Pitääkö etälapsen takia luopua kissasta?
Nainen on asunut yksin vuosia ja hänellä on ollut vanha kissansa jo yli 10 vuotta. Naisen luokse muuttaa eronnut mies. Noin puolen vuoden kuluttua tästä miehen kakarat tuodaan asuntoon. Toinen oirehtii ja sillä todetaan kissa-allergia. Kakara jatkaa käyntejä isänsä luona allergialääkkeiden kanssa ja pärjää hyvin. Pitäisikö naisen luopua kissastaan parina viikonloppuna kuussa käyvän kakaran takia?
Kommentit (73)
Jos kumppani nimittelisi mun lapsia niin menis vaihtoon samantien.
Lähtis eukko saman tien vetämään. Ja kissa perään rappukäytävään. Tavarat sit ikkunasta perään.
Jos ei koko paketti kelpaa niin eipä kannata varmaan miettiä suhdetta sen enempää. Etälapsi. Ihan järkyttävä sana. Se on sun miehes lapsi. Ihan oikea lapsi ja tarvitsee isää. Sinua se ei tarvitse lähelleen.
mies, joka lähtisi. Asunto kun on naisen.
Aika pienestä te kyllä vedätte hernepellon nokkaanne. Tai sitten olen ainoa, joka sanoo lapsia kakaroiksi.
Kuule, lasten kanssa ollaan ja vietetään aikaa, josko vaikka rakennettaisi elämän kestävää suhdetta isukin ja lapsen välille. Aikuisena ihmisenä isukin tulisi kyetä monella tapaa olemaan lasten tukena. Onko tullut mieleen tällainen asia?
Ihmiset, joille suhde elukkaan menee lasten edelle on jotenkin säälittäviä!
isä tai lapsen lähiäiti kantaa riskin siitä, että lapsen allergia muuttuu ajan myötä astmaksi. Itse en allergista lasta päästäisi kissakotiin kyläilemään, ainakaan säännöllisesti.
Nykykäsityksen mukaan taitaa olla päinvastoin: lievien allergioiden kohdalla pyritään siedätyshoitoon.
näin on, mutta läheskään kaikki eivät siedäty. Toisille kehittää mm paha astma joka ei koskaan parane. Ja esim. lievä allerginen nuha aina vaa jatkuessaan on suuri riski juuri astman puhkeamisen kannalta. Mulle sanoi lastenlääkäri että itseään voi siedättää ihan miten lystää, mutta lasten kohdalla asia ei ole ihan niin ok. He kun tarvitsevat terveytensä ja keuhkonsa vielä monta kymmentä vuotta. Joten lapsen siedätyksen kohdalla oireiden pitää olla todella lievät ja mennä myös nopeasti ohi. pahenevan allergian yksi oire on myös se että lapsi on jatkuvasti nuhassa, ystkäsä, kehkoputkentulehduksessa tms. Tai tosi väsynyt.
Itse olen laittanut kissan pois perheestä vain sen takia, että perheenjäsenellä on astma, eikä kissa-allergiaa. Mutta koska kissapölykin on pölyä, niin emme halua riskeerata astmaatikon terveyttä. Harmittaa, koska kissa oli rakas lemmikkin, mutta ihminen on kuitenkin aina se tärkein! Kissalla( 8v)on nyt hyvä koti muualla ja se tottui yllättävän nopeasti uuteen paikkaan ja omistajaan, joten kaikki meni hyvin.
Eli allergian vakavuusta riippuen sanoisin että kissasta on luovuttava. Lapsi on tärkein, ainakin kuuluisi olla isälleen se tärkein. Jos allergia on lievä, niin ehkä sitten lääkkeen voimalla.... Ja lapsen nukkumahuone pitäisi olla kissavapaa, onko se mahdollista? Kissapölyä on kaikkialla, mutta jos vaikka lapsen nukkumahuoneeseen asentaisi ilmanpuhdistimen ja siivoaisi sen kunnolla ennen lapsen tuloa niin auttaisikohan se?
Eräs luokkakaverini sai oireita kun me kissalliset istuimme hänen vieressään luokassa.... Eli pöly kulkeutuu varmaan myös lapsen mukana vaatteissa kotiin...
"rakensi kestävää suhdetta" sen puolen vuoden ajan?
(Epäilen, että mies ei tavannut lapsiaan ollenkaan pitkiin aikoihin... jolloin isän ja lasten olemattomat välit eivät todellakaan ole tämän kissanomistajanaisen syytä.)
sitä kisuakin tavaroitten kanssa ikkunasta ulos:)))
Tuli vaan mieleeni jos me aikuiset rakastettaisi ja hoivattaisi ``kakaroita`` yhtä suuresti kuin lemmikkejä eli elukoita kuinka paljon parempi tämä maailma olisikaan!
isä tai lapsen lähiäiti kantaa riskin siitä, että lapsen allergia muuttuu ajan myötä astmaksi. Itse en allergista lasta päästäisi kissakotiin kyläilemään, ainakaan säännöllisesti.
siedättäminen? Allergisoivaa ainetta/asiaa ei vältellä vaan siedätetään itseään sille, se nimenomaan ehkäisee allergiaa, ei pahenna.
Ja meillä lasta hoitaa yksi suomen johtavista allergialääkäreistä.
näin on, sikäli kun kyse ei ole todella pahasta allergiasta (esim hengitystiet turpoavat umpeen). Silmien punoitus ei vaikuta pahalta. Meilläkin siis allergisia (todettu) ja kissa eikä oireita ole.
Viesti vaikutti kyllä siltä että sen on kirjoittanut lapsen äiti, ei tuo uusi kumppani....
Ei se lapsi vieraile vaan asuu isänsä luona viikonlopun!
Jos asut miehen kanssa jolla on allerginen perhe niin ei allergiaa tuottavaa kissaa voi silloin pitää siellä jossa isä asuu ja jonne lapsi tulee viettämään osan viikosta.
Kissa voi asua vaikka uudessa osoitteessa tai kissojen taivaassa. Se poika joutuu tulemaan isänsä luokse niin ei siellä voi silloin kissaa olla!
Tai isä tarttee toisen osoitteen jos tämän lapsensa terveydestä ei välitetä.
hommaa lapselle vatteita joita pitää ainostan teillä
"rakensi kestävää suhdetta" sen puolen vuoden ajan?
(Epäilen, että mies ei tavannut lapsiaan ollenkaan pitkiin aikoihin... jolloin isän ja lasten olemattomat välit eivät todellakaan ole tämän kissanomistajanaisen syytä.)
eikö nyt puhuta tästä hetkestä. Ap ei kerro kaikkea tästä asiasta. Mikä mielestäsi olisi se toinen paikka, jossa isukki voisi kantaa isyydsestään vastuuta? Tivoliko vaiko ostari?
miehen lapsia "kakaroina" olisi varmaan parempi luopua siitä miehestä ja jatkaa sen kissan kanssa ihan kaksin.
omituista vain, kun nämä "kyllä pitää luopua" -huutelijat eivät lukeneet ap:n uusimpia viestejä ;D
Oliko siis niin, että lasten äiti yritti estää tapaamisia kissa-allergia verukkeena, ja kun ei onnistunut, otti itselleenkin pari kissaa? Heh!
Tuossa olisikin ollut tosi mukavaa, kun äitipuoli luopuisi pitkäaikaisesta lemmikistään etälapsen allergian takia, ja muutaman vierailuviikonlopun jälkeen lapsi kertoisi iloisena että me muuten otettiin kotiin kissa! Miettikää tätä te, joiden mielestä ap:n olisi pitänyt luopua kissastaan.
Mutta mies voisi hankkia oman asunnon lastensa takia.
Lukemalla koko ketjun saisi selville että lasten kotonakin on jo kissoja. Ei enää tarvitse ränkyä siitä miten kamalaa isän luona on :)
Ymmärrätkö? Tai ethän sä toki tunnu ymmärtävän, eikä mikään ihme, harva äitipuoli mistään mitään oikeasti tajuaakaan. Tyhmiä jämien kimpussa riekkuvia horoja kun ovat.
Ei mitään järkeä, jos allergialääkkeet toimivat ja vierailuita on noin kovin vähän. Jos lapsi muuttaisi pysyvästi asumaan isänsä luokse (siis kissatalouteen) niin tilanne olisi ehkä toinen, mutta siitäkin pitäisi keskustella kunnolla naisen ja miehen välillä ensin.
Mies ei voi yksinään sanella tuollaisia asioita, että lapset tulee ja menee tai muuttavat tänne tai kissa pois.
Kissa SAA JÄÄDÄ. Parin vuoden kuluttua allerginen lapsi ei välttämättä edes halua vierailla niin paljoa, jos ja kun teini-ikä iskee. Nämä asiat muuttuvat nopeasti, joten antakaa vanhan kissan olla.
omituista vain, kun nämä "kyllä pitää luopua" -huutelijat eivät lukeneet ap:n uusimpia viestejä ;D
Oliko siis niin, että lasten äiti yritti estää tapaamisia kissa-allergia verukkeena, ja kun ei onnistunut, otti itselleenkin pari kissaa? Heh!
Tuossa olisikin ollut tosi mukavaa, kun äitipuoli luopuisi pitkäaikaisesta lemmikistään etälapsen allergian takia, ja muutaman vierailuviikonlopun jälkeen lapsi kertoisi iloisena että me muuten otettiin kotiin kissa! Miettikää tätä te, joiden mielestä ap:n olisi pitänyt luopua kissastaan.
Eiköhän tuo nyt ollut ihan sitä periaatteellista keskustelua, pahvi.
Totta kai jokainen järkevä ihminen tarkistaa ja varmistaa että kyse on oikeasta asiasta, eikä heivaa eläintä koska joku toinen vaan sanoo niin.
Ei lasta pysty lääkitsemään koko viikonlopuksi oireettomaksi etukäteen, vaan lasta pitää lääkitä useamman kerran, että oireet pysyvät poissa. Ja silloin on aika helppo kokeilla saako lapsi todella kissasta oireita.
Mutta jos ei näin yksinkertaista asiaa tajua, silloin on tuskin kykenevä huolehtimaan edes siitä kissasta.
Hei!
Oma kokemukseni on samanlainen. Vanhempani erosivat ja isä muutti uuden naisen kanssa. Heillä oli kissa ja minä kissalle allerginen. Aluksi allergialääkkeillä homma pysyi kuosissa ja sitten aloin vähentää lääkkeitä. Nykyään en ole enää juurikaan allerginen, oireet lähes kadonneet. Siis olin isäni luona kaksi viikonloppua (pe-su) kuukaudessa yötä päivää ja parissa vuodessa oireet alkoivat kadota.
Nykyään vain jos kissa tunkee syliin, saattaa tulla oireita.
TÄRKEÄÄ! Isäni luona minulla oli oma huone, jonne kissa EI saanut tulla. Tämän ansiosta esim yöt sujuivat helposti ilman oireita ja lääkkeitä.
siedättäminen? Allergisoivaa ainetta/asiaa ei vältellä vaan siedätetään itseään sille, se nimenomaan ehkäisee allergiaa, ei pahenna.
Ja meillä lasta hoitaa yksi suomen johtavista allergialääkäreistä.
näin on, sikäli kun kyse ei ole todella pahasta allergiasta (esim hengitystiet turpoavat umpeen). Silmien punoitus ei vaikuta pahalta. Meilläkin siis allergisia (todettu) ja kissa eikä oireita ole.
Viesti vaikutti kyllä siltä että sen on kirjoittanut lapsen äiti, ei tuo uusi kumppani....
Kyllä silmien jatkuva punotus on kuule aivan hirveää. Moni lapsi on viettänyt koko lapsuutensa väsyneenä, tukossa, silmät kirvellen kun on ollu se kokolattiamatto ja lemmikki, eikä kukaan ole viitsiny ajatella että se lapsi on allerginen. Itse olen "lievästi" allerginen. Silti joka talvi pakkasten tullen kaikki voimat menee, väsyttää ja on tukkoista, eikä elämästä meinaa tulla mitään. Sitten aina tajuan ruveta käyttämään pari kuukautta astmapiippua ja allergialääkketiä; nenään, silmiin ja sisäisesti. Ja olo paranee. Ja siedättynyt olen eläimille koko ikäni. Silti tavlen kuivuus yhdistettynä eläimiin aiheuttaa mulle erittäin kurjan olon. En kuole siihen, mutten ikimaailmassa laittaisi lapsiani kärsimään. Allergia on myös sellainen että joskus sitä kissaa voi sietää, sitten kun tuleekin siitepöly ja syö päälle vielä omenan niin se leviää käsiin. Kukas lapsen terveyttä jaksaa sitten tarkkailla kun koko ajan mennään riskirajoilla? Lapsi ei itse varmasti esim. siihen väsymykseen ja tukkoiseen oloon osaa mitään sanoa. Vai sekö on sitten ihan ok? Ja sun lapset- jos ne eivät saa kissasta oireita, eivät he käytännössä ole kissalle allergisia. Allergiatestit eivät ole luotettavia. Kokemusta on siitäkin; varsinkin ihotestit sanovat ihan mitä sattuu.
Lähtis eukko saman tien vetämään. Ja kissa perään rappukäytävään. Tavarat sit ikkunasta perään.
Jos ei koko paketti kelpaa niin eipä kannata varmaan miettiä suhdetta sen enempää. Etälapsi. Ihan järkyttävä sana. Se on sun miehes lapsi. Ihan oikea lapsi ja tarvitsee isää. Sinua se ei tarvitse lähelleen.