Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetys päiväkotilaisten huonoista vaatteista

Vierailija
31.01.2013 |

Olen päiväkodissa töissä. Olen ollut jo useamman vuoden.

Kerta toisensa jälkeen ihmettelen hiljaa itsekseni monien lasten huonoja tai epäsopivia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia lasten vaatteista vanhemmilta, jotka eivät ole niin nöpönnuukia siitä, mitä lapsilla on yllään.

Kuravaatteet ovat lähes jokaisella aika huonossa kunnossa. Jalkalenksuja on harvalla, ja ainakin yhtä monella on rumasti solmitut kurahousun henkselit. Reikiä löytyy sieltä täältä ja usein kuravaatteet ovat pienetkin. Kurahanskat ovat liian pieniä tai reikäisiä tai fleecevuori haisee. Kuravaatteita ei viedä lähes koskaan kotiin pesuun.

Sisävaatteet... monella ne ovat liian pieniä tai liian isoja. Kumpaakaan en ymmärrä- lapsella ei ole mukava olla epäsopivissa vaatteissa. Ja caprit talvella ulkohousujen alla, en ymmärrä.. nilkat jäävät paljaiksi ulkohousujen alla.

Hanskat olivat monella viime viikon pakkasissakin välikausihanskoja ilman villalapasia. Monella on korvat paljaaksi jättävä pipo tai solmittava hattu, joka on niin väljä, että tuuli menee suoraan korviin. Kaulahuivi on harvalla, kypärämyssyjäkin harvalla ja niissä on usein iso tupsu, joka menee koko ajan silmille.

Monella lapsella on samat vaatteet koko viikon, usealla vielä seuraavankin viikon- samoine tahroineen.

Värit ovat lähes aina tytöillä pelkkää pinkkiä, pojilla pelkkää harmaata, mustaa ja sinistä hirviönkuvineen.

Lapsia hoidan tottakai aivan yhtä hyvin, oli heillä sitten kauniit, sopivat vaatteet tai liian pienet ja likaiset vaatteet (resupekkoja ehkä vielä hellemmin) mutta usein mietin silti, ajattelevatko vanhemmat itse koskaan lastensa pukeutumista sen enempää kuin että jotain vaatetta pitää olla. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia etenkin sellaisilta vanhemmilta, joille lasten vaatetus ei merkitse muuta kuin lämmikettä.

Suurin osa näistä lapsensa huonosti pukevista perheistä on kuitenkin ihan tavallisia, työssäkäyviä vanhempia. Monella on itsellään todella siistit ja kalliitkin vaatteet. Eri asia ovat sitten perheet, joissa on masennusta, köyhyyttä tms.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan juuri juteltiin miehen kanssa että milloinkohan tyttäremme tyylitaju kehittyy edes vähän. Tytöllä on kauniita, sopiva vaatteita, mutta hän haluaisi valita aina niitä kaikista rumimpia päälleen. Aina ei jaksa tapella, joten likka saa laittaa useinkin päälleen niitä saatuja pinkkejä halpahallirytkyjä yhdistettynä veljen vanhoihin verkkareihin. Pitäisi vaan heittää pois kaikki ruma tai epäsopiva, mutta kun ne ovat tytön rakkaimpia vaatteita.

Hanskoista sanoin pk:ssakin että yrittäkää vaan pukea ne hyvät (ja törkeän kalliit) hanksat käsiin pakkasilla, siinä ne on loksussa. Tyttö ei kotona niitä käsiinsä suostu laittamaan (kun ovat kuumat) ja tykkää käyttää tiukkoja, heti veden imeviä, ohkaisia hanskoja. Eivät näköjään käytä niitä hyviä hanskoja pk:ssakaan.

Veljensä on ihan toista maata. Pukee sen mitä sanotaan, eikä valita.

Vierailija
42/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että niissä on reikiä tai ne on liian pieniä, minä näen niitä harvoin lasten päällä. Toivoisin, että mulle sanottaisiin vaikka ihan suoraan, jos ne on ihan risat tai pienet niin ostan uudet. Harvoin tuollainen tulee mieleen, kun arjessa on niin paljon kaikkea muutakin huolehdittavaa ja muistettavaa.

Sisävaatteet pidän mielelläni nättinä, mutta joskus on illalla niin kiire että laitetaan samat kuin eilen jos ei ne hirveän likaiset ole. Lapset saa itse valita värit joten niihin en puutu, vaikkeivät aina minunkaan silmääni miellytäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika saa kurahousuihin kertalaakista reijän. Olen ylempää keskiluokkaa mutta todellakaan en ala viikottain ostamaan kurahousuja. Varsinkaan kun alla oleva haalari on vedenpitävä.

Harmaa ilmastointiteippi on aivan ehdoton reikien paikkaaja!

Minäkään en osta lapsilleni yhden reiän vuoksi uusia, etenkään kun rahaa ei ole riittävästi. Ensin ajattelin nolona, että toivottavasti ei satu sellasia lasten vaatteita haukkuvia hoitajia ja laitoin teipin sisäpuolelle (kuriksien polven kohdalla oli palkeenkieli). Se pysyikin useamman kuukauden, mutta pesujen myötä irtosi. Seuraavaksi laitoin teipin kuriksien päälle ja pysyy paremmin. Siisti suorakaiteen muotoinen harmaa paikka, vähän kuin heijastin ja on vesitiivis =) Enkä ala enää nolosteleen!

Vääränkokoisia tai liian vähäistä pukemista en minäkään ymmärrä. Mutta jos lapsen collegehousuihin tulee viikossa(!) reiät, kyse on mielestäni nykyvaatteiden huonosta laadusta eikä meidän perheen välinpitämättömyydestä.

Vierailija
44/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta millä oikeudellla arvostelet värejä ja kuvioita? Taidat kuulua niihin "kotini on beige-valkoinen" ja kaikki muu on moukkaa ihmisiin..

Jos lapsi on ehjissä, puhtaissa ja tarkoituksenmukaisissa vaatteissa kannattaa pitää mölyt mahassa. Tuolla kommentilla osoitit idioottimaisuutesi.

Vierailija
45/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskari-ikäinen ei suostu laittamaan, kun tietyt vaatteet joita on muutama vaatekappale. Vaihdellaan kyllä sukkia, alushousuja ym. mutta päällysvaatteissa kiertää samat, koska lapsi haluaa niitä pitää. Kuravaatteet ovat halpoja, mutta ehjiä. Niihin en viitsi satsata, koska yksikin reikä, niin vaate on pilalla.

Ulkovaatteita laitetaan sen mukaan mitä lapsi sanoo, että oliko kylmä/kuuma tms. Jos lapsi ei valita, niin katson vaatteiden olleen sopivat.

Vierailija
46/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissamme sanotaan heti, jos lapsella on jäänyt joku vaate liian pieneksi tai on muuten epäsopiva. Itsellenikin on joskus muistutettu, että pitäisi saada jo kokoa suurempia hanskoja tms., vaikka olen aika tarkka lasten vaatteista. Ei niitä aina muista ja ehdi niin tarkasti tutkia, joten on hyvä, että päiväkodilta muistutetaan asiasta.

Tosi harvoin sanon semmoisista mitään, ainoastaan jos lapsi selvästi palelee. Muuten sillä ei ole mitään tekemistä minun kanssani, tai siis ei kuulu minulle. Kauneutta on monenlaista, ja siinä mielessä vielä vähemmän kuuluu minulle.

Vierailija
47/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se katosi melkein heti eikä kukaan muka tiedä, mitä sille kävi. Kiva juttu. Yllättäen ne halppisvaatteet eivät ole koskaan kadonneet.

Vierailija
48/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei vain yksinkertaisesti haittaa (eikä lastakaan) jos vaate ei ole viimeisintä muotia tai hihansuussa on pinttynyt tahra joka ei pesussa lähde pois. en ala hyvää ehjää vaatetta roskiin heittämään. rikkinäisetkin korjaan ja niitä käytetään niin kauan kuin sopivat. mielestäni ei ole oikein opettaa jo pienelle lapselle kertakäyttökulttuuria, jossa ostetaan valtavat määrät vaatetta, aina uutena kaupasta, käytetään pari kertaa ja heitetään sitten roskiin.

ja huomioiikaa siis se, että meillä vaatetta kyllä pestään, eli likaisissa vaatteissa ei lapsemme kulje. ja vaatteet ostetaan kirpparilta, ja sinne ne paraskuntoiset ja pieneksijääneet vaatteet myös viedään. en anna lapsen kulkea liian pienissä vaatteissa.

Vierailija
49/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun nillityksesi ap ymmärrän, mutta en väreistä ja hirviökuvioista valittamista. Ne lienee aika vähämerkityksellisiä seikkoja, jos vaate on ehjä, puhdas ja sopivan kokoinen?

Vierailija
50/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meidän 4v tytöllä muunkin väristä vaatetta, mutta kun hän haluaa käyttää pinkkiä. Tuon ikäisen kanssa saa muutenkin vääntää vähän joka asiasta, joten aamukiireessä annan itse valita vaatteensa säähän sopivien joukosta. Ja valitsee aina sitä pinkkiä.

Vierailija
51/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimattomista vaatteista ap:n kanssa samaa mieltä, mutta helvetti soikoon, lastenhoitajien on syytä jättää tyyliseikat arvostelematta! Mitä sitten, jos tytöt "käyttävät pinkkiä ja pojat hirviökuvioita"!

Vierailija
52/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset menee päiväkotiin huonoimmissa sisävaatteissa mitä löytyy. Vaatteet ovat iltapäivällä niin kauheassa kunnossa, ettei puhtaaksi tahdo saada. Kotona pidetään kyllä nättiä ja kalliimpaa vaatetta. Merkkivaatteet tahtovat myös hävitä mystisesti päiväkodissa.

Rikkinäisillä kurahousuilla ei oo varmaan väliä, jos haalari pitää täysin vettä. Ja saisihan niitä kuriksia ostaa sitten jokusenkin kun nehän ei aivan päätöntä resuamista kestä.

Vierailija
53/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai valitat tyttöjen pinkistä?

Mitähän oisit mun 4-vuotiaasta tytöstä mieltä, jolla pääsääntöisesti veljen vanhoja vaatteita. Ei yhtään pinkkiä vaatekappaletta (en itse siedä pinkkiä), vaan todella omastanikin mielestä joskus hirveitä ylä- ja alaosayhdistelmiä. Mutta en todellakaan ala stressaamaan. Tyttöni ei onneksi ole kiinnostunut kauniista vaatteita eikä hän ole koskaan sanonut ettei halua jotain "poikien" paitaa laittaa päälleen. En vain ole ostanut paljon ylimääräisiä päiväkotivaatteita tytölle ihan vain kauneuden vuoksi, joten päälle laitetaan mitä sattuu oleen puhtaana.

Pyhävaatteet on asia erikseen, niitä meillä ei päikyssä sotketa, sori hoitajat :)

Vierailija
54/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla vaatteen väri tekee vaatteesta huonon?

Vierailija
55/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun oli muutaman kerran hävinneet uudet/uudehkot sisä/varavaatteet tai kalliit hyvät hanskat lokerosta, aloin vaatettamaan lapseni niillä virttyneimmillä vaatteilla mitä kaapista löytyi ja jotka muuten olisin nakannut muuten roskikseen.

Hävinneitä hyviä vaatteita ei tietysti koskaan mistään löytynyt mikä oikeasti alkoi ärsyttämään aikaa myöten.

Ensin vain varavaatteet olivat niitä "huonoja", mutta kerran kun lapsellani oli päällä uudet merkkipaita+housut ja päivän aikana oli jotain kaatunut paidalle ja se vaihdettu, niin niin paitaa en sen jälkeen enää nähnyt.

Reikäisiä tms. En tietenkään koskaan lapselle pukenut, mutta vaatteet olivat muuten sellaisia mitä en muuten olisi lapselle pukenut :o

Vierailija
56/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimattomista vaatteista ap:n kanssa samaa mieltä, mutta helvetti soikoon, lastenhoitajien on syytä jättää tyyliseikat arvostelematta! Mitä sitten, jos tytöt "käyttävät pinkkiä ja pojat hirviökuvioita"!

kun esimerkiksi jonkun Lindexin ja marketeissa myytävien vaatemerkkien kuoseissa ei muuta olekaan? Äitini yritti oikein etsimällä etsiä parinkin kaupungin valikoimista edullisia vaatteita joita ei varastettaisi päiväkodissa (kyllä, ihmeen usein sitä tapahtuu), mutta turhaan. Helkutin rumia, mutta jos lapsi tykkää, on puhdas, sopiva ja lämmin päällä. Tytöille ihan sama juttu.

Olisko sun syytä vaihtaa vaikka stailaajaksi, kun noin lasten vaatteet nyppii?

Vierailija
57/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä,mitäminä tarkoitin. Sinä selvästikin huolehdit lasten vaatteista, kun peset ja paikkaat niitä, etkä pue lasta liian pieniin vaatteisiin. Tarkoitin nyt sellaisia lapsia, jotka ihan oikeasti kulkevat risoissa, tahraisissa (siis sellaisissa, jotka kyllälähtisivät pesussa), väärän kokoisissa tai muuten epäsopivissa vaatteissa.

t.ap

minua ei vain yksinkertaisesti haittaa (eikä lastakaan) jos vaate ei ole viimeisintä muotia tai hihansuussa on pinttynyt tahra joka ei pesussa lähde pois. en ala hyvää ehjää vaatetta roskiin heittämään. rikkinäisetkin korjaan ja niitä käytetään niin kauan kuin sopivat. mielestäni ei ole oikein opettaa jo pienelle lapselle kertakäyttökulttuuria, jossa ostetaan valtavat määrät vaatetta, aina uutena kaupasta, käytetään pari kertaa ja heitetään sitten roskiin.

ja huomioiikaa siis se, että meillä vaatetta kyllä pestään, eli likaisissa vaatteissa ei lapsemme kulje. ja vaatteet ostetaan kirpparilta, ja sinne ne paraskuntoiset ja pieneksijääneet vaatteet myös viedään. en anna lapsen kulkea liian pienissä vaatteissa.

Vierailija
58/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsilla muutenkin normaalia risaiset, likaiset vaatteet.

No, olen todistanut pvkodissa lasta hakiessa kun hoitaja ottaa toisen lapsen lokerosta varavaatteen "pakko lainata lissulle sirpan puseroa kun lissulla ei ole mitään varavaatteita koskaan".

No lissun äiti tuskin ihmpaitaa palauttaa ja sirpan äiti ihmettelee kadonnutta vaatetta :(

Ihmetyttää vaan tämä pvkodin työntekijän "ihmettely", eikö tuo ole päivän selvää ettei sinne tarhaan laiteta kuin sellaisia vaatteita mitkä ei haittaa vaikka häviäisivät (vaikka nehän ei just siis häviäkään :))

Vierailija
59/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä usein ihmetellyt lasten rumaa ja huonoa pukeutumista, kun olen vienyt omia lapsiani päiväkotiin. Meillä ei paljon ole rahaa mutta koskaan en pue lasta rikkinäisiin tai väärän kokoisiin vaatteisiin. Samoin koetan aina laittaa kivat väriyhdistelmät lapsen päälle. Ostan paljon kirppareilta, samoin ompelen lapselle paitoja ym.

Ei ihme, että suomalaiset erottuvat negatiivisesti maailmalla, kun kaunista pukeutumista ei opeteta lapsesta saakka.

Ei kaunis ja käytännöllinen ole aina kallista.

Vierailija
60/117 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat kulkevat viimeisen päälle hienoina, mutta lapsille puetaan mitä sattuu.

Ihmettelen aina näitä "kesämekkotyttöjä" eli kesäinen hihaton mekko (yleensä H&M) puetaan pitkähihaisen puseron päälle, ja kaiken kruunaa sukkahousut ja siihen caprilegginssit lisäksi. Aivan törkeän näköistä, mautonta. Ja kesämekot on kyllä hellekäyttön tai talviaikaan kotimekoiksi, ei ihmisten ilmoille.

Lisäksi värejä ei näytä miettivän kukaan. Minä opetan lasta jo pienestä pitäen katsomaan mikä vaate sopii minkäkin kanssa. Enkä anna periksi, vanhempi päättää lapsen vaatteista. Lapsi saa toki valita kaupassa eri vaihtoehdoista eikä tarvitse pitää mitään joka on epämukava päällä. Ostakaa niille lapsille sellaisia vaatteita, mistä tykkäävät, niin ei tarvi tapella!

Eikä ole hienostelua tai kallista, kun miettii ne asut loppuun asti mitä kaupasta ostaa, ei esim. osta puseroa jolle ei löydy alaosaa. Vaatteita ei tarvi olla paljon, jos ostaa niin että vaatteita voi yhdistellä.

Ihanaa että hoitaja otit asian puheeksi!Ei lasten tartte näyttää metsäläisiltä vaikka suomalaisia ollaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan