Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällä palstalla vihataan opettajia ja lähihoitajia niin paljon?

Vierailija
27.01.2013 |

Sairaanhoitajat on kai jo jätetty rauhaan.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettuja opettajia kohtaan tunnetaan alkeellista ja perisuomalaista kateutta. Heillä on pitkät lomat jne.

Käsittämätöntä, koska kyseiset yksilöt opettavat palstalaisten ongelmalapsia.

Kuinkahan moni palstalainen pystyisi itse opettamaan surkeasti kasvatettuja lapsia ja nuoria?

Lähihoitajat tekevät hyvää ja arvokasta työtä. En ymmärrä, että heidän ammattitaitonsa tuomitaan.

Jokainen huomautus heitä vastaan laskee entisestään käsitystäni palstalaisista. Samoin vastenmieliset rasistikommentit.

Kirjoitusvirheistä en puhu mitään, koska "kaikki" osaavat oikeasti kirjoittaa todella hyvin...

Epäilemättä.

Vierailija
42/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme vihaa opettajia, emmekä lähihoitajia. Opettajilla vaan liikaa lomaa --> lapsilla liikaa lomaa --> ongelma.

että koska lapsilla on niin paljon lomaa, opettajillakin on samaan aikaan lomaa. Lomat on tehty lapsille, ei opettajille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pitävät niistä kynsin hampain kiinni

.

ja opettajathan ovat ihan itse päättäneet lomiensa pituudesta... .

Luovu sinä ylityökorvauksista, pekkasista, sunnuntailisistä, etätyömahdollisuudesta jne.

niin paljon kuin opeilla.

Vierailija
44/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päinvastoin. Lomatkin ovat ihan normaaleja.

miksi lähihoitajia halveksitaan. Onko sekin työ liian leppoisaa palkkaan nähden?

Kun kyllähän niitä haukutaan: "Taas joku lähäri siellä yrittää päteä." " Eikö kykysi muuhun riittänyt kuin lähihoitajaksi." Jne. Tän tyyppiset on varmasti tuttuja.

Miksi lähihoitajan ammattiin reagoidaan näin?

Vierailija
45/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Luovu sinä ylityökorvauksista, pekkasista, sunnuntailisistä, etätyömahdollisuudesta jne.

Työsuhdekännykkä on, mutta siitä luopuminen ei olisi mikään ongelma.

Vierailija
46/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat on kai jo jätetty rauhaan.

Luulen, että suurin osa palstaa lukevista kuitenkin arvostaa paljon sekä lähihoitajien että opettajien työtä. Suurin osa ei vain tästä aiheesta keskustele. Silloin kai useimmiten tekee eniten mieli kommentoida jotain väitettä/kertomusta, kun se herättää voimakkaan tuntemuksen ja jollain tavalla ärsyttää. Provosoituneina ja suuttuneina sitten keskustelun molemmat osapuolet kirjoittavat kärkäämmin kuin oikeastaan olisi tarpeen. Tämä antaa sekä puolesta että vastaan-mielipiteistä vääristyneen kuvan.

Itse arvostan todella paljon sekä lähihoitajia että opettajia. Tai oikeammin arvostan heidän työtään siinä missä monia muitakin ammatteja. Olen itse aineenopettaja. Mielestäni työni ei ole kaikki näkökohdat huomioon ottaen sen raskaampaa tai vaativampaa kuin kertoman mukaan on esimerkiksi eri aloilla olevien ystävienikään. Opettajan työ ei ole myöskään älyttömön helppoa tai puolipäiväistä. Ihan tavallista työtä se on. Pitkän kesäloman takia teen sitten myös pitkää työpäivää lukuvuoden aikana. Minulle sopii hyvin se, että urakoin ensin tiukahkossa tahdissa ja saan sitten vastaavasti pitäkäjaksoisen loman. Kaiken kaikkiaan pätevyyteen vaadittava koulutus, työmäärä, vastuu, palkkaus ja loma-ajat ovat synkassa keskenään. Olen tyytyväinen.

Lähihoitajan töitä en ole koskaan tehnyt, mutta tuttavien kertoman perusteella heidän työnsä on todella raskasta. Lähihoitajien palkkausta en osaa arvioida ollenkaan. En tiedä aiheesta tarpeeksi.

Vierailija
47/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettuja opettajia kohtaan tunnetaan alkeellista ja perisuomalaista kateutta. Heillä on pitkät lomat jne.

Käsittämätöntä, koska kyseiset yksilöt opettavat palstalaisten ongelmalapsia.

Kuinkahan moni palstalainen pystyisi itse opettamaan surkeasti kasvatettuja lapsia ja nuoria?

Lähihoitajat tekevät hyvää ja arvokasta työtä. En ymmärrä, että heidän ammattitaitonsa tuomitaan.

Jokainen huomautus heitä vastaan laskee entisestään käsitystäni palstalaisista. Samoin vastenmieliset rasistikommentit.

Kirjoitusvirheistä en puhu mitään, koska "kaikki" osaavat oikeasti kirjoittaa todella hyvin...

Epäilemättä.

Vierailija
48/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
49/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain harva pärjää vain opintotuella, joten suurin osa opiskelijoista, myös opeopiskelijoista, tekee töitä.

Aika kummallinen väite, ettei siis opettaja tietäisi, millaista työtä tekee siivooja, tarjoilija, kaupan kassa... Kun näitä töitä on ehkä nuori opettaja tehnyt itse asiassa kauemmin kuin varsinaista opettajan työtä! Mutta lyhyen ammattikoulutuksen saanut ei tätä toki tajua, koska amiksen aikana harva käy muissa töissä ja sitten ollaankin vaan siinä omassa ammatissa loppuelämä - ja luulotellaan kummia asioita esim. open työstä, josta ainoa omakohtainen kokemus on oma koululaisuus.

Vierailija
50/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa. Opettajien pitkät lomat vaan ihmetyttävät. Miksi ihmeessä sitä lomaa pitää olla niin paljon? Miksi? Ei meillä muillakaan ole. Ja ihan samahan se olisi, jos itsellä ei olisi koululaista, mutta kun ne opettajien lomat vaikuttaa meidän kaikkien muiden elämään niin kovasti paljon. Kun niille pienille koululaisille pitää sitten kuitenkin järjestää jotain aktiviteettiä, kun vanhemmilla on vaan ne normaalit 5 viikkoa vuodessa lomaa. Monella koululaisella on 5 viikkoa lomaa ja sitten 8 viikkoa "lomaa" eli yksinoloa tai jotain ihme leirejä.

Vierailija
51/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme vihaa opettajia, emmekä lähihoitajia. Opettajilla vaan liikaa lomaa --> lapsilla liikaa lomaa --> ongelma.

että koska lapsilla on niin paljon lomaa, opettajillakin on samaan aikaan lomaa. Lomat on tehty lapsille, ei opettajille!

SE on juurikin päinvastoin.

Vierailija
52/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompensoivat sitä.

Vierailija
53/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtia sinun lapsistasi. Älä hanki lapsia, jos et itse selviydy heidän huolehtimisestaan. Palkkaa lastenhoitaja, jos et voi itse olla paikalla. Niin minä teen. Eipä tulisi mieleenikään alkaa viksitä, että opettajien pitää olla lasteni kanssa, kun en itse ehdi. Kas kun ei hammashoitajan. Kyllähän hänkin on lapseni kanssa, ainakin puoli tuntia vuodessa. Hänellä sitä vasta jääkin tekemättä tunteja minulle.

En vihaa. Opettajien pitkät lomat vaan ihmetyttävät. Miksi ihmeessä sitä lomaa pitää olla niin paljon? Miksi? Ei meillä muillakaan ole. Ja ihan samahan se olisi, jos itsellä ei olisi koululaista, mutta kun ne opettajien lomat vaikuttaa meidän kaikkien muiden elämään niin kovasti paljon. Kun niille pienille koululaisille pitää sitten kuitenkin järjestää jotain aktiviteettiä, kun vanhemmilla on vaan ne normaalit 5 viikkoa vuodessa lomaa. Monella koululaisella on 5 viikkoa lomaa ja sitten 8 viikkoa "lomaa" eli yksinoloa tai jotain ihme leirejä.

Vierailija
54/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän lopputulokseen voi tulla niiden viestien perusteella, joissa viitataan opettajien lomien pituuteen. En tunne yhtäkään opettajaa, jonka mielestä lomia on liian vähän. Monen mielestä kesäloma voisi olla vaikka lyhempikin. Mutta edelleenkin, lomat eivät ole opettajien vuoksi, vaan oppilaiden.

Toisaalta itse tulkitsen, että räyhääjät ja halveksijat ovat äänekästä vähemmistöä. Suurin osa ihmisistä ylipäätään (ja palstalaisista myös) pitää arvossaan opettajia ja haluaa olla "samalla puolella" ja pitää yhteisenä tavoitteena oppilaiden hyvinvoinnin.

Lähihoitajien vihaamiseen/parjaamiseen en löydä yhtä helposti syytä. Tiedän, että suurin osa heistä on upeita ihmisiä. Niiden muutamien epäammatillisten tai ikävien ihmisten perusteella ei kannata leimata koko ammattikuntaa.

Joskus kyllä itsekin syyllistyn lähihoitajan tutkinnon kritisoimiseen (vika ei ole tietenkään lähihoitajien itsensä). Syynä se, että uudella tutkinnolla pyrittiin aikaansaamaan kerralla kaikkien alojen moniosaaja lisäämättä tutkinnon laajuutta oleellisesti.

Vierailija
55/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku. Miksi opettajilla pitää olla niin pitkä loma? Siis minkä takia?

Vierailija
56/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain harva pärjää vain opintotuella, joten suurin osa opiskelijoista, myös opeopiskelijoista, tekee töitä.

Aika kummallinen väite, ettei siis opettaja tietäisi, millaista työtä tekee siivooja, tarjoilija, kaupan kassa... Kun näitä töitä on ehkä nuori opettaja tehnyt itse asiassa kauemmin kuin varsinaista opettajan työtä! Mutta lyhyen ammattikoulutuksen saanut ei tätä toki tajua, koska amiksen aikana harva käy muissa töissä ja sitten ollaankin vaan siinä omassa ammatissa loppuelämä - ja luulotellaan kummia asioita esim. open työstä, josta ainoa omakohtainen kokemus on oma koululaisuus.

Muiden töiden realiteetit katoavat mielestä ilmeisesti heti kun saa ne hienot akateemiset paperit käteen. Tarjoilijalla, siivoojalla ja kaupankassalla just onkin pekkasia ja etätyömahdollisuus, niin kuin tuolla lueteltiin.

Vierailija
57/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti opettajilla on laskennallinen vuosiloma ja opetukseton aika kesällä. Ei siis koko kesä lomaa.

Ja oppilailla on siksi pitkä loma kesällä, että voivat virkistyä ja levätä. Koulupäivien lukumäärä ei ole Suomessa mitenkään poikkeuksellinen verrattuna vaikkapa Ruotsiin, Britanniaan tai Norjaan.

Vierailija
58/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opettaja tekisi ne viikot, jotka sinusta häneltä puuttuvat? Kokonaistyöaikaan siirtymistä on harkittu monesti. Kunnilla ei ole siihen ollut varaa. Se on yksi syy.

Oikea hyötykin pitkästä lomasta on. Joitakin vuosia sitten tutkittiin työn henkistä kuormittavuutta. Kuormittavin oli lentoemännän työ. Toiseksi kuormittavin opettajan (muistaakseni yläkoulun). Tutkittavien henkinen paine hellitti vasta heinäkuun alussa, jolloin he saattoivat aloittaa varsinaisen lomailun. Se on toki yksilöllistä, mutta tämä oli tutkimuksen tulos.

Vierailija
59/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun sitä suunnittelua ja muuta taustatekemistä niin hirveän paljon, niin miksi ihmeessä pidetään kolminkertaiset lomat muihin ihmisiin verrattuna?

Ihan vastaava olisi jos sanoisin että "ei mulla ole asiakastapaamisia kuin XXX päivänä, loppu on väkisinkin lomaa, mutta kyllä mun työni on ihan hirveän rankkaa kun sitten pitää joskus tehdä työpäivänä jopa enemmän kuin se 8 tuntia työtä!"

Vierailija
60/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuormittavin oli lentoemännän työ. Toiseksi kuormittavin opettajan (muistaakseni yläkoulun). Tutkittavien henkinen paine hellitti vasta heinäkuun alussa, jolloin he saattoivat aloittaa varsinaisen lomailun. Se on toki yksilöllistä, mutta tämä oli tutkimuksen tulos.

Siis lentoemännillä ja opettajilla rankimmat työt!! Voi hyvää päivää, sallikaa mun nauraa. Ja että kesäkuu pitää olla lomaa, että sitten heinäkuussa pystyy lomailemaan? huhhuh sentään!