Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkein tapa, jolla jouduit / olit joutua toisten ilmaiseksi palvelusväeksi?

Vierailija
21.01.2013 |

Aihe tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa ap miehineen oli pyytänyt lapsenvahdeiksi tuttaviaan, jotka olivat sattumalta lähdössä samaan lomakohteeseen. Aika törkeä yritys, mielestäni.

Itse sain kerran kutsun mieheni tädin luokse sukujuhliin. Se oli seurustelumme alkuaikoja, olin muistaakseni 28 tmv. Ei olisi tehnyt kovin paljon mieli lähteä, koska olin kerran tuon tädin kanssa ollut samoissa hautajaisissa, en ollut koskaan jutellut hänen kanssaan eikä hän vaikuttanut kiinnostavalta ihmiseltä minun näkökulmastani. Hän ei ole erityisen läheinen miehelleni eikä tämän vanhemmillekaan, jotka hekin tapaavat tätä henkilöä vain muutaman kerran vuosikymmenessä. Muut kutsun saaneet sukulaisetkin olivat suvun kaukaisempaa haaraa, suurinta osaa en ollut koskaan tavannut. No lähdin kuitenkin mukaan kohteliaisuudesta, kun kerran oli kutsuttu.

Kun pääsimme perille, tämä noin 60-vuotias ihminen tervehti muita tulijoita. Minulle hän sanoi heti ovesta sisään astuttuani: "Minulla on sinulle keittiössä muutama homma". Ei turhia tervehtimisiä ja sen sellaista. Siinähän sitten seisoin kyökissä pilkkomassa salaattia ja, vahtimassa paistia ja järjestelemässä tarjoiluja. Pääsin myös tarjoilemaan juhlaväelle. Hädin tuskin ehdin itse istahtaa syömään. Eikä puhettakaan, että _miesystävääni_ olisi pyydetty auttamaan, vaikka hänen sukunsa tilaisuus olikin kyseessä.

Nielin osani, koska paikalla oli paljon ikäihmisiä, jotka harvoin pääsivät toisiaan tapaamaan, enkä halunnut aiheuttaa heille mielipahaa. Päätin kuitenkin, että siihen taloon en enää "kutsuttuna juhlavieraana" toista kertaa mene. Olisi edes etukäteen pyytänyt apuani, niin olisin tiennyt pukeutuakin hieman käytännöllisemmin. Surkuhupaisinta on, että olen todella surkea keittiössä ja tarjoilijana. Miehenikin on noissa hommissa paljon lahjakkaampi. Selvisin kunnialla, mutta kovaa yrittämistä se vaati!

Kommentit (330)

Vierailija
61/330 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä suostutte tuollaiseen kohteluun, itse en suostuisi.

Hyväksi käyttävät henkilöt kun haistavat kenet saa nakitettua ja kenet ei. Huomaa myös useissa kertomuksissa esiin tullut yllätysmomentti.

Vierailija
62/330 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksi käyttävät henkilöt kun haistavat kenet saa nakitettua ja kenet ei. Huomaa myös useissa kertomuksissa esiin tullut yllätysmomentti.

Jos joku yllättäen esim. juhlissa yrittäisi nakittaa minua keittiöön, niin voisin hetken auttaa, mutta sitten vain poistuisin keittiöstä ja sanoisin, että muut voivat jatkaa. Kannattaa poistua tilanteesta ja jatkaa omaa juhlimista tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/330 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ;D

heti todella raskaan operaation, jonka hoidin kunnialla, minut, joka olin siis potilas, herätettiin kaksi kertaa yöllä!!!! hoitamaan jotakin vauvaa, vaikka siellä oli hoitaja vauvalassa ja maitoa kans!! Järkyttävää. Imetyspakotuksen takia meni pari viikkoa, ennenkuin sain kaikki yötyöt isälle.

Vierailija
64/330 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun, kauheita juttuja. Miten ihmeessä suostutte tuollaiseen kohteluun, itse en suostuisi.

Vierailija
65/330 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku yllättäen esim. juhlissa yrittäisi nakittaa minua keittiöön, niin voisin hetken auttaa, mutta sitten vain poistuisin keittiöstä ja sanoisin, että muut voivat jatkaa. Kannattaa poistua tilanteesta ja jatkaa omaa juhlimista tms.

voisi tietysti askarellapaskarrella laajankin selonteon, mutta kysyttiinkö sitä tämän ketjun aloituksessa?

Maalta on helppo huudella, kun merellä tuulee.

Vierailija
66/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oma esimies, josta olin hyvin riippuvainen (pieni työyhteisö, esimiehellä kaikki langat käsissään) pyysi minua tulemaan tyttärensä ylioppilasjuhliin pieneksi avuksi.

En kehdannut kieltäytyä, koska pelkäsin seuraamuksia, jos ei olisi mennyt, ja työpaikka oli todella tärkeä siinä elämäntilanteessa. Työyhteisössä ei ollut kuin pari ihmistä, ja olisi ollut todella tukalaa suututtaa tämä esimies, hän oli samalla ikään kuin mentorini.

No, sitten aamu yhdeksästä ilta kuuteen asti tiskasin, katoin, ja tarjoilin. Yhtään kertaan en saanut syödäkseni mitään, koska kaikki tarjottavat oli tarkoitettu vieraille. Että kiitos vain, kun kesähelteellä nälästä heikkona jo iltapäivästä alkoi päätä särkeä ihan hirveästi.

Olisivat antaneet edes yhden omenan tai voileivän, jotta verensokerin olisi saanut ylös. Oletin luonnollisesti, että edes pientä syötävää saisi, ettei tarvitsisi koko päivää nälässä olla!

Tuli kyllä niin hyväksikäytetty olo, esimies aseman väärinkäyttöä.

Vierailija
67/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä eläydy mihinkään, esimerkiksi elokuvat tai muut eivät herätä mitään tunteita, mutta.. Voi jessus miten alkoi riepomaan ja veri kiehumaan kun luki näitä! :D Kamalaa. Toivon todella että te, joille nämä ovat käyneet, olette pystyneet jatkossa kieltäytymään.

Eniten ärsyttää se, että nuo "nakittajat" eivät edes tajua tekevänsä väärin! Ovat omassa pyhyydessään ja olettavat maailman pyörivän heidän napansa ympärillä. ARRG! :D Onneksi olen itse jo hyvissä ajoin kitkenyt kusipäät ja hyväksikäyttäjät lähipiiristäni. Tosin eipä niitä koskaan ole suuremmin tullutkaan, kun olen aina ollut vähän nirso ja tarkka ystävistäni. :) ..Ja sukulaisistani en piittaa emmekä käy toistemme juhlissa juurikaan. Siskoni taas on minulle maailman rakkain eikä koskaan tekisi mitään ilkeää.

Voimia kaikille "hyväksikäytetyille"! :)

Vierailija
68/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla vaikuttavista ilmiöistä, jotkut vaan ovat narsisteja. ja käyttävät hyväksi sitä ketä voi. kaikki pitää itselle olla ilmaista ja halpaa ja ei sillä väliä kuka maksaa, kunhan itse ei.

ja ketä nyt yleensä voi. Niin jos on valta-asema. kenellä sellainen yleensä on, siis epätasapuolinen valta-asema. eiköhän se tullut näissäk ketjuissa selville, eli huonoin asema on nuorella tyttölapsella. hänellä ei ole maallista mammonaa, niin ne, kenellä sitä on, kuvittelevat että sitä saa hyväksikäyttää. tarjotaan myös lastenhoitokeikaa ilmaiseksi.

en tiedä miksi samaa ei tehdä pojille ollenkaan niin suuressa mittakaavassa.

Jotkut vanhemmat ihmiset muistelevat entisaikojen talkooperinteitä, ja kuvittelevat että he ovat oikeutettuja teettämään muilla ilmaiseksi isojakin juttuja. jopa teettämään kuukausia ilmaistöitä.

en tiedä miten talkoot ennen toimivat. luulen vain, että silloinkin ne, joillaoli eniten maata ja mantuja, teettivät ilmaiseksi työt niillä, joilla ei ollut, ja näin raha kumuloituu niille joilla sitä jo on.

Vierailija
69/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 'mukava' kuulla että on kohtalotovereita. Omaa mieltäkin kun on painanut että on yrityetty suvun taholta nakittaa niin on 'kiva' kuulla että kyseessä on 'maan tapa' eikä törppöily rajoitu omaan lähipiiriin.

Omalla kohdalla kutsu erään sukulaisen lapsen juhliin tuli suoraan kyökkiin. Olin todella odottanut noita juhlia, sitä että saisin olla osana niitä ja olin kutsusta aika järkyttynyt koska en koe että kyökissä itseasiassa on osana mitään. Muut kyökkiin passitetut olivat juurikin muita emännälle suvun kautta läheisiä nuoria naisia.

Juhlat olivat ilmeisesti myös jonkinlainen 'show off' tämän lapsen isän suvulle ja siihen sitten kuului se että pitää olla hienommat juhlat kuin perhe omin voimin olisi saanut aikaan, itsetehtyä piti olla että emäntä saa arvostusta, vieraslistalta oli siivottu läheisiä jotka eivät ilmeisesti olleet tarpeeksi hyvää väkeä 'koska pidetään nyt vähän tällaiset pienemmän joukon juhlat' jne.

Yritin ihan tahdikkaasti ilmoittaa että mielelläni ihan vieraaksi vain tulisin (kuten täälläkin jotkut ovat kertoneet tehneensä), mutta eihän siitä hyvä tullut, keittiökutsu osoittautui velvoitteeksi ja emäntä lopulta ilmeisesti loukkaantui ja hämmästyi kun en keittiöön halunnut. En osannut juhliinkaan mennä kun en tiennyt mitä olisin siellä tehnyt.

Vierailija
70/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla vaikuttavista ilmiöistä, jotkut vaan ovat narsisteja. ja käyttävät hyväksi sitä ketä voi. kaikki pitää itselle olla ilmaista ja halpaa ja ei sillä väliä kuka maksaa, kunhan itse ei.

ja ketä nyt yleensä voi. Niin jos on valta-asema. kenellä sellainen yleensä on, siis epätasapuolinen valta-asema. eiköhän se tullut näissäk ketjuissa selville, eli huonoin asema on nuorella tyttölapsella. hänellä ei ole maallista mammonaa, niin ne, kenellä sitä on, kuvittelevat että sitä saa hyväksikäyttää. tarjotaan myös lastenhoitokeikaa ilmaiseksi.

en tiedä miksi samaa ei tehdä pojille ollenkaan niin suuressa mittakaavassa.

Jotkut vanhemmat ihmiset muistelevat entisaikojen talkooperinteitä, ja kuvittelevat että he ovat oikeutettuja teettämään muilla ilmaiseksi isojakin juttuja. jopa teettämään kuukausia ilmaistöitä.

en tiedä miten talkoot ennen toimivat. luulen vain, että silloinkin ne, joillaoli eniten maata ja mantuja, teettivät ilmaiseksi työt niillä, joilla ei ollut, ja näin raha kumuloituu niille joilla sitä jo on.

Tässä oli kyllä paljon asiaa. Jotenkin vahvasti tuo valta tähänkin asiaan liittyy. Esimerkiksi näin nuorena kunnianhimoisena 'epänaisellisena' (öö?) naisena miesvaltaisilla kilpailluilla aloilla olleena ja valtarakenteita opiskelleena minulle on aivan itsestäänselvää että en koske kahvipannuun tai tiskeihin mistään hinnasta jos en halua profiloitua yleiseksi palvelijaksi= siistimishenkilöksi= vähempiarvoiseksi= joksikin joka voi hoitaa yhteisiä asioita kun muut tekevät omia tärkeitä hommiaan.

Kyse ei ole siitä ettenkö voisi, osaisi tai haluaisi kahvia keittää tai tiskata (tykkään esim tiskata) mutta koska siihen liittyy niin paljon symboliikkaa, arvostuksia ja juurikin valtaa ja itseään arvostavat ihmiset ei niitä edes ajattele tekevänsä niin pakko jättää kokonaan väliin. Jos sen pari kertaa tekee niin se on sitten siinä kun 'sultahan tuo luonnistuu'.

Tämän tiedon valossa on sitten seuraillut sitä että myös suvun piirissä ne on tosiaan ne miniäkokelaat, kälyt yms jotka sen kahvipannun kanssa heiluu käskystä mitä ihmeellisimmissä tilaisuuksissa ja on se hieman pistänyt miettimään. (Ihan palvelijankruunuja sentään ei täällä päin ole vielä kuten tuolla yksissä anopin juhlissa oli ollut. XD )

Itse olen miettinyt siltä kannalta kun kahvinkeittelyhommia vaikka sukujuhliin on 'tarjottu' että mieluummin jätän vaikka menemättä kun tutustun uusiin sukulaisiin tms kahvipannun takaa (=huonosta asemasta). Joko menen tasavertaisena jos juhlien järjestäjä sallii tai sitten olen se outo ja eksentrinen suvun naisasianainen joka loistaa poissaolollaan kun muut pelailevat valtapelejä. Ymmärrän kuitenkin että esimerkiksi miniäkokelaat eivät välttämättä voi loistaa poissaolollaan jos eivät halua joutua huonoon maineeseen ja alistuvat sitten mieluummin osaansa.

Noita kuviota sitten tosiaan selitellään tuolla 'talkoo'perinteellä yms joka esimerkiksi meillä päin on itseasiassa ollutkin todella vahvaa, on rakennettu talot porukalla jne. Sen verran osaan siis sanoa aiheesta että ihan vastavuoroista yhteisöllisyyttä se on myös ollut eikä pelkkää tuota ilmaisen työn teettämistä.

Mutta maailma on tosiaan muuttunut ja nykyään mentaliteetti on erilainen kuin ennen. Ennenvanhaa talkookulttuuriin liittyi luonnollisena osana vastavuoroisuus ja se itseasiassa oli vääjäämätön paha, vaihdon väline ja työkalu kerryttää yhteistä hyvää. Koska se oli elimellinen osa yhteisöjä, kunnia-asia ja muiden apuun saattoi luottaa ei sen tyyppisiä ongelmia asiasta ehkä noussut kuin nykyään, voisin kuvitella että yhteisö sääteli jäsenensä jonkinlaiseen ojennukseen sisäisesti.

Nykyään omaa hyvää on useimmilla kuitenkin sen verran että talkootyö ei ole mitenkään välttämätöntä perustarpeiden turvaamiseksi ja ihmisillä on useampia yhteisöjä kuin ennen. Voi saada kivan talopaketin omilla ansiotuloilla, lapsille voi ostaa hoitajan jne. Usein 'talkoo'kulttuurin toive nostaa päätään sitten siinä vaiheessa kun joku haluaakin itselleen enemmän jotain tai vähemmän kuluja.

Esimerkkinä vaikka täällä ne talon talkoilla rakentaneet ja kovalla rahalle sen myyneet ja yhteiskunnan tasolla vaikka palkka-ale sun muut. Mikä tosiaan on ihan sumutusta nykymaailmassa koska keskinäisriippuvuus on muuttanut muotoaan ja osa pelaa kylmästi omaan laariin ja muuttaa vaikka Sveitsiin sen sijaan että jää yhteisön armoille tiliä tekemään toiminnastaan.

Esiintyy myös paljon vain suoranaista tökeryyttä kun ei enää ymmärretä vastavuoroisuuden periaatetta eikä osata luonnostaan antaa kun ei aina tiedetä mitä saadaan tilalle.

Hyvinvointiyhteiskunnassa on totuttu siihen että rahat yhteiseen hyvään menee johonkin näkymättömään laariin veroina ja palvelut sitten ilmestyy vain jostain ja muut palvelut ostetaan rahalla. Länkkärit ovat esimerkiksi ihan helisemässä jos jokin palvelu määritellään lahjoituspohjaiseksi. Ihmiset hämmentyvät ja alkavat kysellä että 'sano nyt vaan paljonko maksaa' koska eivät osaa enää itse määrittää asioiden arvoa ja pelkäävät hirveästi että näyttävät liian piheiltä ja samalla sairaanloisesti pelkäävät että antavat liikaa eli menettävät arvoa. Sama pätee varmaan tietyllä tapaa talkoisiin, ei ymmärretä koska pyydetään muilta liikaa antamatta itse mitään takaisin eikä tajuta että nykyään ne ansiotulot on sitä varten että niillä kuuluisi kattaa omat tarpeet (tilata vaikka pitopalvelu juhliin).

Vierailija
71/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka täällä haukkuvat anoppejaan ja kälyjään, kun eivät ole heille tukiverkkoina. Ovat ensin tehetyttäneet ilmaiseksi kaikki häät ja ristiäiset ja sitten ihmettelevät ja vinkuvat kun miehen sukulaiset on niin vittumaisia, että eivät auta heitä.

Vierailija
72/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukulaisnaisella oli 3 pientä lasta ja asui maalla 30 km päästä kaupoista. Hyvälle kun oli oppinut niin autolla ei "uskaltanut" ajaa, ei kesällä eikä varsinkaan talvella.

Niinpä sukulaisnuorille soiteltiin (juuri kortin saaneita) aina kun oli asiaa neuvolaan, hammaslääkäriin, kaupoille, milloin mihinkin.

Toki bensarahat sai reissusta mutta ei se aina mieltä lämmittänyt kun kurvaat talvipakkasella pihaan kun olet ensin tunteja lämmittänyt autoa valmiiksi, asennat istuimet kun rouva ei itse osaa, ajat minne sanotaan ja jäät istumaan pentukatraan kanssa autoon että äiti saa käydä kaupasa rauhassa... Noi reissut kesti helposti 3-6 tuntia!

Ja nyt vuosia jälkeenpäin rouva puhuu että koskaan ei mitään apua ole saanut mihinkään...

Nyt ajelee autollakin kun lapset jo isoja eikä tarvitse kuljettaa mukana.

Kyllä on monesti tullut tämä rouva mieleen kun aamulla kello soi että lähdetään lasten kanssa päikkäriin ja siitä töihin, se nainen ei kertaakaan joutunut huolehtimaan katrastaan yksin mihinkään.

Vierailija
73/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan kehtaa työntää kutsuvieraitaan keittiöön ennalta pyytämättä ja maksamatta mitään. Todella röyhkeää käytöstä.

Toisaalta ihmettelen miten kukaan suostuu siihen, eikä lähde kävelemään.

Vierailija
74/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pelkäsin autolla ajamista jossakin vaiheessa ihan älyttömästi, mutta sitten kun muisti, että kuka tässä onkaan se aikuinen, jonka pitää homma hallita, pakkohan se oli opetella.

Meidän sukulaisnaisella oli 3 pientä lasta ja asui maalla 30 km päästä kaupoista. Hyvälle kun oli oppinut niin autolla ei "uskaltanut" ajaa, ei kesällä eikä varsinkaan talvella.

.

Vierailija
75/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kortti ja mahdollisuus käyttää autoa, niin joko ajaa itse tai myy sen auton ja ajelee taksilla.

Itsekin jouduin opettelemaan ylikiltteydestä pois. Opettelin sanomaan ei käy, kiitos ei, en ehdi, en halua, en maksa. Kun yksi sinänsä rakas harrastus alkoi käydä työstä jatkuvien raskaiden kellonympäritalkoiden vuoksi ja koin palvelevani pidempään harrastaneita, lopetin. Luulin ystävystyneeni useammankin harrastuskaverin kanssa, mutta aika hiljaista on pidellyt yhteydenottojen suhteen...

Vierailija
76/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka täällä haukkuvat anoppejaan ja kälyjään, kun eivät ole heille tukiverkkoina. Ovat ensin tehetyttäneet ilmaiseksi kaikki häät ja ristiäiset ja sitten ihmettelevät ja vinkuvat kun miehen sukulaiset on niin vittumaisia, että eivät auta heitä.

mutta ei, oma lapsi on oma lapsi ja ne äidit käskyttävät ja orjuuttavat mieluummin vierasta eli sitä miniää.

omalle tytölle/lapselle tehdään. usein näin.

Vierailija
77/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tontillaan ja kysyi, voiko tuoda talkooväen sitten talkoiden jälkeen meille saunomaan.

Ei voinut.

Meni puolisen vuotta ja kysyi samaa asiaa uudestaan eli heidän talkooväki meille saunomaan.

Ei onnistunut.

Katsotaan kysyýkö tänäkin vuonna.

Vierailija
78/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäisenä isän sisko kutsui kylään mökilleen, meitä oli kolme alakouluikäistä tyttöä. Kävi ilmi, että jouduimme lakaisemaan ja pesemään lattiat, täti itse kiikkui kiikkustuolissa. Matot hän kyllä tamppasi itse (varmaankin siksi että olimme pikkutyttöjä emmekä olisi jaksaneet). Palkinnoksi saimme käydä saunassa :D. Aika hyvin kehtasi tämä nelikymppinen, terve naisihminen!

Vierailija
79/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina nakittaa hyväsydämmisiä / tyhmiä vanhempia. En tiedä kumpaan ryhmään kuulutaan, varmasti viimeiseen koska niin röyhkeestä käyttävät hyväkseen. Yhdellä äidillä on hyvä kikka uusille tulokkaille: kun hän keksii jotain hänelle mieleistä niin hän käskyttää sanomalla että ME OLEMME PÄÄTTÄNEET...

tosiaan jotkut vanhemmat olettavat kerta toisensa jälkeen että ruokin heidän lapsensa, siis välipalan ja illallisen ja sitten vielä vien kotiinkin. Olen mielelläni vieraanvarainen, mutta vain oman jaksamisen mukaan. Vastapalveluksia odotellessaa... Tai vaihtoehtoisesti- jos eivät oletea, laiminlyövät kyllä lapsensa hoidon kun eivät huolehdi hänen ruuastaan yms. Ja kyseessä eka-tokaluokkalaiset. Anoppilassa on aina nakitettu miniät keittiöön anopin ohjeiden mukaan tekemään, olen kohteliaasti ollut menemättä. En voi sietää naiset-häärää-keittiössä kulttuuria, miehet tekee mitä lystää ja hameväki passaa ihan vaan siinä sivussa. Noup.

Vierailija
80/330 |
22.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tekemään pahaa ruokaa

"Meillä olis kattilallinen haudutettuja munuaisia etikkasuolaliemessä, ihan uusi resepti. Käykäähän pöytään vaan, me jo syötiin."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi