Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä on kauheen likaista!

Vierailija
04.09.2026 |

Voisko joku tulla siivoomaan tänne?? 

Parvekelasitki pitäis pestä. 

Mää en pysty ite. Koskee joka paikkaan. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä pölypalloista voi tehdä lemmikin! Se kasvaa pikkuhiljaa, kun sitä pyörittelee pitkin kämppää!

Vierailija
2/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks aina pitää muka kaikki tehdä ite?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Aurille viestiä. Auri tykkää sotkusta ja sekoilusta.

Vierailija
4/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita Aurille viestiä. Auri tykkää sotkusta ja sekoilusta.

https://aurikacleaning.com/

Vierailija
5/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat siivoojan. Se tulee ja siivoaa ja silittää pyykit. Minä siivosin aina itse mutta nyt 76 v. rupesin vanhaksi ja otin siivoojan joka tulee kerran viikossa. Itse teen muut hommat. Ok-talo 150 neliötä, lisäksi puutarhaa ja kasvimaa kevät- ja kesähommiksi. 

Vierailija
6/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrjö lentää kun katsoo noita Aurin videoita!

Vierailija
7/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä just pesin parvekelasit ja ihan turhaahan se oli. Sitten satoi ja lasit tahriintui taas.

Ja sitä paitsi luin netistä, että talvella kuurankukat on lasissa sitä kauniimmat, mitä likaisemmat lasit on, koska kiteet tarvii likaa leviämiseen. Puhdas lasi vaan jäätyy tasaisen harmaaksi.

Vierailija
8/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä just pesin parvekelasit ja ihan turhaahan se oli. Sitten satoi ja lasit tahriintui taas.

Ja sitä paitsi luin netistä, että talvella kuurankukat on lasissa sitä kauniimmat, mitä likaisemmat lasit on, koska kiteet tarvii likaa leviämiseen. Puhdas lasi vaan jäätyy tasaisen harmaaksi.

On tuossa ainakin vuosisadan paras selitys! Kiitoksia.

Ja pieni likahan on vain hyväksi immuunijärjestelmälle. Tulee resilienssiä!

Ja ne pesuaineethan ovat karmeita myrkkyjä. 

Vierailija
9/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuossa ainakin vuosisadan paras selitys! Kiitoksia.

Ja pieni likahan on vain hyväksi immuunijärjestelmälle. Tulee resilienssiä!

Ja ne pesuaineethan ovat karmeita myrkkyjä. 

AI-yhteenveto:

Kuurankukkia muodostuu helpommin likaiselle tai naarmuiselle lasille kuin täysin puhtaalle ja tasaiselle pinnalle. Tämä johtuu fysiikan ilmiöstä nimeltä nukleaatio eli kideytyminen: 

Epäpuhtaudet toimivat alkupisteinä: Ilmassa oleva vesihöyry tarvitsee jonkin kiinteän tarttumapinnan muuttuakseen suoraan jääkiteiksi (härmistyäkseen). Lasipinnalla oleva pöly, lika, sormenjäljet, rasva tai pienet naarmut tarjoavat jääkiteille täydellisiä aloituspaikkoja eli nukleaatiopisteitä. 

Kuvioiden suuntautuminen: Nämä samat pinnan epätasaisuudet ja likahiukkaset ohjaavat sitä, mihin suuntaan ja millaisiksi kuvioiksi kuurankukan "lehdet" ja "oksat" lasilla levittäytyvät. 

Täysin puhdas lasi: Jos lasi on kemiallisesti täysin puhdas ja virheetön, vesihöyryn on vaikeampi löytää kohtaa, josta kidemuodostus alkaisi. Tällöin kuura saattaa muodostua tasaisemmaksi, harmaaksi kerrokseksi kauniiden, haarautuvien kukkakuvioiden sijaan.

Kuurankukkien syntymiseen vaikuttavat lian lisäksi merkittävästi myös suuri ilmankosteus sekä riittävä lämpötilaero lasin eri puolilla (minkä vuoksi niitä näkee useimmiten vanhojen talojen heikosti eristetyissä ikkunoissa).

Vierailija
10/10 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävi viikkosiivooja. Imurointi, pölyjen pyyhintä, lattian pesu, tasojen puhdistus. Puhtaat vuodevaatteet sänkyihin, käytetyt pesukoneeseen, kuivausrumpuun ja lopuksi vielä silitys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän