G: maksatko lapsillesi autokoulun?
Omassa lapsuudenperheessäni oli itsestäänselvyys että vanhemmat maksaa lasten autokoulut.
Nykyisin kuitenkin autokoulu maksaa jo lähemmäs 2000 €. Onko enää monessakaan perheessä varaa, varisinkin jos lapsia on monta? Toisaalta kesätöitäkin on nykyään vaikea saada alle 18-vuotiaana, ainakaan niin hyväpalkkaista tai niin pitkäksi aikaa että tuollaista summaa nuori saisi itse kokoon.
Kommentit (50)
oman autokouluni, isä osti auton. (ei ollut uusi, eikä kovin hintavakaan)
Omalle lapselle ollaan otettu säästötili, ajatuksena että saisi sitten käyttää rahat ajokorttiin tai opiskeluun tms.
kaksi mopokorttia ja kaksi autokorttia ja yksi autokortti on vielä tulevaisuudessa maksettavana.
lapselle on säästetty tilille joka kuukausi tietty summa ja tuolta tililtä maksetaan tulevaisuudessa se kortti. Jos saan lisää lapsia tiliä vaan auki ja rahaa säästämään.
Itselle ei maksettu ja nyt olen sitten ilman kortti. Ikääkin jo 30v.
Omille lapsilleni olen luvannut, että maksan heidän ajokoulunsa, jos pysyvät päihteittä täysi-ikäiseksi. Saapa nähdä, onnistuvatko.
Lapset sai molemmat valita ja kun vanhempi oli valinnut että itse opetan niin nuorempi halusi myös, vaikka olisin suostunut kummalle vaan maksamaan sen myös autokoulussa.
maksan, kaikille lapsille.
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen ja ilman sitä pitäisi kulkea -yök- bussilla.
Omille lapsilleni olen luvannut, että maksan heidän ajokoulunsa, jos pysyvät päihteittä täysi-ikäiseksi. Saapa nähdä, onnistuvatko.
Pysytkö oikeesti lujana jos eka lapsi tuoksahtaa kerran tupakalle? Ja jos et, niin mites seuraavan kanssa sitten käy?
Lapset sai molemmat valita ja kun vanhempi oli valinnut että itse opetan niin nuorempi halusi myös, vaikka olisin suostunut kummalle vaan maksamaan sen myös autokoulussa.
Sama jatkaa: Maksetaan myös nuoremmalle yo-lahjaksi taksikurssi (500e), koska sitten saa varmasti pääkaupunkiseudulla lyhytaikaisia töitä aina kun ennen ja jälkeen armeijan esim tarvitsee ja myös opiskeluaikana sitten. Ja vertailun vuoksi, vanhempi sai läppärin yo-lahjaksi eli toiveiden mukaan mennään.
maksan, sillä lapsen perhe-eläkkeet menevät hänen tililleen, joten eiköhän säästöt riitä ajokortin maksuihin.
Ja niistä rahoista olisi tarkoitus sitten maksaa ainakin se autokoulu aikoinaan.
Tarkoitus oli, että isä olisi toiminut opettajana ja oltaisi näin säästetty rahaa, mutta koskaan isä ei saanut aikaiseksi. Ja kun aika kului huomasin, etten minäkään ajokorttia kaivannut. Kuljen pyörällä ja julkisilla. Jos jossain elämänvaiheessa haluan ajaa ajokortin ja minulla on siihen varaa, teen sen. Mutta tällä hetkellä en tunne siihen mitään tarvetta.
Kyllä maksan, mutta näillä suomalaisten koulujen riistohinnoilla jätän ne väliin. Virossa maksaa kortti 600 € ja se kelpaa suomessakin. Tosin suomi vaatii uuden lain myötä 1-vaiheen lisäksi 2- ja 3-vaiheiden suorittamista myös, mutta se ei ole EU-politiikan mukaista. Nimittäin Suomi on ainoa Eu-maa, jossa otettiin käyttöön kolmiportainen järjestelmä. Mutta Eu-kansalaiset kaikista muista maista saavat siis ajaa Suomessa omalla yksiportaisella kortillaan, mikä tekee asian ei-yhdenvertaiseksi - mitä taas Eu-lainsäädäntö edellyttää. Sitä paitsi miksi maksaa kortista 2300-3300, jos sen voi hankkia 600 eurollakin? Kysyin tätä Trafista sekä Ajovarmasta, eikä ongelmaa ole.
En ole varma. Esikoisella (4v) on jo tilillä sukulaisten lahjoituksista n. 3000, ja lisää karttuu joka kuukausi . Minusta hän voisi ehkä maksaa noista aikanaan ajokorttinsa. Voisin maksaa myös muuten, ja varaa varmaan olisi, mutta arveluttaa, saako hän kaiken liian helpolla ja pistääkö rahat pelkkään huvitteluun sitten. Kyllä minusta nuorena saakin matkustella ja huvitella, mutta minusta on hyväksi myös joutua vähän ponnistelemaan hauskuuden eteen.
jokainen voi miettiä monta lasta maailmaan pukkaa. Jos ei ole varaa maksaa autokoulua, on ihan oma häpee.
En maksa. Ei ole varaa, kun noita tuli tehtyä muutama liikaa :/
Me maksoimme. Kahden kohdalla oli ikään kuin ylppärilahja. Iltatähdestä en voi vielä sanoa, kun on vasta 12v. Mutta maksamme toki hänenekin.
Vanhemmat muksut, jotka opiskelevat jo säästivät sitten omat rahansa opiskeluaikojen varalle. Tietysti on kiva kun on varaa näin tehdä. Ymmärrän hyvin, ettei onnistu kaikilla. Ja ajokortti on kyllä suhteettoman kallis nykyisin.
Pidän tätä perheemme kohdalla itsestäänselvyytenä. Itsellenikin maksettiin autokoulu (ja myös auto).
Lapsia 2.
Lapsi saa myös asunnon käyttöönsä Lauttasaaresta ainakin valmistumiseensa asti.
Minulle ei maskettu kokonaan, oliskohan 1/3 tullut kotoa ja loput kesätöistä.
Paljon riippuu siitäkin millainen tuosta lapsesta kasvaa.... Ja missä silloin asutaan, jos vaihtoehdot on kuskata tai maksaa ajokortti, niin rahalla saa :) Eri juttu jos asutaan silloin jossain keskustassa missä julkiset kulkee.
Varaa on (vaikka onhan tuohon vielä yli 10v aikaa), siitä ei päätös ole kiinni.