Onko tämä sinusta luksusta? Nettotulot 4,7 tonnia -
ja hitas-neliö huonomaisessa helsinkiläislähiössä, kuivanmaanmökki, 12 vuotta vanha auto.
Tuli vaan mieleen noista 9000/kk-ketjuista, että ihmisillä on minusta hiukan vinoutunut kuvitelma siitä millaista elämää eri tuloluokissa eletään. Ns. hyvätuloisetkaan eivät elä erityisen leveästi. Vai elävätkö?
Mihin kaikki raha meneekään:
- mökkilaina 700 e
- yhtiövastike 500
- rahoitusvastike 100 e
- ruokaan 900 e (sis. työpaikkaruokailun yht. noin 300 e)
- bensoihin n. 200 e
- julkiseen liikenteeseen noin 50 e
- lasten harrastuksiin n. 50 e
- aikakauslehtitilauksiin noin 20 e
- tv-maksuun ja hesariin noin 40 e
- eläkesäästötileille 200 e
- muuhun säästöön 50 e
- vakuutuksiin n. 50 e
- mökin ylläpitoon noin 50 e
- nettiin ja muutamaan kaapelikanavaan n. 40 e
- kännyköihin n. 80 e
- miehen ja omiin kalliisiin lääkkeisiin (5 kpl erilaisia perussairauksia) n. 300 e
- kodin sähköön noin 50 e
- parkkipaikka+vesimaksut 55 e
- henkilökohtainen hygienia, kaudenhoito, parturit ja kampaamot n. 200 e
--------
Jäljelle jää tuhat euroa, josta ostetaan teini-ikäisten (2 kpl) hinkuamat vaatteet, pelit ja rensselit. Me aikuisetkin tarvitsemme siistit työvaatteet, mutta jotain kallista merkkivaatetta emme ole vuosiin raatsineet ostaa.
En valita, pärjätään kyllä. Ja ei tarvitse vaikkapa leikata itse tukkaa - kaupassakin voi ostaa sitä kalaa kerran viikossa.
Mutta en minä nyt itseäni suostu rikkaaksi kutsumaan. Missä tuossa nyt on se luksus? Jos ei sitten se 40 neliön kuivanmaanmökki (rantamökkiin ei ollut varaa tunnin säteellä kotoa).
Hyväonnisia ollaan, kun ehdittiin ostaa asunto 1990-luvulla ja se on jo maksettu pois, mutta remontteja piisaa tässäkin. Kohta varmaan putkiremppa.
Kommentit (166)
Kumminkin minä tuossa aloituksessa aika selkeästi mielestäni puhuin siitä, että kyse on tuosta "ylellisyydestä" siinä merkityksessä, että se on kallista ja harvan saatavilla.
Niin pitääkö siihen sitten tunkea inttämään, että eikä, eiku kaikki, mihin ei työmarkkinatuella elävällä ole varaa on ylellisyyttä.
KUN se ei ole pointti, että elänkö leveämmin kuin työmarkkinatuella sinnittelevä!
ap - jättää jo kinaamisen. Tulkitkaa ihan miten haluatte, minä lähden kotiin töistä ja teen siellä mukavia juttuja perheeni kanssa, ilmaiseksi ;-DD
Ap pystyisi suunnittelemalla talouttaan hankkimaan nyt esimerkiksi 400 000 euron asunnon ja olemaan 10 vuoden kuluttua velaton. Mutta jää ihmeessä sinne kämäiselle asuntoalueelle ja vieraile kuivan maan mökissäsi ja valita surkeaa elämääsi, kun et osaa yhtään järjestellä raha-asioitasi.
Alkoi ihan ahdistaa miten ankeallta meidän elämä sitten kuulostaakaan kun meillä ei jää edes tonnia vaatteisiin, peleihin ja rnsseleihin.
Ap pystyisi suunnittelemalla talouttaan hankkimaan nyt esimerkiksi 400 000 euron asunnon ja olemaan 10 vuoden kuluttua velaton. Mutta jää ihmeessä sinne kämäiselle asuntoalueelle ja vieraile kuivan maan mökissäsi ja valita surkeaa elämääsi, kun et osaa yhtään järjestellä raha-asioitasi.
Ap:lle on luksusta vain se, mihin hänellä ei ole ikinä varaa. Siis jokapäiväisiin timantteihin, omaan suihkukoneeseen ja miljoonalukaaleihin ympäri maailmaa. Mikään muu ei ole luksusta, ei ap_lle eikä kenellekään muullekaan.
Joten..
Tämä on eilinen aloitus, ja liittyy eiliseen keskusteluun jostain "Harrista", joka Iltiksen sivuilla esitteli elämäänsä yhdeksän tonnin kk-tuloilla. Keskusteluissa oli minusta eilen kummallinen asenne monella, että jo aivan keskituloinenkin elää luksuselämää. Minusta ei. En siis valita, en kaipaa tämän suurempaa mitenkään kovasti (no juu, ainahan palkankorotus tai lottovoitto vastaanotettaisiin ;-)). Vaan halusin kuvata, että aivan tavanomaisiin asioihin näin "hyvätuloisenkin" rahat menevät. Tai keskituloisen, jos ikä, uravuodet, koulutus otetaan tekijöinä huomioon. ap
Minusta se on vähän typerä keskustelu. Toisille luksusta on lämmin ruoka joka päivä ja toisille ulkomaanmatka bisnessluokassa ja viiden tähden hotellissa. Joillekin ei sekään riitä.
liity millään tavalla sen ihmisen omaan taloudelliseen tilaan, vaan siihen, onko joku kalleutensa takia hyvin harvan ulottuvilla.ap
rahalla on vain välineellistä arvoa
tämän oivaltaminen on avain siihen että sitä joskus on tarpeeksi ja samalla siihen että luksus/ylellisyyskeskustelu on täysin turhaa
Mutta koska on asuntolainaa, niin se vähentää kummasti luxusta. Huoletonta ja rentoa elämä on kyllä näinkin kun ruokakaupasta voi ostaa juuri mitä haluaa eikä tarvitse valita hinnan perusteella. Yllättävät menot ei tunnu missään. Ruoka meillä on vimpan päälle, myös lasten vaatteet. Tosin en osta niitä määrällisesti paljon, mutta ostan laatua (tosin nekin yleensä alennuksesta nettikaupoista). Auto on tavallinen aika vanha. Maksullisia harrastuksia ei ole muilla kuin miehellä (tennis ja sulkapallo). Työpaikka sponssaa mun liikuntaharrastukset. Koko perheen ulkomaanreissuilla ollaan käyty vain Pohjoismaissa tähän mennessä. Aikoinaan nuorempana ennen perheen perustamista olen matkustanut kymmenissä maissa.
Sitten olisi luxusta, ellei olisi enää lainaa maksettavana. Jonain päivänä sitten :) Mutta on elämä näinkin ihanaa, en elä "sitku"-elämää.
rikkaat (joita apn mielestä on vain jollain miljoonatuloilla).
Mutta mua ärsyttää ne ihmiset, jotka tienaavat selkeästi enemmän kuin normidunarit maks kolmentonnin nettotuloillaan, ja sitten vielä vähättelevät omaa tilannettaan, piehtaroivat sillä miten kurjaa on kun ei yllä miljonäärien tulotasoon ja miten täytyy jumalauta pihistellä kun ei voi ostaa sekä Pradan että Vuittonin laukkua samalla kertaa, vaan pitää valita vain jompikumpi.
Mua vituttaa ihmiset joiden suhteellisuuden taju on kadonnut tyystin ja joiden mielestä joku viis tai kymmenentonnia ei ole yhtään mitään, se vaan tulee ja menee ilman sen kummempia. Ja sitten pitää vähän nyyhkyttää kun ollaan niin _pienituloisia_.
Voi jumalauta.
En todellakaan ole kateellinen tai katkera, mutta tuntuu siltä että nämä nillittäjät ovat. Heidän oma elämänsä on aina yhtä kurjaa riippumatta siitä, paljnko näille rahaa taivaasta tippuisi. Aina kun sattuu löytymään joku Bill Gates, joka saa, nyyh, sitä helvetin luksusta elämäänsä ja kukaan muu ei.
Ei tuo 4700€/kk riitä hädissäänkään ylimpään desiiliin. Yhdeksännen desiilin yläraja vuonna 2010 oli 42105€/vuosi kulutusyksikköä kohden. Kahden aikuisen ja kahden teinin talous on 2,1 kulutusyksikköä, joten käytettävissä olevat tulot pitäisi olla 7370€/kk että tuonne ylimpään desiiliin olisi asiaa. Vaikka ap:n ilmoittamista tuloista puuttuu asuntotulo, eivät ne tulot senkään kanssa nouse tuonne ylimpään desiiliin.
Ap puhuu itsestään hyvätuloisena, vaikka on kaukana siitä. Ja tuolla rahankäytöllä ei myöskään pääse vaurastumaan.
Ei ylellisyyttä ole joku, joka on joka toisella.
ap
Mistä lähtien joka toisella kotitaloudella on 4 700 euron nettotulot? Mistä lähtien joka toisella on varaa pyörittää talouttaan yhtä leväperäisesti kuin teillä?
En ole jaksanut lukea jokaista tyhjänpäiväistä itkuvirsiviestiäsiä, mutta et ole nähdäkseni tuonut missään esille mitään sellaista, josta olisit elintasosi nimissä joutunut tinkimään. Pelkkä "huonomaineisessa" lähiössä asuminen ei riitä. Se ei todista mitään muuta kuin helsinkiläisyyttäsi.
Olet ap harvinaisen sokea omalle hyväosaisuudellesi. Maailman seitsemästä miljardista ihmisestä kuulut hyväosaisimpaan promilleen. Karkeasti arvioiden ansiotasonne on kuusinkertainen maailman keskiarvoon nähden. Sinä, parahin ap, olet oikea länsimaisen tyhjästä valittajan perikuva.
Häpeäisit.
Minä en kitise, vaan kerron elämästäni. Minä en valita verotusta, vaan olisin itse asiassa ihan valmis maksamaan enemmänkin, jos se nostaisi koulutuksen, vanhustenhoidon ja esim. terveydenhoidon tasoa. Se ei estä minua myös näkemästä, että verotus YHDISTETTYNÄ tulosidonnaisiin maksuihin JA tukiin on kolminkertaista progressiota, joka pitää huolen siitä, että tuloerot ovat Suomessa pienet. En väitä, että alle 50 tonnia kuussa ansaitsevat olisivat keskituloisia, missä minä niin muka sanoin? Vaan että Suomessa on oikeastikin rikkaita ihmisiä, joista olen toooooodella kaukana. LUKSUS on sana, joka suomeksi tarkoittaa ylellisyyttä, eikä ylelliseen elämään riitä yksittäinen pikku mökki lainanlyhennyksineen. LUKSUS-elämään tarvitaan enemmän kuin vain hyvät tulot. ap
Sinä nimen omaan rinnastit perheesi kulutuksen keskiluokkaan viestissä 95.
.
.
.
Se ei silti tarkoita, etteikö 4 700 euron nettutuloilla pääsisi kiinni todella mukavaan elämään, jos vähän käyttää järkeään eikä yritä haalia joka-vitun-ikistä keskiluokkaisen elämän tunnusmerkkiä yhdellä kertaa.
Eli ei ole keskiluokkaa, vaikka hankkii keskiluokkaisen elämän tunnusmerkkejä?
Eikä täällä kukaan osaa lukea ap:n kirjoitusta. Kyllä minä ainakin ymmärsin varsin hyvin, mitä hän tarkoitti. Ei tuossa listassa ollut luksusta yhtään mikään, vaan nimenomaan keskiluokkaisia asioita.
Ei sellainen voi olla ylellisyyttä, mitä on puolella suomalaisista.
Ei ylellisyyttä ole joku, joka on joka toisella.
ap
Mistä lähtien joka toisella kotitaloudella on 4 700 euron nettotulot? Mistä lähtien joka toisella on varaa pyörittää talouttaan yhtä leväperäisesti kuin teillä?
En ole jaksanut lukea jokaista tyhjänpäiväistä itkuvirsiviestiäsiä, mutta et ole nähdäkseni tuonut missään esille mitään sellaista, josta olisit elintasosi nimissä joutunut tinkimään. Pelkkä "huonomaineisessa" lähiössä asuminen ei riitä. Se ei todista mitään muuta kuin helsinkiläisyyttäsi.
Olet ap harvinaisen sokea omalle hyväosaisuudellesi. Maailman seitsemästä miljardista ihmisestä kuulut hyväosaisimpaan promilleen. Karkeasti arvioiden ansiotasonne on kuusinkertainen maailman keskiarvoon nähden. Sinä, parahin ap, olet oikea länsimaisen tyhjästä valittajan perikuva.
Häpeäisit.
Eihän luksus tarkoita samaa kuin se, ettei joudu tinkimään välttämättömyyksistä.
Ei tuo 4700€/kk riitä hädissäänkään ylimpään desiiliin. Yhdeksännen desiilin yläraja vuonna 2010 oli 42105€/vuosi kulutusyksikköä kohden. Kahden aikuisen ja kahden teinin talous on 2,1 kulutusyksikköä, joten käytettävissä olevat tulot pitäisi olla 7370€/kk että tuonne ylimpään desiiliin olisi asiaa. Vaikka ap:n ilmoittamista tuloista puuttuu asuntotulo, eivät ne tulot senkään kanssa nouse tuonne ylimpään desiiliin.
Ap puhuu itsestään hyvätuloisena, vaikka on kaukana siitä. Ja tuolla rahankäytöllä ei myöskään pääse vaurastumaan.
Miten tuollaisia tuloja pitäisi käyttää että pääsisi vaurastumaan?
Joku fiksu laittoi omat tulonsa ja menonsa, mitä ne tulot oli jotain 41k€ ja säästöön jäi 18k€. Sillain sitä vaurastuu, kun säästää ja sijoittaa. Ne rahat pitää laittaa sellaisiin assetteihin, jotka tuottaa kassavirtaa. Omaan asuntoon ei kannata laittaa yhtään enempää kuin on kohtuullista (ap:llä tämä kunnossa) ja muutenkin kannattaa karttaa sellaista omaisuutta, joka tuo tullessaan lisää menoja - mökit, autot, veneet, lemmikit jne.
Osakkeet on näppäriä. Ne ei vie tilaa eikä niiden pitäminen maksa mitään. Osinkoja satelee keväisin, niillä voi ostaa lisää osakkeita tai jopa käyttää osan niistä, jos haluaa humputella. Tuo perhe joka nakuttaa 18k€ vuodessa säästöön ja sijoittaa sen fiksusti, heillä on valoisampi tulevaisuus ja varaa avittaa lapsi oman elämän alkuun.
Tuhlaajat eivät vaurasta päivää näe, oli se tulotaso sitten mikä hyvänsä. Pienestäkin voi säästää, se on enemmän kiinni asenteesta kuin mistään muusta.
ahahah, kun kuulin että vauva.fiin foorumi on hupaisa paikka niin en osannut arvatakkaan mitä kaikkea täältä löytyy.
Mikä on sitten sitä luksusta? Minulle se ettei tarvitse miettiä onko varaa maksaa seuraavan kuun laskuja vaikka nettotulot on vain tonnin luokkaa. Aikaa on eikä tartte stressata joka päivä töissä! Eikä tarvitse hakea hyväksyntää mistään mamma-foorumilta ;) Säästöönkin jää saman verran rahaa kuin ap:llä, hoh..
Siis herrajumala! Kahden teinin "peleihin ja rensseleihin" tuhat euroa ihan joka kuukausi?! Eikä edes sisällä harrastuksia, jotka oli erikseen. Siinä se ap:n luksus on: antaa teineille kaikki ylijäävät rahat. Kyllä ne kiittää ja on ap:n rahapussilla sen tonnin edestä vielä aikuisinakin, jos eivät pääse samaan tuloluokkaan kuin ap ja miehensä.
On kaikilla pakko olla mökki? Itse olen niin urbaani, etten mökeillä viihdy, en kuivanmaan enkä järvenrannankaan hyttystyn syötävänä... Niistä voisi säästää. Saako niitä teinejä kohta enää sinne mökille tulemaankaan, jolloin siitä tulee lisäongelmia... Mietin vaan...
tavisnäkövinkkelistä pari asiaa. Asuntonne on velaton ja teillä on (sen vuoksi?) varaa maksaa mökkilainaa. Saatte myös säästöön 250 euroa kuussa, ja siitä huolimatta on tonni niihin peleihin ja rensseleihin. Varmaan voisitte tarvittaessa säästää enemmänkin tulevaa putkirempaa tai muuta varten. Niukilla tuloilla ei säästetä yhtään.
tavisnäkövinkkelistä pari asiaa. Asuntonne on velaton ja teillä on (sen vuoksi?) varaa maksaa mökkilainaa. Saatte myös säästöön 250 euroa kuussa, ja siitä huolimatta on tonni niihin peleihin ja rensseleihin. Varmaan voisitte tarvittaessa säästää enemmänkin tulevaa putkirempaa tai muuta varten. Niukilla tuloilla ei säästetä yhtään.
useimmat tuntemani ihmiset perivät/voivat käyttää sukulaisten mökkiä, meillä on tuo pikkuinen mökki pakko ollut itse ostaa kun mitään ei suvussa ole.
Mutta joo, kuten itsekin sanoin niin voihan sitä "luksuksena" pitää ;-)
Pakko on vähän säästää, koska olin hoitovapaalla kolmisen vuotta aikana, jolloin eläke ei karttunut ollenkaan hoitovapaan aikana eli vuosituhannen vaihteessa. Mies oli hoitovapaalla vuoden eli sen vuoksi hänkin eläkesäästää. (Sinänsä säästöjä ei kamalasti ole karttunut, siitä on kv-osakekurssien kehitys v. 2008 jälkeen ikävästi pitänyt huolen...)
Mutta toki, ei niukilla tuloilla säästetä, mutta ei tuo 250 e kuussa nyt mikään LUKSUSjuttu minusta ole.
ap
Kiitos ap hyvästä laskelmasta, siitä käy erinomaisesti ilmi se, että keskituloiset elää aika normi-vaatimattomasti Suomessa.
mulla kun ei ole jahtia ollenkaan, soutuvenekin on luksusta. Ja mikä tahansa mun kaksion ylittävä on luksusta. Kun ei oo autoakaan, niin mikä tahansa 20 vuotta vanha ruosteinen kottero on luksusta.