Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenterveysongelmia, mihin niistä jää merkintä/mihin voi vaikuttaa tulevaisuudessa?

Vierailija
08.01.2013 |

Nyt on tapahtunut niin paljon että en enää voi hyvin. Päivittäin monta kertaa ahdistus/paniikkikohtauksia. Tälläkin hetkellä pää ihan pökkelö.

Kävin jo kerran tk:ssa juttelemassa asioista, viikon päästä olisi lääkäriaika.

Mietin vain että uskallanko sanoa mitään mistään, oma olo on aivan kauhea nyt ja tuntuu ettei tästä ilman lääkkeitä selviä. Mutta mihin se merkintä voi vaikuttaa? Näkeekö esim. neuvolan puolella asian, meillä on kaksi pientä lasta.

Tai jonkun työpaikan saantiin voiko vaikuttaa?

Oon ihan kahden puun välissä tän asian kanssa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jos jonkinlaista diagnoosia ja ei ole vielä vaikuttanut mihinkään. Sain hyvää hoitoa ongelmiini.

Olisiko se nytten parempi, että sairastut vielä pahemmin ja et pysty hoitamaan lapsiasi? Tai jos sairatsut niin pahasti, että teet itsarin? Silloin ei jollain ***** tekonivelellä ole mitään väliä!!!

Nyt sai vaan mun päässä enemmän miettimään tätä asiaa. En taida uskaltaa hakea apua tähän :( En sitten tiedä miten tästä selviää. Aivan kauhea, jos ihminen tarvitsee apua niin sitä saa mutta se seuraa loppuelämän mukana negatiivisesti. -ap

Vierailija
42/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain uudella työpaikallani kammottavaa kohtelua ja lopulta osoitettiin ovea. Järkytyin pahasti. Menin yksityislääkärin juttusille, joka kirjoitti viikon sairauslomaa. Viikon päästä menin juttelemaan toisen kerran, ja sain lisäviikon. En ollut enää itkuinen, mutta toki järkyttynyt katalasta kohtelusta. Yhteensä sain saikkua kolme viikoa.

Pari vuotta myöhemmin olin hakemassa vakuutusta. Vakuutukseen tuli rajoitus, että en saa korvausta, jos jään mielenterveydellisistä syistä sairauslomalle. Perusteena oli tämä takavuosien tapahtuma: olin ollut mielenterveysdiagnoosilla yli kaksi viikkoa sairauslomalla. Oikeasti lääkäri oli vain kirjoittanut sairauslomaa, mutta en todistuksella mitään tehnyt. Olinhan juuri jäänyt vaille työpaikkaa.

Eli jos käyt lääkärin juttusilla, älä pyydä sairauslomaa ellei se todella ole tarpeen.

Neuvolan asiakkaana lienee on lapsesi, et sinä. Neuvolatäti ei sinun lääkärikäynneistä saa mitään tietoa, ei ainakaan pitäisi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei mene tiedot julkiselle puolelle eivätkä tule sinua piinaamaan esim. kun saat lapsia tai vaikka haluat joskus adoptoida, tai työnhaussa jos täytyy hakea vaikka työhöntulotodistus julkiselta puolelta...

Minulle on ollut tosi paljon haittaa siitä että oon tosiaan sairastanut nuorena masennusjakson, ja se on näkynyt esim. neuvoloissa tiedoissa suoraan järjestelmästä. Minuun on suhtauduttu erittäin holhoavasti ja epämiellyttävästi, epäilty kykyäni olla äitinä, vaikka tosiaan on ollut se 1 muutaman kuukauden masennusjakso 10 vuotta sitten vaan... Töihintuloissa ole ole masennuksesta kertonut. Mutta ikinä enää en julkisella puolella tuommoisia asioita hoida jos vaikka masennuslääkkeen tarvisin.

Vierailija
44/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet fiksut ihmiset hakevat apua ajoissa ja siksi "parantuvat", mutta saavat siinä sivussa hullun leiman. Monet pösilöt eivät hae apua ja muuttuvat vaan hullummiksi. Mutta paperilla näyttää hyvältä.

Vierailija
45/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat kyllä järjestyy tulevaisuudessa!

Nyt on tärkeintä, että haet apua ennen kuin tapahtuu jotain, mistä tulee vakavampia merkintöjä tai ikävämpiä seurauksia kuin merkinnät papereissa.

Toivottavasti saat kaipaamaasi apua!

Vierailija
46/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haet apua! Hullu olet (kirjaimellisesti) jos et hae. Kyllä se terveys on tärkeintä eikä se miltä näytät "papereissa".

Vierailija
47/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivä laitoksessa,niin jää merkintä loppuiäkseen,kuin poron merkinnässä.Raha on mukana myös kuvioissa.Kun on korvamerkitty,joutuu helpommin taas uudelleen laitokseen.Ja mielisairaalat eivät ole ainakaan kalliimpia hoitopaikkoja muihin vast. paikkoihin nähden.Jos mielisairaalassa ollessa tulee jokin muu vaiva ja haet sieltä apua,sanotaan sinulle hyvin nopeasti että täällä hoidetaan vain henkisiä sairauksia.Katsotaan kuinka hyvänsä niin kyseiset hoidot tulevat yhteiskunnalle halvimmaksi.Sosiaalipuoli,ei edes tunnusta koko henkistä puolta sairaudeksi,heittäytyen pirullisen tyhmäksi.Hekisesti sairaiksi leimatut ovat juuri useinkin sairastuneet ihmisistä jotka ovat kaukana yhteiskuntakelpoisuudesta,vailla käytöstä ja tapoja.

Vierailija
48/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että somaattiset sairaudet jätetään huomioimatta, jos löytyy psykiatrinen dg.

Näin ei pitäisi olla. Jokainen voi sairastua psyykkisesti, jos elämä kuormittuu liikaa ja se raja on kaikilla yksilöllinen, eri asiat vaikuttavat eri tavalla.

Terveydenhuollossa tehdään hienoja suunnitelmia, määritellään hoitoprotokollaa ja annetaan suosituksia, MUTTA käytännössä yhä edelleen psykiatristen sairauksien tuntemus ja suhtautuminen niihin jopa terveydenhuoltoon kuuluvien henkilöiden toimesta on täysin asiaankuulumatonta ja se aiheuttaa potilaalle ja omaisille lisää kuormitusta ja häpeää :(

Psyykkisestä sairaudesta voi parantua, mutta yhteiskunta ja ympäröivät ihmiset syrjäyttävine asenteineen tekee siitä kohtuuttoman vaatimuksen ja se on väärin. Jokainen voi lähteä itsestään liikkeelle!

Vierailija
49/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani kanssa. Minulla on fyysisiä oireita joiden takia menin terveyskeskukseen. Noh, jutellessa paljastui vuosia ollut masennukseni jonka syyksi lopulta fyysiset vaivani laitettiin. Olin jo tuolloin ihan ihmeissäni, mutta kun hain apua uudelleen päivystyksestä eräänä iltana, ei auttanut kertoa tai sanoa mitään, koska "ne kuuluu tuohon sinun paniikkihäiriöösi".

Nyt kun poden edelleen fyysisiä vaivoja, en uskalla/jaksa "turhaan" mennä edes lääkäreille, koska "ei sinulla mitään ole, ne johtuvat psyykkeestäsi". Eli lääkärien on niin helppo jättää tutkimukset tekemättä kun on mielessä todettu vikaa, lääkkeitä vaan kehiin ilman ongelmien selvittämistä, ne auttaa ja jos ei auta niin annosta vaan isommaksi kunnes olet muumio joka ei jaksa edes kättään heilauttaa.

Olen järkyttynyt tästä tavasta hoitaa ihmisiä.

Vierailija
50/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani kanssa. Minulla on fyysisiä oireita joiden takia menin terveyskeskukseen. Noh, jutellessa paljastui vuosia ollut masennukseni jonka syyksi lopulta fyysiset vaivani laitettiin. Olin jo tuolloin ihan ihmeissäni, mutta kun hain apua uudelleen päivystyksestä eräänä iltana, ei auttanut kertoa tai sanoa mitään, koska "ne kuuluu tuohon sinun paniikkihäiriöösi".

Nyt kun poden edelleen fyysisiä vaivoja, en uskalla/jaksa "turhaan" mennä edes lääkäreille, koska "ei sinulla mitään ole, ne johtuvat psyykkeestäsi". Eli lääkärien on niin helppo jättää tutkimukset tekemättä kun on mielessä todettu vikaa, lääkkeitä vaan kehiin ilman ongelmien selvittämistä, ne auttaa ja jos ei auta niin annosta vaan isommaksi kunnes olet muumio joka ei jaksa edes kättään heilauttaa.

Olen järkyttynyt tästä tavasta hoitaa ihmisiä.

eihän tätä voi hoitamiseksi kutsua millään. Kerran mielenterveysongelmia, aina mielenterveysongelmia.

Silti ap suosittelen sinua kuitenkin hakemaan apua, ei tuohon tapaan kauaa jaksa. En halua pelotella mutta tämä on tilanne suomessa ja sille pitäisi jotain tehdä.

Vierailija
51/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ihan täysin uskoa kaikkien hermoheikkojen ja vainoharhaisten kirjoituksia täällä av-palstalla.

Merkintä jää vain ja ainoastaan tk:n papereihin sinun terveystietoihisi, joten ole huoletta ja hoidata itsesi lääkärillä kuntoon. Yhteiskunnan palvelut on luotu käyttöä varten!

Ja siksi toisekseen, jos esimerkiksi hakisit mielenterveyspuolelle töihin, niin siellä päin vastoin pidetään hyvänä seikkana, että on omakohtaista kokemusta palveluista kuten psykoterapiasta. Eli pidetään hyvänä asiana sitä, että ihminen tiedostaa tarvitsevansa ammattilaisen apua ja hoitaa itsensä kuntoon. Se on tervettä!

Vierailija
52/58 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle lääkärille. Sieltä ne ei seuraa joka tk-käynnillä mukana eikä muutenkaan siirry mihinkään. Toki jos esim vakuutusta (henkivakuutus) haet, niin siellähän voidaan kysyä noita tietoja..

Älä jätä hakematta apua

Vierailija
53/58 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrista hoitohistoraa ei enää pysty laittamaan ns lukkojen taakse kun kaikki meneen omakantaan kaikkien pällisteltäväksi. Kun menet esim. hammaslääkärille, sosiaalityöntekijälle fysioterapeutille tai yleislääkärille he näkevät esim. mitä olet psykologin kanssa jutellut....

Tähän tulisi saada pikaisesti muutos, koska se loukkaa potilaan yksityisyyttä.

Vierailija
54/58 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite sanon minäkin! Aivan naurettavaa että loppuelämänsä saa pelätä

Vierailija
55/58 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä et tule saamaan asiallista hoitoa mihinkään vaivaan enää tuon jälkeen. Vaikka jalkasi olisi poikki niin tietoihisi kirjataan "avohoito" ja sinut lähetetään kotiin kuolemaan. Menetät kaiken ihmisarvosi, tietosi leviävät kannan kautta ja tulevaisuutesi on tuhottu.

Vierailija
56/58 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo OmaKantaa kirjoitti:

Psykiatrista hoitohistoraa ei enää pysty laittamaan ns lukkojen taakse kun kaikki meneen omakantaan kaikkien pällisteltäväksi. Kun menet esim. hammaslääkärille, sosiaalityöntekijälle fysioterapeutille tai yleislääkärille he näkevät esim. mitä olet psykologin kanssa jutellut....

Miäkin epäilen, että eräs hoitoalalla työskentelevä tuttava on kaivellut terveystietojani salaa OmaKannasta. Kyseli jotenkin erikoisia viimeksi tavatessamme, jopa voinnistani. Ei ikinä ennen ole kysellyt, olenko terve tms. Ei minulla ole mitään mt-taustaa, ainoastaan krooninen sairaus, josta en hirveästi ole kavereille kertoillut, koska se ei varsinaisesti vaivaa elämääni.

Jäin miettimään, että voiko tuolla käydä urkkimassa kavereittensa tietoja noin vain?

Vierailija
57/58 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo OmaKantaa kirjoitti:

Miäkin epäilen, että eräs hoitoalalla työskentelevä tuttava on kaivellut terveystietojani salaa OmaKannasta. Kyseli jotenkin erikoisia viimeksi tavatessamme, jopa voinnistani. Ei ikinä ennen ole kysellyt, olenko terve tms. Ei minulla ole mitään mt-taustaa, ainoastaan krooninen sairaus, josta en hirveästi ole kavereille kertoillut, koska se ei varsinaisesti vaivaa elämääni.

Jäin miettimään, että voiko tuolla käydä urkkimassa kavereittensa tietoja noin vain?

Tilaa lokit. Menee työpaikka alta niiltä, jotka tietoja luvatta katselevat.

Vierailija
58/58 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltää tietojen näkymisen Omakannassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi