Miksi kritiikeissä ei ole ihmetelty Pulkkisen romaanin Vieras täysin epäuskottavaa kieltä
etenkin lapseen liittyen, lapsen tuottamana? Olen ihmetellyt. Onhan arvostelijoilla usein perhettä ja elämänkokemusta muutenkin.
Kommentit (107)
Joku kysyi esimerkkiä tästä 7-vuotiaan somalitytön päiväkirjasta, otin satunnaisen s. 73:
"Rakas pävakija!
Maria ja äiti sano et mä saan mena kirrko kylan jos halun. sit ku ne rukooa.
Voiko siellä leiki? Mä aikon leiki Jeesus kansa jos saa lupa leiki. Anton anton anton MIKS 8 v. ei voi mennä naimiset.
MÄ HALUN OLLA JO ISO
MUT EN PAKSU en VANHA, en RINNTA nin ku IKÄNAINEN."
Mitä Dagens sanoi?
Minusta tarina tuntui kliseiseltä ja juurikin akateemisille elämänpelkääjille suunnatulta.
kustantajan ja median lemmikkitytsy. Kun saadaan raikas opiskelijaneito joka kanteen niin kyllä kirjoja luetaan, jos ei muuta niin uteliaisuudesta. Toinen kirja saattaa sitten jäädäkin jo lukematta.
Kieltämättä kyllä kriitikotkin ovat aika rähmällään edessään, oli jotenkin koominen Hesarin kritiikki viimeisestä kirjastaan, jossa kriitikko oikein väkisin pusersi itsestään tykkäämistä, vaikka kritiikin pinnan alta kuulsi sellainen vähän hämmentynyt pettymys. Mutta naiskirjailija on nyt muutenkin pyhä lehmä, jota naiskriitikko ei ideologisista syistä noki.
ja erittäin huono kirja! Ei millään jaksaisi lukea loppuun. Mikään päähahmon vaiheista ei ole uskottava tai millään tavalla kiinnostava. Ihan liikaa erilaisia tapahtumia ja vaikeuksia yhdelle naiselle. Ja se ihan älytön lapsihomma, yeah right...
Joku kysyi esimerkkiä tästä 7-vuotiaan somalitytön päiväkirjasta, otin satunnaisen s. 73:
"Rakas pävakija!
Maria ja äiti sano et mä saan mena kirrko kylan jos halun. sit ku ne rukooa.
Voiko siellä leiki? Mä aikon leiki Jeesus kansa jos saa lupa leiki. Anton anton anton MIKS 8 v. ei voi mennä naimiset.
MÄ HALUN OLLA JO ISO
MUT EN PAKSU en VANHA, en RINNTA nin ku IKÄNAINEN."
Lisäksi siitä tulee mieleen Leena Herppeenluoma.
Lisäksi siitä tulee mieleen Leena Herppeenluoma.
Ei siis palvellut tarkoitustaan ollenkaan.
se tanssin aikana suollettu tajunnanvirta ihan ohi..
ja
ja
ja
Kuvitelkaa, miltä tuntuu itse kirjailijasta tämä ruma soimaus? Kukin taaplaa (kirjoittaa) tyylillään, kuuluu vanha sanontakin.
Kuvitelkaa, miltä tuntuu itse kirjailijasta tämä ruma soimaus? Kukin taaplaa (kirjoittaa) tyylillään, kuuluu vanha sanontakin.
Niin, siis tietty voi kritisoida teosta. Mutta kai hän jotain on sillä aikaan sentään sannut; jos ei muuta niin vilkkaan keskustelun vauvan av-palstalla. Ja eikös sekin ole kulttuuria lajissaan :)
laittakaa lisää otteita kirjasat, oli hupaisa tuo lapsen kirjoitus. herppeenluomaa?
"Rakas päiväkija!!!
Isä anta mun saada joululahja!!! MarIA kysy saaks anta mulle joululahja äiti sano et mun pitä saada ja vietä joulu. Koulussa Muhammad ei vietä eika Abdullah ne mene leiki pihak ku meilä HOOSIANNA. MUT MÄ SAAN.
TOIVON JOULU LAHJAKSI:
KORVIKSET
AUTUUta
OHO!! AUTUU melko sama kun AUTO!! BUSSI MELKE sama ku pussi ESIM. MUOVI, KARKIPUSSI
HELLO KITTY PENAALI
KAIKI NÄMÄ SAA H&M
Nyt repun löysi kirjoitus mä ei kerro siit se paha mieli
Mä juokse tai mee piilo me leiki välkäl nii ja mä oli paras kuka ei löytä mut vaik kello soi"
Päähenkilö tanssitunnilla s. 66:
"Voin päästää irti kaikista yrityksistäni selittää, mitä minulle nyt tapahtuu, ja miten hassua oikeastaan sanoa minä
kaupunki välkkyy tuolla ihon alla tiivis ja sakea
läpinäkymätön voin kohottaa sen tarjolle kas tässä,
maailma
alttiuteni on hetken ilmaista
olkaa niin kuin ette olisi pudottakaa itsenne
löydätte jotakin löytäkää se lattianrajasta tai
kurottakaa kattoon
Mélanie sanoo
ja ja
ta-tang-ta-tang ta ka-ta-ka-ta ta-tang
ja
(sinun pilkahduksesi ovat tuskin huomattavia,
olet aikaoikku, muiden tahdosta riippumaton)
ja "
Tällaisia tekorunollisia juttuja pitkin kirjaa..
Saa kivoja runoja, kun alkaa kirjoittaa googleen lauseita.
no voi hyvänen aika sentään noita pätkiä kirjasta..
ei kukaan lapsi kirjoita edes noin. pitää ehkä mennä kirjastoon selaamaan lisää.
Juoni oli sujuvaa ja henkilöt tuntuivat edes jollain lailla todellisilta. Mutta tämä Vieras, nyt on Riikka-neidillä mennyt pikkasen tekstin hiominen överyyksiin. Jokainen lause on niin hiottu, että itse asia eli juoni on jäänyt taka-alalle. Yksikään juonenkäänne tai henkilö ei tunnu millään lailla uskottavilta. Erittäin ärsyttävä ja jopa kiusaannuttava kirja, myötähäpeä on suuri enkä ole päässyt joululahjaksi saamassani kirjassa vielä edes loppuun.
hän parodioi itseään? ja tekee sen niin nerokkaasti, että emme huomaa.
Mä en voi tajuta, että joku kirjoittaa noin. Jos en tietäisi, luulisin, että joku pirkka-pekka petelius jossain vanhassa sketsiohjelmassa olisi pilkannut basekeripäisiä daideilijoita tuollaisella kiharaisella ilmaisulla mutta siis että joku ihan tosissaan ..... aaaaaaaaarmoa. Odotan tälle jatkoa!