Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
101/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omistatte perheenne kanssa peräti kaksi asuntoa siitä yhtiöstä, mutta OSAKASLUETTELOSTA et ole kuullut?

Vink vink, niin saat sen vuokranantajan nimen vaikka kaikki eivät käykkään yhtiökokousissa.

Ja hei, ei kestä kiittää, ole hyvä vaan.

Enkä ole käynyt yhtiökokouksissa, perheenjäsen hoitaa sen puolen.

Mistä sen osakasluettelon saa? Isännöitsijä?

Mutta en suosittele jos ei ole pakko, soittelemaan vieraalle henkilölle. Suosittelen hoitamaan asiaa ensisijaisesti taloyhtiön hallituksen kanssa, joka on isännöitsijän "pomo", tai isännöitsijän kanssa suoraan. Yleensä isännöitsijät ovat todella kiireisiä, ja taloyhtiön hallituksen kautta voi asiat hoitua jouhemammin, riippuu ihan hallituksen toimivuudesta ja asiantuntemuksesta.

T: Isännöitsijä

Vierailija
102/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä velvollisuutta olekaan Mutta jotkut täällä valittaa että tuhlaan veronmaksajien varoja (myös siis minun) kun yritän lakiteitse asiaa hoitaa ja nyt nimen omaan pitäisi tuhlata nitä?

Koittakaa päättää!

Ja en minä tähän aikaan voi poliisille soittaa kun se tapahtuisi hätänumeron kautta. Pitäisi saada se pöliisin oma numero takaisin.

Henkeni ei ehkä ole (vielä) vaarassa, mutta terveys on. Sen pitäisi merkitä jotain. Paitsi teille epäempaattisille tapauksille.

Sitä kautta ne ohjaa poliisit sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

En jaksa nyt lukea kaikkia viestejä läpi, mutta vastaan asiaan näin isännöitsijän näkökulmasta.

Lain mukaan asunnossa ei saa "viettää häiritsevää elämää" mutta normaaleja elämisen ääniä saa kuulua, esim. yöllä saa käydä suihkussa. Häiritsevä elämä varmasti voi päteä tuohon musiikin soittamiseen, jos todellakin se kuuluu niin häiritsevästi, eikä asukas suostu hiljentämään yhtään. Valitus kannattaa siis laittaa kirjallisena isännöitsijälle, tieto menee myös asunnon omistajalle, joka voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä vuokralaisensa suhteen jos valituksia alkaa tulla useampi, tietysti olisi parempi että valittajia olisi muitakin kuin sinä yksin. Todisteiden keruu onnistuu esim. niin että sinun huoneistoosi tuodaan tietyksi ajaksi desibelimittauslaitteet, sen joudut luultavasti itse maksamaan, mutta sillä saa hyvät todisteet jos lääkäri vielä kirjoittaa hyvät perusteet sille miksi ne äänet häiritsee. Saat ainakin todisteet että et ole hullu.

Huoneiston haltuunotto sen omistajalta taloyhtiön taholta on kallis ja aikaa vievä prosessi, eikä varmaankaan siihen ole syytä mennä, omistaja varmasti mielummin irtisanoo vuokralaisensa ja hommaa paremman.

Se, miksi haluaisit isännöitsijän reagoivan heti tänään on mielestäni outoa. Jos häiriköinti tapahtuu juuri tällä hetkellä, on poliisi ainoa joka voi siihen puuttua, jos muilta töiltään ehtii.

Kannattaa pyytää isännöitsijän apua asiassa, hän voi neuvotella häirikön vuokranantajan kanssa asiassa hyvässä hengessä, ja asia voi ratketa nopeastikin, pääasia että sinä ap itse toimit kokoajan asiallisesti ja rauhallisesti, etkä provosoidu naapurin häirikön puheista mitenkään. Sinut otetaan vakavasti kun et sorru itse mihinkän nimittelyihin tai muuhun liioitteluun.

En odotakaan isännöitsijän puuttuvan heti, musiikin hiljentämiseen olenkin siksi pyytänyt apua muilta asukkailta, kun häirikkö ei suostunut (aikaisemmasta poiketen, en tiedä mistä muutos johtuu) hiljentämään edes vähää. Ja hän tietää kyllä että se häiritsee, joten ihan tahallista on.

Kyselen isännöitsijältä huomenna lisää.

Vierailija
104/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista tätä asuntoa, perheenjäseneni omistaa. Itse omistan toisen asunnon samasta yhtiöstä (pysyvät asukkaat, mm ko perheenjäsen)."

Vierailija
105/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin et voi tehdä yhtään mitään. klo 7-22 saa käytännössä meluta kerrostaloasunnossa niin paljon kuin haluaa, ja yölläkin monta kertaa ja pahasta ennen kuin tulee häätö.

En jaksa nyt lukea kaikkia viestejä läpi, mutta vastaan asiaan näin isännöitsijän näkökulmasta.

Lain mukaan asunnossa ei saa "viettää häiritsevää elämää" mutta normaaleja elämisen ääniä saa kuulua, esim. yöllä saa käydä suihkussa. Häiritsevä elämä varmasti voi päteä tuohon musiikin soittamiseen, jos todellakin se kuuluu niin häiritsevästi, eikä asukas suostu hiljentämään yhtään. Valitus kannattaa siis laittaa kirjallisena isännöitsijälle, tieto menee myös asunnon omistajalle, joka voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä vuokralaisensa suhteen jos valituksia alkaa tulla useampi, tietysti olisi parempi että valittajia olisi muitakin kuin sinä yksin. Todisteiden keruu onnistuu esim. niin että sinun huoneistoosi tuodaan tietyksi ajaksi desibelimittauslaitteet, sen joudut luultavasti itse maksamaan, mutta sillä saa hyvät todisteet jos lääkäri vielä kirjoittaa hyvät perusteet sille miksi ne äänet häiritsee. Saat ainakin todisteet että et ole hullu.

Huoneiston haltuunotto sen omistajalta taloyhtiön taholta on kallis ja aikaa vievä prosessi, eikä varmaankaan siihen ole syytä mennä, omistaja varmasti mielummin irtisanoo vuokralaisensa ja hommaa paremman.

Se, miksi haluaisit isännöitsijän reagoivan heti tänään on mielestäni outoa. Jos häiriköinti tapahtuu juuri tällä hetkellä, on poliisi ainoa joka voi siihen puuttua, jos muilta töiltään ehtii.

Kannattaa pyytää isännöitsijän apua asiassa, hän voi neuvotella häirikön vuokranantajan kanssa asiassa hyvässä hengessä, ja asia voi ratketa nopeastikin, pääasia että sinä ap itse toimit kokoajan asiallisesti ja rauhallisesti, etkä provosoidu naapurin häirikön puheista mitenkään. Sinut otetaan vakavasti kun et sorru itse mihinkän nimittelyihin tai muuhun liioitteluun.

En odotakaan isännöitsijän puuttuvan heti, musiikin hiljentämiseen olenkin siksi pyytänyt apua muilta asukkailta, kun häirikkö ei suostunut (aikaisemmasta poiketen, en tiedä mistä muutos johtuu) hiljentämään edes vähää. Ja hän tietää kyllä että se häiritsee, joten ihan tahallista on.

Kyselen isännöitsijältä huomenna lisää.

Vierailija
106/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska melua harvemmin kuuluu klo 22 jälkeen. Voisitko opetella nukkumaan yöllä, kuten valtaosa ihmisistä?

Vierailija
107/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omistatte perheenne kanssa peräti kaksi asuntoa siitä yhtiöstä, mutta OSAKASLUETTELOSTA et ole kuullut?

Vink vink, niin saat sen vuokranantajan nimen vaikka kaikki eivät käykkään yhtiökokousissa.

Ja hei, ei kestä kiittää, ole hyvä vaan.

Enkä ole käynyt yhtiökokouksissa, perheenjäsen hoitaa sen puolen.

Mistä sen osakasluettelon saa? Isännöitsijä?

Mutta en suosittele jos ei ole pakko, soittelemaan vieraalle henkilölle. Suosittelen hoitamaan asiaa ensisijaisesti taloyhtiön hallituksen kanssa, joka on isännöitsijän "pomo", tai isännöitsijän kanssa suoraan. Yleensä isännöitsijät ovat todella kiireisiä, ja taloyhtiön hallituksen kautta voi asiat hoitua jouhemammin, riippuu ihan hallituksen toimivuudesta ja asiantuntemuksesta.

Jo mainittu vauvaperhe omistaisi vielä asunnon. Tosin en ole varma, enkä muist heidän nimiään. Joten vieraita he eivät minulle ole sillä tavalla.

Nyt pitäisi sitten ottaa selvää enemmänkin hallituksen jäseniä? Pari tiedän. (toisen hyvin, toinen on naapurina)

Vierailija
108/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heillä velvollisuutta olekaan Mutta jotkut täällä valittaa että tuhlaan veronmaksajien varoja (myös siis minun) kun yritän lakiteitse asiaa hoitaa ja nyt nimen omaan pitäisi tuhlata nitä?

Koittakaa päättää!

Ja en minä tähän aikaan voi poliisille soittaa kun se tapahtuisi hätänumeron kautta. Pitäisi saada se pöliisin oma numero takaisin.

Henkeni ei ehkä ole (vielä) vaarassa, mutta terveys on. Sen pitäisi merkitä jotain. Paitsi teille epäempaattisille tapauksille.

Isännöitsijä sanoi aikaisemmin että päivällä poliisille voisi soittaa vain jos meteli on tyyliä astiat helisee. Liioitteli siis?

Vierailija
109/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toimintani ei lain mukaan häiriköintiä ole, tuon asunnon omistajien taas on.

En minä raketeistä valittanutkaan, ja tiedät sen jos olisit aloitustekstin lukenut kokonaan.

Lääkärin mukaan se on kylläkin mahdollista, että naapurin melulla (stressin ja univajeen kautta) on olut tekemistä sen kanssa.

Ja ei, muista naapureista ei kuulu koskaan yhtään mitään (yläkerran remonttia lukuunottamatta, mutta se ei häiritse kun pysyy normiajoissa. Eikä liikenteen melu häiritse, joten olet väärässä. Ja pahasti.

Varsinkin kun kyseisillä naapureilla ei ole osaa eikä arpaa häirikkönaapurin toimintaan, he eivät sitä voi estää. Jatkuva ovikellon soiminen ja sinun valituksesi kuunteleminen on häiritsevää. Niillä naapureilla on oma elämänsä ja esim. ovikello voi herättää päiväunia nukkuvan lapsen tai yövuoronsa jälkeen nukkuvan aikuisen. Se ettet kehtaa soittaa hätänumeroon ei oikeuta sinua häiriköimään muita naapureitasi. Se ettei sulle enää avata ovea viestii siitä, että osa alkaa olla jo varsin kypsyneitä tilanteeseen. Anna nyt niille muille naapureille kotirauha äläkä enää mene soittelemaan niiden ovikelloa. Soita poliisille jos melua vielä kuuluu.

Vierailija
110/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, sä tarvitset naapureiden allekirjoituksia viralliseen valitukseen hallitukselle ja isännöitsijälle. Sittenkin se häirikkö saa varoituksen ja voi jatkaa kohta kuten ennenkin.

Vierailija
111/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myöhemmin sitten hallitus/isännöitsijä on se taho joka asian hoitaa. Ei mitään oikeusprosesseja tarvita.

Vierailija
112/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun nimesi on siellä osakasluettelossa.

Vierailija
113/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myöhemmin sitten hallitus/isännöitsijä on se taho joka asian hoitaa. Ei mitään oikeusprosesseja tarvita. T: Isännöitsijä

Tapahtuu vasta jos pääset antamaan kirjallisen virallisen varoituksen, mutta se ei käy noin vain.

Vierailija
114/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä asunnon, joka aluksi oli omassa satunnaiskäytössä. Se on puoliksi minun ja veljen. Ja kun muutimme tähän kaupunkiin maalta, sain muuttaa tähän asumaan (oli opiskeluasuntoni aikaisemmin, puoliksi omistivat kaksi muuta perheenjäsentä. Täältä myös ostettiin asunto, joka on puoliksi minun ja veljeni.

Kotini toinen omistaja kuoli, jättäen toiselle omistajalle ja toisessa asunnossa asujalle asunnon puoliksi (samoin Helsingin kotinsa). No sovittiin niin, että tämä toinen omistaja saisi kokonaan Helsingin asunnon ja perheenjäseneni saisi tämän.

Monimutkaista, juu :)

Vierailija
115/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tähän aikaan?

Koittakaa päättää!

Isännöitsijä sanoi aikaisemmin että päivällä poliisille voisi soittaa vain jos meteli on tyyliä astiat helisee. Liioitteli siis?

Ei isännöitsijä eikä hallistus pysty tekemään mitään ilman todisteita. Ne todisteet sä saat poliisilta, joka käy toteamassa häirinnän.

Jos isännöitsijä on sitä mieltä, että astioiden helinää pienempi ääni ei tuo poliiseja paikalle, niin silloin se ei ole myöskään sitä häiritsevää melua, jonka eteen jotain voitais tehdä.

Vierailija
116/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska melua harvemmin kuuluu klo 22 jälkeen. Voisitko opetella nukkumaan yöllä, kuten valtaosa ihmisistä?

Nukun yöllä yleensä ihan hyvin, mutta fyysiseen sairauteeni kuuluu niin voimakas väsymys, että joskus jos yöuni jää vähänkin liian lyhyeksi, pitää minun nukkua päivälläkin.

Vierailija
117/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toimintani ei lain mukaan häiriköintiä ole, tuon asunnon omistajien taas on.

En minä raketeistä valittanutkaan, ja tiedät sen jos olisit aloitustekstin lukenut kokonaan.

Lääkärin mukaan se on kylläkin mahdollista, että naapurin melulla (stressin ja univajeen kautta) on olut tekemistä sen kanssa.

Ja ei, muista naapureista ei kuulu koskaan yhtään mitään (yläkerran remonttia lukuunottamatta, mutta se ei häiritse kun pysyy normiajoissa. Eikä liikenteen melu häiritse, joten olet väärässä. Ja pahasti.

Varsinkin kun kyseisillä naapureilla ei ole osaa eikä arpaa häirikkönaapurin toimintaan, he eivät sitä voi estää. Jatkuva ovikellon soiminen ja sinun valituksesi kuunteleminen on häiritsevää. Niillä naapureilla on oma elämänsä ja esim. ovikello voi herättää päiväunia nukkuvan lapsen tai yövuoronsa jälkeen nukkuvan aikuisen. Se ettet kehtaa soittaa hätänumeroon ei oikeuta sinua häiriköimään muita naapureitasi. Se ettei sulle enää avata ovea viestii siitä, että osa alkaa olla jo varsin kypsyneitä tilanteeseen. Anna nyt niille muille naapureille kotirauha äläkä enää mene soittelemaan niiden ovikelloa. Soita poliisille jos melua vielä kuuluu.

Tarkistettu on. Vain jos roikkuisin ovikellossa tai tunkeutuisin sisään asuntoon ja kieltäytyisin lähtemästä, niin silloin syyllistyisin, en muuten.

Ja en ole muulloin pyytänyt naapureita apuun, vain tänään.

Ja isännöitsijä (tämän yhtiön) sanoi, että häiriön pitää olla luokkaa astioiden heliseminen että poliisit voi soittaa, joten siksi en ole soittanut päiväsaikaan.

Vierailija
118/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää hallituksen puheenjohtajaa puuttumaan häiriköintiin, pyydät vaikka sen tutun hallituksen jäsenen mukaan kun menet neuvottelemaan pj:n kanssa. Jos pj on "kunnon" ihminen, hän auttaa varmasti. Ja vuokaralainenkin voi uskoa paremmin kun joku tälläinen henkilö käy keskustelemassa, ja hallituksen jäsenet usein tuntevat kaikki osakkaat paremmin, joten voivat saada osakkeen omistajan kanssakin paremmin yhteistyötä aikaan.

Vuokralaisenhan pitäisi vaan ymmärtää että hänen pitää kuunnella sitä musiikkia vähän hiljempaa sinun sairautesi tähden, mitään syytä riitelyyn ei ole, mutta suomalaisen luonteen tuntien voi olla että jatkuva valittaminen ja poliisien soittelu provosoi vuokralaista vaan pahempaan häiriköintiin. Asiallinen ja rauhallinen asian käsittely kannattaa, kaikki voivat "säilyttää kasvonsa".

Vierailija
119/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun yöllä yleensä ihan hyvin, mutta fyysiseen sairauteeni kuuluu niin voimakas väsymys, että joskus jos yöuni jää vähänkin liian lyhyeksi, pitää minun nukkua päivälläkin.

muuta ihmeessä sitten jonnekkin missä ei muut sua häiritse. kerrostalossa asuu ihmisiä, ei ihminen.

Vierailija
120/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myöhemmin sitten hallitus/isännöitsijä on se taho joka asian hoitaa. Ei mitään oikeusprosesseja tarvita.

Kunhan ymärtävät kunnioittaa naapureitaan ja pitää sen musiikin normaalitasolla. Siis sellaisella että se ei kuulu naapurien asuntoon lainkaan.

Toki, jos se onnistuu vain häädöllä, niin sinne sit mennään.

Joku toisaalla jollekin muulle häiritylle (juoppo naapurina) ehdotti, että jos tuntee liivijengläisiä tai sen näköisiä niin heiltä voisi pyytää apua. Minä vaan tunnen yhden harrikan omistajan joka käyttää liiviä, mutta hän on niin kiltin näköinen, että ei toimisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi