Miltä helsinkiläisen puhe kuulostaa pohjoisempana asuvan korvaan?
Asuin lapsena maalla ja muistan, että helsinkiläisten serkkujeni puhe kuulosti jotenkin oudolta savolaisen korvaan. En vain muista miten.
Muutin kuusivuotiaana Helsinkiin ja olen yli kahden vuosikymmenen aikana tottunut puhumaan täkäläisittäin. Siksi häiritseekin, kun en saa tuosta lapsuuden mielikuvasta kiinni.
Mikä helsinkiläisten puhetyylille on mielestäsi tunnusomaista? Pelkästä intonaatioista ei mielestäni ollut kyse vaan ehkä vähän töksähtelevästä puheesta.
Kommentit (26)
"täytyy osaa etsii".
Tuo ärsyttää mua. Ihan kuin oltais niin laiskoja ettei jaksettaisi sanoa "osata".
Mutta en tiedä miten kauan tuo on ollut helsinkiläisten puheessa, ei välttämättä kovin kauaa.
Ja se suhahtava s.
...kymenlaaksossa kasvanutta ei ainakaan yhtään haittaa, esimerkkilause on aika lailla saman tyyppistä kuin meidän murteessa. Maalaisia varmaan ärsyttää kun puhutaan nopeasti ja tehokkaasti. ;0)
S:n suhinaa olen joskus itsekin ihmetellyt, varsinkin radio- ja tv-juontajilla se näyttää olevan jonkinlainen must. Kuitenkaan esim. omat lapseni eivät shihauttele ollenkaan.
ainakin puhe etelässä on nepeatempoisempaa
Minusta helsinkiläinen (nuorten ihmisten) puhe kuulostaa hitaalta ja laiskalta. Aivan kuin puhujalla olisi jotain ongelmia lauseenmuodostuksen ja koherentin ajattelun kanssa.
Olen itse kotoisin Tampereelta ja minusta siellä puhutaan nopeammin.
Itse pidän helsinkiläisten puhetavasta, ei ole sellaista hidasta viäntämistä vaan nopeatempoista. Plussaa, jos puheen keskellä käyttää sanoja kuten spora, svimba, stirbaa jne. Mukava arvailla mitä tarkoittavat :D
Sellainen Kurvin spurgun 50-luvun mongerrus on jotain niin hauskaa kuunneltavaa!
"Stögaa skeffes ton stigun stifloille ja stikkaa se stendari fikkaas, pitää ehtii steissille stogeen"
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:47"]
Itse pidän helsinkiläisten puhetavasta, ei ole sellaista hidasta viäntämistä vaan nopeatempoista. Plussaa, jos puheen keskellä käyttää sanoja kuten spora, svimba, stirbaa jne.
[/quote]
toi on totta, mutta valitettava moni mieskin narisee ja maukuu laiskan ylimielisesti sitä. nopeana se antaa kivan bisnesmieskoviksen vaikutelman.
häiritsee minua eniten. Ja sihisevät ässät, ainakin nuorilla tytöillä.
Nimenomaan se uusimaalainen tyyli. Stadin slangi on eri juttu, eihän sitä missään oikeasti kuule.
"täytyy osaa etsii".
Tuo ärsyttää mua. Ihan kuin oltais niin laiskoja ettei jaksettaisi sanoa "osata".
Mutta en tiedä miten kauan tuo on ollut helsinkiläisten puheessa, ei välttämättä kovin kauaa.
Ja se suhahtava s.
niinkuin puheessa ei olisi pontta tarpeeksi. Se sössö s on kyllä ärsyttävä.
ei ennen eikä nykyään (asuin 10 vuotta Helsingissä, mutten asu enää). Jotenkin erilaisiin puhetapoihin tottui, kun oli sukulaisia ympäri Suomea ja myöhemmin myös kavereita.
Mä aina ihmettelen, kun jotkut ottavat kierroksia erilaisista murteista ja puhetavoista.
on vähä-älyisen kuuloista. kuitenkin kun sitä telkkarissa kuulee niin pidetään normina. jos jossakin muualla maassa puhuttaisiin noin, pidettäisiin niitä idiootteina.
helsinkiläisten tapa puhua on jopa ihan jees. Tärkeintähän se puheen sisältö kuitenkin on. :)
ei ennen eikä nykyään (asuin 10 vuotta Helsingissä, mutten asu enää). Jotenkin erilaisiin puhetapoihin tottui, kun oli sukulaisia ympäri Suomea ja myöhemmin myös kavereita.
Mä aina ihmettelen, kun jotkut ottavat kierroksia erilaisista murteista ja puhetavoista.
Kuka täällä kierroksia ottaa? Käsitin, että ap ainakin ihan mielenkiinnosta vaan kyseli, että mikähän se juttu oli joka silloin kuulosti erikoiselta.
Se särähtää monella, joka ei ole päivittäin kuullut sitä. S on vahva äänne ja keskustelussa vieraammalle antaa haastavan, ylimielisen vaikutelman.
Kuka täällä kierroksia ottaa? Käsitin, että ap ainakin ihan mielenkiinnosta vaan kyseli, että mikähän se juttu oli joka silloin kuulosti erikoiselta.
Nimenomaan, ei minua murteissa mikään häiritse enkä ota niistä "kierroksia". Yritän tosiaan vaan saada mieleeni etäisen mielikuvan ja siksi kyselin näkemyksiä.
Leuka ja luonnostaan ylimielisen kuuluinen. Sanojen lopussa intonaatio, vokaalit lausutaan väärin, ässä lispaa, puhe sössöttävää, kuin puhuttaisiin huulet puoliksi tötteröllä.
Mutta INHOAN eteläsuomalaisten tapaa puhua toisten päälle! Itse asun pohjoissuomessa, ja täällä hyvin harvoin kukaan puhuu kenekään päälle, ja jos puhuu niin sitten kyllä ihmetellään. Helsingissä kun käy, sitä saa tapella omasta puheenvuorosta. Esim.
"Minä pidän perunoists, koska..."
" Eihän perunoista voi pitää, nehän maistuu aivan kamalalle ja plaa plaa omaa en kuuntele mitä olit sanomassa ja kerron oman mielipiteeni ensin...!!!"
Jaksan "keskustella" noin minuutin, jonka jälkeen ei enää kiinnosta ja saan kuulla siitä, "kuinka hiljaisia te lappilaiset olette". Niih, ja ite oot moukka ilman alkeellisia käytöstapoja! :D
ihan niinkun helsinkiläisen korvaan kuulostaa joku savolaisen puhe vääntämiseltä tai turun murre hassulta ym. Joka paikassahan on ne omat murteensa ja puhetapansa.
Asun täällä pohjoisessa, missä puhutaan hitaasti, levveesti ja monitonisesti. Aina Helsingissä käydessä oikein ilolla kuuntelee sitä elämänmyönteistä ja iloista puhetapaa, jossa on actionia. Stadin slangi on minusta hauskan ja mukavan kuuloista, mutta sitä ei voi matkia, se pitää oppia.
Oli puhuja sitten teinityttö tai keski-ikäinen mies. Keski-ikäiset naiset ovat pahimpia.
Ja jotenkin keskustelevampaa, siis niin että juttu etenee, ei pitkiä jaarittelevia monologeja.