Onko korianteri mielestäsi herkkua vai kauhistuttavan makuinen?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Tuoreena sellaisenaan pahaa, kypsennetyn ruuan seassa ok.
Juuri päinvastoin. Esim tuoresalsassa hyvää. Kuumissa ruuissa pahaa. Voi korkeentaan lisätä lautaselle
Tuoreena ja sellaisenaan korianterinvarsi maistuu kitkerältä ja ei-syömäkelpoiselta, vähän kuin selleri moninkertaisena. Mitään makeutta en maistanut enkä saippuaakaan. Ruoanvalmistuksessa mausteena en kuitenkaan ole huomannut siinä mitään häiritsevää makua.
Ensimmäisillä kerroilla kun maistoin, en tykännyt, mutta vuosien päästä aloin tykkäämään.
Lapsena en tykännyt sipulistakaan ja nykyisin tykkään siitäkin.
Tykkään ja onneksi ei maistu saippualle. Jäisi esimerkiksi georgialainen ruoka syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisillä kerroilla kun maistoin, en tykännyt, mutta vuosien päästä aloin tykkäämään.
Lapsena en tykännyt sipulistakaan ja nykyisin tykkään siitäkin.
Kun maistoin ensimmäisiä kertoja korianteria, mausta tuli mieleen etanat tai muu maahan liittyvä luotaantyöntävä maku, vaikka en ikinä ole etanoita maistanut. Nykyisin sen tuoksukin on mahtava.
En usko että on mitään geeniä joka vaikuttaa korianterin maistamiseen. Turhaa leimaamista.
Sitä pitää vain saada maistettua oikeassa yhteydessä ja ennakkoluulottomasti, jotta sen hyvän maun maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävän pahaa! Maistuu saippualta ja pilaa tehokkaasti minkä tahansa ruoan. Jos sitä on ihan pikkuisen ruuassa, niin saatan joten kuten syödä ruoan. Mutta jos sitä on laitettu kunnolla, niin syömättä jää.
Minusta herkkua!
Luin jostain, että joidenkin ihmisten geenit saavat aikaan sen, että korianteri maistuu suussa pahalta, saippuaiselta.
Mä maistan sen saippuamaisuuden, mutta pidän siitä mausta.
En pidä siitä, jos se maistuu ns. läpi ruuassa, mutta sopivassa tasapainossa se on hyvä intialaisessa ruuassa jossa on paljon muitakin mausteita kuten chiliä ja valkosipualia.
Kerran olin illalliskutsuilla, joilla tarjottiin kanaruokaa, jossa oli todella tuhdisti tuoretta korianteria mutta pahemmin muita mausteita. Oli todella vaikea ilta kun sai pidätellä oksennusta syödessä, mutta pakko oli pistellä lautanen tyhjäksi.
Minun suussani maistuu saippualta,aina. Ihan sama vaikka " totuttaisin" itseni siihen miten tahansa. Maistan korianterin aina "läpi' ruuasta, vaikka siinä olisi miten paljon tahansa muista mausteita. Ja aina se maistuu saippualta.
Laitoin sosekeittoon suomalaisista juureksista veitsenkärjellisen sekä korianteria että juustokuminaa ja maku oli kuten paikallisessa kasvisravintolassa usein nauttimassani sosekeitossa, hinta vain oli paljon halvempi. Oli hyvä yhdistelmä.
Mikko Haapanen kirjoitti:
Minullakin on geenimuunnos. Karmean makuinen saippua tai muu kemikaali. Toinen on juustokumina, mikä maistuu krapulaisen äijän hielle. Miksi tämmöisiä mausteita ylipäätään on olemassa?
Mä en ole kyllä maistellut krapulaisen äijän hikeä. Enkä juuri saippuaakaan.
Minusta aivan kamalaa. Makunsa kullakin, ja sopii varmaan esim. intialaisiin ruokiin, jotka eivät ole itselleni tuttuja.
Sattui tuoretta ruukkukorianteria eräässä tilanteessa. Yritin käyttää, mutta ei.
Jatkan tutulla basilika-oregano-tilli-pippuri-linjalla, koska syön sellaista ruokaa.
Olen yrittänyt kasvattaa korianteria, mutta tuntuu, että meillä myytävät siemenet ovat sitä siemenkorianteria, eikä lehtikorianteria, niin vähän tulee lehtiä ja kukkiin pian.
Haluaisin pitää siitä, mutta ikävä kyllä olen tätä geenimuunnosporukkaa, joka maistaa vain kamalan saippuan maun. Harmi, koska useat korianteria sisältävät annokset näyttävät niin ihanilta.
Persiljaa, rucolaa yms muita vahvan makuisia vihreitä rakastan, mutta korianteri on mulle se ainut maku, joka ei vaan mene.