Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan
Elikkä tilanne on tämä:
Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.
Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.
Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.
No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).
Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.
Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.
Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.
Ja kysymyksiin:
Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?
Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?
Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.
Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?
Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).
Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.
Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.
Kommentit (200)
Kutsu isännöitsijä paikalle, kun melu on päällä. Tai poliisit, tosin heillä on aika paljon muutakin tekemistä. Oikeutta et tule saamaan siltikään.
Tiedän tapauksen, jossa naapurin metelistä jatkuvasti valittanut todettiinkin kuulevan omiaan, ja näin myös oikeasti oli tilanne.
Tajuat varmaan että kaikki naapureista valittavat eivät ole hulluja?
Olen itse ollut tilanteessa jossa minua epäiltiin hulluksi kun valitin meluavista naapureista. Lopulta muutin pois. Kummallista että ne yhdessä asunnossa "päässäni" kuuluneet äänet eivät ole seuranneet minua uuteen kotiini tai minnekään muuallekaan.
Melua harvemmin kuulunut klo:22 jälkeen jne.
Ihmisillä on oikeus asua kodissaan, ja esim. kuunnella musiikkia päiväsaikaan. On myös sallittua vetää vessa ja käydä vaikka suihkussakin yöllä, jos tarve niin vaatii (esim. joku voi tulla hikisenä töistä kotiin aamuyöstä, tai lapsi voi ripuloida itsensä yöllä ihan ulosteeseen jne.)
Jos ei kykene elämää kerrostalossa, on aiheellista muuttaa pois, ns. syrjäseuduilla on PALJON myynnissä asuntoja keskellä korpea, ja halvalla lähtee.
Ap ei tiada edes tietää mitä ns. oikea häiriköinti on. Naapurissa voisi asua alkoholisoitunut pariskunta, joka kavereineen harva se päivä ryyppää, tappelee ja soittaa musiikkia ja laulaa karaokea aamun saakka ja välillä joku käy kusasemassa rappuun jne. OIKEATA häiriköintiä.
Kannattaa myös katsoa peiliin onko omassa itsessä vikaa. keskittyykö elämä omaan pahaan oloon, mistä siitten hyvä syyttää jotain muuta (naapuria) itsensä sijasta.
Omassa lähipiirissä tuttu, joka valitti naapurien metelistä ja myös mm. oman jääkaapin hurisevan liian kovaa ym. Kukaan muu ei noita huomannut. Meni lääkäriin ja tutkitutti oman päänsä, hänellä havattiin ylherkkä kuulo, eli vika oli HÄNESSÄ, ei suinkaan naapureissa tai jääkaapissaan.Kannattaa miettiä voisitko käyttää esim. korvatulppia jos se "melu" haittaa elämääsi. Tai sitten jos ostaisit äänieristettyä levyä jolla vuoraisit asuntosi?
Koska pyysin lakia tuntevilta neuvoa odotin että laki myös tunnettaisiin. Suihku ja wc ja lapsen itku kuuluvat normaaleihin elämisen ääniin, musiikin kuuntelu ja tv (lujalla) eivät kuulu. Ja kuten sanoin, talossa ei ole ollut häiriöitä ennen tuota häirikköä, joten hyvin täällä on asuttu ja siedetty liikenteen melu ja satunnainen juhliminen (jokapäiväinen vei sen sietokyvyn).
Ja miksi häirittyjen pitäisi muuttaa, kun häriköitä on vain yhdessä asunnossa? Ja ei, kuuloni on normaali, ei yliherkkä. Edellisen testin mukaan siis.
Ja kyllä minunkin jääkaappini välillä hurisee (kylmenee?) mut se ei haittaa. Ilmastointini oli yhdessä vaiheessa äänekäs, ei sekään haitannut. joten haukut nyt väärää puuta.
Edelleen, kokeiltu on (korvatulppia). en voi nukkua niillä, enkä olla muutenkaan. Ehkä korvakäytäväni vaan ovat sen malliset.
Yksi seinä (naapurin puoleinen) on lisä-äänieristetty (2000euroa), eikä siitä kovin paljon apua ole ellei naampuri äänieristä omaansa (siis minun puoleista).
Ja muuten, toisella kerralla poliisit kuulivat sen, mutta koska naapurilla oli ollut tuolloin hiljaista, arvelivat että joku näistä amiksista oli parkkeerannut lähelle, ja melu tuli silloin sieltä. Muina kertoina olen kyllä käynyt paikallistamassa äänen naapuriin.
Naapurin melu on äärimmäisen häiritsevää. Itse kärsin reilun vuoden verran naapurin musiikin soitosta: tämä oli saanut hankittua stereot, joissa erittäin voimakkaat bassot. Ja mitään muuta ei kuulunut läpi kuin ne bassot.... aaarrgh!
Muutimme pois, sillä siitä selvisimme.
Mutta yritä hankkia todistajia, ei vain yhdeltä tai kahdelta päivältä/illalta/yöltä, vaan todiste siitä että häirintä on nimenomaan jatkuvaa. Poliisin todistuksiin ei kannata liikaa luottaa, hekin ovat vain ihmisiä eivätkä välttämättä aina "jaksa" muistaa asioita kuten ne oikeasti ovat.
niillä on tehty tai todettu. Ap:n soittamat kotikäynnit on siis kirjattu ylös ja samalla on kirjattu ylös myös se ettei mitään ole tehty koska ei ole todettu mitään melua. Ei siis tarvita mitään henkilökohtaista todistusta ja muistamista, sen kun katsotaan papereista.
Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.
Tämä on kirjoituksesi oleellisin kohta. Kaupungissa asuminen on herkkäuniselle käytännössä mahdotonta ilman korvatulppien käyttöä. Jos korvatulppia ei opi käyttämään niin ainoa vaihtoehto on muuttaminen vähemmän meluisaan ympäristöön.
Suosittelen kokeilemaan erityyppisiä korvatulppia ja harjoittelemaan niiden käyttöä myös muuten kuin nukkumisen yhteydessä. Myös kohinan soittaminen radiosta voi auttaa eli radio tyhjälle kanavalle ja suhinaa taustaääneksi.
Jos korvatulppien käyttö osoittautuu mahdottomaksi niin joudut muuttamaan vähemmän meluisiin olosuhteisiin jonnekin maaseudulle.
Olen asunut talossa (keskellä kaupunkia) ja nukkunut hyvin 4 vuotta ennen kuin häiriköt muuttivat. Noina vuotena ei ollut ongelmia, joten siitä ei ole kyse, autojen melu ei minua häiritse.
Ja korvatulppien kohdalla taitaa olla kyse siitä etten PYSTY (ehkä korvakäytävien mallin takia) käyttämään niitä.
Ja edelleenkin, miksi hitossa minun pitäisi muuttaa kun kerran muiden kanssa ei ongelmia ole? Miksei tämän yhden pitäisi muuttaa? Hänhän se ei osaa asua kerrostalossa..
Kyllä lääkärinlausunto riittää. Minä olen onnistuneesti rauhoittanut pienen taloyhtiömme. Minua on aina uskottu, ja suosittelen että viet tilanteen eteenpäin. Lääkärin sana painaa, ja sitä ei kukaan voi kiistää.
Kiitos, nyt odottelen sitten mitä isännöitsijä sanoo kun saa viestini.
Ei tarvitse olla kuin yksi valittaja. Itse olen häätänyt muutaman vuokralaisen, kun ei puhe tehonnut. Nykyisin, teen saman jos tarvetta on. Kyllä terveyssyyt painavat ja voi haastaaa käräjäoikeuteen. Häirikkö on se joka lähtee. Myöskään päivällä musiikki ei saa olla muita häiritsevää. Laita asia vireille aloittaja. Haaste käräjille, syy terveyden vaarantuminen. Itse kärsin rytmihäiriöistä, jotka aiheuttavat todellisen vaaran, muusiikin pauhaus aiheuttaa rytmin sekoamisen.
Toki nyt on tahdistin tukemassa, mutta ei sekään kaikkea voi tehdä. Riittääkö lääkärintodistus tuohon terveyden vaarantumis-kohtaan?
Kiitos asiallisesta viestistä. Muutaman törkeän olen jo ilmiantanut ylläpidolle.
Jonka tulet häviämään, eihän sulla ole yhtään luotettavaa todistajaa siitä melusta. Tyypillä on sen sijaan todistajana poliisit jotka ei ole malua kuulleet vaikka olet heidät sinne soittanut.
Älä nyt helvetissä tuota usko, jos terveys ei kestä kerrostaloa niin sitten on muutettava muualle. Näin se menee.
Kun poliisit olen soittanut, vaan myös niitä muita. Ja tämänpäiväistä, jossa ainakin kaksi ihmistä (ovikelloon vastannut pariskunta) voi todistaa sen mitä kerroin heille ja mielentilani silloin. Kai heidän sanallaan on painoa?
Ja edelleen: häirikön toinen seinänaapuri on kuullut kovaäänistä musiikkia, eli ainakin sen voivat todistaa, vaikka eivät kuulemma olleet ihan varmoja mistä tuli (tosin heidän kohdallaan vain yläkerran asukki (ei takuulla kuuntele bassollista musiikkia) ja tuo seinänaapuri.
Voi, kun teitä muutamia ihan pelottaa, ettei saa häiriköidä.
Joistain viesteistä saa tuon kuvan että häiriköinti ok, häiriintyminen ei. Olivatkohan nämä samat koulukiusaajia?
Desibelit pitää olla suht asiallisella tasolla. Esim. jatkuva koiran haukunta katsotaan häiritseväksi.
Ilmoitat isännöitsijälle ja pidät jotain kirjaa melusta. Vielä parempi, jos voit soittaa poliisit paikalle silloin tällöin, kun mökä on sietämätöntä.
Itse aiemmassa vuokra-asunnossani ilmoitin saman tyyppisestä häiriköstä, joka huudatti stereoita niin, että en voinut itse kuunnella musiikkia ja tv piti olla helvetin kovalla jos halusi jotain kuulla. Pari muutakin häiritsemisyritystä oli, jotain lappujen liimailua toisten oviin yms.
Jätkä sai lähdöt.
Eli ne viestit todistaa aikoja ja päiviä. En tiedä ovatko ne miten hänellä (isännöitsijä) tallella, mutta oma sähköpostiohjelmani tallentaa jokaisen lähetetyn.
Minulla on kanssa tuo, että naapuri estää tv:n katsomisen välillä, kun minun pitäisi laittaa volyymit niin ylös että molemmat muut naapurini häiriintyisivät.
Minulla on sydämen rytmihäiriöitä, ja kyllä olen saanut lääkärinlausunnon ja olen tuo aiemmin kirjoitellut monta perhettä häätänyt.
niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.
Lue Finlexistä.
Terveydestä
Vierailija - 01.01.13 04:17 (ID 16173516)
Minulla on sydämen rytmihäiriöitä, ja kyllä olen saanut lääkärinlausunnon ja olen tuo aiemmin kirjoitellut monta perhettä häätänyt.
Ja edelleenkin, miksi hitossa minun pitäisi muuttaa kun kerran muiden kanssa ei ongelmia ole? Miksei tämän yhden pitäisi muuttaa? Hänhän se ei osaa asua kerrostalossa..
Valitit metelistä, jota pidetään päiväsaikaan eli klo 0600 - 2200 välisenä aikana. Siihen ei lakiteitse pysty puuttumaan. Osa ihmisista on muita meluisampia ja valitettavasti tälläisiä asuu myös kerrostaloissa.
Jos korvatulpat eivät sinulle sovi (olethan kokeillut useita erimallisia?) ja kun laki ei sinua auta niin jäljelle jää vain muuttaminen toisaalle.
Naapurin melu on äärimmäisen häiritsevää. Itse kärsin reilun vuoden verran naapurin musiikin soitosta: tämä oli saanut hankittua stereot, joissa erittäin voimakkaat bassot. Ja mitään muuta ei kuulunut läpi kuin ne bassot.... aaarrgh!
Muutimme pois, sillä siitä selvisimme.
Mutta yritä hankkia todistajia, ei vain yhdeltä tai kahdelta päivältä/illalta/yöltä, vaan todiste siitä että häirintä on nimenomaan jatkuvaa. Poliisin todistuksiin ei kannata liikaa luottaa, hekin ovat vain ihmisiä eivätkä välttämättä aina "jaksa" muistaa asioita kuten ne oikeasti ovat.
Jotkut vain eivät osaa näemmä lukea.
Olen pyytänyt perheenjäsentäni tänne joitain kertoja kuuntelemaan, mutta naapuri on ilmeisesti kuullut oven käymisen tai hissin äänet ja hiljentänyt jonkin verran. Pitäisköhän laittaa nauhureita nauhoittamaan omassa kotona jos ne saisivat napattua melua?
Pidä kirjaa metelistä. Laadi isännöitsijälle valitus ja pyydä siihen vähintään yhden naapurin allekirjoitus omasi lisäksi. Toimita paperi isännöitsijälle.
Toista sama viikon kuluttua, tällöin isännöitsijä saanut kaksi valitusta. Hänen on pakko toimia eli kirjallinen varoitus asukkaalle.
Keskellä päivääkään ei saa metelöidä, musiikkia ei kerrostalossa saa soittaa muita häiritsevästi.
Isännöitsijälle on ilmoitettu joka kerrasta, mutta allekirjoituksia muilta ei ole. Pitää ruveta pyytämään. Tosin häiriköillä on lisäkseni vain yksi naapuri (kun alakerta on yrityksen tiloja ja yläkerrassa ei ole asukkaita.
Pystyy puuttumaan, mikäli melu aiheuttaa vaaran terveydelle. Nimenomaan me sydänpotilaat olemme vahvoilla. Terveyssyyt ovat lähes aina nro 1.
Häiriöstä ilmoitetaan poliisille tai vuokraisännälle. Ei semikään lähestymiskieltoasia ole.
Ainakin poliisin omien sivujen mukaan.
Vuokraisäntää (häirikön) en tiedä ja poliisille ei voi soittaa kuin hätänumeroon tähän aikaan.
AP
Kai sä saat terveystarkastajalta jonkun desipelimittarin lainaan ja kun musa soi kovalla mittaa ylittyykö desipelirajasuositus. Olisko jossain terveydensuojelulaissa tai rakentamismääräyskokoelmassa. Ja juu, alan ihmisenä sanoisin että melun terveysvaikutukset ovat ihan tuttua kauraa... Mutta pitäisi vähän tietää millä desibeleillä ääni asuntoosi kuuluuu. Tosin meluherkempiäkin ihmisiä on olemassa.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+239/1997+Yksityisk…
Häiritsevä stereoiden huudatus on rangaistavaa, kuten muukin tahallinen metelöinti, josta aiheutuu todennäköinen häiriö naapureille.
Se pitäisi käydä jokaisen järkeenkin - jos vaikka kerrostalossa kaikki haluaisivat kuunnella musiikkia stereot kaakossa, jokainen varmaan tajuaa, ettei sellaisessa metelissä eläisi erkkikään.
Suomalaiset vaan on kummallisia tässäkin, kun pikku kaljoissa pitäis aina saada meuhkata ihan vapaasti, vaikka kuinka tietää, että se on häiriöksi muille.
Paha aavistus oli oikeassa, ne jatkoi. No taas menin (toisen) naaourin luo pyytämään apua, mutta hän ei uskaltanut auttaa (nainen yksin kotona, kuuli kyllä melun kun oltiin rappukäytävästä, asuntoonsa se ei muuten kuulunut). Tarjosi sohvaa jos tarvitsen sitä että saisin nukuttua.
Voi, kun teitä muutamia ihan pelottaa, ettei saa häiriköidä.
Joistain viesteistä saa tuon kuvan että häiriköinti ok, häiriintyminen ei. Olivatkohan nämä samat koulukiusaajia?
Osa ihmisistä elää aina siivosti, osa lähes ääneti kun taas osa pitää melua häiritsevässä määrin. Meteli voi olla häiritsevää vaikka se onkin lain sallimissa rajoissa. Jos meteli on lain sallimissa rajoissa niin asialle yksinkertaisesti ei voi tehdä mitään muuta kuin muuttaa itse pois.
Sääntöjä ei tehdä sellaisiksi, että kaikki asukkaat olisivat niihin tyytyväisiä. Itse häiriydyn melusta keskimääräistä helpommin ja olen siksi opetellut käyttämään korvatulppia nukkuessani.
Päivämetelistä voi yrittää valittaa isännöitsijälle kirjallisesti ottaen valituksen kohteeksi naapurin sijaan asuntojen välisen huonon äänieristyksen. Tällöin taloyhtiö joutuu tarkistamaan asian.
Mittaa lukemat ja pidä kirjaa niistä.
Jos oikein muistan, niin häiritsevän kovalle melulle on olemassa määritellyt desibelirajat. Pitäisi siis olla aika helppoa katsoa, onko jutussa virallisesti oikeutta valittaa, vai onko kyseessä vain sun oma herkkyytesi. En vähättele kokemaasi häiriötä, mutta subjektiivinen kokemus ei auta, jos viralliset rajat eivät ylity. Silloin auttaa vain, jos naapuri on valmis tinkimään volyymistä ihan kohteliaisuudesta.
Jos taas rajat ylittyvät (isännöitsijän pitäisi tietää mitä siihen vaaditaan), niin sitten olet vahvemmilla.
Olisiko mahdollista asennuttaa kattoon jokin lisäeristys? Edes makuuhuoneeseen?