Kolmasluokkalaiseni saa raivareita läksyistä ja kokeisiin lukemisesta.
Lapsi ei ole tyhmä, mutta ihan helvetin laiska. En jaksais joka päiväistä raivoamista samoista asioista. Kun kehoittaa tekemään läksyt tai kokeisiin lukemisen aika alkaa silmitön raivoaminen.
Kommentit (31)
Aivan kuten minä kolmannella luokalla. En jaksanut tai viitdinyt tehdä läksyjä ja huusin ja raivosin kotona kunnes vanhemmilta paloi pinna, eikä minun sen jälkeen tarvinnut koskaan tehdä läksyjä. Ette varmasti usko, mutta ysillä lukuaineiden keskiarvo oli 10.
Tämä kostautui yliopistossa, kun opiskelurutiinia ei ollut nimeksikään. Oikiksesta valmistuminen kesti 15 vuotta.
Koulussa ei opiskella vain asiasisältöä, vaan myös rutiinia. Lapsesi vaikuttaa fiksulta ja ymmärtää varmasti tämän jos kerrot sen hänelle. Tehkää opiskelusta leikkiä. Pyydä häntä tekemään mind-map luetusta tekstistä, piirtää siitä sarjakuva, tekemään siitä näytelmä lego-ukoilla tai säveltämään siutä laulu.
Kunnon hikitreenit ennen läksyjen lukemista saattaa myös vaikuttaa jaksamiseen vetää useamman tunnin raivareita ennen läksyjen tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 10:18"]
Aivan kuten minä kolmannella luokalla. En jaksanut tai viitdinyt tehdä läksyjä ja huusin ja raivosin kotona kunnes vanhemmilta paloi pinna, eikä minun sen jälkeen tarvinnut koskaan tehdä läksyjä. Ette varmasti usko, mutta ysillä lukuaineiden keskiarvo oli 10.
Tämä kostautui yliopistossa, kun opiskelurutiinia ei ollut nimeksikään. Oikiksesta valmistuminen kesti 15 vuotta.
Koulussa ei opiskella vain asiasisältöä, vaan myös rutiinia. Lapsesi vaikuttaa fiksulta ja ymmärtää varmasti tämän jos kerrot sen hänelle. Tehkää opiskelusta leikkiä. Pyydä häntä tekemään mind-map luetusta tekstistä, piirtää siitä sarjakuva, tekemään siitä näytelmä lego-ukoilla tai säveltämään siutä laulu.
Kunnon hikitreenit ennen läksyjen lukemista saattaa myös vaikuttaa jaksamiseen vetää useamman tunnin raivareita ennen läksyjen tekemistä.
[/quote]
Anteeksi kirjoitusvirheet. En ole kosketusnäyttöjen suuri ihailija...
Mulla vähän samanlainen kokemus kuin parilla edellisellä. Minäkin menestyin hyvin koulussa ilman läksyjen tekoa, samoin amiksessa, samoin lukiossa ja ekat vuodet AMK:ssa.... mutta sitten siihen se jäikin. Heti kun piti itsenäisesti TEHDÄ esseitä, päättötyö yms. niin en mitään saa aikaiseksi. Mulla ei ole koskaan ollut mitään opiskelurutiinia, joten en ole siis koskaan valmistunut mistään. Tällä hetkellä olen kirjoilla sekä AMK:ssa että yliopistolla. Molempiin olen päässyt heittämällä sisään, mutta ulos en tahdo päästä.
Olin ekassa yo:n vaativammassa tentissä ihan äimistynyt kun en päässytkään läpi pelkällä sisällysluettelon silmäilyllä ja otsikoita soveltavamma. Siis aivan hirveetä koittaa oppia opiskelurutiinit nyt aikuisena.
Mulla on käynyt silti tuuri, koska mulla on hyvä työ, mutta huonomminkin olisi voinut käydä.
Mun tyttärellä on myös raivokohtauksia ja hirveetä epävarmuuutta ollut nyt kolmosella. Veikkaan, että johtuu just siitä, että osa tehtävistä on oikeasti nyt vaikeutunut sen verran, että pitäisi nähdä jotain vaivaakin hieman. Ja heti jos ei ekalla saa oikein niin turhautuu ja alkaa raivoamaan. Samoin jos me vanhemmat jotenkin kritisoimme. Tai jos edes sanomme, että joku tehtävä on väärin.
Hän on niin vielä omassa kaikkivoipaisuuden kuvitelmassaan kuitenkin, että vaikea hyväksyä vaikeuksia ja ongelmia. Mutta uskoisin, että ensi vuonna nelosella helpompaa. Nyt on vähän saatu opiskelurutiineja kohdalleen ja nyt kesän saa välissä kypsyä niin varmaan ensi vuonna opiskelu taas sujuu kuten ennenkin.
Ja pakko vielä lisätä sen verran, että kouluun tykkää kuitenkin mennä ja menee oikeasti hyvinkin mielellään. Hyvät numerot todistuksessa ja saa vain positiivista palautetta opettajilta. Joten mistään koulun kokonaisvaltaisesta vihaamisesta ei ole kyse :)
tekee siellä kaikkea muuta, istuu vaikka vain haaveilemassa, jos kaikki tekeminen kerätty pois.
Menisikö kouluun läksyjä tekemättä? Mitäs jos ei pääse ulos, saa pelata ym ennenkuin läksyt tehty? Eikö siltikään tee? Kuulostaa tuhmalle tosiaankin
tyttö kolmannella. Osais kyllä, muttei viitsi. Todella laiska. Läksyt tekee itsenäisesti, vanhemmat tarkistaa. Kokeisiin luetaan yhdessä, muuten ei lukisi lainkaan.
Tuleekohan tuota motivaatiota jossain vaiheessa?
Että avauduit tästä! Nyt tiedän ettei mun samanikäinen ole ainoa. Viuh! Meillä ei raivota, mutta itketään. Heti kun on vähän enemmän keskittymistä ja työtä vaativa tehtävä niin alkaa itku ja mökötys. Aivan järkyttävän raivostuttavaa ja tappeluksi menee joka kerta kun en siedä tollasta käytöstä. Tuntien kuluttua sitten saa tehtyä läksynsä kun kiukutellut tarpeekseen. Olen koittanut hyvällä ja pahalla, mikään ei auta.
kun hakee huomiota huonon käytöksen kautta. Kolmasluokkalaiset ovat yleensä vielä ihan innostunutta oppilasainesta, vasta esiteini-iässä alkaa hölmöilyt tuohon suuntaan. Olet liiaksi lapsesi vietävissä, kova kovaa vastaan, kaikki peliaika pois ja viikkorahat myös, jos raivoaminen ei lopu. Jos tuonikäiseen lapseen ei saa otetta, niin myöhemmin se on sitten aivan mahdotonta. Hei, se on vasta 9 v, ja sä jotain yli 20 v sitä vanhempi ja sen vanhempi, kaikesta ei neuvotella ja väännetä lapsen kanssa, vaan jotkut asiat vaan tehdään kun käsketään! Löysäily nyt pois!
toisekseen lapsella voi olla temperamentiltaan sellainen, että hänellä on vähän sinnikkyyttä, silloin ei maltti riitä tehtäviin. Eli pitäisi etsiä keinoja lisätä sitä sinnikkyyttä, siihen ei auta että uhataan pelikielloilla ja rangaistuksilla, yleensä päinvastoin. Teidän kannattaisi etsiä nyt muita keinoja tukea lasta sinnikkyyden ja omatoimisuuden kehittämisessä. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä koulun henkilökuntaan ja kysyä sietä neuvoa miten toimia lapsen kanssa. Nyt kun nuo raivarit ja muut ovat jo arkipäivää, niistä on tullut tapa. Nyt pitäisi etsiä keinoja oppia uusi tapa suhtautua asiaa.
Yksin tuskin kiukuttelee. On helppo raivota kun vanhempi vieressä. Meillä ollut näin.
Jollei ole poikkeuksellisen älykäs, niin on väliä. Yläkoulussa asioita ei enää käydä kokonaan tunneilla vaan osa asiasta tulee läksyjen yhteydessä. Jos ei osaa tehdä läksyjä, jäävät nuo asiat oppimatta. Kuutosluokan kiitettävä voikin olla viitosen tasoa yläkoulun puolella. Poikkeuksellisen älykäs ja hyvämuistinen saattaa selviä yliopistoon asti, mutta sitten opinnot tyssäävät kun ei osaakkaan itse lukea tuhannen sivun tenttikirjaa.