Ehdotuksia, mitä viedä lahjaksi vastasyntyneelle?
Vai onko ylipäänsä tapana viedä muuta kuin kukkia?
Kommentit (30)
Pampers on huonoin vaippamerkki!! Libero ykkös-sijalla :)
Kylpypyyhe. Voisihan siihen liittää vaikka kylpyöljyä ja talkkia tms.
Vie ainaki kahvipullat mukanasi, (eikä kahvipaketti kahvipakettikaan ois pahitteeksi kun niitä vieraita käy alussa yllättävän paljon) :) Itse tykkäsin kun tuotiin sellanen roikkuva lelu jonka voi kiinnittää esim. vaunuihin tai kaukaloon. Saatiin myös vauvojen aurinkolasit, jotka on tosi hyödylliset. Satukirjat on kans kivoja, vaikka vähän "isommillekin" tarkoitetut. Hyötyä pitkäksi aikaa!
Me olemme saaneet ja vieneet vauvalahjoiksi tällaisia:
Vaippakakku (eli vaipoista tehty kakku, jonka päällä oli pehmopupu ja sisällä alkoholiton skumppapullo, oli vain aika kova väkertäminen:)
Lasten ensikirjat (esim. tuo aikaisemmin mainittu vauvan päivä kukkuu on ihana, ja menee tosiaan monta vuotta käytössä. Yleensäki luukkukirjat, joissa on vahvat luukut, niin vauva ei heti revi niitä irti:D) http://www.karisto.fi/portal/suomi/kustannusliike/kirjat/?action=kirja&pid=1592
Vauvan viltti (jokin laadukkaampi kudottu peitto)
Monitoimilelu (http://www.pikkuvanilja.fi/millieboris-lelu-pinnasankyynvaunuihin-p-775.html) , voi käyttää missä vain ja on supersuloinen! Peruspehmolelut ovat useissa perheissä, kuten meilläkin, jäänet täysin käyttämättä. Nyt niitä on vintillä pussikaupalla.
Vauvan ihonhoitopakkaus/lahjakori
Äitiä jos haluaa muistaa, niin suklaata ja jotakin ihanaa teetä voi vaikka viedä
Vauvan astiasto (itse olen tykännyt esim. pentikin lastenastioista)
Yleensä kannatan kaikkea sellaista, mitä vanhemmat ei välttämättä raaski ostaa muuten vain, ja jotain, mikä menee sitten kauemmin kuin jokin minibody, vaikka nekin ovat supersuloisia.
Vauvalle unilelu, niitä on mitä ihanimpia, ollut tykättyjä ja menee kauan. Tai joku puuvillapipo. Äidille herkkuja.
Kietaisubody. On kaikista näppärin pukea pikkuiselle päälle. Jos tiedät, että vauva on alle 50 cm, niin osta 50-senttinen. Muussa tapauksessa 56-senttinen. Ja jos löytyy, niin bodyyn sopivat housut mukaan.
Vanha ketju mutta kommentoin, kun oli niin päinvastaisia mielipiteitä kuin omanikin.
Minä liputan vaatteiden, kukkien ja ensilelujen/purulelujen puolesta. Itse miellän sellaiset täytettävät vauvakirjat kummilahjoiksi, samoin astiastot, koska niitä saimme itse ristiäisissä. Oli häkellyttävää, kun sain sairaalaan peräti kaksi täytettävää vauvakirjaa ja sitten vielä ristiäisissä yhden. Ei ole kiva täyttää monia, joten lahjan pitää olla sellainen, ettei ole huolta, vaikka samanlainen löytyisikin. Esim. muumilusikat, aterimet ja nokkamukit ovat hyviä, kun niitä voi olla monta ja silti tulee käytettyä ja ovat vielä kohtuuhintaisiakin.
Ehdottomasti pidin silti eniten vaatteista. Niitä ei ollut esikoiselle liikaa, kakkonen saikin niitä sitten tosi vähän. Säilytän lapsilta aina muutaman vaatekerran, ja oli hankalaa valita kakkoselle niitä, kun ei ollut oikein saanut mitään keneltäkään. Valitsin sitten itse ostamani vaatteet. En itse ole mikään vaatehullu enkä nirppanokka vauvan vaatteiden suhteen, joten kaikenlaista tuli käytettyä. Vaatteissa ei voi mennä kovin pahasti metsään, ja jos meneekin, saa niistä kuitenkin aina hyvän hinnan, jos kyse on laadukkaista vaatteista.
Vauvapeittoa kommentoin vielä sen verran, että meillä esikoisella oli neljä peittoa: oma vanhani, mummin tekemä, isomummin tekemä ja ristiäsilahjaksi saatu. Ei siis peittoa, kun monella ei tee yhtään mitään.
Vaipat ovat hyvä lahja, ja meillä olisi ollut hyötyä tuteista ja tuttipulloistakin, mutta yhtäkään ei valitettavasti saatu. Nokkamukia suosittelen, sellaista vähän erikoisempaa, jota ei ehkä raaski ostaa, kun on enemmän hintaa. Niitä voi viedä sitten isovanhemmillekin, niin ei tarvitse kuljetella mukana, jos tulee liikaa samanlaisia.
Ruokalapuista sen verran, että meidän piltti sai ekan 6 kk:n aikana peräti kuusi ruokalappua! Ihan hyötykäytössä oli kolme, mutta kolme jäi sitten nurkkaan. Jos ruokalappu ei ole huolella valittu, ei sitä välttämättä jaksa edes kokeilla, jos on jo se oma suosikki (joillakin muovinen, joillakin sellainen kankainen, jonka saa hihojenkin päälle, joillakin konepestävä, kourullinen jne).
Iloisin olisin varfmaan ollut siitää, että joku olisi tuonut suklaata tai mammateetä tai vaikkapa imetyspaidan, kun en ekoina viikkoina päässyt ostoksille vauvan kanssa. Imetyspaitojen puolesta liputan ihan tosissani. Niitä on helppo ostaa, kun ovat useimmat venyviä, joten kokoa ei tarvitse hirveästi stressata. Jos äiti on ollut kokoa S ja saanut paljon kiloja, voi ehkä ostaa koon M, mutta se M:kin kokemuksen mukaan menee aika isollekin, mutta on myös ihan napakka muutenkin M-kokoiselle. Esim. siskoni käytti M-koon imetyspaitoja, vaikka oli jo laihtunut S-kokoiseksi, minä taas olin lihonut L-kokoiseksi, mutta M-koon imetyspaidat menivät silti ihan helposti.
Itse olen aina pyytänyt vaippoja, koska niitä kuluu vastasyntyneellä. Ja ne on ollut kivoimmat, koska kaikki on jo hommattu, mitä vauva tarvitsee. Ja haluan ostaa oman maun mukaisia vaatteita/tarvikkeita yms. Kannattaa viedä laadukkaita vaippoja paketti esim. libero tai pampers.
Ja äitiä on myös hyvä muistaa, vaikka hedelmillä. niitä äiti tarvitsee, varsinkin imettäessään.
Vaatteet ovat hyvä vieminen ainakin ekan kohdalla.
olen yleensä välttänyt viemästä vaatteita koska
a) ne ei välttämättä ole vanhemmille mieluisia ja
b) niitä tulee yleensä muutenkin paljon lahjaksi.
Itse oon vienyt mm. tälläsiä: vauvan ensikirja (esim. vauvan päivä kukkuu, maatilalla kukkuu jne.-sarja, tosi hyviä kirjoja ja menee sit vielä aika vanhaksikin, meillä ainakin 3 veekin vielä tykkää), muumilusikka ja ruokalappu (mä oon ite tykännyt niistä ns.muovisista pehmeistä, ne on kaikista helpoin pestä), yhelle tosi läheisen ystävän vauvalle vein vauvakirjan johon sai siis täytellä kaikkia muistoja (tiesin et kukaan muu ei sitä osta ja kun olen lapsen kummi niin tuntui sopivalta), muumiastiasto..Tässä nyt ekat mieleentulevat :) Ja voihan niitä kukkia sit laittaa siihen kaveriksi, tulppaanit ainakin on ihania tähän aikaan :)
siis oon tykänny muovisista ruokalapuista :D Tuskin muumilusikoita on edes muovisia :D
eniten kirjalahjoista. Mutta älä osta täytettävää vauvakirjaa vaan joku satukirja tms.
mukavaa äidille :) Vaikka jotain herkkuja.
Omalle vauvalle olen saanut lahjaksi paljon vaatteita ja sukkia, mutten koskaan lapasia! Ehkä sellaiset voisit viedä? Tai sellaiset sisällä käytettävät tumput jotka estävät vauvaa raapimasta itseään.
Itse tykkäsin saada vauvanhoitotuotteita, kuten vaippoja, sinkkivoidetta, perusvoidetta jne.
kun meille/lapselle tuotiin vaippoja..
Niille on ainakin takuulla käyttöä =D
Itse saimme vauvalle tutteja ja tuttipulloja, mitkä olivat täysin turhia kun lapsi ei niitä ikinä huolinut...
Vaavin mielestä paras lahja oli unilelu, ihana pehmoinen kani. Lapsi on nyt 1,5v, pupu on vieläkin rakas =)
Apline-unitaso. Lahja josta on hyötyä koko perheelle. Hyvä uni - helpompi arki
Vaaville voi vaikka itse virkata pienet lenkkarien malliset töppöset. Tässä vinkki helpohkoihin ohjesiin, joilla noviisinkin pitäisi onnistua sellaiset tekemään:
Voit etsiä youtubesta hakusanoilla 'virkatut converse', kuvassa pinkit pienet virkatut lenkkarit. Ohjeet suomeksi, samoin tekstitys.Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeilleValitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeilleValitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille
Osa 1 pohja
Osa 2 varsi
Osa 3 tossujen kieli
Osa 4 tähti, nauhat ja raidat http://youtu.be/H3bbahRqyjw