Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai julkisella puolella jopa ilmaiseksi (?) saat valettua itsellesi täydellisesti sopivat ja täysin huomaamattomat korvatulpat joita voi käyttää myös nukkuessa.

terv. Herkkäkorvainen kilpauimari, jonka naapuri huudattaa stereoitaan klo. 16-18 ilmeisesti rentoutuakseen. Annan huudattaa.

Vierailija
82/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin herkkää ihmistä voi olla=D =D =D

Veronmaksajatko elättää sua kelan kautta.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvä pointti: muut talon asukkaat luultavasti ovat terveitä, eli se mitä ap pitää meluna ei heitä haittaa. Joten nyt sitten voidaan miettiä, että jos yhden asukkaan "melu" haittaa yhtä asukasta, niin onko oikein alkaa ketään pois häätämään?

Eli jos YHDELLE _SAIRAALLE_ IHMISELLE koituu hieman haittaa, niin miksi ketään ptiäisi alkaa häätämään pois kodistaan? Miksei ap mene johonkin "lepokotiin" ja hoidata itseään kuntoon? Entä jos AP:lla olisi esim. koliikissaan joka yö (ja päivä) täysiä itkevä lapsi, pitäisikö hänetkin "häätää pois kotoa"...?

Uskon että suhteellisin pienin kustannuksin voi hankkiutua rauhallisempiin oloihin, esim. vaikka vuokrata mökin jostakin tmv.

HUOM: painotan että asia olisi eri, jos naapurin melu haittaisi useampia terveitä naapureita, nyt kyse yhdestä sairaasta tapauksesta.

Vierailija
84/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha aavistus oli oikeassa, ne jatkoi. No taas menin (toisen) naaourin luo pyytämään apua, mutta hän ei uskaltanut auttaa (nainen yksin kotona, kuuli kyllä melun kun oltiin rappukäytävästä, asuntoonsa se ei muuten kuulunut). Tarjosi sohvaa jos tarvitsen sitä että saisin nukuttua.

tuo sun ovella ramppaaminen ja avun hakeminen. Itse löisin jo oven sun naamaan ja soittaisin seuraavan kerran poliisit jos ilmestyisit ovelle ruikuttamaan. Ne naapurit ei ole niitä jotka pelastaa sut melulta, soita poliiseille jos apua kaipaat. Mä en kehtais koko ajan rampata naapurien ovella apua anomassa asiassa jossa naapurit ei voi sua auttaa.

Oletko itse häirikkö, kun et tuomitse jatkuvaa häiriköintiä, mutta kyllä sen tuomitset, että itse käy muutaman kerran ovella sanomassa asiasta. Olen minä sitä yrittänyt sietää, mutta liika on liikaa.

Mitä ne voi sille häirikölle? Nyt on pyhäpäivä ja sä ramppaat ovella valittamassaasiasta jolle ne ei voi mitään. Et anna muiden olla rauhassa vaan käyt heille kertomassa kuinka häirikkö häiriköi ja teet sen vielä monta kertaa päivässä. Soita poliisit, ei ne muut naapurit saa niitä lopettamaan vaikka kuinka monesti siellä ovella kävisit. Jos sä olisit mun naapuri niin en sietäis tuollaista, enkä tosiaan kirjottelis nimeäni mihinkään sun peperiin vaikka melua kuulisinkin. Pikemminkin väittäisin että sinä se häirikkö olet, kun et anna muiden viettää pyhää rauhassa.

Nytkö ei saa edes pyytää apua jos tarvitsee?! Aika epäinhimillistä ajattelua.

Pyydän heitä a)turvaksi ja b)todistajaksi

Häiriköintiä tuo ei ole nähnytkään kun sinun mielikuvituksessasi.

Siis, sinä et antaisi minun viettää pyhää rauhassa? Olet selkeästi itse häirikkö ja varmaan koulukiusaaja aikoinaan. Ei ajatusmaailma muuten voi olla noin uhria halveksiva ja kiusaajaa/häirikköä ymmärtävä.

varsinkin kun henkesi ei ole vaarassa. Mutta jatka vaan ovikellojen pimputtelua, saat kohta koko kerrostalon vastaasi. Ei kukaan määrättömästi jaksa ihmistä joka on koko ajan ovella valittamassa. Jos vaadit itsellesi rauhaa olla kotonasi niin anna se sama rauha myös muille. Ovikellon jatkuva pimputtelu ja muille valittamisenn asiasta joille he EIVÄT voi mitään on kotirauhan häirintää ja erittäin törkeää. SOITA POLIISIT, he auttavat.

Vierailija
85/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö ei saa edes pyytää apua jos tarvitsee?! Aika epäinhimillistä ajattelua.

Pyydän heitä a)turvaksi ja b)todistajaksi

Häiriköintiä tuo ei ole nähnytkään kun sinun mielikuvituksessasi.

Siis, sinä et antaisi minun viettää pyhää rauhassa? Olet selkeästi itse häirikkö ja varmaan koulukiusaaja aikoinaan. Ei ajatusmaailma muuten voi olla noin uhria halveksiva ja kiusaajaa/häirikköä ymmärtävä.

Otahan nyt ne lääkkeet jo tai lopeta provoaminen. puspus

Ja vähemmän minä olen provo kuin sinä. Eli kalikka niin sanotusti kalahti? Et muuten olisi reagoinut noin, joten olin oikeassa.

Vierailija
86/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se taloyhtiön suurin häirikkö. Sinun kuuluisi asua jossain pehmeässä äänieristetyssä huoneessa.

Laajennettu lähestymiskielto ihan? Sinähän sinne oville menet kolistelemaan!

Sinä olet juuri se asukas joka kuulee kun kellarissa hiiri pieraisee ja valitat siitä isännöitsijälle.

Selvitä vuokranantajan nimi ja soita hänelle. Toki asukas ei voi soittaa musiikkia niin että koko talo raikuu eikä nimittely ole missään nimessä oikeutettua, mutta meneehän ne hermot jos alat joka asiasta narisemaan. Raketteja saa ampua ihan vapaasti vaikka koko 12 tuntia minkä se on sallittu lain puitteissa.

Olisikohan niin että sinulla on jo ihan syntyjään ollut taipumus mielenterveysongelmiin ja ne ovat nyt sitten pahentuneet. Tuskin naapuri sinua on sairastuttanut.

Itse kärsimme vuosia naapurista joka soitteli ovikelloa yötä-päivää ja jonka kuulemia ääniä piti tulla kuuntelemaan milloin mihinkin jotta olisimme todistajina. Lopulta asukas onneksi muutti pois sillä kaikki haluamiaan asukkaita ei voitu häätää sillä häiritsevää meteliä he eivät aiheuttaneet.

Vierailija
87/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kelpaa, että olet kertonut naapurille.

Asunnon omistajakaan ei voi kauheasti tehdä tiedolla, koska vuokralaisella on aikalaiset oikeudet.

Vuokranantaja saa katkaista vuokrasopimuksen ilmoittamatta erikseen syytä. Vuokralaiselle vaan pitää antaa tietty aika hakea uusi asunto. tiedän, koska minulla oli yhdessä vaiheessa omistusasunto Helsingissä ja se oli vuokralla, kunnes otimme sen omaan käyttöön.

Vierailija
88/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei riittävästi että voisin muuttaa muualle.

Vierailija
89/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kelpaa, että olet kertonut naapurille. Asunnon omistajakaan ei voi kauheasti tehdä tiedolla, koska vuokralaisella on aikalaiset oikeudet.

Vuokranantaja saa katkaista vuokrasopimuksen ilmoittamatta erikseen syytä. Vuokralaiselle vaan pitää antaa tietty aika hakea uusi asunto. tiedän, koska minulla oli yhdessä vaiheessa omistusasunto Helsingissä ja se oli vuokralla, kunnes otimme sen omaan käyttöön.

Silloin saakin sopimuksen katkaista, mutta vaihtaakseen vuokralaisen se ei onnistu niin vaan.

Vierailija
90/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei riittävästi että voisin muuttaa muualle.

Kerroit mm. omistavasi asunnon taloyhtiössä, myy se ja muuta jonnekin mökkiin maalle. Lopeta toisten ihmisten kiusaaminen. Herranjumala.

Vierailija
91/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotkut täällä valittaa että tuhlaan veronmaksajien varoja (myös siis minun) kun yritän lakiteitse asiaa hoitaa ja nyt nimen omaan pitäisi tuhlata nitä?

Koittakaa päättää!

Ja en minä tähän aikaan voi poliisille soittaa kun se tapahtuisi hätänumeron kautta. Pitäisi saada se pöliisin oma numero takaisin.

Henkeni ei ehkä ole (vielä) vaarassa, mutta terveys on. Sen pitäisi merkitä jotain. Paitsi teille epäempaattisille tapauksille.

Vierailija
92/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

En jaksa nyt lukea kaikkia viestejä läpi, mutta vastaan asiaan näin isännöitsijän näkökulmasta.

Lain mukaan asunnossa ei saa "viettää häiritsevää elämää" mutta normaaleja elämisen ääniä saa kuulua, esim. yöllä saa käydä suihkussa. Häiritsevä elämä varmasti voi päteä tuohon musiikin soittamiseen, jos todellakin se kuuluu niin häiritsevästi, eikä asukas suostu hiljentämään yhtään. Valitus kannattaa siis laittaa kirjallisena isännöitsijälle, tieto menee myös asunnon omistajalle, joka voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä vuokralaisensa suhteen jos valituksia alkaa tulla useampi, tietysti olisi parempi että valittajia olisi muitakin kuin sinä yksin. Todisteiden keruu onnistuu esim. niin että sinun huoneistoosi tuodaan tietyksi ajaksi desibelimittauslaitteet, sen joudut luultavasti itse maksamaan, mutta sillä saa hyvät todisteet jos lääkäri vielä kirjoittaa hyvät perusteet sille miksi ne äänet häiritsee. Saat ainakin todisteet että et ole hullu.

Huoneiston haltuunotto sen omistajalta taloyhtiön taholta on kallis ja aikaa vievä prosessi, eikä varmaankaan siihen ole syytä mennä, omistaja varmasti mielummin irtisanoo vuokralaisensa ja hommaa paremman.

Se, miksi haluaisit isännöitsijän reagoivan heti tänään on mielestäni outoa. Jos häiriköinti tapahtuu juuri tällä hetkellä, on poliisi ainoa joka voi siihen puuttua, jos muilta töiltään ehtii.

Kannattaa pyytää isännöitsijän apua asiassa, hän voi neuvotella häirikön vuokranantajan kanssa asiassa hyvässä hengessä, ja asia voi ratketa nopeastikin, pääasia että sinä ap itse toimit kokoajan asiallisesti ja rauhallisesti, etkä provosoidu naapurin häirikön puheista mitenkään. Sinut otetaan vakavasti kun et sorru itse mihinkän nimittelyihin tai muuhun liioitteluun.

T: Isännöitsijä

Vierailija
93/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omistatte perheenne kanssa peräti kaksi asuntoa siitä yhtiöstä, mutta OSAKASLUETTELOSTA et ole kuullut?

Vink vink, niin saat sen vuokranantajan nimen vaikka kaikki eivät käykkään yhtiökokousissa.

Ja hei, ei kestä kiittää, ole hyvä vaan.

Vierailija
94/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri se taloyhtiön suurin häirikkö. Sinun kuuluisi asua jossain pehmeässä äänieristetyssä huoneessa.

Laajennettu lähestymiskielto ihan? Sinähän sinne oville menet kolistelemaan!

Sinä olet juuri se asukas joka kuulee kun kellarissa hiiri pieraisee ja valitat siitä isännöitsijälle.

Selvitä vuokranantajan nimi ja soita hänelle. Toki asukas ei voi soittaa musiikkia niin että koko talo raikuu eikä nimittely ole missään nimessä oikeutettua, mutta meneehän ne hermot jos alat joka asiasta narisemaan. Raketteja saa ampua ihan vapaasti vaikka koko 12 tuntia minkä se on sallittu lain puitteissa.

Olisikohan niin että sinulla on jo ihan syntyjään ollut taipumus mielenterveysongelmiin ja ne ovat nyt sitten pahentuneet. Tuskin naapuri sinua on sairastuttanut.

Itse kärsimme vuosia naapurista joka soitteli ovikelloa yötä-päivää ja jonka kuulemia ääniä piti tulla kuuntelemaan milloin mihinkin jotta olisimme todistajina. Lopulta asukas onneksi muutti pois sillä kaikki haluamiaan asukkaita ei voitu häätää sillä häiritsevää meteliä he eivät aiheuttaneet.

Minun toimintani ei lain mukaan häiriköintiä ole, tuon asunnon omistajien taas on.

En minä raketeistä valittanutkaan, ja tiedät sen jos olisit aloitustekstin lukenut kokonaan.

Lääkärin mukaan se on kylläkin mahdollista, että naapurin melulla (stressin ja univajeen kautta) on olut tekemistä sen kanssa.

Ja ei, muista naapureista ei kuulu koskaan yhtään mitään (yläkerran remonttia lukuunottamatta, mutta se ei häiritse kun pysyy normiajoissa. Eikä liikenteen melu häiritse, joten olet väärässä. Ja pahasti.

Vierailija
95/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omistatte perheenne kanssa peräti kaksi asuntoa siitä yhtiöstä, mutta OSAKASLUETTELOSTA et ole kuullut?

Vink vink, niin saat sen vuokranantajan nimen vaikka kaikki eivät käykkään yhtiökokousissa.

Enkä ole käynyt yhtiökokouksissa, perheenjäsen hoitaa sen puolen.

Mistä sen osakasluettelon saa? Isännöitsijä?

Vierailija
96/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pakko nyt käyttää sitä hätänumeroa kun haluaa poliisit paikalle (mieheni on poliisi, joten tiedän senkin alan asioita)

Minäkin olen joutunut soittamaan poliisit paikalle naapurin koiran takia joka haukkui tunteja keskellä yötä kun oli jätetty yksin kotiin, mieheni yritti nukkua kun oli aikainen nousu aamulla.

Kerran taas tyttäreni joutui soittamaan poliisit kun opiskelijasolussa juhlat jatkuivat kovan melun kanssa vielä 23 jälkeen vaikka seuraavana päivänä oli koulua. Silloin tosin mieheni oli töissä, ja sai soitettua hänelle suoraan eikä siihen hätänumeroon :)

Vierailija
97/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakasluettelon kopion voit pyytää asunto-osakeyhtiönne hallinnosta vastaavalta taholta, juurikin esim. isännöitsijältä. Ja muistathan, että se voi maksaa myös.

Tulee vaan mieleen, että et sä oikeasti siitä mitän asuntoa omista, asut sukulaisen omistamassa asunnossa ja olet niin omistajaa, niin omistajaa :) Jos sulla olisi nimissäsi huoneiston hallintaan oikeuttavia osakkeita, kyllä sä nämä perusasiat tietäisit.

Vierailija
98/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakasluettelon kopion voit pyytää asunto-osakeyhtiönne hallinnosta vastaavalta taholta, juurikin esim. isännöitsijältä. Ja muistathan, että se voi maksaa myös.

Tulee vaan mieleen, että et sä oikeasti siitä mitän asuntoa omista, asut sukulaisen omistamassa asunnossa ja olet niin omistajaa, niin omistajaa :) Jos sulla olisi nimissäsi huoneiston hallintaan oikeuttavia osakkeita, kyllä sä nämä perusasiat tietäisit.

Helsingin asunto on hankittu kun olin lapsi ja omistan sen ja tässä yhtiössä olevan asunnon puoliksi veljeni kanssa. Vanhemmat hoiti kaiken jokaisessa. Joten en tosiaan tiedä.

Vierailija
99/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

En jaksa nyt lukea kaikkia viestejä läpi, mutta vastaan asiaan näin isännöitsijän näkökulmasta.

Lain mukaan asunnossa ei saa "viettää häiritsevää elämää" mutta normaaleja elämisen ääniä saa kuulua, esim. yöllä saa käydä suihkussa. Häiritsevä elämä varmasti voi päteä tuohon musiikin soittamiseen, jos todellakin se kuuluu niin häiritsevästi, eikä asukas suostu hiljentämään yhtään. Valitus kannattaa siis laittaa kirjallisena isännöitsijälle, tieto menee myös asunnon omistajalle, joka voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä vuokralaisensa suhteen jos valituksia alkaa tulla useampi, tietysti olisi parempi että valittajia olisi muitakin kuin sinä yksin. Todisteiden keruu onnistuu esim. niin että sinun huoneistoosi tuodaan tietyksi ajaksi desibelimittauslaitteet, sen joudut luultavasti itse maksamaan, mutta sillä saa hyvät todisteet jos lääkäri vielä kirjoittaa hyvät perusteet sille miksi ne äänet häiritsee. Saat ainakin todisteet että et ole hullu.

Huoneiston haltuunotto sen omistajalta taloyhtiön taholta on kallis ja aikaa vievä prosessi, eikä varmaankaan siihen ole syytä mennä, omistaja varmasti mielummin irtisanoo vuokralaisensa ja hommaa paremman.

Se, miksi haluaisit isännöitsijän reagoivan heti tänään on mielestäni outoa. Jos häiriköinti tapahtuu juuri tällä hetkellä, on poliisi ainoa joka voi siihen puuttua, jos muilta töiltään ehtii.

Kannattaa pyytää isännöitsijän apua asiassa, hän voi neuvotella häirikön vuokranantajan kanssa asiassa hyvässä hengessä, ja asia voi ratketa nopeastikin, pääasia että sinä ap itse toimit kokoajan asiallisesti ja rauhallisesti, etkä provosoidu naapurin häirikön puheista mitenkään. Sinut otetaan vakavasti kun et sorru itse mihinkän nimittelyihin tai muuhun liioitteluun.

Kaikkihan tosiaankin riippuu siitä millä voimakkuudella musiikki asuntoon kuuluu..

Vierailija
100/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(se terveystarkastajaa suositellut9