Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
61/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kirjaa metelistä. Laadi isännöitsijälle valitus ja pyydä siihen vähintään yhden naapurin allekirjoitus omasi lisäksi. Toimita paperi isännöitsijälle.

Toista sama viikon kuluttua, tällöin isännöitsijä saanut kaksi valitusta. Hänen on pakko toimia eli kirjallinen varoitus asukkaalle.

Keskellä päivääkään ei saa metelöidä, musiikkia ei kerrostalossa saa soittaa muita häiritsevästi.

Isännöitsijälle on ilmoitettu joka kerrasta, mutta allekirjoituksia muilta ei ole. Pitää ruveta pyytämään. Tosin häiriköillä on lisäkseni vain yksi naapuri (kun alakerta on yrityksen tiloja ja yläkerrassa ei ole asukkaita.

sanoa mistä se tulee. Nää häiriköt on niin ovelia, että vaikka ne soittaa asunnossaan musaa täysillä (niin että sinä sekoat viereisessä asunnossa) ne silti kuulee hissin ja oven ja osaa aina hiljentää musan sopivasti ettei kukaan muu sitä kuule. Samoin ne aina arvaa etukäteen milloin olet soittanut poliisit ja osaa vaimentaa musiikin. Helvetin ovelia häirikköjä, muuta en osaa sanoa. Noiden narauttaminen on varmaan tosi vaikeaa, osaavat ilmeisesti lukea sun ajatukset, joten melun nauhoittaminen lienee turhaa, kyllä ne sen tietää ja vaimentaa sen musan heti kun laitat tallennuksen päälle.

Vierailija
62/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa lukemat ja pidä kirjaa niistä.

Jos oikein muistan, niin häiritsevän kovalle melulle on olemassa määritellyt desibelirajat. Pitäisi siis olla aika helppoa katsoa, onko jutussa virallisesti oikeutta valittaa, vai onko kyseessä vain sun oma herkkyytesi. En vähättele kokemaasi häiriötä, mutta subjektiivinen kokemus ei auta, jos viralliset rajat eivät ylity. Silloin auttaa vain, jos naapuri on valmis tinkimään volyymistä ihan kohteliaisuudesta.

Jos taas rajat ylittyvät (isännöitsijän pitäisi tietää mitä siihen vaaditaan), niin sitten olet vahvemmilla.

Olisiko mahdollista asennuttaa kattoon jokin lisäeristys? Edes makuuhuoneeseen?

Ja mistä niitä saa?

Yläkerran naapuri ei häiritse, ja makuuhuoneen äänieristys ei auta jos haluan katsoa tv:tä normiäänillä olohuoneessa. Sitäpaitsi raha ei riitä äänieristyksen parantamiseen enää, tuohon yhteen seinään riitti juuri ja juuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha aavistus oli oikeassa, ne jatkoi. No taas menin (toisen) naaourin luo pyytämään apua, mutta hän ei uskaltanut auttaa (nainen yksin kotona, kuuli kyllä melun kun oltiin rappukäytävästä, asuntoonsa se ei muuten kuulunut). Tarjosi sohvaa jos tarvitsen sitä että saisin nukuttua.

tuo sun ovella ramppaaminen ja avun hakeminen. Itse löisin jo oven sun naamaan ja soittaisin seuraavan kerran poliisit jos ilmestyisit ovelle ruikuttamaan. Ne naapurit ei ole niitä jotka pelastaa sut melulta, soita poliiseille jos apua kaipaat. Mä en kehtais koko ajan rampata naapurien ovella apua anomassa asiassa jossa naapurit ei voi sua auttaa.

Vierailija
64/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleenkin, miksi hitossa minun pitäisi muuttaa kun kerran muiden kanssa ei ongelmia ole? Miksei tämän yhden pitäisi muuttaa? Hänhän se ei osaa asua kerrostalossa..

Valitit metelistä, jota pidetään päiväsaikaan eli klo 0600 - 2200 välisenä aikana. Siihen ei lakiteitse pysty puuttumaan. Osa ihmisista on muita meluisampia ja valitettavasti tälläisiä asuu myös kerrostaloissa.

Jos korvatulpat eivät sinulle sovi (olethan kokeillut useita erimallisia?) ja kun laki ei sinua auta niin jäljelle jää vain muuttaminen toisaalle.

Musiikkia ei saa soittaa häiritsevän lujaa edes hiljaisuuden ulkopuolella, se on kotirauhan häirintää, ja lakiteitse siihen pystyy puuttumaan kunhan on rittävästi todisteita.

Vierailija
65/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriöstä ilmoitetaan poliisille tai vuokraisännälle. Ei semikään lähestymiskieltoasia ole.

Ainakin poliisin omien sivujen mukaan.

Vuokraisäntää (häirikön) en tiedä ja poliisille ei voi soittaa kuin hätänumeroon tähän aikaan.

AP

Kai sä saat terveystarkastajalta jonkun desipelimittarin lainaan ja kun musa soi kovalla mittaa ylittyykö desipelirajasuositus. Olisko jossain terveydensuojelulaissa tai rakentamismääräyskokoelmassa. Ja juu, alan ihmisenä sanoisin että melun terveysvaikutukset ovat ihan tuttua kauraa... Mutta pitäisi vähän tietää millä desibeleillä ääni asuntoosi kuuluuu. Tosin meluherkempiäkin ihmisiä on olemassa.

Kaikki eivät käy yhtiökokouksissa.

Aa, se pyydetään lainaan terveystarkastajalta eikä tarvi ostaa?

Vierailija
66/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en usko tässä olevan sellaisesta kyse.

Itse asun myös kerrostalossa, ja aina välillä tässä (muuten todella rauhallisessa) talossa on meteliä. Joskus lapset riekkuvat rappukäytävässä, muutamen kerran vuodessa jollakin on juhlat ja musiikkia&meteliä kuuluu, ja taannoin yksi naapuri remontoi asuntoaan missä n. kuukauden ajan poran. ym. äänet soivat.

En kuitenkaa valita, kaikki tuo on normaalia elämää. En pidä noita juhliakaan pahoina, kun niin satunnaisia ovat (ja ihan fiksuja ihmisiä, eivät mitään deekuja vaan työssäkäyviä). Remontontointi oli ainoa mikä vähän kiristi pinnaa, koska teen iltatyötä =nukun aamulla myöhään =heräsin remontin ajan aina aamulla "liian aikaisin". Mutta ei olisi tullut mieleen valittaa, koska ihan normaalia ELÄMÄÄ tuo on.

Vierailija
67/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+239/1997+Yksityisk…" alt="http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+239/1997+Yksityisk…">http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+239/1997+Yksityisk…;

Häiritsevä stereoiden huudatus on rangaistavaa, kuten muukin tahallinen metelöinti, josta aiheutuu todennäköinen häiriö naapureille.

Se pitäisi käydä jokaisen järkeenkin - jos vaikka kerrostalossa kaikki haluaisivat kuunnella musiikkia stereot kaakossa, jokainen varmaan tajuaa, ettei sellaisessa metelissä eläisi erkkikään.

Suomalaiset vaan on kummallisia tässäkin, kun pikku kaljoissa pitäis aina saada meuhkata ihan vapaasti, vaikka kuinka tietää, että se on häiriöksi muille.

Ja tuolla oli just se että "Ulkoisena merkkinä tahallisuudesta olisi esimerkiksi se, että melu jatkuu tai jopa voimistuu sen jälkeen, kun sen hiljentämistä on pyydetty." eli on todellakin tahallista. Grr.

Vierailija
68/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kirjaa metelistä. Laadi isännöitsijälle valitus ja pyydä siihen vähintään yhden naapurin allekirjoitus omasi lisäksi. Toimita paperi isännöitsijälle.

Toista sama viikon kuluttua, tällöin isännöitsijä saanut kaksi valitusta. Hänen on pakko toimia eli kirjallinen varoitus asukkaalle.

Keskellä päivääkään ei saa metelöidä, musiikkia ei kerrostalossa saa soittaa muita häiritsevästi.

Isännöitsijälle on ilmoitettu joka kerrasta, mutta allekirjoituksia muilta ei ole. Pitää ruveta pyytämään. Tosin häiriköillä on lisäkseni vain yksi naapuri (kun alakerta on yrityksen tiloja ja yläkerrassa ei ole asukkaita.

sanoa mistä se tulee. Nää häiriköt on niin ovelia, että vaikka ne soittaa asunnossaan musaa täysillä (niin että sinä sekoat viereisessä asunnossa) ne silti kuulee hissin ja oven ja osaa aina hiljentää musan sopivasti ettei kukaan muu sitä kuule. Samoin ne aina arvaa etukäteen milloin olet soittanut poliisit ja osaa vaimentaa musiikin. Helvetin ovelia häirikköjä, muuta en osaa sanoa. Noiden narauttaminen on varmaan tosi vaikeaa, osaavat ilmeisesti lukea sun ajatukset, joten melun nauhoittaminen lienee turhaa, kyllä ne sen tietää ja vaimentaa sen musan heti kun laitat tallennuksen päälle.

Ja nyt on todistaja rappukäytävään kuuluneelle kovalle melulle. Tosin hän ei tullut (enkä pyytänyt) asuntooni kuuntelemaan, hän ei voi todistaa miten se minun asuntooni kuuluu.

Ja ei, eivät arvanneet etukäteen poliiseja, ekalla kerralla olivat jo nukkumassa (kertoo poliisien tulon kestosta) ja melu kyllä lakkasi jonkin aikaa ennen poliisien tuloa, en vain silloin tiennyt että se ei jatkuisi enää sinä iltana, joskus on nmittäin jatkunut taukojen jälkeen.

Ja hissi on äänekäs (tosin kohta saadaan uusi) tullessaan. Ja kun he hiljentävät silloin, kertoo että tietävät tekevänsä väärin.

Vierailija
69/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha aavistus oli oikeassa, ne jatkoi. No taas menin (toisen) naaourin luo pyytämään apua, mutta hän ei uskaltanut auttaa (nainen yksin kotona, kuuli kyllä melun kun oltiin rappukäytävästä, asuntoonsa se ei muuten kuulunut). Tarjosi sohvaa jos tarvitsen sitä että saisin nukuttua.

tuo sun ovella ramppaaminen ja avun hakeminen. Itse löisin jo oven sun naamaan ja soittaisin seuraavan kerran poliisit jos ilmestyisit ovelle ruikuttamaan. Ne naapurit ei ole niitä jotka pelastaa sut melulta, soita poliiseille jos apua kaipaat. Mä en kehtais koko ajan rampata naapurien ovella apua anomassa asiassa jossa naapurit ei voi sua auttaa.

Oletko itse häirikkö, kun et tuomitse jatkuvaa häiriköintiä, mutta kyllä sen tuomitset, että itse käy muutaman kerran ovella sanomassa asiasta. Olen minä sitä yrittänyt sietää, mutta liika on liikaa.

Vierailija
70/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en usko tässä olevan sellaisesta kyse.

Itse asun myös kerrostalossa, ja aina välillä tässä (muuten todella rauhallisessa) talossa on meteliä. Joskus lapset riekkuvat rappukäytävässä, muutamen kerran vuodessa jollakin on juhlat ja musiikkia&meteliä kuuluu, ja taannoin yksi naapuri remontoi asuntoaan missä n. kuukauden ajan poran. ym. äänet soivat.

En kuitenkaa valita, kaikki tuo on normaalia elämää. En pidä noita juhliakaan pahoina, kun niin satunnaisia ovat (ja ihan fiksuja ihmisiä, eivät mitään deekuja vaan työssäkäyviä). Remontontointi oli ainoa mikä vähän kiristi pinnaa, koska teen iltatyötä =nukun aamulla myöhään =heräsin remontin ajan aina aamulla "liian aikaisin". Mutta ei olisi tullut mieleen valittaa, koska ihan normaalia ELÄMÄÄ tuo on.

Musiikin kuuntelu häiritsevällä lujuudella ei ole.

Vierailija
71/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriöstä ilmoitetaan poliisille tai vuokraisännälle. Ei semikään lähestymiskieltoasia ole.

Vuokraisäntää (häirikön) en tiedä ja poliisille ei voi soittaa kuin hätänumeroon tähän aikaan.

AP

Kai sä saat terveystarkastajalta jonkun desipelimittarin lainaan ja kun musa soi kovalla mittaa ylittyykö desipelirajasuositus. Olisko jossain terveydensuojelulaissa tai rakentamismääräyskokoelmassa. Ja juu, alan ihmisenä sanoisin että melun terveysvaikutukset ovat ihan tuttua kauraa... Mutta pitäisi vähän tietää millä desibeleillä ääni asuntoosi kuuluuu. Tosin meluherkempiäkin ihmisiä on olemassa.

Kysy terveystarkastajalta saako sellaista lainaan tai jos ei saa lainaan, voiko terveystarkastaja tulla itse mittaamaan, jos melua on suht säännöllisesti ja usein. (Tai sitten sovitte tarkastajan kanssa niin, että kun melu alkaa soitat tarkastajan paikalla mittaamaan desibelit asuntoosi).

Vierailija
72/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikin kuunteleminen ja soittaminen on joillekin ammatti. Jos ajatellaan vaikka pianistia, pakko hänen on myös kotonaan treenata soittoa ja moni haluaa myös kuunnelle musiikkia levyltä. Kyllä: voi hankkia kuulokkeet millä streoita kuuntelee jne. mutta myös musiiki kuuntelu ja esim. painon soittaminen on ihan tavallista elämää.

Itse esim. teen itse ruuan joka päivä, ja samalla kuuntelen radiosta musiikkia (ja ei, nupit eivät ole kaakossa, mutta ihan kunnonlla ääntä kuitenkin, ei mikään "vaimea taustaääni" missä nippa nappa saa selvän mikä kappale soi). Kuulokkeita en voi pitää, koska perheessä pieniä lapsia.

Vierailija
73/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikin kuunteleminen ja soittaminen on joillekin ammatti. Jos ajatellaan vaikka pianistia, pakko hänen on myös kotonaan treenata soittoa ja moni haluaa myös kuunnelle musiikkia levyltä. Kyllä: voi hankkia kuulokkeet millä streoita kuuntelee jne. mutta myös musiiki kuuntelu ja esim. painon soittaminen on ihan tavallista elämää.

Itse esim. teen itse ruuan joka päivä, ja samalla kuuntelen radiosta musiikkia (ja ei, nupit eivät ole kaakossa, mutta ihan kunnonlla ääntä kuitenkin, ei mikään "vaimea taustaääni" missä nippa nappa saa selvän mikä kappale soi). Kuulokkeita en voi pitää, koska perheessä pieniä lapsia.

Häiriköinti on häiriköintiä, ammattinakin,

Vierailija
74/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse häirikkö, kun et tuomitse jatkuvaa häiriköintiä, mutta kyllä sen tuomitset, että itse käy muutaman kerran ovella sanomassa asiasta. Olen minä sitä yrittänyt sietää, mutta liika on liikaa.

Mitä ne voi sille häirikölle? Nyt on pyhäpäivä ja sä ramppaat ovella valittamassaasiasta jolle ne ei voi mitään. Et anna muiden olla rauhassa vaan käyt heille kertomassa kuinka häirikkö häiriköi ja teet sen vielä monta kertaa päivässä. Soita poliisit, ei ne muut naapurit saa niitä lopettamaan vaikka kuinka monesti siellä ovella kävisit. Jos sä olisit mun naapuri niin en sietäis tuollaista, enkä tosiaan kirjottelis nimeäni mihinkään sun peperiin vaikka melua kuulisinkin. Pikemminkin väittäisin että sinä se häirikkö olet, kun et anna muiden viettää pyhää rauhassa.

Vierailija
75/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko, että taloyhtiösi muut asukkaat saattavat olla terveitä ja se melu EI yksinkertaisesti HAITTAA eikä ongelmasi KIINNOSTA?

Ja jos ovea ei avata, niin saattaapi olla että joku on kyllä kotona mutta ei jaksa enää kuunnella valitustasi...

Opettele hymyilemään, hanki ystäviä ja kasvata vaikka kukkia.

Vierailija
76/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Kysy terveystarkastajalta saako sellaista lainaan tai jos ei saa lainaan, voiko terveystarkastaja tulla itse mittaamaan, jos melua on suht säännöllisesti ja usein. (Tai sitten sovitte tarkastajan kanssa niin, että kun melu alkaa soitat tarkastajan paikalla mittaamaan desibelit asuntoosi).

Sitten huomenna että miten nuo mittaukset tässä kaupungissa hoidetaan.

Vierailija
77/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko, että taloyhtiösi muut asukkaat saattavat olla terveitä ja se melu EI yksinkertaisesti HAITTAA eikä ongelmasi KIINNOSTA?

Ja jos ovea ei avata, niin saattaapi olla että joku on kyllä kotona mutta ei jaksa enää kuunnella valitustasi...

Jos sinulla ei ole mitään asiallista tai opastavaa sanomista. Tämä viestisi on vain kettuilua.

Vierailija
78/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö ei saa edes pyytää apua jos tarvitsee?! Aika epäinhimillistä ajattelua.

Pyydän heitä a)turvaksi ja b)todistajaksi

Häiriköintiä tuo ei ole nähnytkään kun sinun mielikuvituksessasi.

Siis, sinä et antaisi minun viettää pyhää rauhassa? Olet selkeästi itse häirikkö ja varmaan koulukiusaaja aikoinaan. Ei ajatusmaailma muuten voi olla noin uhria halveksiva ja kiusaajaa/häirikköä ymmärtävä.

Otahan nyt ne lääkkeet jo tai lopeta provoaminen. puspus

Vierailija
79/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole mitään asiallista tai opastavaa sanomista. Tämä viestisi on vain kettuilua.

viestini todellakin oli kettuilua :)

Vierailija
80/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kelpaa, että olet kertonut naapurille.

Asunnon omistajakaan ei voi kauheasti tehdä tiedolla, koska vuokralaisella on aikalaiset oikeudet.