Onko tämä sinusta luksusta? Nettotulot 4,7 tonnia -
ja hitas-neliö huonomaisessa helsinkiläislähiössä, kuivanmaanmökki, 12 vuotta vanha auto.
Tuli vaan mieleen noista 9000/kk-ketjuista, että ihmisillä on minusta hiukan vinoutunut kuvitelma siitä millaista elämää eri tuloluokissa eletään. Ns. hyvätuloisetkaan eivät elä erityisen leveästi. Vai elävätkö?
Mihin kaikki raha meneekään:
- mökkilaina 700 e
- yhtiövastike 500
- rahoitusvastike 100 e
- ruokaan 900 e (sis. työpaikkaruokailun yht. noin 300 e)
- bensoihin n. 200 e
- julkiseen liikenteeseen noin 50 e
- lasten harrastuksiin n. 50 e
- aikakauslehtitilauksiin noin 20 e
- tv-maksuun ja hesariin noin 40 e
- eläkesäästötileille 200 e
- muuhun säästöön 50 e
- vakuutuksiin n. 50 e
- mökin ylläpitoon noin 50 e
- nettiin ja muutamaan kaapelikanavaan n. 40 e
- kännyköihin n. 80 e
- miehen ja omiin kalliisiin lääkkeisiin (5 kpl erilaisia perussairauksia) n. 300 e
- kodin sähköön noin 50 e
- parkkipaikka+vesimaksut 55 e
- henkilökohtainen hygienia, kaudenhoito, parturit ja kampaamot n. 200 e
--------
Jäljelle jää tuhat euroa, josta ostetaan teini-ikäisten (2 kpl) hinkuamat vaatteet, pelit ja rensselit. Me aikuisetkin tarvitsemme siistit työvaatteet, mutta jotain kallista merkkivaatetta emme ole vuosiin raatsineet ostaa.
En valita, pärjätään kyllä. Ja ei tarvitse vaikkapa leikata itse tukkaa - kaupassakin voi ostaa sitä kalaa kerran viikossa.
Mutta en minä nyt itseäni suostu rikkaaksi kutsumaan. Missä tuossa nyt on se luksus? Jos ei sitten se 40 neliön kuivanmaanmökki (rantamökkiin ei ollut varaa tunnin säteellä kotoa).
Hyväonnisia ollaan, kun ehdittiin ostaa asunto 1990-luvulla ja se on jo maksettu pois, mutta remontteja piisaa tässäkin. Kohta varmaan putkiremppa.
Kommentit (166)
Ihmettelen suuresti, miten teillä ei jää säästöön enemmän.
Oikeasti käydään ehkä kerran parissa kk syömässä ulkona. Ai juu: on meillä se pahe, että välillä ostetaan huokeaa punaviiniä pari pulloa.
ap
On kaikilla pakko olla mökki? Itse olen niin urbaani, etten mökeillä viihdy, en kuivanmaan enkä järvenrannankaan hyttystyn syötävänä... Niistä voisi säästää. Saako niitä teinejä kohta enää sinne mökille tulemaankaan, jolloin siitä tulee lisäongelmia... Mietin vaan...
Meille se oli kuitenkin tärkeää, eikä suvussa ole mökkejä, joita voisi lainata. Kuten sanoin, se on ehkä sitten sitä luksusta, vaikka itse pidän sitä suht vaatimattomana sellaisena.
ap
meillä elää viisi henkeä kolmen tonnin nettotuloilla, ja toimeen tullaan kohtuullisesti. Asumisesta maksetaan 800 e.
Mutta meillä ei oo kaapelia eikä tule lehtiä, ei säästetä eläkettä eikä omisteta mökkiä (miehen isällä tosin on mökki Saimaalla, ja se tulee aikanaan meille).
Aika samalta vaikuttaa muuten.
Meillä on aika sama tilanne, paitsi että mökin sijasta maksetaan vielä asuntolainaa n. 800 e kuussa. Taidatte olla jo 40+?