Melkein kolmekymppinen väliinputoaja. Muita samassa loukussa olevia?
Eli, valmistuin korkeakoulusta melkein pari vuotta sitten, mutta töitä en ole saanut. Tunnen olevani jossain kummallisessa välivaiheessa: työpaikat on joko harjoittelijoille tai juuri valmistuville, tai jo kokemusta kartuttaneille. Eivät minun tilanteessani oleville. Harjoittelupaikassani en voinut aikanaan jatkaa harjoittelun loputtua, koska kävin sen normaalia aikaisemmin ja harkkapaikka oli toisella puolella suomea asuinpaikastani ja koulusta. Ajattelin että noin aikainen kokemus olisi ollut positiivinen asia, mutta mönkään meni. Opintojen loppupuolella ei tietenkään enää otettu niihin harkkahommiin, joissa olisi voinut jatkaa ja saada sitä kokemusta. Haastatteluihin en pääse, enkä tiedä miksi, kaikki kenellä olen hakemukset ja CV:t tarkistuttanut ovat kehuneet niitä poikkeuksellisen hyviksi. Muihinkaan kun oman alan töihin en pääse, kai työnantajat pelkäävät että karkaan heti kun parempaa tulee tarjolle.
Elämä on ihan jumissa kun en työllisty, ei ole varaa tehdä mitään eikä elämää voi oikein suunnitellakaan.
Kommentit (15)
Onko mainitsemasi "korkeakoulu" ammattikorkeakoulu?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Kiitoksia tästä kommentista, nauroin ääneen. Osuvaa sarkasmia 😂
Ohis
Suomessa työmarkkinat ovat ihan kaput. Kysy työvoimahallinnosta yksilövalmennuksista. Jos et ole päässyt yhteenkään haastatteluun, niin hakemuksissa on ehkä jotain vikaa tai saatat hakea vääränlaisia paikkoja. En tiedä oletko tarkistuttanut hakemukset kavereilla tai tutuilla. Suomessa kyllä työtilannekin on yleisesti huono. Kannattaa harkita myös työnhakua ulkomailta, jos ulkomaille muutto on mahdollinen. Sinulla ei ole välttämättä vielä paljoa omaisuutta Suomessa, joten lähtö on tässä tilanteessa vielä mahdollinen sen sijaan, että jää tänne kitumaan. Kannattaa myös kysyä työvoimahallinnosta onko heillä tarjolla jotain palkkatukipaikkoja ja onko sinulla ylipäätään mahdollisuutta palkkatukeen.
katso myös onko tarjolla jotain alaasi tukevia työvoimakoulutuksia. Hae niihin varsinkin jos on tarjolla jotain lyhyempiä koulutuksia tai rekrykoulutuksia.
Korkeakoulu oli siis yliopisto. Ala on sellainen jonka pitäisi työllistää. Tekninen. Ei mikään pilipali-tutkinto. Noh, ne pilipalitutkintoja tehneet kaverit on töissä että ehkä olen nyt liian ilkeä, mielestäni mikään koulutus ei ole turha mutta se ei nyt liity tähän.
Olen ollut tuossa yksilövalmennuksessa. Uravalmennus? Kuitenkin, työkkärissä kehuttiin esimerkkihakemus ja CV taivaisiin. Samat kehut on tulleet kavereilta, saman alan opiskelukavereilta, ihan kaikilta keneltä olen keksinyt kysyä. Haen just niitä omaan osaamiseen sopivia paikkojakin. CV:n ja hakemusten muokkausehdotukset on olleet sellaisia "ehkä tuohon pienempi väli ja milli vasemmalle" tyylisiä, muuten kaikki on hyvin. En ymmärrä mistä mättää. Ainoa mitä keksin on tuo oudossa kohtaa tehty harkka, mutta sekin tuntuisi hölmöltä syyltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulu oli siis yliopisto. Ala on sellainen jonka pitäisi työllistää. Tekninen. Ei mikään pilipali-tutkinto. Noh, ne pilipalitutkintoja tehneet kaverit on töissä että ehkä olen nyt liian ilkeä, mielestäni mikään koulutus ei ole turha mutta se ei nyt liity tähän.
Olen ollut tuossa yksilövalmennuksessa. Uravalmennus? Kuitenkin, työkkärissä kehuttiin esimerkkihakemus ja CV taivaisiin. Samat kehut on tulleet kavereilta, saman alan opiskelukavereilta, ihan kaikilta keneltä olen keksinyt kysyä. Haen just niitä omaan osaamiseen sopivia paikkojakin. CV:n ja hakemusten muokkausehdotukset on olleet sellaisia "ehkä tuohon pienempi väli ja milli vasemmalle" tyylisiä, muuten kaikki on hyvin. En ymmärrä mistä mättää. Ainoa mitä keksin on tuo oudossa kohtaa tehty harkka, mutta sekin tuntuisi hölmöltä syyltä. Ap
ala lähettelemään hakemuksia ulkomaille. Ehkä niihin sun hakemiisi paikkoihin on Suomessa vaan niin paljoa hakijoita, että et korkeakoulutsta valmistuneena pitkäaikaistyöttömänä ole ensimmäinen valinta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ala lähettelemään hakemuksia ulkomaille. Ehkä niihin sun hakemiisi paikkoihin on Suomessa vaan niin paljoa hakijoita, että et korkeakoulutsta valmistuneena pitkäaikaistyöttömänä ole ensimmäinen valinta
Unohtui mainita, mutta siis ulkomaille lähteminenkään ei ole vaihtoehto, minulla on jo sen verran paljon asioita jotka sitovat tänne. Ap
Kyllä töitä saa kun menee tehtaan Johtajan luokse, tiukka katse, esittäytyminen ja kättely. Sitten latelee palkkatoiveen ja mieluisan aloituspäivän. Seuraavana päivänä kello 07:55 työpaikalle aamukahvia keittämään.
Miksi ette vaan mene töihin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui mainita, mutta siis ulkomaille lähteminenkään ei ole vaihtoehto, minulla on jo sen verran paljon asioita jotka sitovat tänne. Ap
hae alaasi liittyvään rekrykoulutukseen tai työvoimakoulutukseen. Niitä on korkeakoulutetuille ja niihin tavanomaisesti liittyy harjoittelujakso. Olisi helpompi 2 vuoden jälkeen mahdollisesti työllistyä ja voisit laajentaa osaamistasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töitä saa kun menee tehtaan Johtajan luokse, tiukka katse, esittäytyminen ja kättely. Sitten latelee palkkatoiveen ja mieluisan aloituspäivän. Seuraavana päivänä kello 07:55 työpaikalle aamukahvia keittämään.
Miksi ette vaan mene töihin?!
Heh, tiedän että nämä "menkää töihin" viestit on trolleja, mutta pakko myöntää että alan olla niin epätoivoinen että olen miettinyt pitäisikö vaan alkaa vastata työpaikkailmoituksiin että "heippa! Tämä työilmoituksenne sopii koulutukseeni. Tulen päivänä x aikana y keskustelemaan siitä milloin voin aloittaa. Nähdään silloin!" Ap
Museo maistereille on kovin vähän hommia tarjolla.
Sellaisilla aloilla, joilla on pakollinen harkka, on työllistyminen usein valitettavan paljon siitä harkkapaikasta kiinni. Tuoreet ja kokemattomat otetaan vain harkan kautta, ja suoraan palkallisiksi haetaan vain kokeneita osaajia. Kaikki eivät työllisty harkkapaikkaansa vaikka olisivat miten hyviä. Syitä voi olla esim. että harkkapaikka ei ylipäätään ole rekrytoimassa ketään uusia työntekijöitä, opiskelija itse haluaa oman elämäntilanteensa takia vaikkapa muuttaa muualle, henkilökemia ei jostain syystä kohtaa vaikka osaamista olisikin ja jonkun muun mielestä ihan kunnon ihminen, tai syrjitään jostain x syystä jolloin kelpaa harjoittelijaksi mutta ei työntekijäksi.
Harkka siis pitäisi tehdä sellaiseen aikaan ja sellaisessa paikassa, että pystyy suoraan perään jatkamaan töissä siellä vähintään osa-aikaisesti, ja sellaisessa firmassa, jolla on rekryt päällä ja olemassa tarve ja palkanmaksukyky uudelle työntekijälle. Muuten menee vaikeaksi. Poikkeus tästä ovat työvoimapula-ammatit, mutta sellainenhan ei nykyään taida olla edes lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis DI? Opiskele lisäksi vähän jotain kaupallista. Tuo on kova kombo.
Mene töihin.