Mitä yleensä viette viemisenä työhaastattelijalle?
Mulla on ollut tapana antaa jotain itse tekemääni, esim. kun olin ollut olkipukkikurssilla, vein joulun alla käymiini työhaastatteluihin haastattelijoille olkipukit. Nyt alkaa olla ideat vähissä, ja olisin mieluusti kuullut mitä te olette keksineet. Mitään leipomisia en enää vie, kerran vein suklaakeksejä ja haastattelija olikin valtavan lihava...
Kommentit (145)
Itseni ja osaamiseni työpaikan toivossa... riittää kyllä ;)
Vein söpön vauvani ja sain paikan :) Menetin kyllä lapseni mutta niitä saa tehtyä uusia.
En mitään, mutta pyydän haastattelijalta jotain muistoa mukaani. Se voi olla jokin konkreettinen esine, esim. nitoja, tai sitten vaikkapa lapsuudenmuisto tai runo jonka hän lausuu. Tai halaus, vaikken oikein välitä halauksista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:54"]Kai tää on vitsi?? :-) Eihän sinne työhaastatteluun nyt oikeasti viedä muuta kuin itsensä ja työ- ja koulutodistukset tietty.
[/quote]
just samaa aattelin itekki. onko tosiaan täälä kaikki noin idiootteja. Kaiken maailman sähkövatkaimia... Kun mennään töihin annetaan työnantajalle ammattitaidolla varustettu työpanos. Jos se ei riitä ei kannata kyseistä paikkaa vastaan ottaa.
[/quote]
Minä en mitään panoksia veisi. Ovat aika vaarallisia jos se työnantaja joutuu sille panokselle ostamaan aseen ja sitten voi sattua vahinkoja...
Yleensä olen vienyt kaksi pulloa koskenkorvaa...
entä jos haastattelijoita onkin yhden tai kahden sijaan kolme? miten jaat pullot siinä tapauksessa?
Varaan käsilaukkuun 1-2 pulloa extraa. Jos haastattelijoita on enemmän, ammennan sieltä varastosta. Jos ei ole suunniteltua enempää, on käsilaukusta kiva korkata relaksoivaa heti firman hississä pois lähtiessä. Parhaimmillaan on riittänyt Hakaniemestä Mellunmäkeen nuo käsilaukun rekryvarastot. Silloin ei kyllä ole paikkaa valitettavasti irronnutkaan :(
Sellaisia parempia, joilla pääsee viikonloppunakin koko perhe Tukholmaan. Kuule kyllä se haastattelija sitten matkan aikana muistaa mua tippa silmässä. Sentään tarjosin hänelle perheloman ja elämyksiä. Kuulkaas, kaikilla on tavaraa tarpeeksi, elämyksiä olla pitää.
Ja joskus otan kaikki lapset mukaan haastatteluun, näkevät, että äitiys tarkoittaa tehokkuutta ja järjestelykykyä. Kyllä mä lapset ja haastattelun samalla hoidan tehokkaasti. Ette kai te yksin sinne haastatteluun mene?
Puhelinhaastattelussa on veikeeta kun ei voi viemisiä antaa.
Niinpä olen yleensä lausunut runon siihen alkuun, heti esittelyjen jälkeen. Siihen kuitenkn kyllästyin ja ajattelin vaihteeksi kokeilla jotain muuta. Nyt olen lukaissut mielenkiintoisia artikkeleita tieteen kuvalehdestä.
T Työtön mutta yritteliäs
Otan sellaisia suuria kukkakaalia nipun kun haen puutarhalle myyjäksi kesäksi.
Oikeastiko viette haastatteluihin jotain kämäsiä tavaroita? Sokeampikin rekrytoija pitää teitä säälittävinä ruikuttajina.
Meille palkattiin viimeksi sellainen hakija, joka oli värjännyt kielensä ruskeaksi. Lipoi sillä ilmaa sopivissa kohdissa. HR-päällikkö oli aivan myyty. Mies palkattiin, vaikka parempiakin olisi ollut tarjolla. Vahtimestari kuskasi kaksi päivää niiden tuomia hilavitkuttimia roskiin.
Työkseni teen rekryejn ekaa vaihetta eli valkkaan parhaat päältä, joten kannattaa lukea tämä.
Tuo kräsän vieminen on vähän last season. Nykyään suositaan enemmän muutaman tässäkin mainitsemia aineettomia viemisiä: runoja, itse sävellettyjä lauluja jne. Kerran minun kauttani kulki hakija, joka oli tehnyt omakustanteisen 250 sivuisen dekkarin, jossa seikkailivat yrityksen johtohenkilöt. Tämä kirjoittaja muistaakseni sai sen paikan.
Joku haalari lastenvaatekauppaan ei osoita kovin suurta luovuutta, sori vaan. Veisin jotain, joka korostaa just tiimihenkeä, joka on nyt in. Kunnon tiimipelaaja voisi viedä vaikka lippuja lätkämatseihin tai vaikka potkupallon MM-otteluun lennot ja liput - jos haluaa todella satsata paikan saantiin. Ja joustavuutta tietenkin kannattaa korostaa. Muta en nyt mitään kuminauhoja veisi vaan jotain omaperäisempää.
Minä hain töihin ehkäisyneuvolaan, haastattelu meni paremmin, kuin hyvin ja siinä oltiin mulle pukukoppia jo valitsemassa, työvaatteetkin olin jo saanut, jolloin vasta muistin lahjani antaa. Annoin synnytyslakin ja ihan noin vaan sanoi se haastattelija, että tavallaan niillä ei olekaan paikkoja auki.
Että kannattaa viedä myös kukkia lisäksi sanoisin, yhdellä lahjalla ei pk-seudulla enää pärjää.
Ja joskus otan kaikki lapset mukaan haastatteluun, näkevät, että äitiys tarkoittaa tehokkuutta ja järjestelykykyä. Kyllä mä lapset ja haastattelun samalla hoidan tehokkaasti. Ette kai te yksin sinne haastatteluun mene?
Alallani tarvitaan organisointikykyä ja mikäpä parempi todiste siitä kuin lapset? En edes menisi lapsikielteiseen yritykseen töihin vaan esim. pikkujouluunkin saavumme perheenä. Varsinkin työhaastattelussa esittäydytään työnantajalle ja lapset nyt on se asia, jonka jokainen fiksu nainen mainitsee jo hakemuksessa ensimmäisellä rivillä.
Jotkut vievät haastatteluun lapsensa kuvalla varustetun mukin tai kalenterin, mutta niin ihana ja persoonallinen lahja se onkin, arvatkaapa kuinka monta sellaista rekrytoijilla jo on?
Me teemme pienen tilanteeseen sopivan esityksen lasten kanssa, tiernapojat oli hitti edellistä työpaikkaa hakiessa. Ehkä pillimehut olen sen jälkeen tarjonnut kaikille. Olen huomannut, että ajatus on se tärkein.
Annatko sä ne alkuperäiset? Eikö kopio tunnu jotenkin halvalta lahjalta? Mulla ei ole kuin kaksi tutkintoa, ne todistukset olen antanut jo heti valmistumisen jälkeisissä haastatteluissa.
Kannatan aineettomia lahjoja.
Siksi olen usein kirjoittanut kyseiseen firmaan liittyen laulun ja laulanut serenadin. Eilen huomasin, että Konttorin Ove teki firman juhlissa alaisilleen samanlaisen lahjan.
On siis tarjolla kumpaan tahansa mieltyvälle tavaraa. Viimeksi valkaisin anukseni ja sain mieshaastattelijalta työn!
Käytetyt pikkuhousut on aina korrekti vieminen. kannattaa varata useammat, jos haastattelijoita on monta.
Toimii :) Ainakin miesvaltaiselle alalle hakeutuessa, sitten kun on saanut paikan voi edetä reittä pitkin yhä korkeammalle ja korkeammalle.
Minä, joka tiedä asiat aina paremmin kuin te, niin lahjoitan pörssiosakkeita.
Vinkiksi kuitenkin, Nokiaa ei kannata suosia. Se on niin suoraan viime vuosikymmeneltä. Erittäin rahvaanomaista.
oon huomannut, että itse mietittyä ja tehtyä arvostetaan taas ihan eri lailla kuin ennen. Antaa hakijasta rehellisen ja sympaattisen vaikutelman.
Mä viimeksi virkkasin 70-luvulta säästämistäni muovisista maitopusseista tosi kivan pyöreän maton. Ajattelin sitä lähinnä eteisen matoksi, mutta kun näin haastattelijan ilmeen, arvasin heti, ettei ne sitä mihinkään tuulikaappiin pane.
Ja joo, kyllä sain sen paikan, mutta ei se vielä mitään. Vajaa viikko aloittamisestani vaihtoivat firman logoa ja eikös siinä keskipisteenä nyt oo se mun virkkaama matto. Toimitusjohtaja kutsui vielä eilen huoneeseensa ja lahjoitti pöytäviirin, vaikka sen saa kuulemma yleensä vasta sitten, kun on ollut 10 vuotta talossa.
Että tiedostan realiteetit ja sen että elämä on nykyään kallista. Siksi vien jotain käytännönläheistä ja arkea helpottavaa. Viimeksi vein naisille siteitä ja miehille kondomeja. Kyllä näki helpotuksen heidän kasvoiltaan, kun oli taas yksi menoerä vähemmän siinä kuussa.
On vähän naiivia olettaa, että nykypäivänä pelkät paperiset työtodistukset riittäisivät erottamaan ketään sadoista hakijoista. Firmat, joihin pääsee ilman tuliaisten viemistä, arpovat yleensä työntekijänsä. Siis te, jotka olette ilman herkkukoreja tai lahjakortteja pärjänneet tähän asti, kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota juurikin persoonallisuuteen ja ennakkovaikutelmaan. Sitä ne suuret yrityksetkin nykyään peräänkuuluttaa!