Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on eliittikoulu? Mitkä koulut Suomessa on mielestäsi eliittikouluja?

Vierailija
14.01.2013 |

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaillaan kouluja yo-todistusten perusteella, niin kannattaa ehdottomasti katsoa maikkarin vertailua. He ottavat huomioon kaikki opiskelijan kirjoittamat aineet, kun muualla taas vain pakolliset aineet.

Vierailija
22/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtötaso. Vaatiiko se nyt jotain tehdä 9.5 keskiarvolla tulevista oppilaista hyviä ylioppilaita? Mun mielestä noiden eliittikoulujen tulokset on itseasiassa aika huonot huomioiden, että niiden oppilaat olisi tavallisissa kouluissa huippuja kaikki.

Sen sijaan tavallisen lukion opettajat joutuu leipomaan hyvistä hyviä ylioppilaita ja samaan aikaan heikoista ylioppilaita ylipäätään. Vaatii osaamista ja paljon. Mun kokemuksen mukaan eliittikouluissa opetus on aika "heikkoa" tyyliin luennoidaan edessä ja kaikki vaan kotihommiksi. Pedagogiset kokeilut, mielikuvitus ja sen semmoiset ovat ihan vieraita. Ollaan todella vanhanaikaisia. Toki se opettaa tekemään töitä, kun opettaja vaan paasaa edessä ja käskee opetella kaiken kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä viestistä.

Vertailussa pitäisi huomioida opiskelijoiden

lähtötaso. Vaatiiko se nyt jotain tehdä 9.5 keskiarvolla tulevista oppilaista hyviä ylioppilaita? Mun mielestä noiden eliittikoulujen tulokset on itseasiassa aika huonot huomioiden, että niiden oppilaat olisi tavallisissa kouluissa huippuja kaikki.

Sen sijaan tavallisen lukion opettajat joutuu leipomaan hyvistä hyviä ylioppilaita ja samaan aikaan heikoista ylioppilaita ylipäätään. Vaatii osaamista ja paljon. Mun kokemuksen mukaan eliittikouluissa opetus on aika "heikkoa" tyyliin luennoidaan edessä ja kaikki vaan kotihommiksi. Pedagogiset kokeilut, mielikuvitus ja sen semmoiset ovat ihan vieraita. Ollaan todella vanhanaikaisia. Toki se opettaa tekemään töitä, kun opettaja vaan paasaa edessä ja käskee opetella kaiken kotona.

Vierailija
24/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi on Suomessakin todella kalliita yksityisiä kouluja pari kappaletta.

Vierailija
25/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt varmaan kaikkein rupuisimmat lähiö- ja lähikoulut, sekä keskinkertaisen lähilukion. Maisteriksi valmistuin silti hyvin paperein, ja nyt vakityössä omalla alalla. Omat lapseni menevät aivan varmasti lähikouluun, koska en halua tukea mitään typerää wannabe-luokkajakoa. Emme tosin asu (enää) Helsingissä, joten valinnanvaraakaan ei kauheasti ole.

Vierailija
26/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yrität sanoa?

Vierailija
27/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetus tapahtuu lähinnä kokonaan englanniksi. Ylä-asteella on tosin yksi suomenkielinen luokka per vuosi, mutta muuten kaikki opetetaan englanniksi.

Vaikka opetus on englanniksi, ei se takaa hyvää opetusta kaikissa aineissa.

Itse menin lukioon pääsykokeen kautta, mutta se lukio ei ole listassa. Onneksi.

T: toinen pitkälle kouluttautunut työtön

Vierailija
28/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että jotkut puoliväkisin yrittävät "tehdä" Suomeen eliittikouluja hokemalla julkisuudessa, miten toiset koulut olisivat muka toisia parempia. Itse en mene mukaan tällaiseen. Vaikka olen korkeasti koulutettu, en ole omasta mielestäni mitään "eliittiä", eikä lastemme kouluja valita sillä perusteella, että ne olisivat jotain eliittikouluja. Toistaiseksi Suomessa on vielä tasavertaiset mahdollisuudet kouluttautua, enkä tajua kenen edun mukaista tämän järjestelmän purkaminen olisi.

Vierailija
29/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää väittää muuta.

Enkä tajua miten sinun maisterin tutkintosi tähän kuuluu, ei se todellakaan tee sinusta mitään eliittiä! Voi jeesus.

Vierailija
30/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja musaluokat ovat kaukana eliittikouluista. :-D

Minusta eliittikouluja ovat korkeaa keskiarvoa ja erityisen hyvälaatuista opetusta vaativat koulut, esim. SYK.

Vierailija
31/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän koulussa se voidaan taata? Itse kävin oikoinaan hyvää lukiota, ja moni opettaja oli lisensiaatti tai tohtori tasoa (opetusharjoittelukoulu). Mutta tieteellisesti tosi pätevä ruotsin ope esimerkiksi oli aivan surkea ope, ja 26 oppilaasta luokalla 6 ei päässyt ruotsin yo-kirjoituksista läpi, vaikka luokan lukuaineiden keski-arvo oli 8,4, ja kukaan ei reputtanut missään muussa aineessa.

Vierailija
32/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on eri kouluissa. Esikoisen koulussa on ihan pönttö rehtori ja vielä pöntömpi apulaisrehtori, joka on nyt saamassa jalansijaa, kun vanha rehtori on jäämässä eläkkeelle. Viidessä vuodessa ajanut alas sen vähänkin, mitä koululla ennen oli. Erityisopettaja, joka jollain ihmeen suhteilla sai vakanssin, vaikkei työkokemustakaan ollut kuin jokin pätkäsijaisuus ja ikää silti yli 35... Eli kotirouva piipahti töihin ja pääsi saman tien apureksiksi. Nyt sitten mm. sisustaa koululla, kun pitäisi hoitaa oikeasti sitä työtä...

Kuopuksen koulussa on fiksu ja osaava rehtori. Hyvä henki ja osaamisen meininki.

Vierailija
33/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitka ovat kouluja, joihin tullaan matalalla keskiarvolla ja joista lahdetaan korkealla? Niissa todennakoisesti paras opetus.

Vierailija
34/50 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on eri kouluissa. Esikoisen koulussa on ihan pönttö rehtori ja vielä pöntömpi apulaisrehtori, joka on nyt saamassa jalansijaa, kun vanha rehtori on jäämässä eläkkeelle. Viidessä vuodessa ajanut alas sen vähänkin, mitä koululla ennen oli. Erityisopettaja, joka jollain ihmeen suhteilla sai vakanssin, vaikkei työkokemustakaan ollut kuin jokin pätkäsijaisuus ja ikää silti yli 35... Eli kotirouva piipahti töihin ja pääsi saman tien apureksiksi. Nyt sitten mm. sisustaa koululla, kun pitäisi hoitaa oikeasti sitä työtä...

Kuopuksen koulussa on fiksu ja osaava rehtori. Hyvä henki ja osaamisen meininki.

Vähän ohis, mutta voin kuvitella kun kotirouvareksi miettii ja häslää jotain opettajien kahvihuoneen sohvan ja kahvipöydän tekstiilien yhteensopivuutta hallinnollisten tehtävien sijaan.

Vierailija
35/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen maisteri, samoin suurin osa luokkakavereista. Osa heistä on esillä työnsä takia jatkuvasti.

Vierailija
36/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suunnilleen nämä ovat eliittikouluja. Eikä turhaan, sillä kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat käyneet jotain näistä kouluista ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, suurin osa lääkäreitä, kauppatieteiden maistereita, lakimiehiä, valtiotieteilijöitä tms.

yhtä listalla olevaa lukiota, ja onhan siitä porukasta moni kouluttautunut pitkälle ja menestynyt. Mutta kyllä porukassa on paljon ihan muihinkin töihin päätyneitä. Ja hyvä niin.

Vierailija
37/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain koulun eliittistatuksen takia? Minä tein yläasteikäisenä päätöksen, valitsin eliittilukion (listassakin mainitun) ja matematiikkaan painottuneen rupukoulun väliltä. Onneksi en valinnut eliittikoulua, sillä rupulukion ansioista pääsin jatko-opiskelemaan hyvää alaa ja arvostettuun ammattiin, lääkäriksi. Eliittikouluunkin olisin mennyt muusta syystä kuin koulun statuksen takia. Koulu olisi tarjonnut aineita, joita olisin halunnut opiskella, mutta joiden kautta haluamani ura olisi ollut vaikea saavuttaa oli kuinka älykäs ja lahjakas tahansa.

Vierailija
38/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuolla listassa, mutta ei se mikään eliittikoulu kyllä ole.

t. työtön

Vierailija
39/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalainen koulu ei ole pärjännyt vertailuissa piiiitkään aikaan. Hyvin keskinkertainen koulu, eikä opetus suinkaan ole kokonaan ranskaksi, kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan. Koulu oli aikaisemmin naapurissani ja tunnen aika paljon ko. koulun (ala-aste - lukio) käyneitä ja ihan normaalilla hajonnalla siellä on porukka päätynyt duunareiksi ja maistereiksi.

Vierailija
40/50 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta täällä tampereella enemmän lääkäreitä ja maistereita ja lakimiehiä tulee muista kouluista kun tampereen klassillisesta lukiosta. Huono koulu ylipäänsäkkin. Tampereen yhteiskoulun lukio paras koulu tampereella mutta sekin ns. hippikoulu... Kalevan lukiosta ja Sammon keskuslukiosta ne tähdet tulevat.. Vitun idiootti