Miehen tulot nousevat - miten kulut pitäisi nyt jakaa?
Meillä on tilanne jossa mies on töissä ja minä opiskelen, ja käyn samalla töissä. Kulut on jaettu suunnilleen puoliksi, minä olen oman osani rahoittanut työnteolla ja opintotuella. Kulujenjakotapa on ollut suht oikeudenmukainen sillä miehelläkään ei ole ollut korkea palkka.
Nyt miehen palkka nousee 500-1000 euron välillä kuukaudessa, mikä on aika huima nousu. Tämä tuo mukanaan ongelmia: miehen mielestä kulut jaetaan edelleen puoliksi, ja vaikka minä en tätä tapaa täysin tyrmääkään, niin vähän se tuntuu epäreilulta että minä vietän kaikki vapaapäivät töissä että saan maksettua puolet kaikesta. Seuraava ongelma on elintasojen eriytyminen: mies alkoi jo suunnitella usean viikon matkaa kesäksi, ja mm. uusia kodinkoneita. Kaikki pitäisi maksaa puoliksi. Tai sitten niin että mies maksaa enemmän, mutta minä jään velkaa.
Jotenkin tämä ei tunnu oikealta. Esim. sille matkalle lähtisin mielelläni, mutta minulle se on liian suuri taloudellinen ponnistus, ja siinä menisi liikaa työpäiviä hukkaan. En myöskään halua vaihtaa hyviä kodinkoneita tuliteriin ilman kunnollista syytä. Mielestäni mies saa ostaa kodinkoneensa itse jos kerran niin kovasti niitä tarvitsee, en minä halua jäädä niistä hänelle velkaa!!
Mitä mieltä olette? Miten tuo loma-asia pitäisi hoitaa? Miehen mielestä on epäreilua että hän joutuu tyytymään halvempaan kohteeseen jne, mutta kun minulla ei ole rahaa! Tai voisin kai saada väkisin rahat kerättyä, mutta en halua. Olen tarpeeksi kiireinen ja varaton muutenkin. Mies haluaisi myös mm. lakata ostamasta punalappuisia ruokia ja syödä useammin ulkonakin, mutta minulle ei kuitenkaan halua tarjota mitään, vaikka tietää rahatilanteemme erot.
Mitä tehdä? Tällaisia ongelmia ei ennen ollut kun tulotasot eivät olleet näin suuret. Mies ei vaadi minulta mielestään liikoja: reilua on tasajako. Omasta mielestään hän on jopa höveli, kun kerran tarjoaa minulle "lainaa".
Kommentit (158)
miten mahdollinen lasten hankinta vaikuttaa rahatilanteeseenne.
Maksatko edelleen puolet kaikesta kun olet kotona lapsen kanssa? Kuka maksaa lapsen menot, päivähoitomaksut yms?
Lapsilisällähän ei kata juuri mitään.
Kyllä minäkin ilmoittaisin miehelle, että ota tai jätä. Jos hän sinua todella rakastaa ja haluaa viettää elämänsä kanssasi, niin kyllä sinä saat hänelle taottua järkrä päähän.
Et selvästikkään ole mikään siipeilijä, joka ei halua tehdä töitä ja haluaa, että mies elättää. Nyt asiat ovat näinpäin, mutta entä jos ne ovat tulevaisuudessa toisinpäin? Haluaisiko miehesi, että hän joutuisi ottamaan sinulta lainaa, jotta siaitte ostettua uuden jääkaapin?
jos jaetaan yhteisessä perheessä talous, jotenkin oikeudenmukaista on tehdä se prosentuaalisesti. Eli molemmat käyttävät tuloistaan esim. 70% yhteisiin menoihin.
Jos ap sun mies on jo noin idiootti, eikä teillä ole yhteisiä lapsia, älä niitä tuon ääliön kanssa tee. Ikinä. Siitä meinaan seuraa se, että mies ajaa sut taloudelliseen ahdinkoon ja sulla ei ole vuosiin varaa käydä edes hammaslääkärissä..
On todellakin normaalia, että elintaso on perheessä kaikilla jäsenillä sama. Ja kuuluu osana parisuhteeseen ja rakkauteen, että tahtoo kumppanilleenkin sitä samaa hyvää, mitä itsekin saa. Eli vaikka ihanan matkan. Ja se nyt sattuu maksamaan ja sitä rahaa on vain toisen tilillä, tietenkin siitä jaetaan.
Mieti ap, maksatteko kauppalaskun puoliksi? Mitäs jos miehesi syökin enemmän kuin sinä? Vai pitäisikö jääkaappiin laittaa eri hyllyt ja molemmille omat sapuskat? Ne on kuulkaa kämppiksiä, jotka näin tekee. Ei parisuhteessa olevat.
Ap:n tilanne ei onnistuisi meillä.
Mä en ole koskaan tajunnut tätä et parisuhteessa pitää kaikki jakaa kristillisesti puoliksi. Seurusteluaikoina me käytimme eri summat kotiasioihin suhteutettuna tuloihin (jolloin se oli molemmille reilua, eikä vähemmän tienaavan tarvinnut mennä vararikkoon). Avioliittomme aikana palkat menevät yhteiseen käyttöön ja molemmilla on oma "kuukausiraha" jonka saa tuhlata miten lystää.
Toki meillä on samat kulutustottumukset ja
rahasta ei käytännössä riidellä koskaan, siksi tämä toimii. Ja joo, mies ei ole lompakko, mut ei sitä tarvitse toista vähemmän tienaavaa asialla kiusata näin! Se maksaa jolla rahaa on jos yhdessä on päätetty olla. En mä ainakaan nauttoso matkasta yksin jo toinen ei pääse mukaan vain siksi et ite halus pröystäillä..
Jos ei herää, jätä se. Ero tulee joka tapuksessa noilla lähtökohdilla. Älä ainakaan tee lapsia tuon tasoisen ihmisen kanssa.
noin kauankin jo eläneet yhdessä ja saman katon alla, niin on kyllä kummallista, että vieläkin olette laskeneet joka pennin tasan. Hommaa ihan oikeasti mies, jolla ei nuppi noin kireällä raha-asioissa. Eihän tuollaista Einaria jaksais katella, huoh.
En oikeasti ymmärrä tätä suntausta, että itse ei tehdä mitään, mutta miehen tulot halutaan ulosmitata itselle.
Sano miehelle, että 500 e/kk on sen verran pieni lisäys, että ei siinä kannata kovin usein ulkona syödä. Jos uusii kodinkoneet, maksakoot itse ja teette avioehdon, jonka mukaan ne koneet eivät ole avio-oikeuden piirissä.
Mies voi mennä lomalle yksinään sinne kalliimpaan paikkaan, jos siltä tuntuu. Joka paikkaan ei tarvitse mennä kahdestaan. Ja ainahan voit sanoa miehelle, että tulet mukaan, jos mies maksaa sinulle saamatta jäävät työtulot.
Ei tälläista voi oikeasti olla, jos olette ihan aikuisia ihmisiä.
Ei ole provo :( Kuten sanoin, tämä tilanne tuli yllättäen eikä viitteitä tällaisesta ole ollut ennen, vaikka mies onkin tarkka ja säästäväinen. Koko suhteemme aikana mies ei ole vaikuttanut minkään asian suhteen epänormaalilta, ja sitten käy näin...
Voisin näyttää miehelle tämän keskustelun...
Valitettavasti tämä ei siis ollutkaan ilmeisesti provo :(. Teepä ihan oikeasti tuo, näytä tätä viestiketjua miehellesi! Se on ehkä ainut juttu, joka saattaisi avata hänen silmänsä. Jos silläkään ei vaikutusta, niin todellakin lähtisin pois ja pian. Usko pois, ansaitset kumppanin, joka on empaattinen ja pitää sinua rahaa tärkeämpänä. Sillä oikeasti tässä on kyse jostain paljon tärkeämmästä kuin rahasta!
Komppaan täysillä tuota yhtä, joka kehoittaa huolehtimaan nyt ehkäisystä. Älä missään nimessä hankkiudu tai tule vahingossa tuolle miehelle raskaaksi. Tsemppiä ja rohkeutta päätöksiisi!
tosin vasta seurusteluvaiheessa. Tyttöystävän mielestä pojan rahat ovat yhteisiä, hänellä ei ole tuloja. Kuulemma rakkaus on sitä, että kaikki jaetaan. Jostain kumman syystä sen töissäkäyvän pitää kustantaa opiskelijan elämä.
Miksi ihmeessä? Eikö suomalainen nainen kykene itse menemään töihin opiskelujen ohella, jos se miehiltäkin onnistuu?
Niin meillä tehdään. Mies tienaa 1000 eur enemmän kuin minä ja maksaa myöskin suhteessa enemmän yhteisistä kuluista.
Varsinainen sika sulla, ap.
[iOn vuosi 2013 ja nainen edelleen tahtoo miehen elättäjäksi!]En oikeasti ymmärrä tätä suntausta, että itse ei tehdä mitään, mutta miehen tulot halutaan ulosmitata itselle.
[/quote]
Eikö ap tee mitään? Ap opiskelee yhteisen hyvän tulevaisuuden eteen ja tekee vielä töitäkin. Ja hoitaa lisäksi kotihommia enemmän, kun miehen vapaa-aika kuluu työssä, josta se käärii rahat taskuunsa ja tulee kotiin valmiiseen pöytään. Onko oikein?? Nainen on tehnyt miehen eteen työtä mutta vain mies saa rahat?
Ja mieti tilannetta, jos hankkivat lapsen: Onko sun mielestä ok, että vain naisen tulot laskevat, vaikka hankinta on yhteinen? Eli jos mies maksaa naiselle ansionmenetyksistä, onko se sun mielestä sitä että mies elättää naista??
noin kauankin jo eläneet yhdessä ja saman katon alla, niin on kyllä kummallista, että vieläkin olette laskeneet joka pennin tasan. Hommaa ihan oikeasti mies, jolla ei nuppi noin kireällä raha-asioissa. Eihän tuollaista Einaria jaksais katella, huoh.
On tämä aina ollut minusta outoa, mutta olen yrittänyt sietää asiaa miehen omituisena piirteenä. Hänellä on sitä paitsi kaikelle selitys, eli äärimmäisen köyhä lapsuus. Hän on monilapsisen perheen vanhin, ja hänen yh-äitinsä elätti lapsensa sossutuilla. Tätä mies ei ole ilmeisesti käsitellyt henkisesti, sillä hän pelkää nyt sairaalloisesti että joku tulee loisimaan hänen rahoillaan. Miehen kasvatuksen tuntien ihmettelen oikeastaan, ettei hänellä ole muita outoja piirteitä.
Joka penni on tosiaan laskettu tasan, ja muitakin ärsyttäviä asioita on: jos esim. otan viimeisen maitotilkan miehen ostamasta tölkistä kahviini, niin saan pahimmassa tapauksessa ostaa uuden tölkin tilalle.
tosin vasta seurusteluvaiheessa. Tyttöystävän mielestä pojan rahat ovat yhteisiä, hänellä ei ole tuloja. Kuulemma rakkaus on sitä, että kaikki jaetaan. Jostain kumman syystä sen töissäkäyvän pitää kustantaa opiskelijan elämä.
Miksi ihmeessä? Eikö suomalainen nainen kykene itse menemään töihin opiskelujen ohella, jos se miehiltäkin onnistuu?
ostella uutta elektroniikkaa ja käydä kalliilla lomamatkoilla ja maksattaa niistä puolet tyttöystävällään, jolla ei ole niihin varaa, kuten ap:n mies? Opeta nyt ihmeessä sitä poikaasi, että ylivarojen ei eletä eikä varsinkaan vaadita tyttöystävää tekemään niin omien huvitusten vuoksi.
Pitäkööt rahat ennemmin vaikka säästössä, mutta vihon viimeinen mitä voi tehdä on vaatia toista elämään omaa elintasoa velaksi, johon tällä ei ole varaa.
(Sitä paitsi ap taisi olla töissä opintojen ohella.)
t. ap
Raha on vain rahaa. Se on numeroita. Se on paperia ja metallia. Sillä on joku arvo, mutta se ei saa olla itseisarvo. Se on VAIN rahaa. Jos se menee parisuhteen edelle, niin ollaan jo metsässä. Puhun siis terveistä, rakastavista ja tasa-arvoisista parisuhteista, enkä niistä parikymppinen-nai-yhdeksänkymppisen -suhteista.
Me emme ole koskaan tapelleet rahasta. Emme koskaan. Ainoa asia mistä olemme rahaan liittyen puhuneet, on että sitä voisi joskus säästääkin. Ei sitä rahaa hautaan saa mukaan, ja kuka tahansa voi kuolla koska tahansa. Me ainakin haluamme elää.
Noh, eihän AP:n kaltaista tilanneta voikaan käsittää, jos omat arvot ovat täysin päinvastaiset.
Meillä maksaa se kellä on rahaa. Jos minulla on rahaa, minä maksan sen. Jos hankinta on järkevä, se ostetaan. Jos ei ole kamalan järkevä, mutta tärkeä toiselle, ja rahaa on, niin se hankitaan. Ei se sen ongelmallisempaa ole. Eikä siitä tarvitse sen suurempaa asiaa tehdä. Eri asia tietysti jos rahaa ei ole ja se on tiukalla. Ei tämä meidän perheen systeemi toimisikaan sellaisilla ihmisillä jotka tuhlaavat kaiken heti.
ostella uutta elektroniikkaa ja käydä kalliilla lomamatkoilla ja maksattaa niistä puolet tyttöystävällään, jolla ei ole niihin varaa, kuten ap:n mies? Opeta nyt ihmeessä sitä poikaasi, että ylivarojen ei eletä eikä varsinkaan vaadita tyttöystävää tekemään niin omien huvitusten vuoksi.
Pitäkööt rahat ennemmin vaikka säästössä, mutta vihon viimeinen mitä voi tehdä on vaatia toista elämään omaa elintasoa velaksi, johon tällä ei ole varaa.
(Sitä paitsi ap taisi olla töissä opintojen ohella.)
t. ap
t. 10
sellainen tyttöystävä, mutta kyse ei nyt ollut sellaisesta tilanteesta.
Ap näyttää ihan normaalisti itsekin hankkivan rahaa talouteen ja opiskelee tavoitteenaan se, että menee töihin ja tuo rahaa kotiin, myös miehelle.
Nyt ei aivot ihan väänny tälle tasolle. Onko tuollaisia ihmisiä ihan oikeasti olemassa? Käsittämättömän PIHI!
Minä tienaan vuodessa n. 70000 euroa enemmän kuin vaimoni. Hän ei siis ole töissä. Tuolla logiikalla hän ei söisi eikä matkustaisi mihinkään. Paljain jaloin kulkisi. Ei saa tietyistä syistä valtiolta mitään avustusta tai tukia.
Totta hemmetissä minä maksan perheemme kaikki kulut. Me olemme PERHE, olemme tässä yhdessä.
Nyt ei tajua, ei vaan ymmärrä. Dumppaa, AP, tuollainen pihi paska heti. Ei tuo ole välittävän ihmisen tapa toimia. Pihi ihmisperse. Mieti ainakin sata kertaa ennen kuin hankit lapsia tuollaisen kanssa. Ei tuollaiset ihmiset muutu mihinkään. Eivät ne "uudelleen katso asiaa". Sinä tulet ostamaan ne vaipat ja porkupuvut. Ja sitten pitää ostaa ne halvat kun mies ei piheyttään halua laittaa ylimääräisiä pennejä niihin.