Miehen tulot nousevat - miten kulut pitäisi nyt jakaa?
Meillä on tilanne jossa mies on töissä ja minä opiskelen, ja käyn samalla töissä. Kulut on jaettu suunnilleen puoliksi, minä olen oman osani rahoittanut työnteolla ja opintotuella. Kulujenjakotapa on ollut suht oikeudenmukainen sillä miehelläkään ei ole ollut korkea palkka.
Nyt miehen palkka nousee 500-1000 euron välillä kuukaudessa, mikä on aika huima nousu. Tämä tuo mukanaan ongelmia: miehen mielestä kulut jaetaan edelleen puoliksi, ja vaikka minä en tätä tapaa täysin tyrmääkään, niin vähän se tuntuu epäreilulta että minä vietän kaikki vapaapäivät töissä että saan maksettua puolet kaikesta. Seuraava ongelma on elintasojen eriytyminen: mies alkoi jo suunnitella usean viikon matkaa kesäksi, ja mm. uusia kodinkoneita. Kaikki pitäisi maksaa puoliksi. Tai sitten niin että mies maksaa enemmän, mutta minä jään velkaa.
Jotenkin tämä ei tunnu oikealta. Esim. sille matkalle lähtisin mielelläni, mutta minulle se on liian suuri taloudellinen ponnistus, ja siinä menisi liikaa työpäiviä hukkaan. En myöskään halua vaihtaa hyviä kodinkoneita tuliteriin ilman kunnollista syytä. Mielestäni mies saa ostaa kodinkoneensa itse jos kerran niin kovasti niitä tarvitsee, en minä halua jäädä niistä hänelle velkaa!!
Mitä mieltä olette? Miten tuo loma-asia pitäisi hoitaa? Miehen mielestä on epäreilua että hän joutuu tyytymään halvempaan kohteeseen jne, mutta kun minulla ei ole rahaa! Tai voisin kai saada väkisin rahat kerättyä, mutta en halua. Olen tarpeeksi kiireinen ja varaton muutenkin. Mies haluaisi myös mm. lakata ostamasta punalappuisia ruokia ja syödä useammin ulkonakin, mutta minulle ei kuitenkaan halua tarjota mitään, vaikka tietää rahatilanteemme erot.
Mitä tehdä? Tällaisia ongelmia ei ennen ollut kun tulotasot eivät olleet näin suuret. Mies ei vaadi minulta mielestään liikoja: reilua on tasajako. Omasta mielestään hän on jopa höveli, kun kerran tarjoaa minulle "lainaa".
Kommentit (158)
kuulostaa mun mieheltä. Nyt lasten myötä hänestä on reilu tällainen jako. Ihan vinkiksi, jos miehemme ovat hengenheimolaisia, niin ehkä teilläkin kuulostaa loogiselta:
Molemmat maksaa 30% tuloistaan yhteiselle taloustilille. Sieltä maksetaan ruoat, vakuutukset ja vastike ja lasten harrastuksia ym yhteisiä juttuja, kuten vaikkapa huvipuistoja. Omalla 70%:lla maksetaan omat asuntolainamme ja puh.laskut, vaatteet, säästöön jne. Lapsilisä on "minun tulo" eli maksan siitä vain 30% yhteiselle tilille. Ostan kuitenkin joka kuussa lapsille vaatteita ja kaikenlaista tarpeellista. Ja silloin kun tuo 30% ei riitä, laitamme molemmat saman summan esim. 100 euroa taloustille. Tuo 30% on liian vähän, mutta meillä on niin isot henk koht asuntolainat, että pakko pitää tasopainoa näin päin.Ja kyllä, olemme ihan onnellisia tästä säätämisestä huolimatta :) Näin kumpikin tietää, että lainat tulee maksettua.
Ja minäpä kerron, miten meillä tehdään.
Kumpikin siirtää palkkatililtä sopivan summan taloustilille, josta sitten menee kaikki laskut, asumiskulut yms. ja on yhteinen talousvisa.
Lopuilla rahoilla sitten kumpikin tekee mitä tahtoo ja se mitä jää yli, siirretään säästötilille.
Kukaan ei säädä mitään ja rahasta emme ole koskaan riidelleet.
Teillä ei taitais toimia.
Olen itse opiskelija ja rahaa saan huikeat 400e kuussa. Mieheni käy töissä ja kuukausitulot ovat vajaa 2500. Jos mieheni ostaa minulle vaikka kaupasta maitopurkin ja juustoa, joiden hinnaksi tulee 5e, hän pyytää senkin maksamaan takaisin! Mieheni myös ehdottelee kaikenmaailman matko milloin mihinkin. Olen vain korotetulla äänellä hänelle tokaissut, että kenen kanssa meinaa mennä, kun ei mulla ainakaan ole varaa ( oikeastaan edes halua ) lähteä. Ja mieheni ei todellakaan maksaisi edes puolia omasta osuudestani, enkä sitä odotakkaan.
Vuokranmaksusta on tullut meille myös ongelma. Ehdotin hänelle, että hän maksaisi vuokran ja minä ostan koko talouden ruoat. Hmm, vastaukseksi sain, että "no miksei voida puoliksi maksaa" huoh, menee järki :D no, jos joskus tämä kääntyy niin päin, että minulla on enemmäm rahaa, niin saa kyllä maistaa omaa lääkettään!! :)
Luuletko tosiaan lääkärinaisen seurustelevan autonasentajan kanssa? Ehei. Viimestään valmistuessa mies saa kenkää kiitokseksi siitä, että elätti naista opiskeluajan.
No niin! Sieltähän se tuli! Eli pelätään sitä, että itse ei pääsekään hyötymään tilanteesta!
Ei, en usko, että on kauhean tavallista, että lääkäri ja autonasentaja seurustelevat. En myöskään usko, että he päätyisivät yksiin edes opiskeluaikana, kyllähän akateemisella on omat juttunsa ja piirinsä jo silloin. Joten pidän erittäin epätodennäköisenä, että joku eläisi seurusteluajan epämieluisan puolison kanssa dumpatakseen tämän valmistuttuaan. Siihen kiireisellä opiskelijalla on liian vähän aikaa.
Lääkäriksi opiskeleva jos kuka voi ottaa opintolainaa: varma työllistyminen hyvällä palkalla.
Niin se vaan menee, että jos kerta yhdessä aiotaan elää, niin kumpikin tuo tulot yhteiseen kassaan josta hankitaan se mitä tarvitaan ja tahdotaan. Pitkän päälle ei toimi mitenkään, jos huonompituloisen on maksettava puolet kaikesta.
Terveisin se suurempituloinen perheessä.
Luuletko tosiaan lääkärinaisen seurustelevan autonasentajan kanssa? Ehei. Viimestään valmistuessa mies saa kenkää kiitokseksi siitä, että elätti naista opiskeluajan.
No niin! Sieltähän se tuli! Eli pelätään sitä, että itse ei pääsekään hyötymään tilanteesta!Ei, en usko, että on kauhean tavallista, että lääkäri ja autonasentaja seurustelevat. En myöskään usko, että he päätyisivät yksiin edes opiskeluaikana, kyllähän akateemisella on omat juttunsa ja piirinsä jo silloin. Joten pidän erittäin epätodennäköisenä, että joku eläisi seurusteluajan epämieluisan puolison kanssa dumpatakseen tämän valmistuttuaan. Siihen kiireisellä opiskelijalla on liian vähän aikaa.
Lääkäriksi opiskeleva jos kuka voi ottaa opintolainaa: varma työllistyminen hyvällä palkalla.
Kuka hullu rahoittaa naista pelkäksi huvikseen? Täytyyhän siitä jotain hyötyä. Yleensä se on varma seksinsaanti, mistä maksetaan.
Naisille puoliso muuttuu epämieluisaksi sillä hetkellä, kun rahahanat sulkeutuvat. Tai miehen tulot jäävät syystä tai toiseksi alle naisen tulojen. Sillä eihän nainen ala ketään äijää nurkissaan elättämään.
No niin! Sieltähän se tuli! Eli pelätään sitä, että itse ei pääsekään hyötymään tilanteesta! Ei, en usko, että on kauhean tavallista, että lääkäri ja autonasentaja seurustelevat. En myöskään usko, että he päätyisivät yksiin edes opiskeluaikana, kyllähän akateemisella on omat juttunsa ja piirinsä jo silloin. Joten pidän erittäin epätodennäköisenä, että joku eläisi seurusteluajan epämieluisan puolison kanssa dumpatakseen tämän valmistuttuaan. Siihen kiireisellä opiskelijalla on liian vähän aikaa. Lääkäriksi opiskeleva jos kuka voi ottaa opintolainaa: varma työllistyminen hyvällä palkalla.
Ei tullut mieleen sijoittaa 2500 euron, lääkärin, 5000 euron, autonasentajan ja siwan kassan kohdille jotain realistisempia vaihtoehtoja, joissa käy kuten esimerkissä mutta äärilaidasta toiseen vaihtelu ei vaan oli niin rajua?
Ja sitäpaitsi, minä, DI, olen naimisissa kirvesmiehen kanssa. Tavatessamme minä opiskelin, hän "elätti". Hän oli työttömänä, minä "elätin". Lapsi syntyi, mies "elätti", mies jäi hoitovapaalle, minä "elätin". Meillä on siis yhteinen talous.
Miksi kotona tehtävä työ olisi vähemmän arvokasta kuin kodin ulkopuolella tehtävä työ?
Jos tosiaan kerran kulut jaetaan puoliksi (50/50) tulotasosta huolimatta, niin tottakai myös kotityöt (ja tulevaisuudessa lastenhoito) jaetaan puoliksi vapaa-ajan määrästä huolimatta! Jos mies kokee, ettei ehdi tehdä omaa osaansa kotitöistä niin sitten on hyvä ja vähentää töitään, tietenkin! Tai maksaa kunnollisen korvauksen ap:lle siitä että tämä tekee myös miehen osuutta kotitöistä.
En kyllä todellakaan minäkään katselisi tuollaista miestä eikä missään nimessä pidä perhettä perustaa!
Mies lähtee sitten yksinään matkalle jos ap:lla ei ole siihen varaa ja myös ostaa omasta pussistaan ne kodinkoneet jos väkisin haluaa.
Meillä on alusta saakka ollut täysin yhteiset rahat, molempien palkat ja tuet tulevat samalle tilille ja sieltä sitten ostetaan mitä tarvitaan, myös itselle.
Ja muuten, meillä tulee olemaan juuri tuo erään kommentoijan kuvaama tapaus jossa lääkärinainen elää opiskeluidensa ajan miehen duunaripalkalla. Meillä miehen palkka nyt on 2000€/kk ja minulla tulona opintoraha. En edes käy töissä opintojen ohessa kun kerran on lapsia perheessä niin ei oikein ole aikaa/jaksamista. Valmistuttuani parin vuoden päästä palkkani tulee olemaan juuri jotain luokkaa 5000€/kk ja miehellä todennäköisesti ehkä satasen-kaksi parempi kuin nyt.
Eikä tulisi mieleen heivata "elättäjää" sitten pois vaan edelleen menee tietysti kaikki rahat samalle tilille, perheen yhteinen tulotaso vain nousee mukavasti :)
Olet oikeassa, ei tunnu reilulta tuollainen. Miehesi ei taida kunnolla ymmärtää sinun tilannettasi. Laske mihin rahasi riittävät ja sano hänelle selvästi, että tuossa menee raja. Sen rajan yli et mene ja hän saa vapaasti kustantaa rajan yli jäävän osan, jos tahtoo.
Vähän tuntuu, että miehelläsi on noussut raha päähän. Ehkä se siitä tasoittuu, kun tottuu uuteen palkkaan.
Älä vaan missään tapauksessa jää hänelle velkaa tai muuten vaikeuta raha-asioitasi. Siitä ei voi seurata muuta kuin riitoja.
Miksi kotona tehtävä työ olisi vähemmän arvokasta kuin kodin ulkopuolella tehtävä työ?
Ai pitäisikö miehen vielä maksaa arvon rouvalle siitä, että tämä luuttuaa _omia_nurkkiaan eikä elä sikolätissä?
Kotitöinä naiset pitävät lisäksi kaikenlaista yleistä hääräämistä ja sisustamista, mikä on käytännössä oleilua ja harrastamista.
Sinä pikkuisen mustamaalaat poikasi tyttöystävää, kuten kunnon anoppi tekeekin. Tyttöystävän mielestä kaiken jakaminen on ok, no jos poikasi sen hyväksyy mielestäni asia ei ole sinun ongelmasi. Heidän "ongelmansa" tai oikeastaan sinun ongelmasi ei ole ap:n vaan tässä mies vaatii naista ottamaan VELKAA, ap on hyväksynyt jo että kaikki maksetaan puoliksi. Hän vain ei ylety miehen kulutustottumuksien tasolle ja mies koettaa hänet siihen pakottaa.
Ap, sellaiseen menoon ei pidä missään nimessä taipua, ajatteles jos teille tulee vaikka ero (meille tulis jo tilanteessasi nytkin) ja siinähän istut velkojesi kanssa jotka hankit ihan turhaan..
fyysisesti osallistu niiden kotitöiden (tiskaus, ruoanlaitto, pyykit, siivous yms.) tekemiseen yhtä paljon kuin puoliso?
Miksi naisen pitäisi luututa niitä yhtälailla _miehen_ nurkkia ihan yksinään niin ettei myöskään _miehen_ tarvitse elää kuin sikolätissä?
Ai pitäisikö miehen vielä maksaa arvon rouvalle siitä, että tämä luuttuaa _omia_nurkkiaan eikä elä sikolätissä?
Kotitöinä naiset pitävät lisäksi kaikenlaista yleistä hääräämistä ja sisustamista, mikä on käytännössä oleilua ja harrastamista.
sekö ei ole miehelle mitenkään hienoa tai arvokasta, että ei itse joudu niitä nurkkiaan siivoamaan? Yhtä lailla ne ovat miehen nurkkia, eivät vain naisen.
Ja jos nainen hoitaa _kaikki_ kotityöt (pyykit, tiskit, imurointi ym. ym.), ja sen lisäksi käy töissä ja opiskelee, niin tuskin "yleiseen hääräämiseen ja sisustamiseen" jää edes aikaa!!
sekö ei ole miehelle mitenkään hienoa tai arvokasta, että ei itse joudu niitä nurkkiaan siivoamaan? Yhtä lailla ne ovat miehen nurkkia, eivät vain naisen.
Ja jos nainen hoitaa _kaikki_ kotityöt (pyykit, tiskit, imurointi ym. ym.), ja sen lisäksi käy töissä ja opiskelee, niin tuskin "yleiseen hääräämiseen ja sisustamiseen" jää edes aikaa!!
Sitä paitsi naiset tykkävät kotitöistä eli sitä voi pitää harrastuksena. Ajankäyttötutkimukset paljastavat tämän.
Ja mitä mies sellaisella naisella tekee joka ei pidä edes yhteistä kotia siistinä?
joka ei kotitöitä vastaan elätä? :D
Rahat puoliksi = kotityötkin puoliksi
Ja mitä mies sellaisella naisella tekee joka ei pidä edes yhteistä kotia siistinä?
Mielenkiintoinen keskustelu. Omassa suhteessa ollaan jaettu kaikki fiftififti kun tienataan bruttona saman verran, mutta nettona mä tienaan huomattavasti vähemmän ulosottovelkojen takia. Sitku mulla on loppunut kuukauden aikana rahat niin mies maksanut ruoat ja viinit. Mies myös maksaa pääasiassa baarissa juomat.
KUITENKIN tossa oli pari tosi tosi tiukkaa kuukautta, etten tienannu juuri ollenkaan niin jouduin lainaamaan mieheltä rahat vuokraan ja maksan ne takaisin joskus kun rahatilanne tasoittunut. Lainasin myös näinä kuukausina rahat bussilippuun ja työruokiin ja nekin "jouduin" maksamaan takaisin. Joka ihan ok sikälimikäli, kun tiedossa oli että väliaikaista vaan.
Yleensä mies siis elää mun tulotason mukaan, mutta jos haluaa tehdä jotain "parempaa", niin sitten hän tarjoaa. Tai jos haluaa ostaa paremman tietokoneen, niin hän ostaa ja sitten kone on sen. Sama pätee kaikkea kalliimpaa. Tai jos mulla on rahat loppu, niin sitten lainaan siltä. Eli yhteisiin juttuihin mies pistää enempi rahhaa mutta jos tartten jotain omia juttuja, niin menen lainarahalla (:
Eli mä en kestäis tota sun miestäs.. ihme pihi..
Jos miestä ahdistaa, että koti ei ole siisti, imuri löytyy tuolta olkkarin lattialta.
Jos miestä ahdistaa, että koti ei ole siisti, imuri löytyy tuolta olkkarin lattialta.
Esimerkiksi vaikka thai- ja musliminaisille siisti koti on aivan kunnia-asia. Jos miehen täytyy osallistua niin se on loukkaus ja osoitus siitä, ettei nainen miehen mielestä osaa huolehtia kodista.
Enkä mä ala miehen tietokoneiden ja kulkuvälineiden ymsyms. osia keräilemään, jos hän itse jättää harrastuksensa levälleen niin sittenpä ovat levällään.
Okei, eiköhän tuo keskustelu ratkaissut kaiken. Miehesi voi olla mukava, hellä, hauska jne. mutta perhettä hänen kanssaan ei voi perustaa.
Muuttakaa erilleen ja katsokaa tilannetta uudestaan, kun olet valmistunut, jos näet enää tarpeelliseksi.