Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä sinusta luksusta? Nettotulot 4,7 tonnia -

Vierailija
30.01.2013 |

ja hitas-neliö huonomaisessa helsinkiläislähiössä, kuivanmaanmökki, 12 vuotta vanha auto.

Tuli vaan mieleen noista 9000/kk-ketjuista, että ihmisillä on minusta hiukan vinoutunut kuvitelma siitä millaista elämää eri tuloluokissa eletään. Ns. hyvätuloisetkaan eivät elä erityisen leveästi. Vai elävätkö?

Mihin kaikki raha meneekään:

- mökkilaina 700 e

- yhtiövastike 500

- rahoitusvastike 100 e

- ruokaan 900 e (sis. työpaikkaruokailun yht. noin 300 e)

- bensoihin n. 200 e

- julkiseen liikenteeseen noin 50 e

- lasten harrastuksiin n. 50 e

- aikakauslehtitilauksiin noin 20 e

- tv-maksuun ja hesariin noin 40 e

- eläkesäästötileille 200 e

- muuhun säästöön 50 e

- vakuutuksiin n. 50 e

- mökin ylläpitoon noin 50 e

- nettiin ja muutamaan kaapelikanavaan n. 40 e

- kännyköihin n. 80 e

- miehen ja omiin kalliisiin lääkkeisiin (5 kpl erilaisia perussairauksia) n. 300 e

- kodin sähköön noin 50 e

- parkkipaikka+vesimaksut 55 e

- henkilökohtainen hygienia, kaudenhoito, parturit ja kampaamot n. 200 e

--------

Jäljelle jää tuhat euroa, josta ostetaan teini-ikäisten (2 kpl) hinkuamat vaatteet, pelit ja rensselit. Me aikuisetkin tarvitsemme siistit työvaatteet, mutta jotain kallista merkkivaatetta emme ole vuosiin raatsineet ostaa.

En valita, pärjätään kyllä. Ja ei tarvitse vaikkapa leikata itse tukkaa - kaupassakin voi ostaa sitä kalaa kerran viikossa.

Mutta en minä nyt itseäni suostu rikkaaksi kutsumaan. Missä tuossa nyt on se luksus? Jos ei sitten se 40 neliön kuivanmaanmökki (rantamökkiin ei ollut varaa tunnin säteellä kotoa).

Hyväonnisia ollaan, kun ehdittiin ostaa asunto 1990-luvulla ja se on jo maksettu pois, mutta remontteja piisaa tässäkin. Kohta varmaan putkiremppa.

Kommentit (166)

Vierailija
101/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas ap:lta typerintä saivartelua, mitä on vähään aikaan saanut täältä lukea. 4 700 euron nettotuloinenne olette suomalaisten kotitalouksien ylimmässä tulodesiilissä ja vielä reippaasti. Olette yhteiskunnan hyväosaisia ja vaikuttaisi siltä, ettet edes tajua sitä. Vielä kun tuollaisilla tuloilla pystyy järjestämään yllin kyllin ylellisyyttä elämäänsä jos keskittyisitte olennaiseen, ettekä haaskaisi rahojanne johonkin mummonmökkiin ja lastenne materialismin tyydyttämiseen.

Minusta tästä käy oikein hyvin ilmi miten mainitsemasi ylin tulodesiili ei riitä kuin oikeastaan hyvin arkisiin asioihin. Velkainen vaatimaton kesämökki, vaatimaton asunto, ateriaksi muutakin kuin jauhelihaa, pari lehtitilausta ja vähän säästöön vanhuuden varalle. Tämä kaikki vain elämän mittaisella työllä, jossa joutuu todennäköisesti venymään vähän muuhunkin kuin normaaliin työaikaan.

Ollaan akateemisia, tehdään vuorotyötä (tai siis minä teen), esimiestehtävissä ja kiinnisaatavissa 24/7, uraa takana yli 20 vuotta...

ap

Vierailija
102/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tästä käy oikein hyvin ilmi miten mainitsemasi ylin tulodesiili ei riitä kuin oikeastaan hyvin arkisiin asioihin. Velkainen vaatimaton kesämökki, vaatimaton asunto, ateriaksi muutakin kuin jauhelihaa, pari lehtitilausta ja vähän säästöön vanhuuden varalle. Tämä kaikki vain elämän mittaisella työllä, jossa joutuu todennäköisesti venymään vähän muuhunkin kuin normaaliin työaikaan.

Voit kitistä täällä tyytymättömyyttäsi vaikka maailman tappiin, mutta taloudellisesti teillä on asiat paremmin kuin yhdeksällä suomalaistaloudella kymmenestä. Se, minkä luokittelet arkiseksi, on arkista korkeintaan sosiaalisen hyvinvointikuplasi sisällä.

Ja haloo sun kanssasi. Etkö sinä nyt hemmetti vie jo aloituksesta ymmärtänyt, mistä tässä keskustellaan?

Et ilmeisesti, koska et ymmärrä lukemaasi ja juputat omiasi laput silmillä.

Koko pointtihan oli, että hyvätuloisellakin ne rahat uppoaa arkisiin asioihin, eikä lopputulos ole - kiitos verottajan, tukien voimakkaan progression yms - MITÄÄN YLELLISYYTTÄ.

Mitä hittoa sinä oikein nyt tilität? Että hitas-neliö huonomaineisessa lähiössä on ylellisyyttä? Tai se, että voi ostaa kerran viikossa kalaa, muutakin kuin pakasteseitä?

Eivät ne ole YLELLISYYTTÄ. Mukavaa elämää kyllä, mutta ylellisyyttä on jokin ihan muu elämä.

Tulotason ylin kymmenys ei tarkoita, että se ylin kymmenys olisi RIKASTA. Sen ylimmän kymmenyksen sisällä on vielä ihan saa...sti hajontaa, jota sinä et vain näe.

Minun neljän tonnin bruttopalkkani mitään luksusta ole, mietipä jotain oikeasti rikkaita ihmisiä, jotka saa kuussa kevyesti 50 tuhatta euroa plus miljoonien eurojen osinkotulot ja bonukset.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannalta oleva mökki olisi maksanut 150 000 mutta ap:lla ei ollut varaa ja tyytyi kuivanmaanmökkiin.

Oma asunto on kuitenkin velaton ja rahankäyttö mitä sattuu. Pikkasen miettimällä kuukausittaista rahankäyttöä olisi HELPOSTI saatu se vähän luksuksempi rantamökki. 250 euroa//kk eläkerahastoon on typerää rahankäyttöä ja tonni vaatteisiin ja parisataa kampaamoihin.

Minä olen pienituloinen yh ja olen suunnitellut kuivanmaan mökin ostoa koska ei OIKEASTI ole varaa rantamökkiin. AP:lla olisi mutta ei kykene vaikka keski-ikäinen onkin tajuamaan omaa rahankäyttöään.

Hämmästyttävä ketju. Ap pystyisi järjestämään noilla tuloilla pienellä taloussuunnittelulla itselleen luksusta, mutta koska rahankäyttö on täysin metsässä ja lopputuloksena on asunto huonolta paikalta ja surkea mökki, tulee tänne selittämään että eipä ole luksusta, ei. No ei varmaan tolla rahankäytöllä!

Vierailija
104/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kitistä täällä tyytymättömyyttäsi vaikka maailman tappiin, mutta taloudellisesti teillä on asiat paremmin kuin yhdeksällä suomalaistaloudella kymmenestä. Se, minkä luokittelet arkiseksi, on arkista korkeintaan sosiaalisen hyvinvointikuplasi sisällä.

ja senkin sanoin ihan selvästi aloituksessani, jos v..tu osaisit lukea.

Nyt kyllä jo hiukan keittää sun juputuksesi.

ap

Vierailija
105/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannalta oleva mökki olisi maksanut 150 000 mutta ap:lla ei ollut varaa ja tyytyi kuivanmaanmökkiin. Oma asunto on kuitenkin velaton ja rahankäyttö mitä sattuu. Pikkasen miettimällä kuukausittaista rahankäyttöä olisi HELPOSTI saatu se vähän luksuksempi rantamökki. 250 euroa//kk eläkerahastoon on typerää rahankäyttöä ja tonni vaatteisiin ja parisataa kampaamoihin. Minä olen pienituloinen yh ja olen suunnitellut kuivanmaan mökin ostoa koska ei OIKEASTI ole varaa rantamökkiin. AP:lla olisi mutta ei kykene vaikka keski-ikäinen onkin tajuamaan omaa rahankäyttöään.

Hämmästyttävä ketju. Ap pystyisi järjestämään noilla tuloilla pienellä taloussuunnittelulla itselleen luksusta, mutta koska rahankäyttö on täysin metsässä ja lopputuloksena on asunto huonolta paikalta ja surkea mökki, tulee tänne selittämään että eipä ole luksusta, ei. No ei varmaan tolla rahankäytöllä!

200 euroa meni eläkerahastoon ja syyn olen kertonut ketjussa. Lue tämä ennen kuin auot typerää suutasi.

Tonnia ei mene vaatteisiin, vaan yhteensä kaikkiin yllättäviin kuluihin. Sekin on tässä ketjussa kerrottu, jos omahyväisyyttäsi viitsisit lukea.

Pariasataa ei mene kampaamoon, vaan yhteensä kaikkeen kauneudehoitoon, hygieniaan ja parturi-kampaamoon. Siis kaikkeen dödöistä kk-siteisiin ja ripsareista hiusten värjäyksiin joka toinen kk.

Sekin on sanottu aloituksessani, jos osaisit lukea kunnolla ja tarkasti.

ap

Vierailija
106/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ole ap jos joku niin luuli.

Vierailija
107/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei 9 000 euroa vuodessa riitä sinun luksukseesi... Taisit juuri paljastaa, miten kaukana arkitodellisuutesi on oikean keskiluokan arjesta.

Mitä sinä saat yhdeksällä tuhannella eurolla? Nelihenkiselle perheelle kaksi ulkomaanmatkaa, mutta ei kauas edes yhtä kunnolla. Kolmen vuoden säästämisellä uuden auton. Ei nuo ole YLELLISYYTTÄ, ystäväiseni, ainoastaan ihan mukavaa elämää, jota en ole koskaan kieltänyt elävänikään.

Taas yrität keksiä lisää juoksevia kuluja vanhojen juoksevien kulujen tilalle.

Ylimääräisielä 9 000 eurolla vuodessa voisit nakata vaikka Ikea-mööpelisi pellolle ja hankkia Ludwig Mies van der Rohen Barcelona-sarjaa tilalle, noin yhden salonkituolin vuodessa. Sijoitus, joka ei menetä arvoaan, muuten.

Vakavasti puhuen, et edelleenkään tunnu ymmärtävän, mistä ylellisyydessä on pohjimmiltaan kysymys. Rahoitat 9 000 eurolla vuodessa sitten mökkiä, uutta autoa tai design-huonekaluja, ne ovat ylimääräistä rahaa ylimääräisiin asioihin. 4 7000 nettotuloillanne ette joudu tinkimään mistään välttämättömästä.

On turha vedota elämän vaatimattomuuteen, jos teillä ei ole pienintäkään yritystä tinkiä kulutuksestanne.

Vierailija
108/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustella asioista, ne alkaa AINA nokkia esimerkkejä.

Meidän perheen kokonaistulot on jotain kolme tonnia netto, mutta ymmärrän hyvin pointtisi. Keskituloisen on pakko ostaa asunto, koska ei saa vuokra-asuntoa kaupungilta, ja asumiseen menee melkein kaikki ylimääräinen raha. Sitä ei moni tukien varassa elävä tajua, että vaikka niillä on tulot paljon pienemmät, elämiseen jää tukien ja alhaisen vuokran ansiosta jopa enemmän rahaa.

Teillä nyt tietty on jo asunto ostettuna, mutta kyllä rahaa uppoaa kaikkeen pieneen silti niin, että hups, ei ookaan varaa ostaa kahta hienoa autoa ja 400 neliön huvilaa Westendistä.

Vierailija
109/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei 9 000 euroa vuodessa riitä sinun luksukseesi... Taisit juuri paljastaa, miten kaukana arkitodellisuutesi on oikean keskiluokan arjesta.

Mitä sinä saat yhdeksällä tuhannella eurolla? Nelihenkiselle perheelle kaksi ulkomaanmatkaa, mutta ei kauas edes yhtä kunnolla. Kolmen vuoden säästämisellä uuden auton. Ei nuo ole YLELLISYYTTÄ, ystäväiseni, ainoastaan ihan mukavaa elämää, jota en ole koskaan kieltänyt elävänikään.

Taas yrität keksiä lisää juoksevia kuluja vanhojen juoksevien kulujen tilalle. Ylimääräisielä 9 000 eurolla vuodessa voisit nakata vaikka Ikea-mööpelisi pellolle ja hankkia Ludwig Mies van der Rohen Barcelona-sarjaa tilalle, noin yhden salonkituolin vuodessa. Sijoitus, joka ei menetä arvoaan, muuten. Vakavasti puhuen, et edelleenkään tunnu ymmärtävän, mistä ylellisyydessä on pohjimmiltaan kysymys. Rahoitat 9 000 eurolla vuodessa sitten mökkiä, uutta autoa tai design-huonekaluja, ne ovat ylimääräistä rahaa ylimääräisiin asioihin. 4 7000 nettotuloillanne ette joudu tinkimään mistään välttämättömästä. On turha vedota elämän vaatimattomuuteen, jos teillä ei ole pienintäkään yritystä tinkiä kulutuksestanne.

Luitko sinä oikeasti aloitusta ollenkaan? Vetäiset ihan seinästä noita kommenttejasi.

Toistaan tsiljoonannen kerran: en valita, elämme ihan hyvin, mutta ei luksusta.

ap

Vierailija
110/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustella asioista, ne alkaa AINA nokkia esimerkkejä. Meidän perheen kokonaistulot on jotain kolme tonnia netto, mutta ymmärrän hyvin pointtisi. Keskituloisen on pakko ostaa asunto, koska ei saa vuokra-asuntoa kaupungilta, ja asumiseen menee melkein kaikki ylimääräinen raha. Sitä ei moni tukien varassa elävä tajua, että vaikka niillä on tulot paljon pienemmät, elämiseen jää tukien ja alhaisen vuokran ansiosta jopa enemmän rahaa. Teillä nyt tietty on jo asunto ostettuna, mutta kyllä rahaa uppoaa kaikkeen pieneen silti niin, että hups, ei ookaan varaa ostaa kahta hienoa autoa ja 400 neliön huvilaa Westendistä.

Ei pitäisikään suuttua, se on vaan tuo, kun ei viitsitä lukea kunnolla ennen kommentointia.

Ja olet erittäin oikeassa, että asumiseen uppoaa rahaa pk-seudulla ihan törkeästi.

ap

Vierailija
111/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänne on ainakin tällä hetkellä taloudellisesti turvattua ja teillä on ylimääräistä käyttörahaa mukavasti. Kulut koostuvat kuitenkin aika normaaleista asioista, tokihan niistä voisi tinkiä, mutta se ei varmaan tässä ollut pointti. Minusta ette vietä mitään luksuselämää jatkuvine ravintolakäynteineen, kalliine harrastuksieen, luksustavaroiden keskellä ja jatkuvasti matkustellen.

Ainoa todellinen luksus, mitä mielestäni teillä on, on taloudellinen huolettomuus. Perheenne ei tarvitse hirveästi miettiä, mitä jokin maksaa.

Vierailija
112/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko pointtihan oli, että hyvätuloisellakin ne rahat uppoaa arkisiin asioihin, eikä lopputulos ole - kiitos verottajan, tukien voimakkaan progression yms - MITÄÄN YLELLISYYTTÄ.

No kuules, niitä veroja nyt vaan pitää kiltisti maksaa, että yhteiskunnalla on jatkossakin varaa kouluttaa lisää akateemisia elämäntapakitisijöitä ja taata yhteiskuntarauha huonomaineisissa lähiöissä.

Minun neljän tonnin bruttopalkkani mitään luksusta ole, mietipä jotain oikeasti rikkaita ihmisiä, jotka saa kuussa kevyesti 50 tuhatta euroa plus miljoonien eurojen osinkotulot ja bonukset.

Tuollaisia rikkaita on Suomessa hyvä jos muutama tuhat. Ja kaikki muut ovat sitten keskituloisia, mitähäh? Anna mun kaikki kestää...

Vierailija
113/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen määrittelee oman luksuksensa itse. Mulle se on mielenrauha, ja sille ei kai oikein voi mitään hintaa laittaa. Tuossa perässä on toiseen ketjuun laittamani meidän perheen viime vuoden kulutus. Asuntona oma, velaton omakotitalo maaseudulla. Ja perheessä siis 2 aikuista ja 8-vuotias tyttö.

ruoka 5651

ravintoloissa syönti 74 (käyty 1 kerta)

kahvilat 882 (mun heikkous)

vaatteet isä 270

vaatteet äiti 213

vaatteet lapsi 528

posti 52

Lehdet, tv-lupa 1404 (kaikki tykätään lukea)

puhelimet (3) ja netti 708

terveys isä 238

terveys äiti 914 (silmälasit isoin hankinta)

terveys lapsi 46

lahjat 422

matkustus 171

talouspaperi, pesuaineet 246

kodin hankinnat (pysyvät) 764

kirjat, levyt, dvd:t 136

alkoholi 426

baarit 74

lotto, veikkaus 121

vakuutukset 1304

sähkö 2200

jätehuolto 92

kiinteistövero 428

nuohooja 131

puutarha 161

auto 1 1453

auto 2 2702

pääsyliput 211

musiikkiopisto 200

puhtaus isä 161

puhtaus äiti 595 (kampaajakulut suurin)

puhtaus tyttö 152

menot yhteensä v. 2012 23130, nettotulot 41365.

Säästöön (sijoitettavaksi) jäi 18 235 euroa.

Ei tykätä matkustella, tyttö harrastaa pianon soittoa ja musiikkiteatteria, mies harrastajateatterissa ja minä kansalaisopiston suurkuluttaja. Talo lämpiää sähköllä, varaava takka, johon puut saadaan veljeltä, kun käydään siellä talkoilemassa navetalla.

Kirjanpitoa excel-taulukolla tehty koko avioliiton ajan (10 vuotta).

Vierailija
114/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menot yhteensä v. 2012 23130, nettotulot 41365.

Säästöön (sijoitettavaksi) jäi 18 235 euroa.

Ai että kun lämmitti sydäntä lukea tällainen viesti ap:n näköalattoman paskanjauhannan jälkeen. Aivan huippuluokan taloudenpitoa, onnittelut hienosta suorituksesta!

Vierailija
115/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuules, niitä veroja nyt vaan pitää kiltisti maksaa, että yhteiskunnalla on jatkossakin varaa kouluttaa lisää akateemisia elämäntapakitisijöitä ja taata yhteiskuntarauha huonomaineisissa lähiöissä.

Tuollaisia rikkaita on Suomessa hyvä jos muutama tuhat. Ja kaikki muut ovat sitten keskituloisia, mitähäh? Anna mun kaikki kestää...

Minä en kitise, vaan kerron elämästäni.

Minä en valita verotusta, vaan olisin itse asiassa ihan valmis maksamaan enemmänkin, jos se nostaisi koulutuksen, vanhustenhoidon ja esim. terveydenhoidon tasoa. Se ei estä minua myös näkemästä, että verotus YHDISTETTYNÄ tulosidonnaisiin maksuihin JA tukiin on kolminkertaista progressiota, joka pitää huolen siitä, että tuloerot ovat Suomessa pienet.

En väitä, että alle 50 tonnia kuussa ansaitsevat olisivat keskituloisia, missä minä niin muka sanoin? Vaan että Suomessa on oikeastikin rikkaita ihmisiä, joista olen toooooodella kaukana.

LUKSUS on sana, joka suomeksi tarkoittaa ylellisyyttä, eikä ylelliseen elämään riitä yksittäinen pikku mökki lainanlyhennyksineen.

LUKSUS-elämään tarvitaan enemmän kuin vain hyvät tulot.

ap

Vierailija
116/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menot yhteensä v. 2012 23130, nettotulot 41365. Säästöön (sijoitettavaksi) jäi 18 235 euroa.

Ai että kun lämmitti sydäntä lukea tällainen viesti ap:n näköalattoman paskanjauhannan jälkeen. Aivan huippuluokan taloudenpitoa, onnittelut hienosta suorituksesta!

Eihän tuossakaan ole mitään luksusta, herranen aika.

Ihan ok toki, muttei mitään luksusta.

ap

Vierailija
117/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5 henkinen perhe elää 3000€:n nettotuloilla ja omasta mielestä eletään hyvää elämää ja meillä on ihan tarpeeksi luxusta, 6v. olin jopa kotiäitinä.

Rakennettiin omakotitalo maaseudulle, lainaa maksetaan alle 800€/kk. Pihassa on iso grillikota, kylpytynnyri, pihasauna. Ei asuta rannalla mutta meillä on jokinäköala. Me ei tarvita mökkiä kun valittiin asuinpaikka sellainen joka on kuin asuttaisiin mökillä.

Käyn itse kampaajalla 3 kertaa vuodessa leikkauttamassa hiukseni ja värjään itse. Mieheni ja lapsien hiukset leikkaa kampaajaksi opiskellut sukulainen 10€/kerta. Toinen arjen luksusjuttu on kerran kuukaudessa käyvä hieroja, maksaa 15€/krt. Lehtiä meille ei tule, paitsi paikallinen sanomalehti halvempana nettilehtenä.

Mitään kaapelikanavia meillä ei näy, ilmaiseksi näkyvissäkin on jo ihan liikaa valikoimaa.

Ostan töihin aina ruuan, maksaa 2,5-3€ pvä, muuten ruokaan menee 400-500€/kk. Lihat ostan aina -30% laputettuina, leivät ostan kerran kuukaudessa leipomosta suoraan.

Minä maksan eläkevakuutukseen 60€/kk, miehelle maksaa oma yrityksensä muutaman tonnin vuodessa. Rahastoihin säästän pari sataa kuukaudessa. Lisäksi pahan päivän varalle 100-200€.

Lasten vaatteet ostan ihan ihan perusvaatteita, niitä voi sitten itse tuunailla.

Käymme joka kesä viikon reissun kotimaassa, asutaan hotelleissa. Lisäksi talvella sitten jossain ulkomailla sekä pari viikonloppua jossain hiihtokeskuksessa.

Se on ohan itsestä kiinni että löytää ne luxusjutut omaan elämään.

Vierailija
118/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nämä säästövinkit, joissa tuetaan harmaata taloutta, ovat karmivia. Ollaan niin fiksuja, kun käytetään pimeää hierojaa ja sukulaiskampaajaa. Ja vielä säännöllisesti

Meidän 5 henkinen perhe elää 3000€:n nettotuloilla ja omasta mielestä eletään hyvää elämää ja meillä on ihan tarpeeksi luxusta, 6v. olin jopa kotiäitinä.

Rakennettiin omakotitalo maaseudulle, lainaa maksetaan alle 800€/kk. Pihassa on iso grillikota, kylpytynnyri, pihasauna. Ei asuta rannalla mutta meillä on jokinäköala. Me ei tarvita mökkiä kun valittiin asuinpaikka sellainen joka on kuin asuttaisiin mökillä.

Käyn itse kampaajalla 3 kertaa vuodessa leikkauttamassa hiukseni ja värjään itse. Mieheni ja lapsien hiukset leikkaa kampaajaksi opiskellut sukulainen 10€/kerta. Toinen arjen luksusjuttu on kerran kuukaudessa käyvä hieroja, maksaa 15€/krt. Lehtiä meille ei tule, paitsi paikallinen sanomalehti halvempana nettilehtenä.

Mitään kaapelikanavia meillä ei näy, ilmaiseksi näkyvissäkin on jo ihan liikaa valikoimaa.

Ostan töihin aina ruuan, maksaa 2,5-3€ pvä, muuten ruokaan menee 400-500€/kk. Lihat ostan aina -30% laputettuina, leivät ostan kerran kuukaudessa leipomosta suoraan.

Minä maksan eläkevakuutukseen 60€/kk, miehelle maksaa oma yrityksensä muutaman tonnin vuodessa. Rahastoihin säästän pari sataa kuukaudessa. Lisäksi pahan päivän varalle 100-200€.

Lasten vaatteet ostan ihan ihan perusvaatteita, niitä voi sitten itse tuunailla.

Käymme joka kesä viikon reissun kotimaassa, asutaan hotelleissa. Lisäksi talvella sitten jossain ulkomailla sekä pari viikonloppua jossain hiihtokeskuksessa.

Se on ohan itsestä kiinni että löytää ne luxusjutut omaan elämään.

Vierailija
119/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kitise, vaan kerron elämästäni. Minä en valita verotusta, vaan olisin itse asiassa ihan valmis maksamaan enemmänkin, jos se nostaisi koulutuksen, vanhustenhoidon ja esim. terveydenhoidon tasoa. Se ei estä minua myös näkemästä, että verotus YHDISTETTYNÄ tulosidonnaisiin maksuihin JA tukiin on kolminkertaista progressiota, joka pitää huolen siitä, että tuloerot ovat Suomessa pienet. En väitä, että alle 50 tonnia kuussa ansaitsevat olisivat keskituloisia, missä minä niin muka sanoin? Vaan että Suomessa on oikeastikin rikkaita ihmisiä, joista olen toooooodella kaukana. LUKSUS on sana, joka suomeksi tarkoittaa ylellisyyttä, eikä ylelliseen elämään riitä yksittäinen pikku mökki lainanlyhennyksineen. LUKSUS-elämään tarvitaan enemmän kuin vain hyvät tulot. ap

Koko ajanhan sinä täällä kitiset. Ensin surkeaa, LUKSUS-vajeista elämääsi ja nyt sitä, että joku kehtaa kyseenalaistaa aivoista päästämäsi pörähdykset.

Sinä nimen omaan rinnastit perheesi kulutuksen keskiluokkaan viestissä 95.

Teidän tilanteessasi ylellinen elämä on asenteesta ja valinnoista kiinni. Vertaamalla itseänne vain johonkin ökyrikkaisiin, ette tietenkään voi koskaan saavuttaa sellaista ylellisyyden tasoa. Se ei silti tarkoita, etteikö 4 700 euron nettutuloilla pääsisi kiinni todella mukavaan elämään, jos vähän käyttää järkeään eikä yritä haalia joka-vitun-ikistä keskiluokkaisen elämän tunnusmerkkiä yhdellä kertaa.

Mielenkiintoinen kysymys toki on, että miksi ylipäätään kaltaisesi lähiökuningatar haikailee jonkun crème de la crème kartanoelämän perään? Siis millä ihmeen avuilla?

Vierailija
120/166 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5 henkinen perhe elää 3000€:n nettotuloilla ja omasta mielestä eletään hyvää elämää ja meillä on ihan tarpeeksi luxusta, 6v. olin jopa kotiäitinä. Rakennettiin omakotitalo maaseudulle, lainaa maksetaan alle 800€/kk. Pihassa on iso grillikota, kylpytynnyri, pihasauna. Ei asuta rannalla mutta meillä on jokinäköala. Me ei tarvita mökkiä kun valittiin asuinpaikka sellainen joka on kuin asuttaisiin mökillä. Käyn itse kampaajalla 3 kertaa vuodessa leikkauttamassa hiukseni ja värjään itse. Mieheni ja lapsien hiukset leikkaa kampaajaksi opiskellut sukulainen 10€/kerta. Toinen arjen luksusjuttu on kerran kuukaudessa käyvä hieroja, maksaa 15€/krt. Lehtiä meille ei tule, paitsi paikallinen sanomalehti halvempana nettilehtenä. Mitään kaapelikanavia meillä ei näy, ilmaiseksi näkyvissäkin on jo ihan liikaa valikoimaa. Ostan töihin aina ruuan, maksaa 2,5-3€ pvä, muuten ruokaan menee 400-500€/kk. Lihat ostan aina -30% laputettuina, leivät ostan kerran kuukaudessa leipomosta suoraan. Minä maksan eläkevakuutukseen 60€/kk, miehelle maksaa oma yrityksensä muutaman tonnin vuodessa. Rahastoihin säästän pari sataa kuukaudessa. Lisäksi pahan päivän varalle 100-200€. Lasten vaatteet ostan ihan ihan perusvaatteita, niitä voi sitten itse tuunailla. Käymme joka kesä viikon reissun kotimaassa, asutaan hotelleissa. Lisäksi talvella sitten jossain ulkomailla sekä pari viikonloppua jossain hiihtokeskuksessa. Se on ohan itsestä kiinni että löytää ne luxusjutut omaan elämään.

Ei vaan ole YLELLISTÄ, vaikka on mukavaa. Ei ole teilläkään tuossa mitään luksusta, aivan tavallista elämää. Joten mikä se olikaan se sun pointti, joka millään tavalla liittyi itse asiaan?

kysyy ap huvittuneena.