Siis mitä ihmeen kotitöitä teillä työssäkäyvillä niin hirveästi on,
että kaikki vapaa-aika menee niihin?
En oikeasti voi ymmärtää. Mua ei kotityöt rasita mitenkään, en juurikaan ajattele, että niihin menisi paljon aikaa.
Kerran viikossa teen isot ruokaostokset, pari kertaa viikon aikana täydennän pikkukaupasta tuoretavarat. Ei kohtuuton nakki.
Viikonloppuna voi tehdä enemmän ruokaa ja syödä niitä alkuviikosta, ja kauanko nyt jonkun pastan ja salaatin tai keiton tekemiseen menee, puoli tuntia? Sinä aikana kun vesi kiehuu, kuorii perunat ja pilkkoo muut kilkkeet, kypsymisen aikana kattaa pöydän ja laittaa ne ruuanvalmistuksen tiskit koneeseen.
Ruuan jälkeen tiskit koneeseen, pöydät pyyhitään, tavarat kaappeihin, viisi minuuttia.
Tunget pyykit koneeseen ja käynnistät sen, 3 minuuttia, ripustat kuivumaan viisi minuuttia ja viikkailet kuivat kaappiin toiset viisi minuuttia. Pyykkiä ei tarvitse joka päivä jynssätä, eikä joka riepua silittääkään.
Tavarat laitetaan paikolleen käytön jälkeen, pienikin lapsi osaa kerätä lelut koreihin.
Kerran pari viikossa voi imuroida tuulikaapin, eteisen ja keittiön, tähänkään ei kymmentä minuuttia enempää kulu. Ohi mennen vessassa käynnin jälkeen pyöräyttää sillä harjalla pahimmat paskat pois pöntöstä, rätillä lavuaari ja taso puhtaaksi, taas meni aikaa sen kolme minuuttia.
Viikonloppuna koko porukka siivoaa paremmin, mutta yhdessä tekemällä ja kun koti on koko ajan perussiivossa, tähänkään ei koko päivää mene.
Vie vähän menneessään ja tuo tullessaan, eikai joka tavaran siirtelyä tarvitse mieltää niin kamalan rasittavaksi kotityöksi. Miksi kaikkea pitää niin suorittamalla suorittaa. Onko se kauheaa kotityön tekemistä, että sisään tullessaan oikoo tuulikaapissa kengät riviin ja laittaa lasten tumput ja hatut koreihin? Aikaa menee minuutti.
Mukulat kuskaa itse likapyykkinsä pyykkikaappiin, kolme vuotiaskin osaa laittaa vaalean vaaleaan koriin ja tummat tummiin.
Lehdet ja muut roskapostit lukemisen jälkeen koriin, kerran viikossa korin tyhjennys ja kauppamatkalla paperinkeräykseen.
Kun tavarat on paikoillaan, on siistin näköistä, aikaa ei mene asioiden etsimiseen eikä toisaalta varsinaiset siivouspäivät kulu paikkojen järjestelemiseen. Aikaa kuluu tismalleen yhtä paljon laittaa se tavara pöydälle tai sohvankulmalle kuin nostaa suoraan kaappiin paikoilleen.
Illalla kun lapset menee nukkumaan, nopeasti silmäilee, että romut on paikoillaan, katsoo ehkä aamun vaatteet valmiiksi, käynnistää sen valmiiksi täytetyn astianpusukoneen päälle.
Aamulla on puhtaat tiskit, aikaa sen tyhjentämiseen ei kenelläkään voi viittä minuuttia pidempään mennä. Sen jälkeen kone on koko päivän valmiina vastaanottamaan likaisia astioita, eikä ne jää tiskipöydälle pyörimään. Illalla tuikkaa taas kerran koneen päälle.
Lumityöt ja koiranlenkittämiset voi ottaa liikuntana, vähän reippailua ja raitista ilmaa.
Mihinkään näistä töistä, varsinkaan kun kaikkia yllämainituista ei tarvitse tehdä joka päivä, ei kenelläkään voi kulua kohtuuttoman paljon aikaa. Etenkin, kun se mieskin voi tehdä jotain ja lapsiltakin voi vaatia osaansa.
Aivan hyvin ehtii olla lasten kanssa, kuskata niitä harrastuksiin, käydä omassa harrastuksessa, auttaa läksyissä, hoitaa Helmi/Wilma-viestit, pitää yllä sosiaalisia suhteita, jne. Ja se ”oma-aika” sitten, lapset nukkumaan 20-21, niin ongelmitta itselle jää aikaa pari tuntia. Jos kuudelta täytyy herätä ja 22.30 menee nukkumaan, pitäisi kaiken järjen mukaan työnantajallekin jäädä energiaa annettavaksi.
Mikä tässä kuviossa on niin raskasta, että äidit on niiin kamalan uupuneita, osittainen työaika ehdoton, tai mieluusti kotiin jääminen, että tulee kotityöt varmasti tehdyksi?
Kommentit (94)
että joko te muutatte tai lapsi lopettaa harrastuksen.että annat toisten perheitten harrastaa lastensa kanssa ja sinä vietät sitä laatuaikaasi siellä sohvallasi.
kun ei ehdi tehdä kotitöitä niin kuin te. Minä kyllä harrastan ja lapset harrastaa.
kiristää lapsen luistimien nauhat?
Kuule kaikki ei tee niin vastenmielisiä lapsia, ettei niitten kanssa viitsisi mitään yhdessä tehdä. Harmi että sinulla on asiat noin :(
Kokeilepas joskus tehdä niiten kanssa jotain, saatat yllättyä.
mutta ei niille lapsille..
mutta se aika on lasten kanssa ei niin että lapsi on jossain harrastuksessa.
Se ei ole aikaa lasten kanssa. Aika lasten kanssa tarkoittaa sitä että kun olette lasten kanssa yhdessä ja teette yhdessä asioita. Ei sitä että lapsi on jossain harrastuksissa.
Voisitte kokeilla oikeasti olla itse niitten lasten kanssa.
kiristää lapsen luistimien nauhat?
Kuule kaikki ei tee niin vastenmielisiä lapsia, ettei niitten kanssa viitsisi mitään yhdessä tehdä. Harmi että sinulla on asiat noin :(
Kokeilepas joskus tehdä niiten kanssa jotain, saatat yllättyä.
Yhdessä olo ei ol esitä että lapsi pelaa lätkää. Vaan sitä että teette YHDESSÄ jotain. Ihan vain perheen aikaa ilman ulkopuolisia. Monta tuntia päivässä teillä on OMAA aikaa?
Se ei ole aikaa lasten kanssa. Aika lasten kanssa tarkoittaa sitä että kun olette lasten kanssa yhdessä ja teette yhdessä asioita. Ei sitä että lapsi on jossain harrastuksissa.Voisitte kokeilla oikeasti olla itse niitten lasten kanssa.
mikset ole yhdessä siellä lapsen harrastuksessa JA tee jotain niitten kanssa? Mihin se sinun aikasi menee, kerrohan nyt. Jotainhan tuossa kuviossa on pielessä ja selkeästikin sinulla on paha mieli asiasta.
Käyn kokopäivätöissä enkä stressaa yhtään kotitöistä, ihan sama kokemus kuin sinulla. En ole ikinä kokenut työn ja kodin yhdistämistä mitenkään haastavaksi.
Se ei ole aikaa lasten kanssa. Aika lasten kanssa tarkoittaa sitä että kun olette lasten kanssa yhdessä ja teette yhdessä asioita. Ei sitä että lapsi on jossain harrastuksissa.Voisitte kokeilla oikeasti olla itse niitten lasten kanssa.
mikset ole yhdessä siellä lapsen harrastuksessa JA tee jotain niitten kanssa? Mihin se sinun aikasi menee, kerrohan nyt. Jotainhan tuossa kuviossa on pielessä ja selkeästikin sinulla on paha mieli asiasta.
Mutta minun tietääkseni soittotunnille ei haluta vanhempia mukaan, eikä ilmaisutaidon kerhoon, joten minä en ainakaan harrasta lapsen kanssa. Ja kulkeekin sinne ihan itse.
lapsi pelaa lätkää niin se ei ole yhdessä tekemistä? Se ei ole perheen yhdessä olemista.
Se on sitä kun teettee yhdessä PERHEEN kesken asioita johon kaikki osallistuu samaan aikaan.
Mutta minun tietääkseni soittotunnille ei haluta vanhempia mukaan, eikä ilmaisutaidon kerhoon, joten minä en ainakaan harrasta lapsen kanssa. Ja kulkeekin sinne ihan itse.
et tee asioita lapsen kanssa.
ei viitsi auttaa läksyissä ja oppimisessa eikö osallistu leikkeihin. Meillä on kyllä iso asunto, piha töineen, sekä opiskelut päälle iltaisin, on tää aikamoista vuorottelua ja sumplimista vaikka perheessä on kaksi aikuista. Meillä menee kotitöihin enemmän kuin kolme minuuttia silloin ja viisi minuuttia tällöin. Vaikka tiskikoneen lataa nopsaan, saa vuoksia sun muita liotella ja harjailla käsinkin, samoin osa vaatteista vaatii muutakin kuin konepesun ja viikkauksen.
Tottakai kaiken voi laskea niin, että pyykinpesu vie kaksi tuntia jos sen pesuohjelman ajan laskee mukaan. Vuuan liottaminen, 8 h - hirvee duuni! :D
tietyissä lajeissa vaan vaaditaan sitä aikuisen läsnäoloa ja varusteiden huoltoa enemmän, joten tietenkään niihin ei kannata lähteä mukaan jos aikuisella ei ole halua siihen. Jokainen perhe tekee omat valintansa. Noihin tiettyihin lajeihin ei edes kaivata toimintaan mukaan aikuisia, joilla on koko ajan lerssi otsassa.
et tee asioita lapsen kanssa.
Ihmettelenpä,jos joku tekee. Soittoharrastus on aika itsenäistä. Teen kyllä muita asoita, vietän aikaa lapsen kanssa, autan läksyissä ym.
Se on sitä kun teettee yhdessä PERHEEN kesken asioita johon kaikki osallistuu samaan aikaan.
meidän perheessa tehdään molempia asioita.
Miksi tämä on sinulle niin kova juttu?
no sitten olette varmaan valinneet ihan sopivan harrastuksen
Vierailija - 31.01.13 03:29 (ID 16371634)
tietyissä lajeissa vaan vaaditaan sitä aikuisen läsnäoloa ja varusteiden huoltoa enemmän, joten tietenkään niihin ei kannata lähteä mukaan jos aikuisella ei ole halua siihen. Jokainen perhe tekee omat valintansa. Noihin tiettyihin lajeihin ei edes kaivata toimintaan mukaan aikuisia, joilla on koko ajan lerssi otsassa.
Me valitsimme sillä, että mikä lasta kiinostaa eikä mitä vanhempi haluaa tehdä...
Meillä aikaa menee siihen että lepset eivät tuhansista sanomisista huolimatta laita tavaroita paikoilleen.
esimerkiksi meillä on puulämmitys, sekin vie aikaa. ja se että alle 2v roikkuu lahkeessa tai puuhailee jotain muita juttuja ja yrität samalla keskittyä läksyihin ja ruoanlaittoon ja pestä pyykkiä... voi luoja on siinä hommaa.
BTW meillä on 240 neliöö, että jos aplla on puoletkin vähemmän niin jo sekin vaikuttaa siivouksen määrään.
Me valitsimme sillä, että mikä lasta kiinostaa eikä mitä vanhempi haluaa tehdä...
ihan lasten toiveitten mukaisesti.
Kerro nyt meille se ongelmasi niin hoidetaan se porukalla pois. Jokuhan sinua nyt hiertää. Ei ole normaalia tuollainen jankkaus.
Joko laskee koko ajan tekemisiään ja valittaa tai sitten vaan elää ja tekee mitä tarvitsee :)
ihan lasten toiveitten mukaisesti.
Kerro nyt meille se ongelmasi niin hoidetaan se porukalla pois. Jokuhan sinua nyt hiertää. Ei ole normaalia tuollainen jankkaus.
Kirjoitin vain kaksi viestiä :O Kuten sanoin, en ole ap.
Kohta sun pikku provosesi paljastuu jos et vähän jo höllää..... ;)
Mutta sinä voit lopettaa lapsesi harrastuksen. Onhan tuo aivan naurettavaa touhua.