Onneksi olen viimevuosina onnistunut löytämään muutaman ulkomaalaisen nettikaupan, josta olen saanut kohtuuhintaisia, laadukkaita ja ok väreissä olevia pojan (esiteini) vaatteita.

Joten hyvät lastenhoitajat; syy lasten lumppuihin johtuu suurelta osin kauppojen sisäänostajista: halvalla ostetaan täyttä peetä kauppojen hyllyt täyteen, joita isoimman osan vanhemmista täytyy vaan ostaa, kun joko aika tai rahat, tai sekä että - eivät parempaan riitä.

Itse manaan nämä karmeiden rättien sisäänostajat maan rakoon!

Vierailija
97/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla sopivat vaatteet. Jos jotakin vahingossa puuttuu, niin päiväkodilla laaja valikoima hyvä varavaatteita. Vanhemmat pesevät kuravaatteet joka ilta käytön jälkeen. Jos joskus erityistilanne, niin päiväkoti pesee. Mitään ei ole varastettu, joskus hävinnyt ja viikon sisällä löytynyt.

päiväkoti Töölössä Helsingissä.

Vierailija
98/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat olleet yhteenäs 3 eri päiväkodissa hoidossa, eikä yhdestäkään ole kadonnut yhtään mitään! On ollut meandi- vaatteita ja muita "merkkivaatteitakin". Vaikea uskoa, että nimikoidut vaatteet ja kengät varastettaisiin toisten vanhempien toimesta.

Päiväkodit, joissa olen ollut töissä, ei niistäkän ole mitään varastettu.

Ja oikeasti, kyllä sitä nyt ehtii seurata lapsensa vaatteen kokoa sillä silmällä, että huomaa jos on kasvanut ja ostaa uusia tilalle.

sitä en ymmärrä, että tytöllä ei sais olla pinkkiä päällä jne.

Kun aloitin työt päiväkodissa, niin hämmästyin, miten rumissa ja huonoissa vaatteissa lapst kulkee!!

Okei, rumat on vaan pakko kestää ja kamalat yhdistelmät, mutta kun on ihan kamalan ohuita talvihaalareita, rönttökenkiä joita joudutaan hankkia parit talvessa, kun menevät rikki, hanskat on yleensä onnettomia. Ja sitten se, että niin monella lapsella on aivan liian pienet vaatteet! Oikeen vaikea olla ittekin, kun paita on niin pieni lapselle, että napa näkyy reilusta ja hihat on kyynärpäiden kohdalla. MOnesti mietin,e ttä eikö se vanhempi NÄE sitä?? KUn se aamulla päälle laitetaan, niin näkeehän sen, että onpas tämä paita jäänyt pieneksi?

Totta on myös se, että huonosti puetut lapset ovat useimmiten myös hampputukkia ja naama aina likainen.

Vierailija
99/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maksa yhtään sen enempää kuin jotkut rumat markettirötkyt. Esim hm:ltä saa tosi nättejä ja edullisia vaatteita, jopa halvemmalla kuin jostaki marketista niitä hirviövaatteita :-) samaa olen kyllä katsonut, kun omaani eskariin vien, että jotkut vanhemmat ei sitten yhtään välitä, millaisissa kuteissa lapset kulkee. Itse kyllä pönötetään hienoina. Eikä se ole edes käytännollisyydestä pois jos vaatteet on nätit.

Vierailija
100/117 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mukelot on alle kolmivuotiaita eikä ole olleet päiväkodissa, mutta vastaan nyt kuitenkin. Meillä ei edes ole yleensä kiire minnekään, mutta silti se parin muksun pukeminen talvella on pieni sirkus. Monesti jotain vaatekappaletta ei löydy mistään, ja laitan sitten jotain mitä sattuu löytymään. Moni vaatekappale on hävinnyt kuin pieru saharaan, vaikka emme tosiaan käy päiväkodissa ja periaatteessa vaatteet on vaan täällä kotona ja joitain varakappaleita mummulassa. Ei huvita ostaa koko ajan uutta, kun tietää että jossain se kauluri kuitenkin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä