Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen tulot nousevat - miten kulut pitäisi nyt jakaa?

Vierailija
09.01.2013 |

Meillä on tilanne jossa mies on töissä ja minä opiskelen, ja käyn samalla töissä. Kulut on jaettu suunnilleen puoliksi, minä olen oman osani rahoittanut työnteolla ja opintotuella. Kulujenjakotapa on ollut suht oikeudenmukainen sillä miehelläkään ei ole ollut korkea palkka.

Nyt miehen palkka nousee 500-1000 euron välillä kuukaudessa, mikä on aika huima nousu. Tämä tuo mukanaan ongelmia: miehen mielestä kulut jaetaan edelleen puoliksi, ja vaikka minä en tätä tapaa täysin tyrmääkään, niin vähän se tuntuu epäreilulta että minä vietän kaikki vapaapäivät töissä että saan maksettua puolet kaikesta. Seuraava ongelma on elintasojen eriytyminen: mies alkoi jo suunnitella usean viikon matkaa kesäksi, ja mm. uusia kodinkoneita. Kaikki pitäisi maksaa puoliksi. Tai sitten niin että mies maksaa enemmän, mutta minä jään velkaa.

Jotenkin tämä ei tunnu oikealta. Esim. sille matkalle lähtisin mielelläni, mutta minulle se on liian suuri taloudellinen ponnistus, ja siinä menisi liikaa työpäiviä hukkaan. En myöskään halua vaihtaa hyviä kodinkoneita tuliteriin ilman kunnollista syytä. Mielestäni mies saa ostaa kodinkoneensa itse jos kerran niin kovasti niitä tarvitsee, en minä halua jäädä niistä hänelle velkaa!!

Mitä mieltä olette? Miten tuo loma-asia pitäisi hoitaa? Miehen mielestä on epäreilua että hän joutuu tyytymään halvempaan kohteeseen jne, mutta kun minulla ei ole rahaa! Tai voisin kai saada väkisin rahat kerättyä, mutta en halua. Olen tarpeeksi kiireinen ja varaton muutenkin. Mies haluaisi myös mm. lakata ostamasta punalappuisia ruokia ja syödä useammin ulkonakin, mutta minulle ei kuitenkaan halua tarjota mitään, vaikka tietää rahatilanteemme erot.

Mitä tehdä? Tällaisia ongelmia ei ennen ollut kun tulotasot eivät olleet näin suuret. Mies ei vaadi minulta mielestään liikoja: reilua on tasajako. Omasta mielestään hän on jopa höveli, kun kerran tarjoaa minulle "lainaa".

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita ihmetta teet tuollaisella miehella, jolle yhteinen talous (ja myohemmin perhe) ei ole yhteinen yritys? Tuo "mitaan ylimaaraista on turha odottaa" kertoo jo kaiken -ongelmia vain tiedossa.

Meilla mies tienaa enemman, joten han yleensa maksaa enemman. Yhteisia tuloja ovat kaikki rahamme ja yhdessa sovitaan isommista ostoksista (mm. kodinkoneista, lomamatkoista).

Kumpikin ostaa itselle "omia juttuja" kohtuudella ja keskustelemalla isommat (esim. mies halusi uuden iphonen, mutta sovimme etta han ei sita osta, koska tassa kuussa on paljon muita isompia maksuja eraantymassa)

Naurettavaa on jakaa kaikki sentilleen, eika kahden elintason yllapitaminen toimi kaytannossa.

Miehesi on kohtuuton, kun vaatii elintasoa joka ei sinun tuloillasi nyt onnistu.

Vierailija
102/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita ihmetta teet tuollaisella miehella, jolle yhteinen talous (ja myohemmin perhe) ei ole yhteinen yritys? Tuo "mitaan ylimaaraista on turha odottaa" kertoo jo kaiken -ongelmia vain tiedossa.

Meilla mies tienaa enemman, joten han yleensa maksaa enemman. Yhteisia tuloja ovat kaikki rahamme ja yhdessa sovitaan isommista ostoksista (mm. kodinkoneista, lomamatkoista).

Kumpikin ostaa itselle "omia juttuja" kohtuudella ja keskustelemalla isommat (esim. mies halusi uuden iphonen, mutta sovimme etta han ei sita osta, koska tassa kuussa on paljon muita isompia maksuja eraantymassa)

Naurettavaa on jakaa kaikki sentilleen, eika kahden elintason yllapitaminen toimi kaytannossa.

Miehesi on kohtuuton, kun vaatii elintasoa joka ei sinun tuloillasi nyt onnistu.

Jokainen voi tienata sen keskiarvon 3500 euroa peruspalkkaa kuussa. Jos siihen ei pysty niin huonosti menee. Siitä korkeampi on sitten eri asia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat kotona teidän yhteistä vauvaanne, ja olet velkaa miehelle ruuasta 2000€?

Lopeta miehen maksamien ruokien syöminen. Sano, että se on sulle liian kallista, koska velkaannut koko ajan syömisen takia. Osta itse ja valmista oma ruokasi. Mies ostaa ja valmistaa omansa.

Tai vielä parempi on, että ehdotat miehelle sinun ja vauvan muuttavan muualle, koska olette hänelle liian suuri taloudellinen rasite.

Vai 50€ vauvan vaatteisiin. Voi luoja, tiesitkö että myös taloudellisesti voi alistaa toista. Mies tietää sinun pysyvän aloillaan, koska tietää sinun olevan taloudellisesti riippuvainen hänestä. Sitten onkin mahdollista kontrolloida mitä voit tehdä, mitä saat ostaa ja mitä et...

Yksinhuoltajana varmaan pärjäisitkin paremmin.

Meillä on myöskin mieheni kanssa "tasajako" liittyen kuluihin, vaikka mieheni tienaa reilut 5000 eur/kk, kun taas itse tienaan noin 2500 eur/kk. Hän haluaa ostella kalliita kodinkoneita joskus impulssiostoksinakin sekä ostaa kalliita ruokia ja jaamme kulut puoliksi. Tällä hetkellä olen lisäksi vanhempainvapaalla, joten itse saan vain Kelan vanhempainrahaa, joten alan olla itse aika tiukilla taloudellisesti, vaikka mies tienaa hyvin.

Aihe kirvoittaa aika usein riitojakin, kun en mm. saanut ostaa uutta kännykkää rikkoutuneen tilalle (edes osamaksulla), vaan joudun käyttämään hänen vanhaa puhelintaan. Sain myös haukut, kun ostin vauvalle n. 50 eurolla vaatteita joulun jälkeisistä alennusmyynneistä, sillä olen tällä hetkellä hänelle velkaa ruokaostoksista (!) melkein 2000 euroa. Ymmärrän tosiaan ap:tä erittäin hyvin...

Vierailija
104/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahojen pitäisi olla aina täysin yhteisiä, elintason sama, riippumatta siitä, kumpi ansaitsee enemmän. Avoliitossa tällaisia oikeuksia ei ole.

Ja kai tiedät, että vaikka hyvätuloinen maksaa vain oman osansa, ei avioliittolaki tunne mitään rangaistusta moisesta. Oikeuskaan ei edellytä varakkaampaa tarjoamaan tulottomalle korkeinta mahdollista ko. tuloilla saatavaa elintasoa.

Eli täysin kuollut kirjain ja täysin väärä tulkinta.

Vierailija
105/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat kotona teidän yhteistä vauvaanne, ja olet velkaa miehelle ruuasta 2000€?

Lopeta miehen maksamien ruokien syöminen. Sano, että se on sulle liian kallista, koska velkaannut koko ajan syömisen takia. Osta itse ja valmista oma ruokasi. Mies ostaa ja valmistaa omansa.

Tai vielä parempi on, että ehdotat miehelle sinun ja vauvan muuttavan muualle, koska olette hänelle liian suuri taloudellinen rasite.

Vai 50€ vauvan vaatteisiin. Voi luoja, tiesitkö että myös taloudellisesti voi alistaa toista. Mies tietää sinun pysyvän aloillaan, koska tietää sinun olevan taloudellisesti riippuvainen hänestä. Sitten onkin mahdollista kontrolloida mitä voit tehdä, mitä saat ostaa ja mitä et...

Yksinhuoltajana varmaan pärjäisitkin paremmin.

Meillä on myöskin mieheni kanssa "tasajako" liittyen kuluihin, vaikka mieheni tienaa reilut 5000 eur/kk, kun taas itse tienaan noin 2500 eur/kk. Hän haluaa ostella kalliita kodinkoneita joskus impulssiostoksinakin sekä ostaa kalliita ruokia ja jaamme kulut puoliksi. Tällä hetkellä olen lisäksi vanhempainvapaalla, joten itse saan vain Kelan vanhempainrahaa, joten alan olla itse aika tiukilla taloudellisesti, vaikka mies tienaa hyvin.

Aihe kirvoittaa aika usein riitojakin, kun en mm. saanut ostaa uutta kännykkää rikkoutuneen tilalle (edes osamaksulla), vaan joudun käyttämään hänen vanhaa puhelintaan. Sain myös haukut, kun ostin vauvalle n. 50 eurolla vaatteita joulun jälkeisistä alennusmyynneistä, sillä olen tällä hetkellä hänelle velkaa ruokaostoksista (!) melkein 2000 euroa. Ymmärrän tosiaan ap:tä erittäin hyvin...

Ei sitä toisten siivellä eletä.

Vierailija
106/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta maksamalla koko vuokran koska minulla oli rahaa.Ei tullut mieleenkään pyytää mieheltä joka opiskeli mitään. Mies valmistui ja työllistyi ja vuorostaan elätti minua kun olin viisi vuotta kotona kahden lapsen kanssa. Nyt ollaan molemmat töissä mutta mieheni maksaa aina kauppalaskut, ei anna minun maksaa, maksaa myös velat. Äsken oli salaa maksanutmyös päiväkotimaksut vaikka on sovittu että ne kuuluu mulle. Mieheni rakastaa ja kunnioittaa minua.

Hyvä esimerkki: tykkäämme molemmat eräästä tietystä jätskistä.Kun mies avaa paketin hän kuorii kaikki jätskin herkullisimmat toffeet ja koristepalat kun lautaselle. Pieniä tekoja.Että haluaa toiselle hyvää.

En katsois sekuntiakaan "miestäsi"

Vierailija
107/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta maksamalla koko vuokran koska minulla oli rahaa.Ei tullut mieleenkään pyytää mieheltä joka opiskeli mitään. Mies valmistui ja työllistyi ja vuorostaan elätti minua kun olin viisi vuotta kotona kahden lapsen kanssa. Nyt ollaan molemmat töissä mutta mieheni maksaa aina kauppalaskut, ei anna minun maksaa, maksaa myös velat. Äsken oli salaa maksanutmyös päiväkotimaksut vaikka on sovittu että ne kuuluu mulle. Mieheni rakastaa ja kunnioittaa minua.

Hyvä esimerkki: tykkäämme molemmat eräästä tietystä jätskistä.Kun mies avaa paketin hän kuorii kaikki jätskin herkullisimmat toffeet ja koristepalat kun lautaselle. Pieniä tekoja.Että haluaa toiselle hyvää.

Vierailija
108/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken oli salaa maksanutmyös päiväkotimaksut vaikka on sovittu että ne kuuluu mulle. Mieheni rakastaa ja kunnioittaa minua.

et varmaan niin, olet tottunut saamaan "vain parasta palvelua", se on vissiin sun synonyymi "miehelle".

By the way, opettaessasi noin tohkeissasi kanssakeskustelijoille, mitä tosirakkaus on ja mikä miehen rooli on, unohdit kertoa mitä ne SUN pienet teot on sun miestä kohtaan.

Oliko niitä ollenkaan? :D

Onko tosirakkaus sitä, että SUA palvellaan? Kovin helposti ainakin sen kuvan sun viestistä saa. OIkeasti vastavuoroinen ihminen kertoo myös sen, mitä itse puolestaan tekee toiselle.

Vierailija
109/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

velvollisuus osallistua sinun elättämiseesi, jos hän tienaa huomattavasti enemmän.

Vierailija
110/158 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin:

Kumpikin maksaa omat kulunsa. Yhteiset menot 50/50.

Nainen hoitaa kodin 100%.

Siitä hyvästä mies antaa naiselle palkkioksi seksiä (huom. kuitenkin vain silloin kun itse haluaa). Mikäli koti on siisti, ruoka on hyvää ja paidat silitetty, voidaan lisäksi antaa suuseksiä ym. muuta ekstraa ja kehua naista suusanallisesti.

Vierailija
111/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kattelis kauaa

Vierailija
112/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kattelis kauaa

No en minäkään jos alusta saakka olisi ollut tällaista, mutta seurustelemme jo neljättä vuotta ja nyt vasta käy näin! Muuten meillä siis menee tosi hyvin kaikilla osa-alueilla. En ymmärrä miksi mies ei voi tajuta ettei hän voi vaatia minulta tasapuolista panostusta. Tai siis hänen mielestä se riittää tasoitukseksi että merkitään ylös minun velat! Ja maksan ne sitten kun olen valmistunut.

Vierailija
113/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole kävelevä lompakko.

Vierailija
114/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aika kummallisia ootte

- mun mies esim kustansi mut ja 9 v esikoisen kaupunkilomalle mun hoitovapaan päätteeksi, kun ajatteli, että me on tarpeeksi pyöritty pikkulasten kanssa kotona. Olis rahan puolesta voinu itsekin lähteä mukaan, mutta kuopus kun oli vasta 2 v, niin halusi jäädä kuopuksen turvaksi ktiin, ettei tule liian pitkä mummulan keikka

- nyt mä tienaan enemmän, ja jos lomalle mennään, niin ei siinä lasketa, kuka maksaa. Lomalle lähtijät riippuu siitä, kenellä on lomaa töistä ja lähteekö pikkulapset ja kuka niitä hoitaa. Yleensä lähdetään koko perhe ja samoissa ravintoloissa syödään, joskus nautiskellaan ja joskus pidetään ässästäväisempää budjettia. Mutta kaikki yhdessä tietenkin!

Vierailija
115/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se edellyttää sinulta taloudellisia ponnnisteluja? Esim ostaa itselleen vaatteita, vaihtaa auton, tms.

Tuo kodinkoneiden vaihto on typerä idea, älä itse ota lainaa siihen. Ylipäätään kannattaa miettiä, että jos et ottaisi pankista lainaa / vippiä, niin miksi lainaisit mieheltäsikään?

Vierailija
116/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole kävelevä lompakko.

En ole minäkään, joten mikä oikeus miehellä on vaatia minulta sellaista panostusta mihin minulla ei ole varaa?

Vierailija
117/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille pitäisi tehdä joku parisuhteen säännöt -niminen kirja. Tuntuu, että noiden idioottien määrä on vain kasvussa.

Älä ap suostu tuohon missään nimessä.

Vierailija
118/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua ilman sinun suostumistasi. Joten jos hän välttämättä haluaa, että rahat laitetaan puoliksi, se tarkoittaa, että elätte sitä elintasoa, jota sinun rahoillasi voi elää.

Ei uusia kodinkoneita, ei matkoja, ei tilavampaa asuntoa, tarjouksesta ruoat jne.

Jos hän haluaa jotain hankkia, niin hankkikoot sitten omillaan, mutta sinä et voi hankkia asioita, joihin sinulla ei ole varaa. Hyvin yksinkertaista, ihminen ei voi elää yli varojeen piste.

Vierailija
119/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille pitäisi tehdä joku parisuhteen säännöt -niminen kirja. Tuntuu, että noiden idioottien määrä on vain kasvussa.

Älä ap suostu tuohon missään nimessä.

En suostukaan, ainakaan mihinkään lainan ottamisiin mieheltä.

En vain ymmärrä koko asiaa. Jos minä tienaisin yhtäkkiä paljon enemmän kuin mies ja mies opiskelisi, niin haluaisin kyllä että hän saisi vähentää töitä ja opiskella rauhassa. Mies ei ajattele minusta ollenkaan samaa, hänellä pyörii mielessä vain se "reilu tasajako". Ei ilmeisesti halua elättää minua. Hankala siihen on mitään sanoakaan, koska en voi pyytää häntä maksamaan suurempaa osaa esim. ruoka-, vuokra- tai matkakuluista. En tiedä miten toimia.

Vierailija
120/158 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo että mies haluaa vaihtaa toimivia kodinkoneita ym. on täysin miehen itse kustannettava asia. Siitä minusta ap;n ei pitäisi jäädä velkaa. Lomasta sanoisin että mies joko maksaa isomman osan loman kuluista tai tyytyy edullisempaan lomaan joka maksetaan puoliksi.

Ensimmäiseksi ap:na kävisin pitkän ja perusteellisen keskustelun miehen kanssa. Mitä jos hommaatte vaikka yhteisen lapsen. Onko rahat sen jälkeen yhteisiä ja jos ei niin miten kulut jaetaan ? Jos toinen jää hoitamaan lasta kotiin kodinhoidontuella niin miten laskut silloin jne.

Jos mies meinaa näkee tilanteen niin että kaikki maksettaisiin aina puoliksi ja mies saa päättää suurelta osin rahan käytöstä (esim. kodinkoneiden hankkimisesta toimivan tilalle jne) niin minä varmaankin eroaisin. Käytännössähän ap saattaisi olla valmistumisensa jälkeen tosi paljon velkaa miehelle. Ja jos jäisi hoitamaan yhteistä lasta kotiin jossain vaiheessa niin taas velkaantuisi. Koko ajan mies päättäisi ap;nkin rahojen käytöstä koska ostelisi omia juttujaan joista ap;n tulisi maksaa puolet. Eli jos ap haluat loppuelämäsi olla miehelle velkaa niin siitä vaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi