Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällä palstalla vihataan opettajia ja lähihoitajia niin paljon?

Vierailija
27.01.2013 |

Sairaanhoitajat on kai jo jätetty rauhaan.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla vihataan opettajia ja lähihoitajia niin paljon?

Varsinkaan opettajia, nehän on tosi ihania. Jos vaikka lukee tätäkin ketjua, niin mukavia ovat.

Vierailija
82/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajatko? Ja tämän seurauksena lapset joutuvat pitämään yhtä paljon koulusta lomaa. Ja muiden, esim työnantajan (kunta) ei auta kuin alistua tähän?

Vai menisiko se kuitenkin päinvastoin?

Että kyllä nykytilanne on opettajien syytä kun eivät anna muuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kevätlukukausi on muuten tosi kiva. Kohta on talviloma, sitten voi odotella pääsiäisvapaita, vappua, helatorstaita ja helluntaita. Itse asiassa parin viikon päästä elämä on pelkkää vapaata pudottelua kohti kesää ja LOMAA.

Hajotkaa, mammat!

Ope

en tiennytkään, että opeilla on helluntailomakin (sehän on sunnuntai).

Vierailija
84/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa on varmasti töissä valtava määrä yliopistossa opiskelleita ihmisiä... Ravintolassa varmasti kasvatetaan asiakkaita ja opetetaan heille monipuolisesti asioita...

Työskentely häirikköjen ja juoppojen parissa on ikioma valintanne.

En ole opettaja, mutta arvostan heitä, koska he pystyvät takomaan oppia ja jopa järkeä kelvottomasti kasvatetuille lapsillenne.

Sain niskaani viime viikolla liudan herjoja ja kirosanoja, kun erehdyin ohittamaan (mikä rikos!) pari lasta. Ilahtuisin, jos edes joku teistä osaisi kasvattaa jälkikasvunsa. Pidän erittäin nolona ja häpeällisenä sitä, että minulle, vieraalle aikuiselle haistatellaan.

Vierailija
85/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tehtäväni ei ole olla kiva ja mukava. Tehtäväni on saada teidän pentunne lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Yleensä av-mammat luulevat, että opettajien työtehtäviin kuuluu mukavana ihmisenä oleminen ja mamman mielistely.

Ei kuulu sen enempää kuin Matkahuollon tädinkään tehtäviin. Itse olen ainakin pahantuulinen ja ärsyttävä paska enkä edes koeta muuta näytellä. Se, että olen saanut vastahakoiset ja hemmotellut kakarat oppimaan opetussuunnitelmassa määritellyt asiat, on minulle merkki riittävästä onnistumisesta.

Aion pysyä vittupäänä ammatistani huolimatta. Lomalla voin hiukan rentoutua jopa av-mammoja tavatessani mutta keskellä lukukautta en aio hetkeäkään tällaisia ketjuja lukea ilman hervotonta kiroilua ja perseet olalle -fantasioita.

Ekaluokan ope, yli 40 v.

Vierailija
86/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kevätlukukausi on muuten tosi kiva. Kohta on talviloma, sitten voi odotella pääsiäisvapaita, vappua, helatorstaita ja helluntaita. Itse asiassa parin viikon päästä elämä on pelkkää vapaata pudottelua kohti kesää ja LOMAA.

Hajotkaa, mammat!

Ope

Mistään em. juhlapyhistä ei tule yhtään ylimääräistä opelle. Kaikki vakkariduunarit (ainakin konttori-ihmiset) saavat samat vapaat.

Vierailija
87/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajotkaa, mammat!

Ope

Mistään em. juhlapyhistä ei tule yhtään ylimääräistä opelle. Kaikki vakkariduunarit (ainakin konttori-ihmiset) saavat samat vapaat.

Joo. Minä vain hehkuttelin tätä, että kevät on täynnä normaaleja juhlapyhiä JA näiden jälkeen sitten meikäläiset viettävät 2,5 kuukauden loman. Aina kevään koittaessa sitä aina muistaa onnitella itseään hyvästä ammatinvalinnasta.

Tämä työ on osin paskaa (valittavat mammat sekä heidän pilalle hemmottelemansa rakkauspakkauksensa). Pitkät lomat ja asialliset palkat plus se, että työpäivät ovat hervottoman lyhyitä, korvaavat kaiken.

Olen muuten aina ihmetellyt niitä opettajia, jotka tekevät jatkuvasti kahdeksan tunnin päiviä. Totta kai ensimmäiset vuodet ovat työläitä, mutta kun homma on tullut tutuksi, töistä voi lähteä oppilaiden lähdettyä. Kokeet voi korjata välitunneilla, opekokouksissa ja käsialatunneilla.

Jos en olis ope, olisin itselleni kateellinen. Siksi ymmärrän vihan ja kateuden.

Ope

Vierailija
88/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan henki valitettavasti on sellainen, että mitään työtä ei arvosteta! Pätee sitten lähihoitajista lääkäriin ja kaikki siltä väliltä. Paitsi siivoojia täällä aina arvostetaan, he tekevät tärkeää työtä.

Vierailija
89/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että opettajien loma on pitkä lasten takia

Nyt joku. Miksi opettajilla pitää olla niin pitkä loma? Siis minkä takia?

Minun käsitykseni on, että pitkä loma on lapsille (lapset tarvitsevat loma-ajan palautuakseen kouluajan ponnisteluista) ja että opettajien tavallaan täytyy olla lomalla, kun lapset eivät ole koulussa. Olen myös siinä uskossa, että loma-ajan palkkoihin on kaksi vaihtoehtoa, joista toistaiseksi noudatetaan näistä ensimmäistä: 1) Opettajat saavat lomilta palkkaa, jolloin heille ei makseta suuren suurta (vaikkakin riittävää) palkkaa muina aikoina. 2) Opettajat eivät saa lomilta palkkaa, mutta muina aikoina heidän palkkansa on huomattavasti suurempi kuin vaihtoehdossa 1). Oikaiskaa, jos olen väärässä.

Opettajien lomilla ei ole mitään tekemistä lasten hyvinvoinnin kanssa. Lue vaikkapa tätä ketjua, niin huomaat sen kyllä. Opettajilla kun on niin rankka työ, että koko kesäkuu pitää lomailla, että sitten heinäkuussa loma voi kunnolla alkaa, siitä on kyse.

Luen vastausesi osittain ironiseksi, mutta haluan silti vielä kommentoida lomista. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos ja kun koulun työ- ja loma-ajoista on jossain (perusopetuslaissa) säädetty, mikä niissä on peruste sille, että lukuvuodessa on 190 työpäivää. En ole suoraan näitä lakeja lukenut, mutta esimerkiksi opetushallituksen tiedonannoista saa sellaisen vaikutelman, että lomien pituuksien perusteena on juuri oppilaiden jaksaminen. Alaikäisille oppilaille, joiden työntekoresurssit ovat pienemmän kuin aikuisen, on kesäloma varmaankin juuri sopivan mittainen. Terveelle, työkykyiselle aikuiselle puolestaan koulun kesäloman mittainen loma on poikkeuksellisen pitkä, mutta tämä kaiketi näkyy palkassa (ei ole niin suuri kuin silloin, jos pitkää lomaa ei olisi).

Haluaisin myös esittää jatkokysymyksen. Jos lähtöoletuksena on, että opettajilla on lasten työajasta johtuen pitkä palkallinen kesäloma ja muita lomia, mitä seuraavista tulisi toteuttaa, jotta opettajan työn vaativuus ja palkkaus olisivat oikeassa suhdassa keskenään:

1) Sekä aineen- että luokanopettajien peruspalkan tulisi olla nykyistä pienempi.

2) Opettajan ei pitäisi olla mahdollista täysin vapaasti aikatauluttaa opetusvelvollisuuden piiriin kuuluvien oppituntien lisäksi tekemäänsä työtä. Tämän opetustyön lisäksi tehtävän työn pitäisi olla ajallisesti tarkoin määriteltyä (esim. viikon aikana 20 tuntia opetusvelvollisuutta, 5 tuntia oppilaan tukemista ja tukitoimien kirjaamista, 20 tuntia oppituntien suunnittelua sekä kurssitöiden korjaamista, kommentointia ja arviointia, 3 tuntia yhteistyötä kodin ja koulun välillä sekä 1 tunti omien tuntimäärien kirjaukseen ja selvittämiseen), ja opettajalla pitäisi olla velvollisuus kirjata ylös tekemänsä tunnit ja selvitykset tuntien sisällöstä.

3) Opettajankoulutuksen tulisi kestää nykyistä kauemmin. Tämänhetkinen suositus opintojen (aineenopettajalla maisterin pätevyys pääaineessa + opettajan pedagoginen pätevyys) kestoon on viisi vuotta.

4) Opettajankoulutukseen ei saisi hakeutua, mikäli on vallan- ja mukavuudenhaluinen besserwisser, jolla kaiken lisäksi on taipumusta vinkumiseen ja valitteluun.

5) Kaikilla muilla maailman ammattialoilla pitäisi olla yhtä pitkät lomat, yhtä pitkä/lyhyt ja korkea/matala koulutus sekä sama palkka kuin opettajilla.

Vierailija
90/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi Suomen koululaisilla pitäisi olla lyhyemmät lomat kuin muilla Eurooppalaisilla lapsilla?

ja kun lapset ovat lomalla, mitä ne opet siellä koulussa tekisi.

Mä toivon, että palkanmaksussa siirrytään takaisin tuohon entiseen, että palkka tulee vaan opetuskuukausilta, niin loppuu tää ihme vikinä.

Vierailija
91/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kättelyssä kaikille, jotka kysyvät ammattiani: Kyllä minulla on pitkät vapaat kesäisin ja talvisin, ihmetyttää miten sinä jaksat niin lyhyillä lomilla. Kyllä, teen työtäni varmasti keskivertoa vähemmän, olen ollut monta vuotta ammatissani ja oppitunnit sujuvat rutiinilla. On kylläkin ihanaa etsiä uutta materiaalia ja miettiä, mitä opiskelijana saisivat niistä irti ja voisivat oppia. Mutta jos ei jaksa erityisesti suunnitella tunteja, pienellä ajankohtaistamisella saan aikaisemmasta materiaalista hyviä tunteja. Ja palkka, no joo, tälle työmäärälle loistava, reilusti parempi kun keskimääräinen. Ja teen tosiaan materiaalit itse, ei ole oppikirjoja käytössä.

Yleensä kukaan ei jatka enää tuon jälkeen.

Vierailija
92/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kevätlukukausi on muuten tosi kiva. Kohta on talviloma, sitten voi odotella pääsiäisvapaita, vappua, helatorstaita ja helluntaita. Itse asiassa parin viikon päästä elämä on pelkkää vapaata pudottelua kohti kesää ja LOMAA. Hajotkaa, mammat! Ope

Itse asiassa tuosta luettelosta vain talviloma on lomaa. Pääsiäisen, vapun, helatorstain ja helluntain vapaat kuuluvat jokaiseen ammattiin, ei vain opettajien. Ne, jotka ovat silloin kuitenkin töissä, saavat näistä pyhälisän. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, vuosilomapäivistä kuuluu pitää osa talvella (siis miksei silloin helmikuussa) muissakin ammateissa.

Kesäloman pituus on määritelty lapsen edun kannalta, siis lapsi on tehnyt koko pitkän lukuvuoden kovasti töitä ja on ansainnut loman. Koska lapset eivät ole koulussa, eivät opettajatkaan siellä mitään tee.

Opettajien palkkaus tosiaan perustuu vain lukuvuoteen ja vuosilomaan. Aiemminhan palkka maksettiin vain lukuvuodelta eli 10 kuukaudelta. Nykyisin tuo sama summa on jaettu 12 kuukaudelle, eli lukuvuoden aikana opettaja saa tavallaan pienempää palkkaa, koska osa lukuvuoden palkasta maksetaan kesäkuukausina. Kyllähän joka ammatissa voisi tehdä samoin: pitää vapaata kesällä niin, että pyytää työnantajalta 10 kuukauden palkan jakamista 12 kuukaudelle.

Vierailija
93/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentely häirikköjen ja juoppojen parissa on ikioma valintanne.

.

Vierailija
94/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellaan, että nämä leuhkivat olevansa naisvaltaisella alalla korkeastikoulutettuina. Opettajissa ihmiset tarttuvat lomiin ja koska jokainen on käynyt koulun, jokainen pitää itseään koulun asiantuntijana.

Lähihoitajissa ihmiset tarttuvat koulutukseen, vaikka itse eivät osaa välttämättä pistää lihakseen tai kuntouttaa potilaita. Koska jokaisella on vanhuksia tuttuna niin he pitävät itseään vanhusten hoidon ammattilaisina vaikka eivät hoitaisi omia vanhempiaan.

Ihmiset ärsyyntyvät, koska opettajat antavat numeron heidän lapsilleen ja lähihoitajat hoitavat heidän vanhempansa, he ovat riippuvaisia joistakin ammattiryhmistä ja nykyaikana jolloin korostetaan yksilöllisyyttä ja omaa pärjäämistä se on joillekin punainen vaate.

Loma-ajat ovat työmarkkinajärjestöjen ja työnantajien kehittelemiä, näiltä on vuosittain kysytty olisikojoku muu aika parempi, muutoksia ei ole tullut. Opettajien lomat ovat samansuuruisia kuin Euroopassa muutenkin.

Kun av-mammat paahtavat työelämässä ja lapset pitäisi saada kesälläkin hoitoon niin sitten halutaan lyhyempiä lomia. Kun ei jakseta tai haluta hoitaa omia vanhempia niin sitten ihmetellään miksi se oma äiti ei pääse kotoaan vanhustentaloon. Rahallahan sinne pääsisi vähemmänkin heikkokuntoinen.

Vierailija
95/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesähoidosta valittajat tajuavat, että vaikka opettajien loma olisi vain kuukauden, se ei välttämättä olisi sama kuukausi kuin äitiliinin lomakuukausi on? Sama ongelma edelleen.

Vierailija
96/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jakseta tai haluta hoitaa omia vanhempia niin sitten ihmetellään miksi se oma äiti ei pääse kotoaan vanhustentaloon. Rahallahan sinne pääsisi vähemmänkin heikkokuntoinen.

Olenko syyllinen siihen, että olen syntynyt? Pitääkö minun olla ikuisessa kiitollisuuden velassa että vanhemmat ovat vaivautuneet tekemään minut?

Vanhukset ovat täysi-ikäisiä ja täysivaltaisia. Jos äly pettää, sitä varten ovat edunvalvojat ja sosiaalitoimi. Niiden tehtävä on järjestää niin että vanhus pärjää joko kodissaan tai hoitokodissa.

Sen sijaan lapset ovat vanhempien vastuulla, koska vanhemmat ovat syyllisiä heidän olemassa oloonsa.

Vierailija
97/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ole huomannut tuota. Jee, mahtavaa, ollaan me opet aika vaikutusvaltaista porukkaa, kun kyykytetään koko yhteiskuntaa ylipitkillä lomilla!!!

Opettajatko? Ja tämän seurauksena lapset joutuvat pitämään yhtä paljon koulusta lomaa. Ja muiden, esim työnantajan (kunta) ei auta kuin alistua tähän?

Vai menisiko se kuitenkin päinvastoin?

Aina kun sitä yritetään muuttaa, niin opettajat älähtävät

Että kyllä nykytilanne on opettajien syytä kun eivät anna muuttaa.

Vierailija
98/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jakseta tai haluta hoitaa omia vanhempia niin sitten ihmetellään miksi se oma äiti ei pääse kotoaan vanhustentaloon. Rahallahan sinne pääsisi vähemmänkin heikkokuntoinen.

Olenko syyllinen siihen, että olen syntynyt? Pitääkö minun olla ikuisessa kiitollisuuden velassa että vanhemmat ovat vaivautuneet tekemään minut? Vanhukset ovat täysi-ikäisiä ja täysivaltaisia. Jos äly pettää, sitä varten ovat edunvalvojat ja sosiaalitoimi. Niiden tehtävä on järjestää niin että vanhus pärjää joko kodissaan tai hoitokodissa. Sen sijaan lapset ovat vanhempien vastuulla, koska vanhemmat ovat syyllisiä heidän olemassa oloonsa.

Vierailija
99/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesähoidosta valittajat tajuavat, että vaikka opettajien loma olisi vain kuukauden, se ei välttämättä olisi sama kuukausi kuin äitiliinin lomakuukausi on? Sama ongelma edelleen.

niin kuin päiväkodeissakin.

Aika monella on heinäkuu lomaa ja silloin monet paikat ovat kiinni.

Vaikka lomat eivät menisikään yksiin, niin järjestelyä vaativa aika lyhenisi.

Vierailija
100/111 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin päiväkodeissakin. Aika monella on heinäkuu lomaa ja silloin monet paikat ovat kiinni. Vaikka lomat eivät menisikään yksiin, niin järjestelyä vaativa aika lyhenisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä