Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhetishaku lähestyy... lukio vai amis, ka ja saako lapsi itse päättää mihin menee?

Vierailija
14.01.2013 |

mä olen vähän hukassa tän valinnan kanssa, lukioon toivoisin menevän keskiarvokin 8,2, mutta poika itse ei ole kiinostunut mistään (tosi lapsellinen ja ajattelematon tapaus, argh)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri aloihin vuoden ajan(ja samalla kasvaa vähän viisaammaksi ja vanhemmaksi).

Mutta lukio tietysti on hyvä paikka myös,siellä on aikaa miettiä. Ehkä painostaisin vähän, mutta tietysti se pitäisi tehdä niin hienovaraisesti, ettei eka ajatus nuorella olisi "teen kyllä just toisella tavalla".

Vierailija
2/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamaansa lukioon, koska sinne on niin hankala matka. Parempi pysyä kavereitten kanssa oman kylän lukiossa eikä haikailla muualle.

Joten meillä näköjään päättäjänä on opo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kovasti pakotat, hän lintsaa ja alisuoriutuu ihan kiusallaankin.

Kannattaisin menoa lukioon. Se ei ainakaan SULJE pois mitään mahdollisuuksia, päinvastoin mahdollistaa sitten yliopisto-opinnot, jos 18/19 -vuotiaana poika jo tietääkin, mille alalle haluaa.

Eli kannusta poikaa ottamaan hiukan lisää mietintäaikaa ja menemään lukioon. Pakottaa ei kannata, mutta kannustaa voi.

Vierailija
4/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen vähän hukassa tän valinnan kanssa, lukioon toivoisin menevän keskiarvokin 8,2, mutta poika itse ei ole kiinostunut mistään (tosi lapsellinen ja ajattelematon tapaus, argh)

kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia pojallaon. Mitkä aineet on hyviä vai onko kaikista se numero 8?

Vierailija
5/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulospäinsuuntautuva vai introvertti?

Vierailija
6/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsille puhutaan lukiosta ja yliopistosta ihan itsestäänselvänä koulutuslinjana. Näin oli myös minun lapsuuden kodissani. Kasvettiin siihen, että peruskoulun jälkeen ainoa järkevä vaihtoehto on lukio ja sitten akatteemiset opinnot. Hyvin on mennyt tällä reseptillä. Edellyttää tietysti, että lapsilla on kapasiteettia akateemiseen uraan.

Vierailija
7/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsille puhutaan lukiosta ja yliopistosta ihan itsestäänselvänä koulutuslinjana. Näin oli myös minun lapsuuden kodissani. Kasvettiin siihen, että peruskoulun jälkeen ainoa järkevä vaihtoehto on lukio ja sitten akatteemiset opinnot. Hyvin on mennyt tällä reseptillä. Edellyttää tietysti, että lapsilla on kapasiteettia akateemiseen uraan.

Kakrut on tyytyväisiä kun ne vuosien kouluttautumisen jälkeen päätyy hirveän kilpailun päätteeksi surkealla palkalla johonkin virastoon töihin. Luokkakaveri Pasi meni aikanaan amikseen ja on siihen mennessä jo maksanut puolet asuntolainasta.

Vierailija
8/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukiosta täälläkin on aina puhuttu, mutta jotenkin poika on jonkun murrosiänpuuskan kourissa, eikä osaa sanoa juuta eikä jaata... avoimet ovetkin ovat just nyt menossa, mutta ei sitä meinaa saada edes niihin

normaali tasavahva poika on ja kaverien kanssa tykkää pelailla, mutta ihan kuin ei ymmärtäisi, että nyt ei voi vaan lillutella vaan oikeasti pitää tehdä päätöksiä

juttelen tuosta lisäajan saamisesta ja lukioon sen takia menemisestä, sitä ei siis kiinnosta mikään amislinja sen enempää

ap

Vierailija
9/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ajattelee asiaa kyllä, ei vaan kiinnosta tilittää kaikkea sulle.

Vierailija
10/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaksoistutkinto alueellanne vaihtoehto? Siten saisi ehkä tyydyttävästi yhdistettyä ammatilliset opinnot ja lukion. Olettaen tietenkin, että poikanne haluaa amikseen just niiden opintojen eikä sen takia, että "kaikki kaveritkin menee sähkölinjalle". :) Onko poika kiinnostunut mistään tietyistä amisopinnoistakaan?

Kuvittelisin, että lukion käyminen jälkikäteen sen takia, että siellä jossain AMK-/yiopistotasolla olisikin sitten jotain kiinnostavaa, on paljon masentavampi nakki kuin se, että menisi ammattikouluun ja hankkisi ammatin myöhemmällä iällä.

Onhan AMK- ja yliopistohauissa omat hakijakiintiönsä, joihin ei tarvitse lukioarvosanoja yms, mutta sisäänpääsy tuntuu olevan (huomattavasti?) hankalampaa. Näin arvelisin sivusta seuranneena. Tietysti ammattikoulusta valmistuu ammattiin, mikä on kivaa.

Omista kokemuksista sanottakoon vielä, että meilläpäin opinto-ohjaaja kuunteli tarkkaan, keskusteli ja vatvoi kärsivällisesti yhdessä asiaa - ainakin meikäläisen kanssa. Mitä useammin sinne meni jutustelemaan ja plaraamaan esitteitä, sitä parempia ehdotuksiakin tuli. Pyydä poikaa menemään juttelemaan opolle? Ellei innostu, niin anna lupa ottaa aika vaikka sen inhokkiaiheen tunnille. ;)

Vierailija
11/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun esikoinen meni itsestään selvästi lukioon ja pääsi oik. tieteelliseen. Seuraava opiskelee puusepäksi käsi- ja taideteollisessa suoraan- eli taipumukset ja oma mielenkiinto huomioitava!

Väkisin en lähde mitään vääntämään mutta sohvalle en elätä liioin ketään!

Vierailija
12/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän tietää tarkkaan mihin ammattiin haluu suunnata jo nyt niin miksei voi mennä amikseen? Mutta jos ei löydy selviä perusteluita miksi amikseen lukioon sijaan niin voisi yrittää ohjata häntä lukioon tai vaikka kaksoistutkintoon päin.

Vierailija
13/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat paljon paremmat kuin amiksen jälkeen. Ei kannata uskoa niitä palstakuvittelijoita joiden mukaan amiksesta pääsee lääkikseen. Teoriassa on mahdollista, käytännössä minimaaliset mahdollisuudet. Amiksesta valmistuu joka vuosia nuoria pääosin työttömiksi, lukiosta voi jatkaa opintoja minne haluaa.

Pieni pakottaminen ei ole pahasta!

Tuolla keskiarvolla kaveri pärjää lukiossa hyvin.

Vierailija
14/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni saa mennä minne lystää, itse haluaa lukioon. Keskiarvo 8.7, eli uskoisin hänen pääsevän haluamaansa lukioon:)

Vierailija
15/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni saa mennä minne lystää, itse haluaa lukioon. Keskiarvo 8.7, eli uskoisin hänen pääsevän haluamaansa lukioon:)

Vierailija
16/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat paljon paremmat kuin amiksen jälkeen. Ei kannata uskoa niitä palstakuvittelijoita joiden mukaan amiksesta pääsee lääkikseen. Teoriassa on mahdollista, käytännössä minimaaliset mahdollisuudet. Amiksesta valmistuu joka vuosia nuoria pääosin työttömiksi, lukiosta voi jatkaa opintoja minne haluaa.

Amiksestako ei voi jatkaa opintoja? Myös yliopistoon pääsy on mahdollista, tästä on jo tuttavapiirissäni useita esimerkkejä. Ja veikkaanpa, että toisen asteen käytyään useampi lukiolainen on työtä vailla, amisten kohdalla tilanne voi olla hieman toinen :)

Vierailija
17/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri koulutustasojen tehtävät. Lukio on YLEISSIVISTÄVÄ oppilaitos, ei sieltä ole tarkoituskaan valmistua muuksi kuin ylioppilaaksi. Mutta se, että on ylioppilas, avaa monelle alalle kuten tuolla jo sanottiin paljon enemmän opintojen jatkamismahdollisuuksia.

Amiksestako ei voi jatkaa opintoja? Myös yliopistoon pääsy on mahdollista, tästä on jo tuttavapiirissäni useita esimerkkejä. Ja veikkaanpa, että toisen asteen käytyään useampi lukiolainen on työtä vailla, amisten kohdalla tilanne voi olla hieman toinen :)

Vierailija
18/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsi ykkos vaihtoehtoon ja hyvin on lukio sujunut, on nyt lukion tokalla.

Vierailija
19/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kannata pakottaa lukioon. Jos lukioon menee ilman omaa innostusta, voi se opiskelu olla yhtä takkuamista, ja lopputuloksena voi olla erittäin huono päättötodistus tai yo-todistus. Niillä huonoilla lukiopapereilla ei pääse yliopistoon tai AMK: hon, mutta ei niillä pääse edes amikseen! Varsinkaan suosituille aloille! Ja yhteishaku on ilmeisesti muuttumassa siihen suuntaan, että lukion käyneitä ei oteta enää ollenkaan amikseen, se varataan täysin vain peruskoulun käyneille. Useille amiksen linjoille vaaditaan muuten korkeampi ka kuin lukioon..

Vierailija
20/23 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useille amiksen linjoille vaaditaan muuten korkeampi ka kuin lukioon..

amikseen kuin amikseen pääsee 5,6 keskiarvolla mille tahansa linjalle. Sieltä voi jokainen käydä itse katsomassa keskiarvot joilla linjoille on mentyy sisään. mammat täällä höpisevät että sähköpuolelle tarvitaan ysin keskiarvo mutta niin vaan tilastotiedot pukkaavat sitä viitosta sisäänmenorajaksi sähkäreillekin...