Onko korianteri mielestäsi herkkua vai kauhistuttavan makuinen?
Kommentit (85)
on molempia; tuore korianteri pilaa useimmat ruoat, kun määrä on liian suuri. Korianterin siemeniä käytetään usein ja niiden mausta pitää koko perhe.
pitää vielä sanoa, että se ruukkukorianteri (järvikylän?) ei ole oikean koriantaerin makuista. Se on vaisua ja vähän omituisen makuista. Oikea korianteri kannattaa hakea ählykaupoista.
Olen ostanut taimia ja olen jopa saanut kaupasta mausteeksi ostetut siemenet itämään ja kasvamaan. Hyvin pärjää kesällä ulkona muiden yrttien seassa, ja suomalaiset jänikset ei tykkää - toisin kuin rucolasta.
tykkään kovasti intialaisesta ruuasta, ja siellähän käytetään kai korianteria?
tulee mieleen saippua tai partavesi.... iyh. Ihan liian voimakkaan makuista. korianterin siemeniä en ole tainnut koskaan syödä, voi olla että ne on ihan ok??
sen sijaan siemenistä mausteeksi jauhettua korianteria useinkin.
Tero
tykkään kovasti intialaisesta ruuasta, ja siellähän käytetään kai korianteria?
Kaikki eivät tosiaankaan voi sietää korianteria. Geenimuunnoksen vuoksi osalla väestöstä puuttuu makureseptori, joka maistaa korianterin maun. Tämän vuoksi he maistavat pelkästään korianterissa olevan saippuan maun.
Minä pidän korianterista. Tuoreen korianterin maku säilyy parhaimmillaan, kun sen lisää ruokaan vasta kypsennysvaiheen loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävän pahaa! Maistuu saippualta ja pilaa tehokkaasti minkä tahansa ruoan. Jos sitä on ihan pikkuisen ruuassa, niin saatan joten kuten syödä ruoan. Mutta jos sitä on laitettu kunnolla, niin syömättä jää.
Korianteria pitää osata yhdistellä muihin mausteisiin. Sinulla on ollut huonon kokin kelvottomia tekeleitä tarjolla?
Jos jotain en voi sietää, niin korianteria. Sitä tungetaan täällä Suomessa (ja kyllä jossain muuallakin päin maailmaa) joka h*lvetin paikkaan pilaamaa maun.
Sen voimakkuus totta tosiaan peittää ruoan kuin ruoan maun. Miksi siis haluaisin korianteria esim. sämpylääni, tacooni ym. Kaikki valmiit/a la carte -ruoat, missä sitä on, tulisikin merkitä huutavan punaisilla SIS. KORIANTERIA -varoituksilla. Amen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävän pahaa! Maistuu saippualta ja pilaa tehokkaasti minkä tahansa ruoan. Jos sitä on ihan pikkuisen ruuassa, niin saatan joten kuten syödä ruoan. Mutta jos sitä on laitettu kunnolla, niin syömättä jää.
Minusta herkkua!
Luin jostain, että joidenkin ihmisten geenit saavat aikaan sen, että korianteri maistuu suussa pahalta, saippuaiselta.
Musta korianteri maistuu siltä miltä luteet haisee. :'D Oon yrittänyt pistää guacamoleen ja erilaisiin thairuokiin, mutta jo pelkkä haju saa mut yökkäilemään. Tää on käsittääkseni joku geeniperimäjuttu, eli ne joilla tämä "virhe" on, eivät siitä voi ihan vain totutella pois.
Onneksi on paljon muitakin yrttejä. Ja korianterin siemenet jostain syystä ovat mielestäni hyviä! Tosin vahvan makuisia nekin, mutta kaikkea kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain en voi sietää, niin korianteria. Sitä tungetaan täällä Suomessa (ja kyllä jossain muuallakin päin maailmaa) joka h*lvetin paikkaan pilaamaa maun.
Sen voimakkuus totta tosiaan peittää ruoan kuin ruoan maun. Miksi siis haluaisin korianteria esim. sämpylääni, tacooni ym. Kaikki valmiit/a la carte -ruoat, missä sitä on, tulisikin merkitä huutavan punaisilla SIS. KORIANTERIA -varoituksilla. Amen.
Idea onkin että korianteria (niin kuin muitakin mausteita) käyttää sopivasti, ettei jyrää muita makuja alleen. Kyllähän valkosipulikin pilaa ruoan jos sitä laittaa liikaa. Minusta korianteri on TODELLA hyvää ja tuo aromaattisuutta ruokiin.
Minulle korianteri maistuu tiskiaineelta, ja maistan sen aivan kaiken läpi vaikka olisi vain pieni hippunen. En enää käy työpaikkaruokalassa kun yhtiö vaihtui ja uusi tunkee tätä aivan kaikkeen.
Johtuu geeneistä maistuuko saippualta vai ei. Joillain on enemmän makusilmuja kuin toisilla. Pieniä määriä voi oppia sietämään jos maistuu saippualta.
Vierailija kirjoitti:
poikakaverini kutsuu sitä saippuayrtiksi. :) Itse tykkään pienissä määrin ja haudutettuna (erit. intialaisessa ruuassa), tuore korianteri on aika jytyä kamaa.
Ihmiset joiden suussa korianteri maistuu saippualta tai hajuvedeltä omaavat sellaisen geenin, joka muuttaa makuaistimuksen epämiellyttäväksi.
Kuulemma 10% ihmisista ei voi sita sietaa, kuulun heihin.