Miksei sosiaalituet ole pääasiassa ruoka-avustuksia?
Eli kerran viikossa laatikollinen kukkakaalia, porkkanaa, perunaa, sipulia, jotain halpaa lihaa yms. Valtio saisi hankittua näitä suurhankintana todella edullisesti. On erittäin kustannustehotonta syytää helikopterirahaa joka käytetään sitten tupakkaan ja muuhun turhaan. Ylipäätään raha-avustuksia pitäisi olla vain minimaalisesti, hygieniatarvikkeisiin ja vastaaviin. Tämä olisi myös erittäin hyvä kannustin. Miksi näin ei tehdä?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa halpaa lihaa?
Halpa = maksaa vähän. Tervetuloa suomen kielen kurssille.
Miksei palkka makseta perunoina ja kaurahiutaleina? Miksi työssäkäyvälle ei riitä palkaksi että saa käydä töissä ja käyttää työaikansa työttömille vittuilemiseen?
Vielä parempi olisi kasvattaa nuo mainitut kasvikset itse.
Luuletko ettei työtön tarvi muuta kuin ruokaa? Kyllä mä ainakin tarvitsen ruoan lisäksi rahaa laskuihin+vuokraan, ostan myös joka kuukausi lääkkeitä ja joitain kodin tarvikkeita. Vaatteitakin tarvii joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa on aika huonot viljelymaat. Ja jos kerrostalon pihalle perustaa keittiöpuutarhan, saa olla aika varma siitä, että sato päätyy jonkun muun suuhun.
Jos ap:n ehdottama toimintamalli olisi mahdollinen Suomen kaltaisessa valtiossa, siitä olisi äärettömän paljon hyötyä yleiselle kansanterveydelle ja sitä myöten koko Suomen taloudelle. Kyseiset tuotteet voitaisiin hankkia suoraan tai välillisesti kotimaisilta viljelijöiltä - siihen olisi todellakin varaa kaikilla niillä rahoilla, jotka nyt menevät erilaisten elintasosairauksien hoitoon, kun ihmiset eivät vain osaa syödä oikein.
Mutta eihän tuo ole mitenkään mahdollista, koska vapaa tahto jne.
Valtio antaa apua myös laskujen maksamiseen. Niitä ei nykyään enää saa maksaa porkkanoilla tai oravannahoilla, vaan siihen tarvitaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Joutomaata on Suomessa vaikka kuinka. Ei kummoista plänttiä tarvitse että kasvattaa itselleen vuoden perunat, sipulit, porkkanat, punajuuret, pavut jne. Pitäisi sisällyttää jonkun maapalan käyttöoikeus sosiaalietuuksiin oikeutetuille.
Hyvin huomaa aloittajan älykkyyden vajavaisuuden.. .. kaikkia ei ole älyllä siunattu.
Siksi kun kommunismi ei vaan toimi. Joku alkaisi tehdä tälläkin raakaa bisnestä ja toiminta tulisi lopulta kalliimmaksi yhteiskunnalle. Alkoholin tai tupakan kieltäminen osalta kansalaisia loisi vain valtavan verottoman, pimeän ja rikollisen bisneksen. Kieltolakia on kokeiltu monissa maissakin, eikä toimi. Paras vaan antaa se minimaalinen sosiaaliturva ja jokainen käyttäköön sen miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa aloittajan älykkyyden vajavaisuuden.. .. kaikkia ei ole älyllä siunattu.
Hän trollaa.
Idea absoluuttisesti olisi ehdottomasti hyvä. Parantaisi ihmisten sekä fyysistä että henkistä terveyttä, tervettä suhtautumista ruokaan ja työhön yms. Mutta valitettavasti ei voi toteutua nykyisessä Suomen yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ettei työtön tarvi muuta kuin ruokaa? Kyllä mä ainakin tarvitsen ruoan lisäksi rahaa laskuihin+vuokraan, ostan myös joka kuukausi lääkkeitä ja joitain kodin tarvikkeita. Vaatteitakin tarvii joskus.
AP kirjoitti, että pääasiallisesti ruokaa. Olen asiasta jokseenkin samaa mieltä. Vuokran yms. kattaa suureksi osaksi asumisentuilla. Tämän lisäksi on tietysti muut laskut, lääkkeet ja hygieniatarvikkeet sekä vaatteet. Ruokakassi johon saisi valita itselleen tarpeellista ruokaa sekä hygienia tarvikkeita olisi hyvä idea tai maksukortti, jolla ei voi ostaa muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita (ei tupakkaa, alkoholia, karkki yms.) ja reseptilääkkeet työttömille ja eläkeläisille ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpa = maksaa vähän. Tervetuloa suomen kielen kurssille.
Mikä sellaista lihaa nykyään on?
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun kommunismi ei vaan toimi. Joku alkaisi tehdä tälläkin raakaa bisnestä ja toiminta tulisi lopulta kalliimmaksi yhteiskunnalle. Alkoholin tai tupakan kieltäminen osalta kansalaisia loisi vain valtavan verottoman, pimeän ja rikollisen bisneksen. Kieltolakia on kokeiltu monissa maissakin, eikä toimi. Paras vaan antaa se minimaalinen sosiaaliturva ja jokainen käyttäköön sen miten haluaa.
Luemmeko eri keskustelua? Ei missään täällä ennen sinua puhuttu alkoholin kieltämisestä. Jokainen saisi omilla rahoillaan hankkia edelleen mitä haluaa. Mutta yhteiskunnan tuki rajautuisi tiukemmin nimenomaan välttämättömiin hyödykkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutomaata on Suomessa vaikka kuinka. Ei kummoista plänttiä tarvitse että kasvattaa itselleen vuoden perunat, sipulit, porkkanat, punajuuret, pavut jne. Pitäisi sisällyttää jonkun maapalan käyttöoikeus sosiaalietuuksiin oikeutetuille.
Ongelmana vaan se että suurin osa maaperästä on joko kivikkoista tai liian hapanta minkään kasvattamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan monta kertaa kalliimmaksi kasvatella ruokaa itse kuin ostaa lähikaupasta. Kasvatan toki perunat mökillä niiden maun takia mutta taloudellisesti se on aivan turhaa. Herätkää todellisuuteen. Samoin marjoja tai kalaa saan halvemmalla kaupasta kuin ajelemalla järvelle tai metsään.
Vierailija kirjoitti:
Miksei palkka makseta perunoina ja kaurahiutaleina? Miksi työssäkäyvälle ei riitä palkaksi että saa käydä töissä ja käyttää työaikansa työttömille vittuilemiseen?
Saa kai sen palkan maksaa perunoinakin, jos näin on työnantajan ja työntekijän kesken sovittu. Mutta yleensä on sovittu rahapalkasta.
Sosiaalituet sen sijaan ei ole palkka, vaan muiden ihmisten yleensä väliaikainen tuki henkilölle, joka ei juuri sillä hetkellä onnistu hankkimaan toimeentuloa.
No tuohan olisi ihan järjetöntä, jakaa samaa ruokaa kaikille. Ihmiset tietää itse, mitä heidän perheessä voidaan syödä, ja mistä osaavat laittaa ruokaa. Ulkopuolinen ei sitä tiedä.