Kuinka pitkäksi aikaa vastasyntyneen voi jättää isän hoitoon?
Ongelmani on se että minun pitäisi lähteä heti synnytyksen jälkeen toiseen kaupunkiin jatkotutkimuksiin raskausaikana ilmenneen sairausepäilyn vuoksi. Aikaa tutkimuksiin matkoineen kuluu vähintään 4-5 h, ehkä enemmänkin. Vauvanhoito ei samalla onnistu mitenkään mutta n. viikon vanhan vastasyntyneen jättäminen isän hoitoon epäilyttää hieman... Kyseessä on esikoislapsi, isällä ei ole minkäänlaista aiempaa lastenhoitokokemusta.
Miten pitkiksi ajoiksi te olette uskaltaneet jättää aivan vastasyntyneen muiden hoitoon? Haittaako vauvasta erossa olo imetystä?
Kommentit (55)
tsemppiä sulle ja toivottavasti paranet!
Jätä hyvillä mielin vauva isän hoitoon, selviävät varmasti tuollaisen ajan. Minusta kuulostaa vahingollisemmalta viedä lapsi sairaalaan mukaan julkisissa kulkuneuvoissa ja tuskin se sairaalaakaan kovin bakteeriton on. Kaikille rauhallisempaa ja varmempaa, että käyt yksin sairaalassa tutkimuksissa ja isä on sen aikaa vauvan kanssa.
ja pistänpä minäkin lusikkani soppaan.
Totta on, että monella äidilläkään ei ole vastasyntyneen hoitokokemusta ja isä on ehtinyt tuossa jo myös harjoitella (varsinkin jos olette sairaalassa perheosastolla) vauvan hoitoa. Siinä mielessä joku mummon kutsuminen avuksi ei mielestäni ole missään nimessä tarpeen.
Oman vauvani olisin kyllä ottanut mukaan tai olisi varmaan matkustettu sinne koko perhe jos minulla olisi ollut tuollaiset tutkimukset. Olin lisäksi noin viikko vauvan syntymästä niin väsynyt että noin 4-5 h poissaolo kotoa ei olisi ollut mitään lepoa ja maailman haistelua kuten jotkut kuvaavat edellä (ei varsinkaan kun kyseessä lääketieteelliset tutkimukset). Mutta synnytyksiä ja äitejä on moneen junaan. Olisin kuitenkin julkisilla hyvin kyennyt matkustamaan...
Meillä ihan pienen vauvan imetyksessä oli haasteita, häntä piti imettää usein ja sairaalasta kehotettiin alkuun antamaan myös pullosta maitoa imetyksen jälkeen joten pumppasin usein ja vauva sai myös pullosta rintamaitoja. Erittäin kovalla vaivalla sain sitten imetyksen käyntiin ja pulloruokinnasta päästiin luopumaan. Jos saisin toisen lapsen ja hänen imetyksensä onnistuisi en todellakaan ottaisi mitään riskejä pullohommiin joutumisesta koska imetys on itselleni hyvin tärkeä asia. Vain aivan välttämättömissä tilanteissa (joita toki tuollainen lääkärikäynti on jos ei vauvaa pysty ottamaan mukaan) jättäisin vauvan imetysväliä pidemmiksi ajoiksi hoitoon. Näin siis itse tekisin mutta toisinkin saa ajatella.
Kelakorvausta taksimatkoihin tuskin saatte jos ei matka ole erityisen hankala tai taksin tarve perusteltua sinun vointisi perusteella. Toki voit kysyä kelasta mutta epäilen, että vauvaa eivät huomio mitenkään.
Äiti voi tosiaan joutua vaikka tiedottomana teho-osastolle jolloin isä ilman muuta on paras ja luontevin hoitaja hänelle mutta se ei poista äidin erityistä suhdetta lapseen ja erityisesti imetystä. Mutta siitäkään ei kannata sen enempää tapella, toisista on ok ja jopa toivottavaa ettei imetä ja tällöin vauvan hoidossa on helpompi olla täysin tasa-arvoinen. Joka tapauksessa vauva ei vaurioidu otat hänet mukaan tai ei eikä kyseessä ole mikään rilluttelu reissu. Tekisit niin tai näin niin joku aina sitä mieltä, että olisi pitänyt tehdä toisin mutta itse päätät asiasta.
En epäile etteikö mieheni lapsenhoidon opittuaan pärjäisi vauvan kanssa kaksistaankin, lähinnä siis aivan nuo ensimmäiset päivät jolloin kaikki on vielä vierasta tuntuvat epävarmoilta.
Ja kyllä, olen joutunut miettimään asiaa aivan vakavissani sillä minulla epäiltävä sairaus on varsin vakava ja voi johtaa menehtymiseeni :(
ap
minun verovaroistani (toisin kuin jonkun aiemman vastaajan) voi kyllä kustantaa taksikyydit teidän perheelle ja mies mukaan. Turha lisätä kenenkään stressiä enempää, eiköhän sitä tuossa jo olekin tarpeeksi. Kysäisepä vaikka siltä klinikalta, johon olet menossa potilaaksi, voisiko lääkäri kokonaistilanteen huomioiden kirjoittaa teille Kelaa varten todistuksen. Omavastuun joudutte tietysti maksamaan. Niin, ja sitten myöhemmin kun vauva on vähän isompi ja jos/kun joudut edelleen kulkemaan siellä sairaalassa, Pyydä todistus matkoista. Yksittäinen matka ei välttämättä mene korvausrajan yli, mutta vuosittaisen maksukaton täyttymistä kannattaa seurata.
Kiitos taas kaikille asiallisesti kommentoineille.
Unohdin aloitusviestissä mainita että synnytys on tarkoitus käynnistää muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa jotta jatkotutkimukset ja mahdollisesti tarvittaat hoidot voitaisiin siten käynnistää mahdollisimman pian (raskauden aikana ei mahdollista). Eli vauva olisi paitsi aivan vastasyntynyt myös lievästi ennenaikainen kun joutisin hänet jättämään muiden hoitoon. Onkohan tällä vaikutusta vauvan "helppohoitoisuuteen"? Tilanne on kieltämättä stressaava jo muutenkin.
t. ap
Kumpi on tärkeämpää: se, että kulutat puolisen päivää tärkeään reissuun, joka saattaa pelastaa henkesi VAI se, että olet jatkuvasti vauvan vieressä koska isää voi stressata (mutta jäät vaille hoitoa ym.)?? Lapsi on eka miehellesi, samoin sinulle. Teidän yhteinen lapsi; molemmat kelpaatte ihan yhtä hyvin sen hoitajiksi pidemmäksikin aikaa.
Kumpi on tärkeämpää: se, että kulutat puolisen päivää tärkeään reissuun, joka saattaa pelastaa henkesi VAI se, että olet jatkuvasti vauvan vieressä koska isää voi stressata (mutta jäät vaille hoitoa ym.)?? Lapsi on eka miehellesi, samoin sinulle. Teidän yhteinen lapsi; molemmat kelpaatte ihan yhtä hyvin sen hoitajiksi pidemmäksikin aikaa.
totta kai tutkimusreissu on tehtävä, muuta vaihtoehtoa ei oikeastaan olekaan. Lähinnä nämä käytännön järjestelyt lapsen hoidon kannalta mietityttävät...
ap
yhteiskunnalta lupa, testattais ja annettais koulutus, ennen luvan saamista. Mikä ihme saa ap:n ja monet muut naiset kuvittelemaan että isä olisi yhtään sen huonompi hoitaja kuin äitikään?? Ihan oikeasti ottakaa nyt järki käteen taas. Ainut mihin isä ei pysty on imetys, mutta kyllä sen lapsen saa ruokittua tuon 4-5h ihan ilman tissejäkin. Ja jos ap ei oikeasti uskalla jättää vauvaa pieneksi hetkeksi isänsä kanssa, olisi ehkä pitänyt miettiä minkälaisen miehen kanssa sitä lapsen teki!?!?!
Mä jätin viikoksi vastasyntyneen esikoiseni isänsä kanssa, jouduin teholle pari päivää synnäriltä kotiutumisen jälkeen munuaistulehduksen ja verenmyrkytyksen takia.
Ihan hengissä säilyivät molemmat sillä aikaa, vain minulla oli ongelmia sen asian suhteen. :)
Vähän perspektiiviä nyt siihen hommaan, ei voi olla noin vaikeaa muutaman tunnin poissaolo. Mies ja vauva mukaan tai mies kotona lapsen kanssa kera korvikkeen tai pumpatun maidon.
Ei lapsi ole hoidossa missään jos on kotona oman isänsä kanssa.
Mikä ihmeen hoitotäti miehesi on?
vakavasti sairas esikoistaan odottava. Ei varmaan ole millään lailla tarpeellista vastata hänelle aggressiivisesti.
vakavasti sairas esikoistaan odottava. Ei varmaan ole millään lailla tarpeellista vastata hänelle aggressiivisesti.
Kyllä oikeasti ihmetyttää tälläinen idioottimaisuus, isä on isä EIKÄ MIKÄÄN HOITOTÄTI!! HALOOOOOOOO!
Suoraa ihmettelyä vain, että missä ihmeen hoidossa lapsi olisi :)
Ja sen kyllä huomaa, että on ensimmäinen lapsi.
sen verran että 4,5 h ei ole kovin pitkä "lypsyväli", mutta jos tuntuu rinnat epämukavan täysiltä tai vuotavat, voit kipaista veskissä suihkuttelemassa vähän lavuaariin. Auttaa oloa eikä se maito siitä lopu vaan pikemminkin päinvastoin.
en jaksa kaikkia vastauksia ja kinaamista lukea, mutta minun oli pakko jättää 2 viikoksi synnytyksen jälkeen, jouduin sairaalaan kompikaatioiden vuoksi Meilahteen, pois synnytyssairaalasta, osastolle johon ei vauvoja voinut viedä. Vauva lähti sitten isän kanssa kotiin, eikä kukaan kysynyt, osaako isä hoitaa vauvaa vai ei. Ei saanut edes tuoda häntä vierailutunnille, suosittelivat sitä sairaalasta vastasyntyneen heikon vastustuskyvyn takia.
Eipä naurattanut, mutta isä, vauva ja minä selvisimme kaikki hengissä
Kaikenmaailman luontokappaleet paviaaneista peuroihin osaa huolehtia jälkeläisistään ja sitten "evoluution huipentuma" ihminen on ihan äimänä pentujensa kanssa :D
Totta kai isä osaa huolehtia lapsestaan.