Törkein tapa, jolla jouduit / olit joutua toisten ilmaiseksi palvelusväeksi?
Aihe tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa ap miehineen oli pyytänyt lapsenvahdeiksi tuttaviaan, jotka olivat sattumalta lähdössä samaan lomakohteeseen. Aika törkeä yritys, mielestäni.
Itse sain kerran kutsun mieheni tädin luokse sukujuhliin. Se oli seurustelumme alkuaikoja, olin muistaakseni 28 tmv. Ei olisi tehnyt kovin paljon mieli lähteä, koska olin kerran tuon tädin kanssa ollut samoissa hautajaisissa, en ollut koskaan jutellut hänen kanssaan eikä hän vaikuttanut kiinnostavalta ihmiseltä minun näkökulmastani. Hän ei ole erityisen läheinen miehelleni eikä tämän vanhemmillekaan, jotka hekin tapaavat tätä henkilöä vain muutaman kerran vuosikymmenessä. Muut kutsun saaneet sukulaisetkin olivat suvun kaukaisempaa haaraa, suurinta osaa en ollut koskaan tavannut. No lähdin kuitenkin mukaan kohteliaisuudesta, kun kerran oli kutsuttu.
Kun pääsimme perille, tämä noin 60-vuotias ihminen tervehti muita tulijoita. Minulle hän sanoi heti ovesta sisään astuttuani: "Minulla on sinulle keittiössä muutama homma". Ei turhia tervehtimisiä ja sen sellaista. Siinähän sitten seisoin kyökissä pilkkomassa salaattia ja, vahtimassa paistia ja järjestelemässä tarjoiluja. Pääsin myös tarjoilemaan juhlaväelle. Hädin tuskin ehdin itse istahtaa syömään. Eikä puhettakaan, että _miesystävääni_ olisi pyydetty auttamaan, vaikka hänen sukunsa tilaisuus olikin kyseessä.
Nielin osani, koska paikalla oli paljon ikäihmisiä, jotka harvoin pääsivät toisiaan tapaamaan, enkä halunnut aiheuttaa heille mielipahaa. Päätin kuitenkin, että siihen taloon en enää "kutsuttuna juhlavieraana" toista kertaa mene. Olisi edes etukäteen pyytänyt apuani, niin olisin tiennyt pukeutuakin hieman käytännöllisemmin. Surkuhupaisinta on, että olen todella surkea keittiössä ja tarjoilijana. Miehenikin on noissa hommissa paljon lahjakkaampi. Selvisin kunnialla, mutta kovaa yrittämistä se vaati!
Kommentit (330)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:54"] Elämä on opettanut minulle että jos autat jotakuta ihmistä niin saan myös itse apua sitten kun tarvitsen sitä.Tai jos lahjoitan jollekkin jotain saan itse jotakin kautta takaisin. [/quote] Vai niin. Minulle se taas on opettanut sen, että mitä enemmän annat, sitä enemmän sinulta tullaan kinuamaan ja lopulta vaatimaan. Ja kun itse olisin joskus tarvinnut esimerkiksi juttukaveria, ei auttamieni aika ole riittänyt, kun on ollut tärkeämpääkin tekemistä. Karma on yksi niistä keksinnöistä, joilla on pantu ihmiskuntaa jonkinlaiseen järjestykseen, jotteivät ihan tapa toisiaan kättelyssä. [/quote]Ööö nyt tarkoitin sitä että avun antaja voi olla joku muu ihminen kuin se jolle olen apuani tarjonnut.Ja sanotaanhan että iloista antajaa Jumala rakastaa. [/quote]Lisättäköön vielä että minä olen ihan ajatellut nämä toisten ihmisten auttamiset sellaisena omana erilaisena ajankäyttönä joista opin aina jotain uutta.Parasta on se että itse virkistyn ja saan hyvän mielen.Jumala on luvannut pitää meistä hyvää huolta ja tarkoittanut että me ihmiset rakastaisimme toinen toistamme sekä auttaisimme hyvillä mielin toinen toistamme.Jumalalla on kyllä vara siunata meille ihmisille kaikkea hyvää.
[/quote]
Minä len ikäni ollut uskonnoton, joten mielikuvitukseni ei millään riitä kiemurtelemaan ohi siitä silmilläni näkemästäni tosiseikasta, että muita saa palvella juuri niin kauan kuin kintut kantavat ja harvoilta saa ajastaan ja vaivastaan mitään vastineeksi. Koskapa en jumaliin usko, en myöskään yritä selittää asiaa niin, että jokin satunnainen apu minun suuntaani olisi palkkiota muille aiemmin antamastani avusta. Tuo "jumala rakastaa iloista antajaa" on niin pirkkojalovaarojen ja vastaavien keksintö kuin voi olla.
Tiedän ihan hyvin, mitä tarkoitit, ja ihan herttainenhan tuo uskomuksesi on, vaikkakin aikuiselle sopimattoman lapsellinen. Minä kuitenkin näen ihmisten teot ihmisten tekoina ja jumalien puheet ihmisten keksintöinä, joten monen ihmisen töykeyttä ja tekemättä jättämisiä ei minun silmissäni yhden asiaankuulumattoman ja asiasta tietämättömän tekemisillä hyvitetä. Tai mielikuvitusolennon.
Numero 254
Juu, tää on oikein klassikko. Mulla oli kanssa aikanaan rivarissa pummimummu, jolle kelpasin tekemään suunnilleen kaiken. Ihan tauotta kehui lapsiaan ja lapsenlapsiaan, jotka on sitä ja tätä. Teki mieli joskus purskahtaa itkuun ja sanoa, että miksei ne lapsenlapset käy täällä auttamassa vaan minä naapurin parikymppinen olen joku orja. Pahinta oli, että oli usein hiukan ilkeäkin. Itse opiskelin yliopistossa haluttua alaa ja sille tuhahteli, kun sain päälle kuulla jostain teknikko-opinnoista, jotka on niin hienot ja sitä ja tätä. En koskaan brassaillut tai mitään. Myöhemmin olen miettinyt, että mikä sen kuvion tarkoitus oli. Saada ilmainen piika, jonka velvollisuus on ymmärtää, ettei ole mitään verrattuna rouvan omiin perheenjäseniin, lapsiin ja lapsenlapsiin. Ilkeä mummeli.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:36"]
En tajua mikä velvollisuus on auttaa naapurin mummoja päivittäin jossain? Voin kyllä kantaa kauppakassit, pidellä ovee yms. mutta auttamisesta pitää jäädä hyvä mieli. Aikoinaan naapurissa asui mummo joka just pesetytti ikkunat, matot, lainaili rahaa yms. Ja auttajiaan haukku ja halveksi. Lapsia ja lapsenlapsia taas kehui. Vaikkei ne ikinä käyny edes kylässä. Ennemmin vaikka auttaisin nuorta lapsiperhettä kuin ilkeää vanhaa mummoa. Hyvinkin voisin lapsia hiekkiksellä vahtia sil aikaa, kun käyvät kaupassa tms.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:38"]
Vanhuksissa on mahdottomia hyväksikäyttäjiä ja penniäkään ei olle valmiita avusta antamaan. Meillä asuu yksi loispariskunta tässä lähellä. Ollaan niin hirveän siirappiasia mummu-pappa -hahmoja, mutta niin ahneita ja hirveitä hyväksikäyttäjiä, ettei mitään rajaa. Aluksi auteltiin, mutta kun vaatimukset on kohtuuttomia. Mun mies on kymmeniä tunteja tehnyt ammatitöitä niille ilmaiseksi ja lopulta suuttuivat, kun mies sanoi, että voisi ottaa muutaman kympin. Murmutettiin naapuriavusta jne. Ai, miehellekö se on herkkua olla 2-3 tuntia joka viikko heillä työssä, jota tekee palkkatyökseen? Peräti 30 Euroa pyysi.
Ja tän voisi vielä niellä, jos olisi köyhä pariskunta, mutta rahaa on kuin roskaa. Esitetään köyhää, mutta meille on valjennut, että heillä on miljoonia. Pelkästään sen miehen eläke on tuplasti mun ja miehen palkka yhteensä. Ja sitten kehdataan pientä ihmistä vaivata joka ilta ilmaistöihin ja suututaan, kun toinen vetää jossain vaiheessa rajan. Tuon rahapyynnön jälkeen tuli pitkä tauko, kun tuli taas hätä ja mies apuihin. Mies oli lähdössä ja ojensi kätensä, että ottaa rahaa, niin alkoi voivottelu, kun ei olekaan nyt käteistä jne. Mies iloisesti totesi, että hänellä on korttikone mukana, joten maksu onnistuu sillä. Mulkoillen sitten maksoivat sen 20 Euroa firman tilille parin tunnin työstä. Normaali laskutus olisi yli 40 Euroa/h.
[/quote]
saako kysyä, miksi autatte pihejä miljonäärejä, kun ei kirjoituksesta myöskään tule ilmi, että rakastaisit näitä ihmisiä tai edes pitäisit?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:59"]
Olin menossa kaverin lapsen ristiäisiin ja kaveri sitten viikkoa ennen ristiäisiä kysäisi, että josko voisin laittaa kahvin tippumaan vieraille ristiäisten aikana. Käsitin hänen puheistaan selkeästi, että kävisin tilaisuuden aikana vain napsauttamassa keittimen päälle ja se siinä, joten suostuin. Todellisuudessa pesti sisälsi myös kahvin tarjoilun, keittämisen koko juhlan ajan, tiskaamisen ja siivoamisen. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun tällaista hyväksikäyttöä tapahtui kyseisen kaverin toimesta, mutta tämä on viimeisin ja ehkä räikeinkin. En ole sen jälkeen kyseiseen kaveriin ollut yhteydessä eikä hänkään ole ollut minuun yhteydessä. Nyt on kuulemani mukaan uusi lapsi tulossa, odottelen innolla josko tälläkin kertaa minua pyydetään kahvinkeittoon. Siinä tapauksessa totean kyllä, että palkka on sitten 10 e/h + viikonloppulisät.
[/quote]
Miten niin moni kehtaa olla noin epärehellinen näissä juhla-asioissa? Joko pitää pienet juhlat joissa palvelee itse puolison kanssa tai jos ei onnistu, niin kysyy etukäteen rehellisesti, että tarvitsisi apua ja onko mahdollista ja mitä veloittaa. Miten noin moni kehtaa juhlissa ottaa yhden vieraan orjaksi ilman että on etukäteen kertonut/kysynyt asiasta tai että tarjoiaisi palkkaa? En ymmärrä.
Pyysin mieheni kaverin puolisoa koko syksyn teatteriin tai syömään, ei ollut aikaa ikinä edes viikolla. Olen paikkakunnalla uusi ja yritän saada ystäviä.
En tunne häntä hyvin mutta vaikutti kivalta ensituntemalta.
Neljä kertaa pyysin ja sit lopetin.
Joulukuussa tää muija kehtasi kuitenkin pyytää tekemään ilmaiseksi hänelle pikkujoulumeikin hänen kotiinsa ilmaiseksi ja olen siis kosmetologi.
Kieltäydyin.
En menisi enää edes rahaa vastaan. Hieman ennen joulua hän kysyi vielä toista palvelusta. Ghostasin kun vitutti niin.
Tää mimmi on ihan tunnettu että kuppaa palveluksia ja rahaa muilta, pihi on kuin mikä ja miehensä maksaa kaiken, oman palkan käyttää itseensä.
Muistaa hehkuttaa jokaista matkaa ja materiaa kyllä Facebookissa, haluaa vaan kadehtivia ihmisiä ympärilleen.
Meikkaan ystäviäni ilmaiseksi aina ennen juhlia ja tarjoudun siihen aina ensin itse. Mutta ei näin, teen palveluksia YSTÄVILLE, hyväksikäyttäjät on eri asia.
Kaveri ajoi pihaan,jätti lapsens siihen ja ajoi pois. Oli tehnyt niin ennenkin. Nyt vain olin eron jälkeen rikki ja hiton kännissä,oli lauantai ilta ja kello noin 20. Soitin perään että olen kännissä, hae nyt nuo lapset pois mutta väitti vaan ettei kuule ja katkaisi puhelun. Soitin sitten hätänumeroon kun en muuta keksinyt. Vähän hämmästynyt poliisipartio tuli paikalle,jututti,puhallutti ja päätyi viedä lapset sosiaalipäivystykseen.tms.
Lapsista nuorempi oli 2v ja vanhempi 5v tuolloin.
Kaverille tietysti tästä tuli ongelmia ja kertoi sitten kaikille että olen epäluotettava juoppo.
Ja monta kertaa olin lapsia katsonut muutaman tunnin tai yön yli kun heidät oli vaan jätetty pihaan.
Olin hotellissa yötä. Odotin aamulla matkatovereitani hotellin aulassa, kun ilmeisesti joku välipomo tms tuli ihmettelemään, miksi laiskottelen. Ilmeisesti olisi pitänyt tehdä myös kaikki lafkan työt...
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ajoi pihaan,jätti lapsens siihen ja ajoi pois. Oli tehnyt niin ennenkin. Nyt vain olin eron jälkeen rikki ja hiton kännissä,oli lauantai ilta ja kello noin 20. Soitin perään että olen kännissä, hae nyt nuo lapset pois mutta väitti vaan ettei kuule ja katkaisi puhelun. Soitin sitten hätänumeroon kun en muuta keksinyt. Vähän hämmästynyt poliisipartio tuli paikalle,jututti,puhallutti ja päätyi viedä lapset sosiaalipäivystykseen.tms.
Lapsista nuorempi oli 2v ja vanhempi 5v tuolloin.
Kaverille tietysti tästä tuli ongelmia ja kertoi sitten kaikille että olen epäluotettava juoppo.
Ja monta kertaa olin lapsia katsonut muutaman tunnin tai yön yli kun heidät oli vaan jätetty pihaan.
Aloitus on 13 vuotta vanha.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:54"] Elämä on opettanut minulle että jos autat jotakuta ihmistä niin saan myös itse apua sitten kun tarvitsen sitä.Tai jos lahjoitan jollekkin jotain saan itse jotakin kautta takaisin. [/quote] Vai niin. Minulle se taas on opettanut sen, että mitä enemmän annat, sitä enemmän sinulta tullaan kinuamaan ja lopulta vaatimaan. Ja kun itse olisin joskus tarvinnut esimerkiksi juttukaveria, ei auttamieni aika ole riittänyt, kun on ollut tärkeämpääkin tekemistä. Karma on yksi niistä keksinnöistä, joilla on pantu ihmiskuntaa jonkinlaiseen järjestykseen, jotteivät ihan tapa toisiaan kättelyssä. [/quote]Ööö nyt tarkoitin sitä että avun antaja voi olla joku muu ihminen kuin se jolle olen apuani tarjonnut.Ja sanotaanhan että iloista antajaa Jumala rakastaa. [/quote]Lisättäköön vielä että minä olen ihan ajatellut nämä toisten ihmisten auttamiset sellaisena omana erilaisena ajankäyttönä joista opin aina jotain uutta.Parasta on se että itse virkistyn ja saan hyvän mielen.Jumala on luvannut pitää meistä hyvää huolta ja tarkoittanut että me ihmiset rakastaisimme toinen toistamme sekä auttaisimme hyvillä mielin toinen toistamme.Jumalalla on kyllä vara siunata meille ihmisille kaikkea hyvää.
[/quote]
Mene nyt jeesustelemaan muualle. Itseriittoinen jeesusteluhöpinäsi ei liity keskusteluun milläälailla.