Siis mitä ihmeen kotitöitä teillä työssäkäyvillä niin hirveästi on,
että kaikki vapaa-aika menee niihin?
En oikeasti voi ymmärtää. Mua ei kotityöt rasita mitenkään, en juurikaan ajattele, että niihin menisi paljon aikaa.
Kerran viikossa teen isot ruokaostokset, pari kertaa viikon aikana täydennän pikkukaupasta tuoretavarat. Ei kohtuuton nakki.
Viikonloppuna voi tehdä enemmän ruokaa ja syödä niitä alkuviikosta, ja kauanko nyt jonkun pastan ja salaatin tai keiton tekemiseen menee, puoli tuntia? Sinä aikana kun vesi kiehuu, kuorii perunat ja pilkkoo muut kilkkeet, kypsymisen aikana kattaa pöydän ja laittaa ne ruuanvalmistuksen tiskit koneeseen.
Ruuan jälkeen tiskit koneeseen, pöydät pyyhitään, tavarat kaappeihin, viisi minuuttia.
Tunget pyykit koneeseen ja käynnistät sen, 3 minuuttia, ripustat kuivumaan viisi minuuttia ja viikkailet kuivat kaappiin toiset viisi minuuttia. Pyykkiä ei tarvitse joka päivä jynssätä, eikä joka riepua silittääkään.
Tavarat laitetaan paikolleen käytön jälkeen, pienikin lapsi osaa kerätä lelut koreihin.
Kerran pari viikossa voi imuroida tuulikaapin, eteisen ja keittiön, tähänkään ei kymmentä minuuttia enempää kulu. Ohi mennen vessassa käynnin jälkeen pyöräyttää sillä harjalla pahimmat paskat pois pöntöstä, rätillä lavuaari ja taso puhtaaksi, taas meni aikaa sen kolme minuuttia.
Viikonloppuna koko porukka siivoaa paremmin, mutta yhdessä tekemällä ja kun koti on koko ajan perussiivossa, tähänkään ei koko päivää mene.
Vie vähän menneessään ja tuo tullessaan, eikai joka tavaran siirtelyä tarvitse mieltää niin kamalan rasittavaksi kotityöksi. Miksi kaikkea pitää niin suorittamalla suorittaa. Onko se kauheaa kotityön tekemistä, että sisään tullessaan oikoo tuulikaapissa kengät riviin ja laittaa lasten tumput ja hatut koreihin? Aikaa menee minuutti.
Mukulat kuskaa itse likapyykkinsä pyykkikaappiin, kolme vuotiaskin osaa laittaa vaalean vaaleaan koriin ja tummat tummiin.
Lehdet ja muut roskapostit lukemisen jälkeen koriin, kerran viikossa korin tyhjennys ja kauppamatkalla paperinkeräykseen.
Kun tavarat on paikoillaan, on siistin näköistä, aikaa ei mene asioiden etsimiseen eikä toisaalta varsinaiset siivouspäivät kulu paikkojen järjestelemiseen. Aikaa kuluu tismalleen yhtä paljon laittaa se tavara pöydälle tai sohvankulmalle kuin nostaa suoraan kaappiin paikoilleen.
Illalla kun lapset menee nukkumaan, nopeasti silmäilee, että romut on paikoillaan, katsoo ehkä aamun vaatteet valmiiksi, käynnistää sen valmiiksi täytetyn astianpusukoneen päälle.
Aamulla on puhtaat tiskit, aikaa sen tyhjentämiseen ei kenelläkään voi viittä minuuttia pidempään mennä. Sen jälkeen kone on koko päivän valmiina vastaanottamaan likaisia astioita, eikä ne jää tiskipöydälle pyörimään. Illalla tuikkaa taas kerran koneen päälle.
Lumityöt ja koiranlenkittämiset voi ottaa liikuntana, vähän reippailua ja raitista ilmaa.
Mihinkään näistä töistä, varsinkaan kun kaikkia yllämainituista ei tarvitse tehdä joka päivä, ei kenelläkään voi kulua kohtuuttoman paljon aikaa. Etenkin, kun se mieskin voi tehdä jotain ja lapsiltakin voi vaatia osaansa.
Aivan hyvin ehtii olla lasten kanssa, kuskata niitä harrastuksiin, käydä omassa harrastuksessa, auttaa läksyissä, hoitaa Helmi/Wilma-viestit, pitää yllä sosiaalisia suhteita, jne. Ja se ”oma-aika” sitten, lapset nukkumaan 20-21, niin ongelmitta itselle jää aikaa pari tuntia. Jos kuudelta täytyy herätä ja 22.30 menee nukkumaan, pitäisi kaiken järjen mukaan työnantajallekin jäädä energiaa annettavaksi.
Mikä tässä kuviossa on niin raskasta, että äidit on niiin kamalan uupuneita, osittainen työaika ehdoton, tai mieluusti kotiin jääminen, että tulee kotityöt varmasti tehdyksi?
Kommentit (94)
Mun ei tulis mieleen tulla tänne valittaan, että kuinka joku voi kuluttaa aikaansa vaikka mankelointiin tai koirankusettamiseen, kun itsellä ei mene niihin edes sitä "kolmea minuuttia". Kato ku mulla ei oo mankelia tai koiraa, eikä toisaalta intohimoja puolesta tai vastaan.
Jotenkin kävi ärsyttämään tollanen kaikkitietävä näsäviisastelu. Jos sulla toimii jutut hyvin, ole siitä iloinen, mutta älä mu(i)lle tuu neuvoon, kuinka pitäis elää.
Ps. Kuten joku jo sanokin, parin minuutin siivoukset on yhtä tyhjän kanssa. Kiva asua läävässä?
Kas kun kolme eri harrastusta ja mikään ei ole kodin vieressä, niin pakkohan niitä on kuskata. Mielummin näin kuin evätä lapsilta harrastusmahdollisuudet. Ai niin, mutta ap on varmaan näitä jotka asuvat kaiken vieressä: kummankin työpaikka, koulu ja harrastukset ovat 100 metrin säteellä, loistavaa ennakointia moinen.
Koululainen osaa jo itse liikkua kaupungissa. Ei ole mitään järkeä että vanhemmat juoksevat lasten harrastusten perässä.
esim. golfia ei harrasteta kaupungissa, kentälle on 20km. Fillarillako pitäisi mennä? Tämä nyt vain yksi esimerkki.
Helsingissäkin on monta Golf kenttää. Täysikokoista.
on 20 km. Sama juttu on toisen harrastuksen kanssa, turnauksia on ympäri pk-seutua, pitäisikö lapsen hoitaa matkat jotenkin itse?
ilman mitään autoja (Helsingin sisällä). Jos lapsi ei osaa mennä Hesasta vaikka Vantaalle niin sitten se ei mene. Kaikkea ei voi saada.
Helsingin sisällä saa helposti julkisilla liikennevälineilläkin tuhrautumaan matkaan toista tuntia, yhteen suuntaan. Ihan liikaa arki-iltaisin pienelle lapselle, enkä ainakaan minä ole noin huono äiti, että pakottaisi lapsen seisoskelemaan iltapimeällä kadunposkessa kuuntelemassa kännisten ehdotteluja bussia odotellessaan (niitä julkisia välineitä on usein myös vaihdettava ja odoteltava seuraavaa). Monella on vielä paljon niitä varusteita. Esim. jääkiekkokamoja ei raahata bussista toiseen. Sitä paitsi, missä sä sait käsityksen, että noi joille sä suollat paskapuhetta suustasi - että he edes asuu stadissa?! Kyllä olet - sorry vaan - tyhmä ihminen. Ja huono äiti, sen voi päätellä kommenttiesi typeryydestä ja siitä, miten vähän viitsit evääsi liikauttaa lastesi puolesta.
mitä harrastaa ja missä? Sinä olet juuri syy minkä takia lapset ja nuoret nykyään luulee omistavansa koko maailman. Katsos lapsen pitää mennä aikuisten mukaan ei aikuisten lapsen mukaan. Aikuinen määrää koska, missä ja miten ei lapsi. Ei ole mitään järkeä että aikuiset kuluttavat iltansa lapsia kuskatessa. Aikuisilla pitää olla myös keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa, omia harrastuksia ja aikaa olla kavereiden kanssa. Kaikki aika ei voi mennä lapsiin.
asioita. Taidamme osata siis hoitaa asiamme ja ajankäyttömme paremmin kuin sinä kotosalla maatessasi.
Sinä harrastat 3-4 kertaa viikossa omia harrastuksiasi? Miehesi saa harrastaa omia harrastuksia saman verran? Saatte joka päivä kahden keskistä aikaa pari tuntia?
Tapaattee joka viikko kavareitanne?
Pakko sanoa että aika hyvin olette asiat järjestänyt jos vielä viette lasta monta kertaa viikossa harrastuksiin ympäri kyliä. Sekä kumpikin käytte töissä?
Vaihtamaan mahdollisesti välillä ja matkoihin menee aikaa tuntitolkulla? Kukaan ei ole turnauksissa koskaan perheestä mukana?
Kas kun kolme eri harrastusta ja mikään ei ole kodin vieressä, niin pakkohan niitä on kuskata. Mielummin näin kuin evätä lapsilta harrastusmahdollisuudet. Ai niin, mutta ap on varmaan näitä jotka asuvat kaiken vieressä: kummankin työpaikka, koulu ja harrastukset ovat 100 metrin säteellä, loistavaa ennakointia moinen.
Koululainen osaa jo itse liikkua kaupungissa. Ei ole mitään järkeä että vanhemmat juoksevat lasten harrastusten perässä.
esim. golfia ei harrasteta kaupungissa, kentälle on 20km. Fillarillako pitäisi mennä? Tämä nyt vain yksi esimerkki.
on 20 km. Sama juttu on toisen harrastuksen kanssa, turnauksia on ympäri pk-seutua, pitäisikö lapsen hoitaa matkat jotenkin itse?
ilman mitään autoja (Helsingin sisällä). Jos lapsi ei osaa mennä Hesasta vaikka Vantaalle niin sitten se ei mene. Kaikkea ei voi saada.
Helsingin sisällä saa helposti julkisilla liikennevälineilläkin tuhrautumaan matkaan toista tuntia, yhteen suuntaan. Ihan liikaa arki-iltaisin pienelle lapselle, enkä ainakaan minä ole noin huono äiti, että pakottaisi lapsen seisoskelemaan iltapimeällä kadunposkessa kuuntelemassa kännisten ehdotteluja bussia odotellessaan (niitä julkisia välineitä on usein myös vaihdettava ja odoteltava seuraavaa). Monella on vielä paljon niitä varusteita. Esim. jääkiekkokamoja ei raahata bussista toiseen. Sitä paitsi, missä sä sait käsityksen, että noi joille sä suollat paskapuhetta suustasi - että he edes asuu stadissa?! Kyllä olet - sorry vaan - tyhmä ihminen. Ja huono äiti, sen voi päätellä kommenttiesi typeryydestä ja siitä, miten vähän viitsit evääsi liikauttaa lastesi puolesta.
mitä harrastaa ja missä? Sinä olet juuri syy minkä takia lapset ja nuoret nykyään luulee omistavansa koko maailman. Katsos lapsen pitää mennä aikuisten mukaan ei aikuisten lapsen mukaan. Aikuinen määrää koska, missä ja miten ei lapsi. Ei ole mitään järkeä että aikuiset kuluttavat iltansa lapsia kuskatessa. Aikuisilla pitää olla myös keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa, omia harrastuksia ja aikaa olla kavereiden kanssa. Kaikki aika ei voi mennä lapsiin.
asioita. Taidamme osata siis hoitaa asiamme ja ajankäyttömme paremmin kuin sinä kotosalla maatessasi.
Sinä harrastat 3-4 kertaa viikossa omia harrastuksiasi? Miehesi saa harrastaa omia harrastuksia saman verran? Saatte joka päivä kahden keskistä aikaa pari tuntia? Tapaattee joka viikko kavareitanne? Pakko sanoa että aika hyvin olette asiat järjestänyt jos vielä viette lasta monta kertaa viikossa harrastuksiin ympäri kyliä. Sekä kumpikin käytte töissä?
kätevää, eikö? Viikonloppuisin tavataa kavereita, eilen kävin ex-kollegan kanssa kahvilla. Treenaaminen yhdessä on sitä yhteistä aikaa miehen kanssa ja toksi lastenkin kanssa käydään pelaamassa, hiihtämässä, luistelemassa jne. ja töissä ollaan.
Periaatteessa olen AP:n kanssa samaa mieltä monesta, mutta tilanteet perheissä vaihtelevat. Meillä lapsia viedään harrastuksiin, vanhin saa tosin osaan mennä jo yksinkin. Odotteluaikana käyn usein kaupassa tai hoidan muita asioita, joskus teen töitäkin.
Meillä panostetaan ruokaan. Ainakin lapset saavat joka päivä juuri valmistettua ruokaa. Kyllähän se jonkin verran työtä vaatii ja ennen kaikkea etukäteisvalmisteluita, mutta se on meidän valintamme.
Vaatehuollossa olen AP:ta hitaampi, ei mulle pari minuuttia riitä. Pyykin määrä korreloi lapsiluvun, lasten sottaisuuden ja vanhempien työn laadun mukaan.
Vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas, se on myös mun motto. Ja nyt on ihanaa, kun meillä on sen verran iso asunto, että tavaroille on paikat. Kun on tilaa, järjestyksen pito on helpompaa.
Koneita en ikinä jätä päälle, jos en ole kotona ja hereillä. Ja osan tiskeistä joudumme tiskaamaan käsin. Mutta sekin on oma "vika", mitäs teemme ruokaa.
Pääosin päivät sujuvat hyvin, mutta mikä sitten tekee joistakin päivistä niin väsyttäviä? Ensinnäkin se, jos on töistä fyysisesti ja henkisesti väsynyt. Jos mies on iltavuorossa ja on yksin vastuussa, työtä on kuitenkin aika paljon yhdelle ihmiselle. Toki mies tekee osansa, mutta moni homma on tässä ja nyt eikä kaikkea voi tehdä etukäteen.
Aina ei jaksa pysytellä skarppina, mitä organisointi kuitenkin vaatisi. Voin esim. suunnitella, että nytpäs menen ripustamaan pyykit ja samalla haen pakkasesta lihaa sulamaan ja kannan puhtaat pyykit kaappeihin - mutta sillä aikaa joku lapsista keksiikin päästää lemmikkihiiren karkuun. Näitä katkoksia tulee koko ajan. Joskus on iltoja, jolloin ihan oikeasti en ole ehtinyt istumaan töistä kotiutumisen ja klo kymmenen välillä. Mies tulee kotiin puoli yhdentoista maissa, ja mielellään sitä miehenkin kanssa vähän aikaa olisi valveilla. Sitten tulee helposti mentyä liian myöhään nukkumaan.
En valita, tämä on meidän elämäämme ja omien valintojen seurausta. Mutta en valittaisi, jos joskus olisi helpompaa :)
Mun ei tulis mieleen tulla tänne valittaan, että kuinka joku voi kuluttaa aikaansa vaikka mankelointiin tai koirankusettamiseen, kun itsellä ei mene niihin edes sitä "kolmea minuuttia". Kato ku mulla ei oo mankelia tai koiraa, eikä toisaalta intohimoja puolesta tai vastaan.
Jotenkin kävi ärsyttämään tollanen kaikkitietävä näsäviisastelu. Jos sulla toimii jutut hyvin, ole siitä iloinen, mutta älä mu(i)lle tuu neuvoon, kuinka pitäis elää.
Ps. Kuten joku jo sanokin, parin minuutin siivoukset on yhtä tyhjän kanssa. Kiva asua läävässä?
Tiedätkö miten nopeasti ammattisiivoajat siivoavat? 2 tuntia niin ne pesee lattiat, seinät, ikkunat, pyyhkii kaikki pinnat(hyllyt jne.), pesee suihkut, vessat, tamppaa matot.... Eli siivoaa koko asunnon.
Mutta kun suunnittelee asiat paremmin niin ei mene sitäkään. Ei ole mitään tarpeetonta romua, matot helposti pestäviä, lattia helposti siivottava jne... Eli ajattelee asumista myös siivouksen kannalta.
Sitte kun laittaa aina tavarat oikeille paikoille niin ei tarvitse niitä erikseen siivota. Lapset tekevät saman.
voi kantaa omaa kassiaan?Minä kyllä osasi tuon ikäisenä liikkua yksin kaupungilla. Ilman ongelmia.
Lapsi ei voi kontroloida elämää. Aikuisillakin pitää olla omaa elämää.
kukaan ekaluokkalainen ei kuskaa itse lätkäkamojaan harjoituksiin. Oma lapsi on liigajoukkueen junnuissa ja siellä on tasan tarkkaan jokaisella huoltaja mukana, ellei sitten ole sovittu jotain poikkeuksellista. Tuon ikäiset ei saa edes luistimia kunnolla jalkaan, tai sitten ne on ihan liian löysällä kunnon harjoituksiin. Jos se oma elämä on niin tärkeätä ettei pysty harkkoihin viemään, niin kannattaa antaa lapset adoptioon. Ei siellä jäähallilla sentään asuta.
Sinä harrastat 3-4 kertaa viikossa omia harrastuksiasi? Miehesi saa harrastaa omia harrastuksia saman verran? Saatte joka päivä kahden keskistä aikaa pari tuntia? Tapaattee joka viikko kavareitanne? Pakko sanoa että aika hyvin olette asiat järjestänyt jos vielä viette lasta monta kertaa viikossa harrastuksiin ympäri kyliä. Sekä kumpikin käytte töissä?
kätevää, eikö? Viikonloppuisin tavataa kavereita, eilen kävin ex-kollegan kanssa kahvilla. Treenaaminen yhdessä on sitä yhteistä aikaa miehen kanssa ja toksi lastenkin kanssa käydään pelaamassa, hiihtämässä, luistelemassa jne. ja töissä ollaan.
vaan ihan vaan teidän kahden välistä aikaa millä hoidetaan parisuhdetta. Seksiä ynnä muuta. Kyllä sitä nyt 3-5 kertaa viikossa pitää saada olla puolisonsa kanssa.
Missä on oma aika? Että saa olla erossa miehestä ja lapsista? Ihan tehdä omia juttuja?
Tiedätkö miten nopeasti ammattisiivoajat siivoavat? 2 tuntia niin ne pesee lattiat, seinät, ikkunat, pyyhkii kaikki pinnat(hyllyt jne.), pesee suihkut, vessat, tamppaa matot.... Eli siivoaa koko asunnon.
Heitä onkin usein kaksi ja kunnon laitteet ja aineet. Ja kun heille on määritelty se aika mitä saa mennä per asunto, niin ei ole paljoa valinnanvaraa.
voi kantaa omaa kassiaan?Minä kyllä osasi tuon ikäisenä liikkua yksin kaupungilla. Ilman ongelmia.
kukaan ekaluokkalainen ei kuskaa itse lätkäkamojaan harjoituksiin. Oma lapsi on liigajoukkueen junnuissa ja siellä on tasan tarkkaan jokaisella huoltaja mukana, ellei sitten ole sovittu jotain poikkeuksellista. Tuon ikäiset ei saa edes luistimia kunnolla jalkaan, tai sitten ne on ihan liian löysällä kunnon harjoituksiin. Jos se oma elämä on niin tärkeätä ettei pysty harkkoihin viemään, niin kannattaa antaa lapset adoptioon. Ei siellä jäähallilla sentään asuta.
jos lapsi ei edes saa luistimia jalkaan? Eihän siinä ole mitään järkeä?
Arvelen että sinulla on vaan muutama lapsi?
Tiedätkö miten nopeasti ammattisiivoajat siivoavat? 2 tuntia niin ne pesee lattiat, seinät, ikkunat, pyyhkii kaikki pinnat(hyllyt jne.), pesee suihkut, vessat, tamppaa matot.... Eli siivoaa koko asunnon.Heitä onkin usein kaksi ja kunnon laitteet ja aineet. Ja kun heille on määritelty se aika mitä saa mennä per asunto, niin ei ole paljoa valinnanvaraa.
niin minäkin olen tehnyt. Tuossa ajassa saa siistiä helposti
jos lapsi ei edes saa luistimia jalkaan? Eihän siinä ole mitään järkeä?Arvelen että sinulla on vaan muutama lapsi?
ne treenit ihan järjettöminä kun sinä sanot niin :) vai soitatko itse?
KUKAAN ryhmästä ei laita itse luistimia jalkaan. Pojat menee jäällä kovaa, eikä semmoista mammaluistelua kuten sinä jolloin luistimet voi olla puoliksi auki.
Kokeilepas pistää vaikka ekaluokkalainen laittamaan maalivahdin kamat päälle ilman apua.
sitähän minäkin.
Toki joskus näkee bussissa ja metrossa pieniä reppanoita joilla on itsensä painoinen kamakassi mukana ja pitäisi vielä selvitä mailankin kanssa ilman että sohii kanssamatkustajia... heillä on ilmeisesti ap:n kaltaiset vanhemmat.
En minäkään rakasta sitä että lapsella on 3x viikossa treenit joihin ei voi näin talvella mennä fillarilla (bussille sama matka kuin harrastukseen), kesällä toki käveleekin usein.
Mutta kun on noita turnauksia joista ehkä 1/10 omalla "kylällä". Laita nyt 7v tai vaikka 10v kaukobussiin ja sano että yritä jäädä siellä 50km päässä oikealla pysäkillä, tai muista vaihtaa ne 2 pakollista kertaa että pääset ko kaupunkiin...
jos lapsi ei edes saa luistimia jalkaan? Eihän siinä ole mitään järkeä?Arvelen että sinulla on vaan muutama lapsi?
ne treenit ihan järjettöminä kun sinä sanot niin :) vai soitatko itse?
KUKAAN ryhmästä ei laita itse luistimia jalkaan. Pojat menee jäällä kovaa, eikä semmoista mammaluistelua kuten sinä jolloin luistimet voi olla puoliksi auki.
Kokeilepas pistää vaikka ekaluokkalainen laittamaan maalivahdin kamat päälle ilman apua.sitähän minäkin.
sen ei pitäisi sitä edes harrastaa. Jos ei osaa edes pukea varusteita päälle niin ei ole valmis harrastamaan kyseistä lajia.
Musta ap puhuu asiaa. Enkä ymmärrä muutenkaan tätä kotityö asiaa, sillä kaikki nuo ovat vain päivittäisiä askareita, jotka kuuluvat elämän ylläpitoon. Siis ELÄMÄÄ. Ei töitä.
Mutta täällä mammat huutaa suu vaahdossa, että eikä, kylläpäs on rankkaa. En tajua.
Ja jotkut tekee tuon kaiken jopa ihan yksin. Ilman sitä toista aikuista.
ilman mitään autoja (Helsingin sisällä). Jos lapsi ei osaa mennä Hesasta vaikka Vantaalle niin sitten se ei mene. Kaikkea ei voi saada.Toki joskus näkee bussissa ja metrossa pieniä reppanoita joilla on itsensä painoinen kamakassi mukana ja pitäisi vielä selvitä mailankin kanssa ilman että sohii kanssamatkustajia... heillä on ilmeisesti ap:n kaltaiset vanhemmat.
En minäkään rakasta sitä että lapsella on 3x viikossa treenit joihin ei voi näin talvella mennä fillarilla (bussille sama matka kuin harrastukseen), kesällä toki käveleekin usein.
Mutta kun on noita turnauksia joista ehkä 1/10 omalla "kylällä". Laita nyt 7v tai vaikka 10v kaukobussiin ja sano että yritä jäädä siellä 50km päässä oikealla pysäkillä, tai muista vaihtaa ne 2 pakollista kertaa että pääset ko kaupunkiin...
että joko te muutatte tai lapsi lopettaa harrastuksen.
sen ei pitäisi sitä edes harrastaa. Jos ei osaa edes pukea varusteita päälle niin ei ole valmis harrastamaan kyseistä lajia.
puhut asiasta josta et tiedä mitään ja vielä noin avuttomalla provo-tyylillä.
Oletko jo ottanut yhteyttä jääkiekkoliittoon että tekevät asialle jotain? Kielletään kiekko!
että joko te muutatte tai lapsi lopettaa harrastuksen.
että annat toisten perheitten harrastaa lastensa kanssa ja sinä vietät sitä laatuaikaasi siellä sohvallasi.
voi kantaa omaa kassiaan?
Minä kyllä osasi tuon ikäisenä liikkua yksin kaupungilla. Ilman ongelmia.