"omituismmat" pelkosi?
itselläni:
- syvien vesien pelko, kammottava ajatus,
- laivan hylyt ym kaikki isot esineet meren pohjassa.
- Risteilyaluksen vierelle jotumisen pelko esim soutuveneellä, uimalla
-Isojen rakennusten pelko esim. voimalaitokset, tuulivoimalan hyrrät, pilvenpiirtäjän vierellä seisominen
-Teollisuushalleissa jos on isoja koneita ja varsinkin jose ne hurisevat tai pitävät kovaa ääntä ja paikalla ei ole muita ihmisiä
IIIK!
Kommentit (15)
vihaan/pelkään ilmapalloja. Pelkään etukäteen säikähtäväni niin perinpohjin sitä poksahdusta. Sitten otetaan vielä tilanne, missä joku muu, vaikka kaverin lapsi, leikkii ilmapallolla, rutistelee ja pompottelee. Minä sitten sydän kurkussa seuraan tilannetta kuin katsoisi lapsen heittelevän kranaattia tms :D HYI
Rakastan uimista, mutta pelkään vettä omalla tavallaan. Hallitsen sen tutuissa uimapaikoissa ja esim uimahalleissa, mutta jos kyseessä on vieraampi vesistö... Alan helposti kuvittelemaan ylikierroksilla mitä kaikkea vesi saattaa kätkeä. Jollain omituisella tapaa pelkään kalojakin. Tai pelkään että jokin koskee minua veden alla, pahinta jos niin käy, enkä varmaksi tiedä mikä se oli :D ruumis? eeeehkä joku vesikasvi? Tai sodanaikainen miina? ynhg, olipa kiva muistella näitä...brrh
-pimeää. Pystyn vain liian elävästi kuvittelemaan miten sängyn vierestä hitaasti nousee ylös joku The Ring tai Grudge örkki tuijottamaan minua.....
-zombeja. Välillä nukun täysissä pukeissa, jotta ei tarttisi paeta alasti. Joskus mietin että pitäisikö pakata ensiapulaukkua valmiiksi, lapselle vaatteita, säilykkeitä jne....
-ötököitä. perhoset, toukat, madot, tuhatjalkaiset, kärpäset, ampiaiset, koppakuoriaiset jne.. .Hyiiiiih..
-kaloja. Syön kyllä kaloja, mutta on aikeaa käydä uimassa vieraissa vesissä kun siellä voi olla kaloja, ja ne voi tulla lähelle, ja ne voi koskea muhun.....
-pellejä
-eläinpuvussa olevia ihmisiä
Joo, se taisi olla siinä.. Ulospäin olen kuitenkin suht normaali ihminen, eikä nämä pelot kamalasti haittaa arkielämää, yöt vain ovat vähän hankalia välillä =D
Ainiin, ja laivalla oli vaikeaa olla ku se pirin Ville Viking hiipparoi siellä säikyttelemässä minua...
Pelkään vesitorneja. Täällä meilläpäin menee lenkkipolku vesitornin vierestä ja sain sätkyn kun ekan kerran siitä kuljin. Kuvittelen sen hajoavan ja päälleni tulee miljoonan litran vesimassat :(
Minulla on ainoastaan kaikki klassiset paniikkihäiriöön liittyvät tyypilliset pelot, ei mitään omituisia ;)
Mä en mene esim. lampeen uimaan, koska niissä on aina kamalasti vesikasveja. Saan melkein kohtauksen, kun joku kasvi koskettaa mua uidessa. Ja jos tiedän pohjassa olevan jotain isoja esineitä, niin uin mieluummin vaikka käsipohjaa kuin vauvat kuin menen minkään esineen päälle pulikoimaan.
Toinen on kirahvi. Ei siis se eläin, vaan sellainen iso traktorin ja jonkun kauhakuormaajan välimuoto, joka putsaa lumet kaduilta. Paniikossa hyppään vaikka auton alle, kun sellainen tulee kadulla vastaan. Lumihankeenkaan en voi hypätä, jos se on syvä, koska pelkään hukkuvani siihen.
Eli kaikenmaailman pelkoja kyllä löytyy.
ei tässä mitään outoa, mutta pelkään mahatautia yli kaiken. Pesen käsiä, desinfioin, en koske paljain käsin kahvoihin yms (paitsi kotona). Pahentuu kokoajan. Nyt joudun pesee kädet jos oon koskenu jääkaapin paketteihin, koska niihin on koskenu myyjä ja moni muukin ennenku tuli meille. SAIRASTA juu, ei voi mitään.
Mä pelkään matoja yli kaiken. Enkä millään "yök iik ovat ällöttäviä" tasolla, vaan saan niiden näkemisestä oikeasti lievän paniikkikohtauksen. Säikyn monesti myös risuja asfaltilla, potentiaalisia matoja ovat nimittäin!
Hienointa fobiassa on, että tiedän itse mistä tämä typerä pelko johtuu: esittelin pari-kolmevuotiaana äidilleni ämpäriin keräämiäni kastematoja, äiti sai järkyttävän slaagin ja niin ollen minäkin. Siihen loppui lierojen ja minun ystävyys :P
sisälle tunkeutuvia muukalaisia, asteroideja, lentokoneen syöksymistä asuintalon päälle.
Pelottaa, että sieltä alkaa tulvimaan jotain ötököitä/hämähäkkejä/toukkia ulos mitkä sitten vilistäisi pitkin lattiaa :(
Pelkään myös kaikkea vedessä elävää/kasvavaa. En ui luonnonvesissä ollenkaan.
Uimahalleja eli kaikki niissä - ällöttää ne hajut, epähygieenisuus, ihmisten tungettelu ja mahdollinen ahdistelu, eritteet sekä altaassa että kaikilla pinnoilla, lattioista ja pinnoilta tarttuvat taudit, lattioiden liukkaus.
-Hylätyksi tai torjutuksi tuleminen. Pelkään, että yhtäkkiä kaverista paljastuu, ettei hän todella halua olla kaverini, vaikka on aikaisemmin antanut ymmärtää niin.
-Naurunalaiseksi joutuminen. Jos täydessä luentosalissa möläyttäisi jotakin hölmöä ja kaikki nauraisi. Olis painajainen.
-Auktoriteettikammo
Itse pelkään sitä, että esim. Helsingissä käydessäni käyttäisin hissiä, ja yhtäkkiä huomaisin olevani siellä kahden Anneli Saariston kanssa. Huaaah! Ja sitten kun se hissi vielä jonkun vian takia pysähtyisi kerrosten välille, niin en tiedä mitä tapahtuisi. Nainen varmaan ensin hymyilisi sillä lihavalla, luonnottoman leveällä suullaan ja sitten hotkaisisi minut kokonaisena, edelleen hymyillen sitä luonnotonta hymyään punaisine huulineen ja isoine hampaineen.
Toinen painajainen on se, jos hississä olisikin Terese de Rita-Cavlek. Tai molemmat, sekä Anneli että Teresa!
isojen rakennusten pelko. Pelkään kuollakseni matoja ja toukkia ja tämän vuoksi myös perhosia. Kuulemma ylentävää katseltavaa kun aikuinen nainen juoksee henkensä edestä pakoon kaaliperhosta.
Kammoan hometta... Olen kammonnut pienestä pitäen. Jos näen hometta, tulee kylmät väreet. Jos joku erehtyy tuomaan homeisen asian lähelleni tai kosken hometta seurauksena on vertahyytävä huuto ja pakeneminen. Aina. Ihaninta oli kun avasin joskus jogurtin viattomana ja siinä kellui homelautta<333 Kirkaisu ja yläkertaan. Leipä pussista, pinnalla homepilkku<3 kiusallista on se kun esimerkiksi kotitalouden tunnilla (olen ylä-asteelainen) kuuluu yhtäkkiä kauhee huuto ja kaikki kääntyy katsomaan. Sitten mä tulen jostain punasena silleen että kahvissa oli hometta >.< :D mistä helvetistä aina se vitun huuto tulee :,D -.- olenko ainut fobiani kanssa?
Itse pelkään pellejä ja marakatteja. Myös kaikenlaiset hahmot, joiden sisällä on ihminen ja kasvoja ei näe. Olipa noloa käydä lapsen kanssa kaupassa joulun alla kun joulupukki tuli moikkaamaan, minä tyylikkäästi siirryin pois pukin lähettyviltä toisen hyllyn taakse.
Sirkukseen minua ei tosiaan saa koskaan. Muita pelkojapa ei olekkaan. Ikää reilu 30v ja muiden mielestä lapsellinen pelko. Kuka pelkää mitäkin.