Mikä on eliittikoulu? Mitkä koulut Suomessa on mielestäsi eliittikouluja?
Kommentit (50)
Kiitos tästä viestistä.
Vertailussa pitäisi huomioida opiskelijoiden lähtötaso. Vaatiiko se nyt jotain tehdä 9.5 keskiarvolla tulevista oppilaista hyviä ylioppilaita? Mun mielestä noiden eliittikoulujen tulokset on itseasiassa aika huonot huomioiden, että niiden oppilaat olisi tavallisissa kouluissa huippuja kaikki. Sen sijaan tavallisen lukion opettajat joutuu leipomaan hyvistä hyviä ylioppilaita ja samaan aikaan heikoista ylioppilaita ylipäätään. Vaatii osaamista ja paljon. Mun kokemuksen mukaan eliittikouluissa opetus on aika "heikkoa" tyyliin luennoidaan edessä ja kaikki vaan kotihommiksi. Pedagogiset kokeilut, mielikuvitus ja sen semmoiset ovat ihan vieraita. Ollaan todella vanhanaikaisia. Toki se opettaa tekemään töitä, kun opettaja vaan paasaa edessä ja käskee opetella kaiken kotona.
Luokallamme oli selkeetä koulukiusaamista. Mistään eliitistä ei puhettakaan, ihan peruskeskiluokkaa.
Yliopistoon tietty mentiin, se oli itsestään selvä.
Kiitos tästä viestistä.
Vertailussa pitäisi huomioida opiskelijoiden lähtötaso. Vaatiiko se nyt jotain tehdä 9.5 keskiarvolla tulevista oppilaista hyviä ylioppilaita? Mun mielestä noiden eliittikoulujen tulokset on itseasiassa aika huonot huomioiden, että niiden oppilaat olisi tavallisissa kouluissa huippuja kaikki. Sen sijaan tavallisen lukion opettajat joutuu leipomaan hyvistä hyviä ylioppilaita ja samaan aikaan heikoista ylioppilaita ylipäätään. Vaatii osaamista ja paljon. Mun kokemuksen mukaan eliittikouluissa opetus on aika "heikkoa" tyyliin luennoidaan edessä ja kaikki vaan kotihommiksi. Pedagogiset kokeilut, mielikuvitus ja sen semmoiset ovat ihan vieraita. Ollaan todella vanhanaikaisia. Toki se opettaa tekemään töitä, kun opettaja vaan paasaa edessä ja käskee opetella kaiken kotona.
ja siinä esim ranskalainen oli korkealla, vaikka se ei siinä toisessa listassa ollu ollenkaan..
Mihin kategoriaan menee musaluokat? Entä steiner tai montessori opetus?
Niillä ei ole mitään tekemistä eliittikoulujen kanssa.
Saksalainen koulu, Eurooppa-koulu, Hgin kansainvälinen koulu jnejne
Entä steiner tai montessori opetus?
Niissä ei ole oppimistulokset mitään huippuluokkaa. Enemmän kertoo siitä, että vanhemmat haluavat valita lapselleen erikoistuneen koulun, jossa sitten on näitä erikoisuudentavoittelijoita euromaahanmuuttajaperheiden joukossa.
Kyllä mä lähtisin siitä, että kouluun täytyy olla lahjakkuuteen perustuva soveltuvuuskoe ja lukiossa sitten ka 9+.
vai kouluja, joissa on parhaat oppimistulokset?
Entä steiner tai montessori opetus?
Joten kyllä opetuskin on yleensä hyvää näissä kielikouluissa.
Suomen parhaat lukiot listauksen 20 ensimmäistä. Loput on sitten ihan kuraa.
Eliittiyläkouluja ei varsinaisesti ole, lukioita kylläkin.
mutta suunnilleen nämä ovat eliittikouluja. Eikä turhaan, sillä kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat käyneet jotain näistä kouluista ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita, suurin osa lääkäreitä, kauppatieteiden maistereita, lakimiehiä, valtiotieteilijöitä tms.
1 Ressun lukio Helsinki 23,27
2 Etelä-Tapiolan lukio Espoo 23,23
3 Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu Helsinki 22,62
4 Luostarivuoren lukio Turku 22,08
5 Helsingin normaalilyseo Helsinki 21,84
6 Lahden yhteiskoulun lukio Lahti 21,82
7 Kulosaaren yhteiskoulu Helsinki 21,15
8 Katedralskolan i Åbo Turku 21,06
9 Siikalatvan lukio Siikalatva 20,87
10 Gymnasiet Lärkan Helsinki 20,77
11 Puolalanmäen lukio Turku 20,7
12 Tampereen klassillinen lukio Tampere 20,65
13 Töölön yhteiskoulun lukio Helsinki 20,55
14 Tampereen yhteiskoulun lukio Tampere 20,46
15 Turun Klassikon lukio Turku 20,37
16 Oulun lyseon lukio Oulu 20,22
17 Vasa övningsskola Vaasa 20,22
18 Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Helsinki 20,15
19 Olarin lukio Espoo 20,13
20 Kuopion Lyseon lukio Kuopio 20,1
joiden oppilaista suurin osa saa jatko-opiskelupaikan vuoden sisällä joko akateemisiin oppilaitoksiin tai amk:ihin
Kielikoulut eivät ole elittikouluja, vaikka niissä saattaa olla pääsykoe (esim. saksalaisessa koulussa aloittaa aina ihan suomenkielinen luokka, jonka lapset lahjakkuuden perusteella valittuja). Kielikouluissa on paljon ihan tavallisia lapsia, joilla perhetaustan takia valmiiksi vieraan kielen taito. Nämä lapset ovat muuten ihan normilapsia.
Lukioissa ehkä mainittu top 10-20 on sitä "eliittiä", jos Suomessa edes oikein eliittikouluista voidaan puhua.
jos Suomessa edes oikein eliittikouluista voidaan puhua.
lukiovertailussa, jossa huomioitiin lähtötaso.
Itse asun Englannissa ja minulle termi eliittikoulu tarkoittaa yksityiskoulua jossa maksetaan korkeita lukukausimaksuja ja jossa opiskelijoiden taso on korkea (siis vaikka rahalla voi sisäänpääsyn "ostaa" niin sieltä lentää kyllä pihalle jos tulokset eivät ole riittävää tasoa).
Mielestäni Suomessa ei tälläisiä kouluja ole.
The International School of Helsinki maksaa kyllä minusta "paljon". Täysin suomenkielisiä lapsia siellä kyllä on 11 luokka-asteella yhteensä reilusti alle kymmenen. Eliittikoulu jos joku.