Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnhausta on tehty nykyään niin vaikeaa? Kun ihan tavalliseenkin

Vierailija
11.01.2013 |

(ei mihinkään "johtajan") paikkaankin pitää ravata monessa haastettelussa ja testeissä ja piirrellä kuvia ja tehdä laskutehtäviä ja persoonallisuustehtäviä ja ties millä tavalla nöyryyttää itseään ja kuunnella psykologien vittuilua.

Miten ennen ihmiset sai töitä tuosta vaan ja vielä hyvin hoitivat hommansa? Milloin tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti miettinyt, että onko se hirveä rekrytointirumba firmallekaan yhtään kannattavaa. Tiedän ihmisiä, joiden työnhaku yhteen tiettyyn paikkaan on sisältänyt kaikki vaiheet mukaanlukien 6 kierrosta (erilaisia haastatteluja, testejä ym). Saadaanko niistä testeistä edes oikeasti mitään kovin relevanttia irti? Tuntuu vaan joltakin aivan älyttömältä muoti-ilmiöltä tuo ihmeellinen prässäämismeininki ja kuuden kierroksen haastattelut.

Vierailija
22/46 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti miettinyt, että onko se hirveä rekrytointirumba firmallekaan yhtään kannattavaa.

Onhan se sille rekryfirmalle kannattavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti miettinyt, että onko se hirveä rekrytointirumba firmallekaan yhtään kannattavaa.

Onhan se sille rekryfirmalle kannattavaa!

Niin, sille joo mutta entä sille firmalle joka ne 6 rekrykierrosta ja psykologin haastattelua jne maksaa. Eli onko siinä mielessä kannattavaa, että se oikeasti hyödyttää niin paljon että siihen kannattaa investoida.

Vierailija
24/46 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikään työnantaja ole vastaamassa.

No minä vastaan:

Työnsaanti nykyaikana on siksi niin vaikeaa, koska työntekijöiden asema on niin hyvä. Heti kun koeaika on päättynyt-->tässä vaiheessa lusmut näyttävät oikean nahkansa (1 kymmenestä ei ole lusmu, eli vaikeaa tietää etukäteen) ja tässä vaiheessa työnantajalle selviää työntekijän oikea luonnen ym. ym.

MUTTA: aviopuolisostaankin pääsee helpommin eroon, toisin kuin huonosta työntekijästä. Tämä on se ongelma, liitot ovat niin hyvin neuvotelleet asiat että vaikka työtä olisi, niin työtä "ei ole".

Vierailija
25/46 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä kannatakaan. Teetin kerran todella kalliit rekrytoinnit ja mitä sain vaikka järki oli toisen työntekjän kannalla ammattipsykologia vastaan: palkkasin tyypin, jolle loppujen lopuksi maksoin n.10.000€ että pääsin eroon. Olen sen jälkeen luottanut omiin vaistoihini ja juuri tänään erään erittäin hyvin koulutetun tyypin hakiessa työtä näin jo 5 min. sisällä etten koskaan palkkaisi häntä töihin.

Vierailija
26/46 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä vastaan:

Työnsaanti nykyaikana on siksi niin vaikeaa, koska työntekijöiden asema on niin hyvä. Heti kun koeaika on päättynyt-->tässä vaiheessa lusmut näyttävät oikean nahkansa (1 kymmenestä ei ole lusmu, eli vaikeaa tietää etukäteen) ja tässä vaiheessa työnantajalle selviää työntekijän oikea luonnen ym. ym.

MUTTA: aviopuolisostaankin pääsee helpommin eroon, toisin kuin huonosta työntekijästä. Tämä on se ongelma, liitot ovat niin hyvin neuvotelleet asiat että vaikka työtä olisi, niin työtä "ei ole".

Minä olen itse asiassa jo kauan miettinyt, että tuo on varmaan se oikea syy siihen, etteivät suomalaiset työmarkkinat vedä. Työntekijän sivukulut ovat ihan järjettömän suuret.

Tässä maassa ei menetetyistä eduista luovuta helpolla, mutta oikeasti kaikille meille olisi parempi, jos esim. työntekijän irtisanomissuojaa heikennettäisiin. Kyllä, olen tätä mieltä, vaikka olen työntekijä itsekin.

Kaikkein tärkein juttu olisi saada nuoret ja vastavalmistuneet duuniin. Koska heidän laakereilla lepäämisessään menee hyviä miestyövuosi hukkaan käsittämätön määrä.

Työ ja siitä tienattu raha vapauttaa ja legitimoi olemassaolon - tällainen on yhteiskuntamme, halusitte sitä tai ette. Siksi jokainen pitäisi saada töihin, koska Suomessa se on ihmisen mitta.

Terveisin tämän ketjun kommentoija nro. 3.

Vierailija
27/46 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa tehdä työnsä hyvin ja kehittyä osaamisessaan. Sellaisen ammattiylpeän, fiksun tyypin, joka haluaa oppia ja joka osaa reflektoida tekemistään. Pakkohan se on vähän testailla eikä ottaa sikaa säkissä.

Vierailija
28/46 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole työnantaja, mutta kyllähän niistä lusmuilijoista ja nysvääjistä vaikea on eroon päästä. pitää sitte kauheet testit just tehdä. paras testi kai se olis kun vois töihin ottaa ja jos homman tekis hyvin niin mikäs siinä. mutta eihän tuo onnistu. koeajalla ny edes jotenki, mutta ei sekään kovin ihme ole.

lisäksi julkisen puolella missä itse lusmuan homma on sitä että otetaan joku töihin ja vaikka olis kuinka pellejä niin sinne ne jää roikkuun kun on kaveriksi opittu kahvittelemaan niin eihän niitä voi poiskaan potkia. tulis paha mieli.

Vierailija
29/46 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on hyvät myyntihenkilöt, jotka saavat yritysten rekrytoinnista vastaavat uskomaan, että tarvitaan ammattirekrytointifirmaa. Tokihan se saattaa kiireessä helpottaa jne.

Mutta näitä rekrytointifirmoja on monenlaisia ja olen törmännyt siihen, että niissä aika monesti noviisi hoitaa näitä toimeksiantoja. Eivät ole ymmärtäneet mitä yritykset hakee. Jos haastatteluissa ja testeissä painotetaan aivan vääriä asioita, niin hyvin todennäköisesti yritys tulee palkanneeksikin väärän henkilön, koska ammattirekrytoijat tätä suositteli.

Vierailija
30/46 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän ettei viidessä minuutissa pysty tekemään kovin pätevää analyysia kuitenkaan, vaikka haastattelja saattaakin luottaa ns. vaistoihinsa.

Vierailija
31/46 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän ettei viidessä minuutissa pysty tekemään kovin pätevää analyysia kuitenkaan, vaikka haastattelja saattaakin luottaa ns. vaistoihinsa.

5 minuutissa näkee kohtaako henkilokemiat, siitä voi sitten jatkaa taitoihin ja tietoihin

Vierailija
32/46 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rekrytointiin otetaan mukaan rektytointiyritys - joka tietysti haluaa tehdä nämä temput, testit, haastattelut sun muut pitkän kaavan mukaan, jotta heillä on jotain mistä laskuttaa- voidaan ulkoistaa vastuu rekrytoinnista ulkopuoliselle taholle. Eli jos valitaankin väärä tai sopimaton ihminen tehtävään, niin yrityksessä asiasta vastuussa oleva henkilö voi kätevästi nostaa kädet pystyyn ja todeta, että ei voinut tietää, rekrytointifirma ehdotti, heidän syynsä jne.

Vierailija
33/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rekrytointiin otetaan mukaan rektytointiyritys - joka tietysti haluaa tehdä nämä temput, testit, haastattelut sun muut pitkän kaavan mukaan, jotta heillä on jotain mistä laskuttaa- voidaan ulkoistaa vastuu rekrytoinnista ulkopuoliselle taholle. Eli jos valitaankin väärä tai sopimaton ihminen tehtävään, niin yrityksessä asiasta vastuussa oleva henkilö voi kätevästi nostaa kädet pystyyn ja todeta, että ei voinut tietää, rekrytointifirma ehdotti, heidän syynsä jne.

Plus että tekevät vain "varman päälle" suosituksia. Alan vaihto tai uusiin tehtäviin astuminen aivan mahdotonta. Lisäksi valloillaan rankkaa ikäsyrjintää molemmissa päissä. Tässä onkin käsillä muutama hakemus johon aion "vahingossa" ilmoittaa väärän syntymävuoden. Katsotaan miten käy. Jos narisevat voin aina kysyä heiltä miksi tällä kysymyksellä on heille niin suuri merkitys.

Vierailija
34/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä vastaan:

Minä olen itse asiassa jo kauan miettinyt, että tuo on varmaan se oikea syy siihen, etteivät suomalaiset työmarkkinat vedä. Työntekijän sivukulut ovat ihan järjettömän suuret.

Tässä maassa ei menetetyistä eduista luovuta helpolla, mutta oikeasti kaikille meille olisi parempi, jos esim. työntekijän irtisanomissuojaa heikennettäisiin. Kyllä, olen tätä mieltä, vaikka olen työntekijä itsekin.

Kaikkein tärkein juttu olisi saada nuoret ja vastavalmistuneet duuniin. Koska heidän laakereilla lepäämisessään menee hyviä miestyövuosi hukkaan käsittämätön määrä.

Työ ja siitä tienattu raha vapauttaa ja legitimoi olemassaolon - tällainen on yhteiskuntamme, halusitte sitä tai ette. Siksi jokainen pitäisi saada töihin, koska Suomessa se on ihmisen mitta.

Terveisin tämän ketjun kommentoija nro. 3.

Eli ihminen ilman työtä ei ansaise elää. Niinhän sinä kirjoitit

Vierailija
35/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaupan kassalle tarvitaan kaupallisen alan koulutus.

Vierailija
36/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arbeit macht frei

Vierailija
37/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(ei mihinkään "johtajan") paikkaankin pitää ravata monessa haastettelussa ja testeissä ja piirrellä kuvia ja tehdä laskutehtäviä ja persoonallisuustehtäviä ja ties millä tavalla nöyryyttää itseään ja kuunnella psykologien vittuilua.

Miten ennen ihmiset sai töitä tuosta vaan ja vielä hyvin hoitivat hommansa? Milloin tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi?

Ja sitten vielä ihmetellään "putoajia" ja "työhaluttomia".  Vaikka kyse on "työnhakuhaluttomista".

Vierailija
38/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä ihmetellään "putoajia" ja "työhaluttomia".  Vaikka kyse on "työnhakuhaluttomista".

Omituinen defenssi sinulla.

Vierailija
39/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on muutenkin mennyt ihan ihmeelliseksi tässä maassa. Ei ole ihme, etteivät nuoret oikein saa työstä kiinni enää, eihän tästä ymmärrä kohta kukaan enää yhtään mitään.

Pelleilyä koko touhu. Pitäisi antaa kirvestä kaikille systeemeille ja rakentaa alusta asti uudestaan, brutaalilla tehokkuudella ja maalaisjärjellä eikä millään pehmeillä arvoilla tai muulla hömpällä.

Brutaalia tehokkuutta se on nyt. Pehmeät arvot, missä?

Vierailija
40/46 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, että joka hommaan etsitään persoonallisuustesteillä ylisosiaalista mutta itsenäistä henkilöä. Pitää olla joustava ja jämäkkä. Lisäksi vielä korkeakoulutus ja pitkä kokemus vastaavasta tehtävästä mielellään esimiestasolta mutta ikää alle 35 vuotta, jotta voit kehittyä. Loppujen lopuksi jos olet onnekas, niin pääset tekemään työtä jossa ei tarvitse nähdä kasvokkain ketään, et saa päättää itse mistään ja koulutuksesta ja kokemuksesta ei ole sen kummempaa etua. Kuka tahansa normaalilla muumimäärällä varustettu ihminen oppisi työn kahdessa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi