Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa pohjoisempana asuvan korvaan?
Asuin lapsena maalla ja muistan, että helsinkiläisten serkkujeni puhe kuulosti jotenkin oudolta savolaisen korvaan. En vain muista miten.
Muutin kuusivuotiaana Helsinkiin ja olen yli kahden vuosikymmenen aikana tottunut puhumaan täkäläisittäin. Siksi häiritseekin, kun en saa tuosta lapsuuden mielikuvasta kiinni.
Mikä helsinkiläisten puhetyylille on mielestäsi tunnusomaista? Pelkästä intonaatioista ei mielestäni ollut kyse vaan ehkä vähän töksähtelevästä puheesta.
Kommentit (26)
Stadin slangi on minusta hauskan ja mukavan kuuloista, mutta sitä ei voi matkia, se pitää oppia.
En tiedä ketään nuorta helsinkiläistä, joka haluaisi puhua "aitoa stadin slangia", mitä se sitten tarkoittaakaan.
Tietyt slangisanat ovat vakiintuneet helsinkiläisten puheeseen, mutta liikaa niitä viljelevät niputetaan helposti alemman sosiaaliluokan tai puolispurgujen Kurvin kundien joukkoon.
Minä ja Helsingissä syntyneet ja asuneet ystäväni puhumme melko pitkälti yleiskieltä helsinkiläisellä "aksentilla", ja käytämme slangisanoja sen verran, kuin kullekin on luontevaa.
Tämä ei-helsinkiläisten ihmeellinen "aitoa Stadin slangia ei enää kukaan osaa puhua" -huokailu saisi jo vihdoin loppua. Harva sitä edes haluaisi puhua, lähinnä saatamme käyttää hieman pelleillen ko. puhetapaa. Helsinkiläisillä on nykyään aivan erilainen tapa käyttää kieltä, kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Kieli elää, täälläkin.
En tiedä ketään nuorta helsinkiläistä, joka haluaisi puhua "aitoa stadin slangia", mitä se sitten tarkoittaakaan.
Tietyt slangisanat ovat vakiintuneet helsinkiläisten puheeseen, mutta liikaa niitä viljelevät niputetaan helposti alemman sosiaaliluokan tai puolispurgujen Kurvin kundien joukkoon.
Minä ja Helsingissä syntyneet ja asuneet ystäväni puhumme melko pitkälti yleiskieltä helsinkiläisellä "aksentilla", ja käytämme slangisanoja sen verran, kuin kullekin on luontevaa.
Tämä ei-helsinkiläisten ihmeellinen "aitoa Stadin slangia ei enää kukaan osaa puhua" -huokailu saisi jo vihdoin loppua. Harva sitä edes haluaisi puhua, lähinnä saatamme käyttää hieman pelleillen ko. puhetapaa. Helsinkiläisillä on nykyään aivan erilainen tapa käyttää kieltä, kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Kieli elää, täälläkin.
Aamen.
En tosin asu ihan niin pohjoisessa kuin Savossa.
Vaan Pirkanmaalla. Mutta vastaanpa kuitenkin.
Pääasiassa minun mielestäni helsinkiläisten puhe kuulostaa hyvin laiskalta ja ponnettomalta. Tulee todella innoton vaikutelma, flegmaattinen. Tulee mieleen, että puhuja teeskentelisi olevansa lamaavien kemikaalien vaikutuksen alaisena koko ajan.
Lisäksi perusärsytykset, eli nasaali ja "helsinkiläinen ässä" kuulostavat kyllä aivan kamalalta.
Ja tiedostan kyllä, että kaikki eivät Helsingissä puhu näin, suurin osa käyttää jonkinlaista yleiskieltä. Silti mulle tulee noi asiat mieleen, kun pyydetään kuvailemaan "helsinkiläistä puhetapaa".
Näin puhuva mies kuulostaa muuten hyvin epämiehekkäältä, jotenkin valittavalta pikkupojalta. Ihan vain näin mainitakseni.
http://www.iltalehti.fi/nainen/2013010216510440_na.shtml