Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toimintani ei lain mukaan häiriköintiä ole, tuon asunnon omistajien taas on.

En minä raketeistä valittanutkaan, ja tiedät sen jos olisit aloitustekstin lukenut kokonaan.

Lääkärin mukaan se on kylläkin mahdollista, että naapurin melulla (stressin ja univajeen kautta) on olut tekemistä sen kanssa.

Ja ei, muista naapureista ei kuulu koskaan yhtään mitään (yläkerran remonttia lukuunottamatta, mutta se ei häiritse kun pysyy normiajoissa. Eikä liikenteen melu häiritse, joten olet väärässä. Ja pahasti.

Varsinkin kun kyseisillä naapureilla ei ole osaa eikä arpaa häirikkönaapurin toimintaan, he eivät sitä voi estää. Jatkuva ovikellon soiminen ja sinun valituksesi kuunteleminen on häiritsevää. Niillä naapureilla on oma elämänsä ja esim. ovikello voi herättää päiväunia nukkuvan lapsen tai yövuoronsa jälkeen nukkuvan aikuisen. Se ettet kehtaa soittaa hätänumeroon ei oikeuta sinua häiriköimään muita naapureitasi. Se ettei sulle enää avata ovea viestii siitä, että osa alkaa olla jo varsin kypsyneitä tilanteeseen. Anna nyt niille muille naapureille kotirauha äläkä enää mene soittelemaan niiden ovikelloa. Soita poliisille jos melua vielä kuuluu.

Tarkistettu on. Vain jos roikkuisin ovikellossa tai tunkeutuisin sisään asuntoon ja kieltäytyisin lähtemästä, niin silloin syyllistyisin, en muuten.

Ja en ole muulloin pyytänyt naapureita apuun, vain tänään.

Ja isännöitsijä (tämän yhtiön) sanoi, että häiriön pitää olla luokkaa astioiden heliseminen että poliisit voi soittaa, joten siksi en ole soittanut päiväsaikaan.

Ettei tuo päivisin kuuluva ääni ole häiritsevää melua.

Vierailija
122/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun nimesi on siellä osakasluettelossa.

En vaan tiedä missä edellinen on (koski juuri mainittua hissiä). Pitänee etsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sellainen ei nimeään laita mihinkään valituskirjeeseen. Ihmiset eivät halua sekaantua.

Tajuatko?

Vierailija
124/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska melua harvemmin kuuluu klo 22 jälkeen. Voisitko opetella nukkumaan yöllä, kuten valtaosa ihmisistä?

Nukun yöllä yleensä ihan hyvin, mutta fyysiseen sairauteeni kuuluu niin voimakas väsymys, että joskus jos yöuni jää vähänkin liian lyhyeksi, pitää minun nukkua päivälläkin.

muuta ihmeessä sitten jonnekkin missä ei muut sua häiritse. kerrostalossa asuu ihmisiä, ei ihminen.

Ei aikaisemmin ole ollut häiriötä vaikka talossa on ollut naapurilla (seinänaapuri) vauva ja vieressä katu, josta kuuluu autojen äänet.

Sano se tuolle häirikölle, että hän ei asu talossa yksin, kun ei sitä näytä ymmärtävän. Minä kyllä ymmärrän, ja muut asukkaat.

Vierailija
125/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka veljesi sen "hoitaisikin" samoin sulle tulee yhtiökokouksen pöytäkirja vai piilottaako veljesi sun postitkin ?

Vierailija
126/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sellainen ei nimeään laita mihinkään valituskirjeeseen. Ihmiset eivät halua sekaantua.

Tajuatko?

Hän on juuri se jonka asuntoon joskus kuuluu, mutta ei ole selvittänyt mistä, eikä halua syyttää ketään, jos ei ole varma. Mutta, luulen että jos hänkin saisi paikallistettua sen niin allekirjottasisi kyllä.

Vierailija
127/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka veljesi sen "hoitaisikin" samoin sulle tulee yhtiökokouksen pöytäkirja vai piilottaako veljesi sun postitkin ?

Veljeni ei asu täällä, ja kyllä kutsu tulee ja pöytäkirjaa tarkoitin aiemassa viestissä. Olen vain laittanut ne jonnekin, enkä muista mihin.

Vierailija
128/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisissä tapauksissa he ymmärtävät, ja varsinkin nyt uudenvuoden aikaan. Näitä tapauksia riittää. Kun kerrot sairaudestasikin, uskon että jäävät partiossa kuulostelemaan pitemmäksi aikaa, Vuorokausi on aika hyvä ja antaa tuloksia.

Vierailija
129/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sitkeä trollaaja vai oikea sekopää mutta hauska :-)

Vierailija
130/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

fyysinen sairautesi olikaan? Ja onko myös psyykkinen olemassa kun noin painotat sanaa "fyysinen" ?

Tottakai jos lääkäriltä kysyy " voisiko xx vaikuttaa sairastumiseeni osaltaan" lääkäri sanoo että juujuu, voihan se. Mutta ei ne mitään todistuksia tuollaisesta hömpästä kirjoittele..

Vierailija
131/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sitkeä trollaaja vai oikea sekopää mutta hauska :-)

Ja tiedoksi vain, olet väärässä molemmissa. Jos viihdettä haluat lue muita ketjuja.

Vierailija
132/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska melua harvemmin kuuluu klo 22 jälkeen. Voisitko opetella nukkumaan yöllä, kuten valtaosa ihmisistä?

Nukun yöllä yleensä ihan hyvin, mutta fyysiseen sairauteeni kuuluu niin voimakas väsymys, että joskus jos yöuni jää vähänkin liian lyhyeksi, pitää minun nukkua päivälläkin.

sun sairaus ei voi määrittää toisten elämää. Olen pahoillani puolestasi, mutta et voi olettaa että naapurit alkavat hiiviskellä sinun vuoksesi. Muutto muualle.

Vierailija
133/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun sairaus ei voi määrittää toisten elämää. Olen pahoillani puolestasi, mutta et voi olettaa että naapurit alkavat hiiviskellä sinun vuoksesi. Muutto muualle.

Et voi vaatia muiden ihmisten ryhtyvän sairastamaan kanssasi. Jos et käy töissä, eiköhän ole samantekevää, milloin nukut ja kuinka paljon. Itse kärsin kroonisesta unettomuudesta ja hoidan silti työni, kodin ja lapset, vaikken olisi yöllä nukkunut yhtään. Päiväuniakaan ei työpaikalla oteta.

Selvästi olet ottanut tästä sairaudestasi ja naapureiden normaalista elämästä itsellesi ainoan elämänsisällön. Koetapa keksiä jotain muutakin. Ja oikeasti, muuta pois.

Vierailija
134/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

Kai melullakin jokin raja-arvo on päiväasikaankin.

Vierailija
135/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

fyysinen sairautesi olikaan? Ja onko myös psyykkinen olemassa kun noin painotat sanaa "fyysinen" ?

Tottakai jos lääkäriltä kysyy " voisiko xx vaikuttaa sairastumiseeni osaltaan" lääkäri sanoo että juujuu, voihan se. Mutta ei ne mitään todistuksia tuollaisesta hömpästä kirjoittele..

... viittaa psyykkiseen. Sairaus on sarkoidoosi, googleta. Kuuluu harvinaisiin ja on minulla useammassa elimeessä.

Mjaa, sairaus paheni (antoi siis rajuja oireita levittyään toiseen elimeen, sydämeen) samaan aikaan kun häiriöt alkoi. Jouduin jopa sydänteholle ja sydänosastolle muutamaan otteeseen. Tuli jopa totaaliblokki tai 3. asteen av-katkos (onneksi sairaalassa ja lääkäri paikallla).

Vierailija
136/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kiinnostamaan

Vierailija
137/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustella sanoin "tietääkseni", mutta ethän sä paljoa muutakaan tiedä, ainakaan asunto asioista, niin jos hän onkin osakas, niin sitten olet kusessa.

Huoneiston pakkohuostaanotto- ja lunastus ei ole mikän läpihuuto juttu.

Vierailija
138/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmisillä nyt sattuu olemaan perustuslaillinen oikeus kotirauhaan. Tätä oikeuttani naapuri rikkoo. Ja ei, ei tarvi hiiviskellä, kunhan vaan musiikki ja tv on NORMAALILLA äänellä, joka ei kuulu muiden asuntoihin. En minä ole yläkertalaisen remonttiakaan vaatinut loppumaan tai edes rajoittamaan.

Vierailija
139/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia muiden ihmisten ryhtyvän sairastamaan kanssasi. Jos et käy töissä, eiköhän ole samantekevää, milloin nukut ja kuinka paljon. Itse kärsin kroonisesta unettomuudesta ja hoidan silti työni, kodin ja lapset, vaikken olisi yöllä nukkunut yhtään. Päiväuniakaan ei työpaikalla oteta.

Selvästi olet ottanut tästä sairaudestasi ja naapureiden normaalista elämästä itsellesi ainoan elämänsisällön. Koetapa keksiä jotain muutakin. Ja oikeasti, muuta pois.

Ja elämässäni on kyllä paljon sisältöä lemmikki, opiskelen avoimessa yliopistossa, harrastan. Joten hus keskusteluste, ellei sinulla ole asiaan tuon parempaa annettavaa.

Vierailija
140/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myös aiheuttaa "meteliä päässä " tai korvassa. ( liittyy kai tulehduspesäkkeisiin)

Pystytkö erottamaan ne ulkometelistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi