Siis mitä ihmeen kotitöitä teillä työssäkäyvillä niin hirveästi on,
että kaikki vapaa-aika menee niihin?
En oikeasti voi ymmärtää. Mua ei kotityöt rasita mitenkään, en juurikaan ajattele, että niihin menisi paljon aikaa.
Kerran viikossa teen isot ruokaostokset, pari kertaa viikon aikana täydennän pikkukaupasta tuoretavarat. Ei kohtuuton nakki.
Viikonloppuna voi tehdä enemmän ruokaa ja syödä niitä alkuviikosta, ja kauanko nyt jonkun pastan ja salaatin tai keiton tekemiseen menee, puoli tuntia? Sinä aikana kun vesi kiehuu, kuorii perunat ja pilkkoo muut kilkkeet, kypsymisen aikana kattaa pöydän ja laittaa ne ruuanvalmistuksen tiskit koneeseen.
Ruuan jälkeen tiskit koneeseen, pöydät pyyhitään, tavarat kaappeihin, viisi minuuttia.
Tunget pyykit koneeseen ja käynnistät sen, 3 minuuttia, ripustat kuivumaan viisi minuuttia ja viikkailet kuivat kaappiin toiset viisi minuuttia. Pyykkiä ei tarvitse joka päivä jynssätä, eikä joka riepua silittääkään.
Tavarat laitetaan paikolleen käytön jälkeen, pienikin lapsi osaa kerätä lelut koreihin.
Kerran pari viikossa voi imuroida tuulikaapin, eteisen ja keittiön, tähänkään ei kymmentä minuuttia enempää kulu. Ohi mennen vessassa käynnin jälkeen pyöräyttää sillä harjalla pahimmat paskat pois pöntöstä, rätillä lavuaari ja taso puhtaaksi, taas meni aikaa sen kolme minuuttia.
Viikonloppuna koko porukka siivoaa paremmin, mutta yhdessä tekemällä ja kun koti on koko ajan perussiivossa, tähänkään ei koko päivää mene.
Vie vähän menneessään ja tuo tullessaan, eikai joka tavaran siirtelyä tarvitse mieltää niin kamalan rasittavaksi kotityöksi. Miksi kaikkea pitää niin suorittamalla suorittaa. Onko se kauheaa kotityön tekemistä, että sisään tullessaan oikoo tuulikaapissa kengät riviin ja laittaa lasten tumput ja hatut koreihin? Aikaa menee minuutti.
Mukulat kuskaa itse likapyykkinsä pyykkikaappiin, kolme vuotiaskin osaa laittaa vaalean vaaleaan koriin ja tummat tummiin.
Lehdet ja muut roskapostit lukemisen jälkeen koriin, kerran viikossa korin tyhjennys ja kauppamatkalla paperinkeräykseen.
Kun tavarat on paikoillaan, on siistin näköistä, aikaa ei mene asioiden etsimiseen eikä toisaalta varsinaiset siivouspäivät kulu paikkojen järjestelemiseen. Aikaa kuluu tismalleen yhtä paljon laittaa se tavara pöydälle tai sohvankulmalle kuin nostaa suoraan kaappiin paikoilleen.
Illalla kun lapset menee nukkumaan, nopeasti silmäilee, että romut on paikoillaan, katsoo ehkä aamun vaatteet valmiiksi, käynnistää sen valmiiksi täytetyn astianpusukoneen päälle.
Aamulla on puhtaat tiskit, aikaa sen tyhjentämiseen ei kenelläkään voi viittä minuuttia pidempään mennä. Sen jälkeen kone on koko päivän valmiina vastaanottamaan likaisia astioita, eikä ne jää tiskipöydälle pyörimään. Illalla tuikkaa taas kerran koneen päälle.
Lumityöt ja koiranlenkittämiset voi ottaa liikuntana, vähän reippailua ja raitista ilmaa.
Mihinkään näistä töistä, varsinkaan kun kaikkia yllämainituista ei tarvitse tehdä joka päivä, ei kenelläkään voi kulua kohtuuttoman paljon aikaa. Etenkin, kun se mieskin voi tehdä jotain ja lapsiltakin voi vaatia osaansa.
Aivan hyvin ehtii olla lasten kanssa, kuskata niitä harrastuksiin, käydä omassa harrastuksessa, auttaa läksyissä, hoitaa Helmi/Wilma-viestit, pitää yllä sosiaalisia suhteita, jne. Ja se ”oma-aika” sitten, lapset nukkumaan 20-21, niin ongelmitta itselle jää aikaa pari tuntia. Jos kuudelta täytyy herätä ja 22.30 menee nukkumaan, pitäisi kaiken järjen mukaan työnantajallekin jäädä energiaa annettavaksi.
Mikä tässä kuviossa on niin raskasta, että äidit on niiin kamalan uupuneita, osittainen työaika ehdoton, tai mieluusti kotiin jääminen, että tulee kotityöt varmasti tehdyksi?
Kommentit (94)
mutta pointtinsa sinänsä.
Pienetkin lapset voi ottaa mukaan kotitöihin, antaa heille vastuuta ajoissa.
Mua ei sekamelska häiritse, miestä toisinaan.
Mä en välttämättä päivittäin siivoa ja sehän sitten heti näkyy. Nytkin keittiö suht sekaisin, että kohta sen raivaan.
Lapset menee nukkumaan ysiltä ja sen jälkeen meillä ei enää tehdä kotitöitä.. vain kerran vuodessa eli joululahjavalvojaisissa 23.12.
Sen jälkeen alkaa aikuisten aika ja kotityöt saa/pitää unohtaa. Muutama kippokuppi ei kaipaa sen hetken huoltoa, oma-aika ja parisuhde on tärkeämpi.
Ei pidä aloittaa harrastusta jos ei itse osaa sinne mennä.Esimerkiksi 4-5-vuotiaan pitäisi itse osata mennä harrastuksiinsa?
Jaa.
7 vuotiaan pitää jo osata liikkua itse kaupungissa.
Harrastukset valitaan sen mukaan mitkä on järkevässä paikassa ja järkevän hintaisia. Ei niin että lapsi päättää ja vanhemmat juoksee lapsen mukaan.
Kas kun kolme eri harrastusta ja mikään ei ole kodin vieressä, niin pakkohan niitä on kuskata. Mielummin näin kuin evätä lapsilta harrastusmahdollisuudet. Ai niin, mutta ap on varmaan näitä jotka asuvat kaiken vieressä: kummankin työpaikka, koulu ja harrastukset ovat 100 metrin säteellä, loistavaa ennakointia moinen.
Koululainen osaa jo itse liikkua kaupungissa. Ei ole mitään järkeä että vanhemmat juoksevat lasten harrastusten perässä.
esim. golfia ei harrasteta kaupungissa, kentälle on 20km. Fillarillako pitäisi mennä? Tämä nyt vain yksi esimerkki.
Helsingissäkin on monta Golf kenttää. Täysikokoista.
on 20 km. Sama juttu on toisen harrastuksen kanssa, turnauksia on ympäri pk-seutua, pitäisikö lapsen hoitaa matkat jotenkin itse?
kun tekee ruokaa ja siivoa yms, mutta kuluuhan niihin aikaa sittenkin...
Mutta miten kukin tahtoo luokitella tekemisensä ja minkänimisiä ne sitten onkaan...
Kas kun kolme eri harrastusta ja mikään ei ole kodin vieressä, niin pakkohan niitä on kuskata. Mielummin näin kuin evätä lapsilta harrastusmahdollisuudet. Ai niin, mutta ap on varmaan näitä jotka asuvat kaiken vieressä: kummankin työpaikka, koulu ja harrastukset ovat 100 metrin säteellä, loistavaa ennakointia moinen.
Koululainen osaa jo itse liikkua kaupungissa. Ei ole mitään järkeä että vanhemmat juoksevat lasten harrastusten perässä.
esim. golfia ei harrasteta kaupungissa, kentälle on 20km. Fillarillako pitäisi mennä? Tämä nyt vain yksi esimerkki.
on 20 km. Sama juttu on toisen harrastuksen kanssa, turnauksia on ympäri pk-seutua, pitäisikö lapsen hoitaa matkat jotenkin itse?
ilman mitään autoja (Helsingin sisällä). Jos lapsi ei osaa mennä Hesasta vaikka Vantaalle niin sitten se ei mene. Kaikkea ei voi saada.
MUTTA kun on ne lapset, ne lapset... Pienten lasten kanssa on oltava, heille keksitään tekemistä ja touhutaan myös yhdessä - ja samaan aikaan kun tehdään noita kotitöitäkin. En liene ainoa, joka ei vastauksissaan kamalasti erittele huushollausta ja lastenhoitoa. Aika samaa jatkumoa, ja esim. lasten jälkien siivouksessa se rajavetokin on vaikeaa. Lapset eivät - ainakaan pienet - siivoa kaikkia jälkiään itse, kyllä siinä tarvitaan äiteetä, rättiä ja pölynimuriakin joka ilta. PS: itse teen vaativaa vuorotyötä, jossa työaika päättyy melkein joka ilta vasta noin klo 21. Kyllä siinä jo perheen jaksaminen tiukilla, jos äiti on neljä iltaa viikossa duunissa ja kaikki kaatuu vain isän niskaan. Osittainen hoitovapaa ON siis joillekin hyvinkin ehdoton, vaikka se sinulle ja sinun työajoillasi ei olisikaan sitä. Eli työt, työpaikat ja työajatkin kuule vaihtelee.
ap on vastaillut (onko noi ap:n vastauksia) ihan luupäisiä tässä ketjussa. Että oma valinta, jos asuu omakotitalossa, ja kaikkihan nyt asuu stadin keskustassa jnejne. Eikö ap:lla ole yhtään ymmärryskykyä toisenlaisten olosuhteiden päälle? Ei mitään muuta ole olemassakaan kuin hän itse ja hänen elämänpiirinsä? Väsyttävä ihminen, tuollaisiin törmää yläaseteen teinipissiksissä.
Ihmiset on erilaisia ja asuvat eri ympäristöissä, miten vi**ssa voit ap noin yleistäen verrata OMAA ilmeisen onnistunutta arkeasi jonkun muun elämään.
Kaikenlaisia....
ilman mitään autoja (Helsingin sisällä). Jos lapsi ei osaa mennä Hesasta vaikka Vantaalle niin sitten se ei mene. Kaikkea ei voi saada.
muutaman harrastuksen ja käyn kuskaamassa naapurin kanssa vuorotellen, ei mun elämänhallinta tästä kärsi. Meillä lapset saavat harrastaa mieleisiään harrastuksia, ei sitä mitä vanhemmat sanelevat.
Helsingin sisällä saa helposti julkisilla liikennevälineilläkin tuhrautumaan matkaan toista tuntia, yhteen suuntaan. Ihan liikaa arki-iltaisin pienelle lapselle, enkä ainakaan minä ole noin huono äiti, että pakottaisi lapsen seisoskelemaan iltapimeällä kadunposkessa kuuntelemassa kännisten ehdotteluja bussia odotellessaan (niitä julkisia välineitä on usein myös vaihdettava ja odoteltava seuraavaa).
Monella on vielä paljon niitä varusteita. Esim. jääkiekkokamoja ei raahata bussista toiseen.
Sitä paitsi, missä sä sait käsityksen, että noi joille sä suollat paskapuhetta suustasi - että he edes asuu stadissa?!
Kyllä olet - sorry vaan - tyhmä ihminen. Ja huono äiti, sen voi päätellä kommenttiesi typeryydestä ja siitä, miten vähän viitsit evääsi liikauttaa lastesi puolesta.
MUTTA kun on ne lapset, ne lapset... Pienten lasten kanssa on oltava, heille keksitään tekemistä ja touhutaan myös yhdessä - ja samaan aikaan kun tehdään noita kotitöitäkin. En liene ainoa, joka ei vastauksissaan kamalasti erittele huushollausta ja lastenhoitoa. Aika samaa jatkumoa, ja esim. lasten jälkien siivouksessa se rajavetokin on vaikeaa. Lapset eivät - ainakaan pienet - siivoa kaikkia jälkiään itse, kyllä siinä tarvitaan äiteetä, rättiä ja pölynimuriakin joka ilta. PS: itse teen vaativaa vuorotyötä, jossa työaika päättyy melkein joka ilta vasta noin klo 21. Kyllä siinä jo perheen jaksaminen tiukilla, jos äiti on neljä iltaa viikossa duunissa ja kaikki kaatuu vain isän niskaan. Osittainen hoitovapaa ON siis joillekin hyvinkin ehdoton, vaikka se sinulle ja sinun työajoillasi ei olisikaan sitä. Eli työt, työpaikat ja työajatkin kuule vaihtelee.
ap on vastaillut (onko noi ap:n vastauksia) ihan luupäisiä tässä ketjussa. Että oma valinta, jos asuu omakotitalossa, ja kaikkihan nyt asuu stadin keskustassa jnejne. Eikö ap:lla ole yhtään ymmärryskykyä toisenlaisten olosuhteiden päälle? Ei mitään muuta ole olemassakaan kuin hän itse ja hänen elämänpiirinsä? Väsyttävä ihminen, tuollaisiin törmää yläaseteen teinipissiksissä.
Mutta jos itse valitsee asuvansa jossain metsässä niin sitten on turha valittaa. Jos haluaa tuollaisen elämän niin ei voi valittaa siivouksesta ja kiireestä.
Mutta jos itse valitsee asuvansa jossain metsässä niin sitten on turha valittaa. Jos haluaa tuollaisen elämän niin ei voi valittaa siivouksesta ja kiireestä.
Ja ihanko totta sinusta 7v on osattava kulkea lätkäkamoineen pitkin kaupunkia julkisilla, jotta sinä saat leventää persettäsi kotisohvalla tekemättä mitään? Todella upeaa vanhemmuutta
Ei pidä aloittaa harrastusta jos ei itse osaa sinne mennä.Esimerkiksi 4-5-vuotiaan pitäisi itse osata mennä harrastuksiinsa?
Jaa.
7 vuotiaan pitää jo osata liikkua itse kaupungissa.Harrastukset valitaan sen mukaan mitkä on järkevässä paikassa ja järkevän hintaisia. Ei niin että lapsi päättää ja vanhemmat juoksee lapsen mukaan.
moni harrastus aloitetaan 4-vuotiaana jos sitä todella haluaa harrastaa läpi elämänsä ja jopa tehdä sitä ammatikseen aikuisena. Esimerkiksi jäääkiekko, taitoluistelu ja ties kuinka monta vielä.
Meillä on kaksi tanssia harrastavaa tyttöä, eikä edes ekaluokkalaiselta voisi vaatia osata mennä harrastuspaikkaan kahdella bussilla. Isompikin siis vasta eskarissa, ei ole koululaista.
Ei sitä toisilla ole joka nurkalla jotain harrastusta, että noin vaan valitaan lähinnä olevan :) Ihmisiä asuu muuallakin kuin Helsingissä.
Eikä se oole mitään juoksua, mulla on siinä välissä aikaa käydä vaikka kaupassa. En mä ole valittanut, ihmettelin vaan, että onko sinulla hiemna kapeat näkemykset elämästä tai onko sinulla kenties pieniä pakkomielteitä kontrolloida kaikkea :)
Erkki 12 v, et pääse Espooseen kisoihin, kun julkisilla matka vie lähes pari tuntia suuntaansa ja kouluiltana. (pkseudulla on yhä surkea poikittaisliikenne)
Omalla autollahan matkat ottaisi reilu tunnin ajasta yhteensä, mutta vanhemmat ei voi nyt viedä, kun äiti tiskaa ja isä katselee, kun pyykit pyörii pesukoneessa.
Joku täällä laittoin viestin, että lapset kulkee itse harrastuksiin. Sivukylällä sitten ei vissiin tarvitse harrastaa mitään...
Kaikki harrastukset on vähintään 9 km päässä. Tai voishan se lapsi ensin pyöräillä kesät talvet ja sitten pelata tunnin sählyä ja taas pyöräillä kotiin. Sama koske jalkapalloa ja muuta. Kyllä se kuusivuotiaskin mukavasti tuon matka kulkeee kävellen liikuntakerhoon. Ja tosiaan meidän lapset on saaneet itse päättää haluavatko mennä, eikä mikään ole kilpaurheilua totisessa mielessä. Jaa niin ja soittotunneille pääsee ihan mukavasti lähikaupunkiin linja-autolla, menee vain iltapäivästä koulun jälkeen ja palaa sitten seuraavan aamuna....
Ihmiset on erilaisia ja asuvat eri ympäristöissä, miten vi**ssa voit ap noin yleistäen verrata OMAA ilmeisen onnistunutta arkeasi jonkun muun elämään.
Kaikenlaisia....
ap:lla ei liene käsitystä, että myös kehä 3:sen ulkopuolella on oikeita ihmisiä, puhumattakaan kauempana asuvista ;)
jos joku oikeasti kellottaisi kotityöt niin tuo on varmaan keskiarvototuus
Kellotin huvikseni, pyykkien ripustamiseen meni 12,5 minuuttia. Haluisin vinkkejä, miten ap saa tuosta yli puolet pois, kun saa tehtyä saman 5 minuutissa. En edes mielestäni ole kovin huolellinen ripustaja, yritän saada sen vain nopeasti pois alta. Heitänkö jatkossa yhteen kasaan?
Helsingin sisällä saa helposti julkisilla liikennevälineilläkin tuhrautumaan matkaan toista tuntia, yhteen suuntaan. Ihan liikaa arki-iltaisin pienelle lapselle, enkä ainakaan minä ole noin huono äiti, että pakottaisi lapsen seisoskelemaan iltapimeällä kadunposkessa kuuntelemassa kännisten ehdotteluja bussia odotellessaan (niitä julkisia välineitä on usein myös vaihdettava ja odoteltava seuraavaa).Monella on vielä paljon niitä varusteita. Esim. jääkiekkokamoja ei raahata bussista toiseen.
Sitä paitsi, missä sä sait käsityksen, että noi joille sä suollat paskapuhetta suustasi - että he edes asuu stadissa?!
Kyllä olet - sorry vaan - tyhmä ihminen. Ja huono äiti, sen voi päätellä kommenttiesi typeryydestä ja siitä, miten vähän viitsit evääsi liikauttaa lastesi puolesta.
mitä harrastaa ja missä? Sinä olet juuri syy minkä takia lapset ja nuoret nykyään luulee omistavansa koko maailman.
Katsos lapsen pitää mennä aikuisten mukaan ei aikuisten lapsen mukaan. Aikuinen määrää koska, missä ja miten ei lapsi.
Ei ole mitään järkeä että aikuiset kuluttavat iltansa lapsia kuskatessa. Aikuisilla pitää olla myös keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa, omia harrastuksia ja aikaa olla kavereiden kanssa.
Kaikki aika ei voi mennä lapsiin.
jos joku oikeasti kellottaisi kotityöt niin tuo on varmaan keskiarvototuus
Kellotin huvikseni, pyykkien ripustamiseen meni 12,5 minuuttia. Haluisin vinkkejä, miten ap saa tuosta yli puolet pois, kun saa tehtyä saman 5 minuutissa. En edes mielestäni ole kovin huolellinen ripustaja, yritän saada sen vain nopeasti pois alta. Heitänkö jatkossa yhteen kasaan?
vaatteiden ripustamiseen.
Helsingin sisällä saa helposti julkisilla liikennevälineilläkin tuhrautumaan matkaan toista tuntia, yhteen suuntaan. Ihan liikaa arki-iltaisin pienelle lapselle, enkä ainakaan minä ole noin huono äiti, että pakottaisi lapsen seisoskelemaan iltapimeällä kadunposkessa kuuntelemassa kännisten ehdotteluja bussia odotellessaan (niitä julkisia välineitä on usein myös vaihdettava ja odoteltava seuraavaa). Monella on vielä paljon niitä varusteita. Esim. jääkiekkokamoja ei raahata bussista toiseen. Sitä paitsi, missä sä sait käsityksen, että noi joille sä suollat paskapuhetta suustasi - että he edes asuu stadissa?! Kyllä olet - sorry vaan - tyhmä ihminen. Ja huono äiti, sen voi päätellä kommenttiesi typeryydestä ja siitä, miten vähän viitsit evääsi liikauttaa lastesi puolesta.
mitä harrastaa ja missä? Sinä olet juuri syy minkä takia lapset ja nuoret nykyään luulee omistavansa koko maailman. Katsos lapsen pitää mennä aikuisten mukaan ei aikuisten lapsen mukaan. Aikuinen määrää koska, missä ja miten ei lapsi. Ei ole mitään järkeä että aikuiset kuluttavat iltansa lapsia kuskatessa. Aikuisilla pitää olla myös keskinäistä aikaa sekä omaa aikaa, omia harrastuksia ja aikaa olla kavereiden kanssa. Kaikki aika ei voi mennä lapsiin.
asioita. Taidamme osata siis hoitaa asiamme ja ajankäyttömme paremmin kuin sinä kotosalla maatessasi.